Perustelut
Valiokunta pitää hallituksen esityksen arviota Opetusalan
koulutuskeskuksesta, alan toimintaympäristöstä ja
olosuhteista sekä opettajien ja opetustoimen muun henkilöstön
täydennyskoulutuspalvelujen järjestämisestä oikeana.
Valiokunta katsoo, että toiminnan yhtiöittäminen
ja omistuspohjan laajentaminen samalla alalla toimivan palvelutuottajan
suuntaan on paras tapa turvata opettajien ja opetustoimen muun henkilöstön
täydennyskoulutuksen saavutettavuus, laatu ja kilpailukykyinen
hintataso. Valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana
seuraavin huomautuksin.
Hallitusohjelman mukaan koulutuksen järjestäjille
säädetään velvoite huolehtia
siitä, että henkilöstö saa säännöllisesti
ammatillista osaamista parantavaa täydennyskoulutusta.
Tämä yhdessä koulutuksen ja tutkimuksen
kehittämissuunnitelmassa todettujen toimien kanssa merkitsee
sitä, että opetustoimen henkilöstökoulutustarve
tulee lisääntymään. Lisäksi
täydennyskoulutuksen muuttuminen kurssikeskuksesta paikan
päällä tapahtuvaksi ja tarve opetushenkilöstön
laaja-alaiseen osaamiseen sekä mahdollisuudet koulutusvientiin
puoltavat asiakaskunnan laajentamista. Näistä syistä myös
rakenteelliset uudistukset ovat perusteltuja. Tarvitaan valmiuksia
joustavaan ja dynaamiseen toimintaan, mihin yhtiömuoto
tarjoaa virasto-organisaatiota paremmat mahdollisuudet. Yksi yhtiöittämisen
tavoitteista on tämän toimialan markkinatilanteen
selkeyttäminen ja kilpailuneutraliteetin edistäminen.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että jo tällä hetkellä vallitsevan
käytännön mukaan osakeyhtiöt
ja pedagogiset opettajajärjestöt voivat osallistua
kilpailuun valtion rahoittamasta opetustoimen henkilöstön
täydennyskoulutuksesta. Opetushallituksen hakuohjeessa
30.10.2008 todetaan, että valtion rahoittaman opetustoimen henkilöstökoulutuksen
toimeenpanosta vastaavat muun muassa korkeakoulut, erityisoppilaitokset
ja harjoittelukoulut sekä muut vakiintuneet opetusalan
täydennyskouluttajat tai alan erityisasiantuntemusta edustavat
organisaatiot. Ohjeen mukaan laajoina ja pidempikestoisina hankkeina
järjestettävältä täydennyskoulutukselta
edellytetään, että toteuttajat edustavat
alan vakiintuneita toimijoita, jotta heillä on riittävät voimavarat
kehittämishankkeiden toimeenpanoon ja vakiintuneet menettelyt
toimintansa laadun seurantaan tai muuta tunnustettua erityisasiantuntemusta
ja osaamista. Rahoitusta ei voida myöntää koulutuksen
järjestäjille näiden oman henkilöstökoulutuksen
rahoittamiseen.
Opetusalan koulutuskeskus on toiminut pitkälti liiketaloudellisin
periaattein, mutta sillä on ollut myös koulutuspoliittinen
tehtävä. Yhteiskunnallinen tehtävä on
näkynyt myös siinä, että toiminnassa
on pyritty valtakunnalliseen kattavuuteen ja koulutuksellisen tasa-arvon
edistämiseen. Näistä tavoitteista ei
tule luopua vaan varmistaa niiden toteutuminen omistajaohjauksella ja
koulutuksen rahoitusjärjestelmään liittyvillä ratkaisuilla.
Opetusalan koulutuskeskuksen toimintaa jatkavaa yhtiötä perustettaessa
on lähtökohtana, että tarjottavan koulutuksen
laatu ja saavutettavuus sekä kilpailukykyinen kustannustaso
ovat yhtiön toiminnan strategisia linjauksia ja kilpailutekijöitä.
Osana yhtiöittämiseen valmistautumista on Opetusalan
koulutuskeskuksessa valmisteltu toiminnan tehostamista siten, että koulutuskeskus
kykenee toimimaan osakeyhtiönä kannattavasti markkinoilla.
Valiokunta painottaa sitä, että Opetusalan koulutuskeskuksen
tärkeimpänä tehtävänä on
edelleenkin järjestää koulutuspoliittisesti
merkittävää koulutusta ja tukea koulutuksella
opetushenkilöstön tieto- ja osaamispohjan ajanmukaisuutta.
Henkilöstö.
Yhtiöittäminen ei itsessään
vaikuta Opetusalan koulutuskeskuksen tai sen toimintaa jatkavan
yhtiön henkilöstömäärään.
Hallituksen esityksen mukaan palvelussuhteiden turvaaminen toiminnan
siirtohetkellä Opetusalan koulutuskeskuksen palveluksessa
olevan henkilöstön osalta toteutetaan ottamalla
henkilöstö perustettavan yhtiön palvelukseen.
Jo päätetty valtion tukirahoituksen lakkaaminen
sekä se, ettei valtio jatkossa muutoinkaan vastaa yhtiön
mahdollisista tappioista, edellyttää yhtiön
toiminnan ja henkilöstömäärän
suunnittelemista kestävälle pohjalle.
Henkilöstön kannalta tärkeä kysymys
on pitkään Opetusalan koulutuskeskuksessa tai
muualla valtion eläkelain piirissä palvelleiden
lisäeläketurvan järjestäminen.
Yhtiöittämisessä on periaatteena, että osakeyhtiöön
siirtyvän henkilöstön eläke-edut
turvataan ja siirtyvien uusi eläketurva vastaa nykyistä eläketurvaa.
Tämä järjestetään erillisellä ryhmäeläkevakuutuksella. Hallituksen
esityksen mukaan siirtyvän henkilöstön
lisäeläketurva on tarkoitus järjestää yksityisestä eläkelaitoksesta
otettavalla lisäeläkevakuutuksella. Valiokunta
pitää välttämättömänä, että valtio
osallistuu siirtyvän henkilöstön lisäeläketurvan
kustannuksiin ja että siirtyvälle henkilöstölle
hankittavan eläkevakuutuksen ehdot vastaavat voimassa olevia
eläke-etuuksia. Sen vuoksi valiokunta ehdottaa asiasta
lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus).