Perustelut
Sivistysvaliokunta toteaa, että valtioneuvoston vuosia
2015—2018 koskevassa julkisen talouden suunnitelmassa ja
siihen sisältyvässä valtiontalouden kehyspäätöksessä päätettiin
yliopisto- ja ammattikorkeakoulujen toiminnan rahoituksen indeksikorotuksen
puolittamisesta vuonna 2015. Indeksikorotuksen puolittamisen vaikutus
kompensoidaan kuitenkin molemmille korkeakoulusektoreille kertaluonteisella
määrärahalisäyksellä vuonna
2015. Hallituksen esityksessä ehdotettu muutos liittyy
valtiontalouden tasapainottamiseen ja välttämättömien
menosäästöjen aikaansaamiseen kansantalouden
kannalta erittäin vaikeassa taloustilanteessa.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina.
Vuonna 2010 voimaan tulleessa yliopistolaissa otettiin käyttöön
ns. yliopistoindeksi, jolla oli tarkoitus turvata yliopistojen resurssien
pysyminen yleisen kustannustason nousun vauhdissa. Vuoden 2015 alussa
voimaan tulevassa uudessa ammattikorkeakouluista annetussa laissa
on säännös vastaavasta indeksitarkistuksesta
koskien ammattikorkeakouluja.
Sivistysvaliokunta pitää sinänsä erittäin
tärkeänä, että indeksikorotuksen
puolittamisen vaikutus kompensoidaan molemmille korkeakoulusektoreille
kertaluonteisella määrärahalisäyksellä vuonna
2015. Näin yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen indeksin
puolittamisen vaikutus valtionrahoituksen tasossa näkyy
vasta vuodesta 2016 lähtien. Esitys merkitsee myös
sitä, että yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
vuoden 2015 arvioidun ja toteutuneen kustannustason muutoksen erotus
otetaan huomioon vain 50- prosenttisesti indeksin todellisesta muutoksesta. Hallituksen
esityksessä ei tarkemmin arvioida indeksileikkauksen kumuloituvan
vaikutuksen määrää vuodesta
2016 alkaen valtion menosäästöinä tai
korkeakoulujen rahoituksen vähentymisenä.
Hallituksen esityksen mukaan indeksikorotuksen puolittamisen
ei arvioida vaarantavan yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen toiminnan pitkäjänteistä
kehittämistä.
Toiminnan kustannusten alentaminen esityksessä ehdotetulla
tavalla edellyttää esityksen mukaan kuitenkin
yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa strategisesti oikein kohdennettuja
rakenteellisen kehittämisen toimenpiteitä ja toiminnan
tehostamista vuodesta 2016 alkaen.
Sivistysvaliokunta pitää erittäin
valitettavana, että lakiin perustuvilla yliopistoindeksillä ja ammattikorkeakouluindeksillä
ei
nykyisessä valtiontalouden tilanteessa kyetä korvaamaan korkeakouluille
niiden vuotuista kustannustason nousua ja siten turvaamaan perustoimintojen
rahoitusta taloudellisesti haastavina aikoina, kuten indeksien käyttöön
otolla on aikanaan tarkoitettu. Valiokunta toteaa, että esimerkiksi
yliopistoindeksi on tähän mennessä tullut
sovellettavaksi neljä kertaa, eli vuosina 2011—2014. Kuten
lakiesityksen perusteluista käy ilmi, indeksikorotus puolitettiin
vuoden 2012 osalta ja vuoden 2013 osalta se leikattiin kokonaan. Vuotta
2014 koskien indeksikorotus toteutettiin täysimääräisenä.
Tuolloin ei kuitenkaan mitenkään hyvitetty vuosina
2012 ja 2013 syntynyttä vajetta, joka jäi siis
pysyväksi.
Asiantuntija-arvioiden mukaan ammattikorkeakoulujen rahoituksesta
on hallituskaudella 2010—2014 tehdyillä päätöksillä leikattu
noin 20 % (n. 170 miljoonaa euroa) aloituspaikka- ja yksikköhintaleikkauksien
sekä indeksien jäädyttämisen
kautta. Erityisesti vuonna 2012 tehtyjen päätösten
mukaisesti ammattikorkeakoulujen yksikköhintoihin ei ole
tehty vuosina 2013 ja 2014 kustannustasosta johtuvia muutoksia,
ja indeksileikkausten kasautuvat vaikutukset ovat ammattikorkeakouluille
noin 40 milj. euroa. Yliopistojen osalta ovat toteutettujen indeksileikkausten
ja yksikköhintajäädytysten kasautuneet vaikutukset
valtion rahoituksessa noin 172 miljoonaa euroa. Näiden
lisäksi on tehty myös muita leikkauksia.
Valiokunta toteaa, että nykyinen talouden matalasuhdanne
ja rakennemuutosten tarve korostavat entisestään
julkisen sektorin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiopanostusten
tarpeellisuutta. Toisaalta korkeakoulujen jatkuvat menosäästöt
asettavat entistä suuremman painon merkittäville
toiminnallisille ja rakenteellisille uudistuksille korkeakoulusektorilla.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan korkeakouluissa on jo nyt
vähennetty henkilökuntaa toisaalta säästötoimenpiteiden
ja toisaalta yliopistouudistuksen mahdollistamien yliopistojen rakenteellisten
uudistusten vuoksi. Valiokunta korostaa, että pitkäjänteisellä perustutkimuksella,
soveltavalla tutkimuksella ja korkean asteen koulutuksella on vahva
keskinäinen riippuvuus. Hallituskauden aikana toteutetut
korkeakoulujen ja tutkimuksen rahoitukseen suunnatut, osin kumuloituvat
säästötoimet eivät ole sopusoinnussa
maamme ylimmälle opetukselle ja tutkimukselle asetettujen kansallisesti
elintärkeiden osaamistasotavoitteiden kanssa. Kansantaloutemme
vahvistumisen kannalta on ratkaisevan tärkeää,
että pystymme luomaan kestävän osaamis-
ja tietopohjan talouden uudistumiselle.