Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Hallituksen esityksen perusratkaisut
Hallituksen esityksessä ehdotetaan uudistettaviksi
ne perusteet, joilla määrätään
valtionosuus kansalaisopistoille, kansanopistoille ja
kesäyliopistoille.
Kansalaisopistojen kohdalla luovutaan valtionosuuden laskemisen
perusteena olevasta asutusrakenneryhmityksestä, joka on
ollut käytössä vuodesta 1993 alkaen.
Järjestelmä on perustunut kunnan asukastiheyden
perusteella rakennettuun viisiportaiseen taulukkoon. Jaottelun ensimmäiseen
ryhmään ovat kuuluneet ne kunnat, joiden asukastiheys
on ollut maaneliökilometriä kohti enintään
kaksi, ja vastaavasti viidenteen ne kunnat, joiden asukastiheys
maaneliökilometriä kohti on ylittänyt
sadan asukkaan rajan. Näin tiheä porrastus ei
kuitenkaan ole vastannut sääntelyn tarkoitusta,
koska hallituksen esityksessä (s. 6) todetuin tavoin opistojen
yksikköhintaerot neljässä ensimmäisessä ryhmässä ovat
varsin pienet. Toisaalta viidennessä ryhmässä yksikköhinnat
ovat nousseet enemmän kuin muissa ryhmissä. Epäkohtana
on ollut myös se, että suhteellisen pieni vaihtelu kunnan
asukastiheydessä on saattanut muuttaa kansalaisopiston
yksikköhintaperustetta ilman, että opiston toimintaan
vaikuttavissa kustannustekijöissä olisi tapahtunut
vastaavaa muutosta.
Edellä mainituista syistä esityksessä ehdotetaan,
että asutusrakenneryhmitykseen perustuvasta yksikköhinnan
laskemistavasta luovutaan. Ehdotuksen mukaan keskimääräinen
yksikköhinta lasketaan jatkossa kaikkien opistojen valtionosuuden
perusteena olevien käyttökustannusten pohjalta.
Tiheästi asutuissa kunnissa kansalaisopistoille määrättäviä yksikkökustannuksia
voitaisiin kuitenkin porrastaa asukastiheyden perusteella.
Kesäyliopistojen kohdalla ehdotus tarkoittaa luopumista
periaatteesta, jonka mukaan valtionosuuden perusteena oleva yksikköhinta
ei perustu niiden omiin kustannuksiin vaan asutusrakenteeltaan samanlaisten
kuntien kansalaisopistojen yksikkökustannuksiin.
Kansanopistojen kohdalla lakiehdotus merkitsee siirtymistä järjestelmään,
jossa valtionosuutta määrättäessä aiempaa
paremmin otetaan huomioon, miten paljon opiskelijoista asuu opiston
ulkopuolella.
Vapaasta sivistystyöstä annettuun lakiin (632/1998)
tehdään myös kuntien rahoitus- ja valtionosuusperusteiden
kokonaisuudistusta vastaavat muutokset. Tästä seuraa,
että lain soveltamisalaan kuuluvien laitosten yksikköhinnat
lasketaan kunkin oppilaitosmuodon kohdalta joka toisen vuoden sijasta
joka neljäs vuosi. Samalla yksikköhinnan laskemisvuosi
siirtyy yhtä vuotta aiemmaksi nykyjärjestelmään
verrattuna.
Lakiin ehdotetaan lisättäväksi myös
säännös ns. nettoutuksesta. Sen seurauksena
jatkossa ennen valtionosuuden määräämistä lain
nojalla myönnetyt valtionavustukset vähennetään
valtionosuuden perustana olevista kokonaiskustannuksista.
Sivistysvaliokunta hyväksyy ehdotetut perusratkaisut,
joita myös hallintovaliokunta lausunnossaan puoltaa. Sivistysvaliokunnan
mielestä ehdotetut muutokset ovat tarpeellisia parannuksia
nykyjärjestelmän soveltamiskäytännössä ilmenneisiin
epäkohtiin samalla, kun ne olennaisella tavalla selkeyttävät
valtionosuuden myöntämisen perusteita. Viimeksi
mainitun seikan vuoksi ehdotetut uudistukset ovat tärkeitä myös lain
soveltamisalaan kuuluvien laitosten kannalta, koska valiokunnan
arvion mukaan uudistukset parantavat rahoituksen ennustettavuutta
ja siten myös vapaan sivistystyön oppilaitosten
mahdollisuutta suunnitella toimintaansa pitkällä aikavälillä.
Sivistysvaliokunta on kuitenkin kiinnittänyt huomiota
siihen, että asiantuntijalausuntojen mukaan eräissä kansanopistoissa
ammatillisen peruskoulutuksen yksikköhinta alenee, vaikka ammatillisen
koulutuksen keskimääräinen yksikköhinta
nouseekin. Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus selvittää asiaa ja tarvittaessa ryhtyy
toimenpiteisiin sen suhteen.
Vaikeasti vammaisille järjestettävä koulutus
Sivistysvaliokunta on hallituksen esitystä käsitellessään
erityisesti perehtynyt vaikeasti vammaisten asemaan. Lakiehdotuksen
mukaan valtioneuvoston asetuksella korotetaan valtionosuuden perustana
olevaa yksikköhintaa niiden kansanopistojen kohdalla, joiden
ylläpitäjien luvassa määriteltynä pääasiallisena
koulutustehtävänä tai osana tällaista
koulutustehtävää on vaikeasti vammaisille
tarkoitettu koulutus. Esityksen perustelujen (s. 11) ja valiokunnalle
toimitetun asetusluonnoksen mukaan korotus olisi erityiskansanopistoissa
75 prosenttia ja muissa kansanopistoissa 25 prosenttia.
Sivistysvaliokunta ei ole esitettyjen tietojen perusteella voinut
vakuuttua siitä, että ehdotukset riittävässä määrin
turvaisivat vaikeasti vammaisten opiskelumahdollisuudet. Valiokunta
on kiinnittänyt huomiota etenkin niihin vaikutuksiin, joita
lakiehdotuksella on Lehtimäen erityiskansanopistoon. Tämän
opiston tehtävänä on järjestää yleissivistävää,
ammatillissivistävää ja elämänhallintaan
sekä omaehtoiseen opiskeluun valmentavaa koulutusta erityisesti
vaikeavammaisille. Kun kansanopistojen opiskelijaviikon yksikköhinta
määräytyy kaikkien opistojen toiminnasta
aiheutuvien kustannusten mukaan, Lehtimäen opiston kaltaisen
muista poikkeavan koulutustehtävän — ja
sen vuoksi myös poikkeuksellisen kustannusrakenteen — omaavan opiston
erityiset tarpeet eivät sivistysvaliokunnan arvion mukaan
tule riittävästi huomioon otetuiksi. Sivistysvaliokunta
muistuttaa, että vuoden 2004 talousarvioehdotusta (HE 55/2003
vp) käsitellessään eduskunta hyväksyi
lausuman, jossa se edellytti hallituksen selvittävän
erityiskansanopistojen rahoitusjärjestelmän toimivuuden
ja tekevän tarvittavat muutosehdotukset niin, että vammaisten
koulutustarpeen kannalta tärkeä toiminta voidaan
turvata. Valiokunnan mielestä hallituksen esityksen sisältämät
ehdotukset eivät täysin riitä täyttämään
tällaista tavoitetta. Sen vuoksi sivistysvaliokunta ehdottaa hyväksyttäväksi
lausuman, jonka mukaan hallituksen tulee huolehtia siitä,
että kun säädetään kansanopistojen
valtionosuuden perustana olevan yksikköhinnan korotuksesta
vammaisille tarkoitettua opetusta järjestettäessä,
otetaan erityisesti huomioon Lehtimäen erityiskansanopiston
opiskelijakunnan koostumuksesta aiheutuva poikkeuksellinen kustannusrakenne
ja tästä johtuvat rahoitustarpeet (Valiokunnan
lausumaehdotus 1).
Asukastiheyden huomioon ottaminen vapaan sivistystyön
oppilaitosten valtionosuutta määrättäessä
Sivistysvaliokunta on edellä puoltanut hallituksen
esitykseen sisältyvää ehdotusta, jonka
mukaan kansalaisopistojen valtionosuutta määrättäessä luovutaan
asutusrakenneryhmitykseen perustuvasta laskentatavasta. Ehdotettu
uudistus on merkittävä erityisesti sen vuoksi,
että nykyisellään erot hyvinkin lähellä toisiaan
sijaitsevien opistojen rahoituksessa voivat olla suurehkoja pelkästään
kunnan asukastiheyden vuoksi.
Asukastiheyden vaikutus kansalaisopistojen rahoitukseen ei kuitenkaan
kokonaan poistu, koska valtioneuvoston asetuksella on tarkoitus säätää,
että valtionosuuden perustana olevaa yksikköhintaa
korotetaan 15 prosentilla, jos opiston sijaintikunnan asukastiheys
on yli sata. Sivistysvaliokunnan mielestä suunniteltu ratkaisu on
melko kaavamainen. Esityksestä johtuvien taloudellisten
muutosten hallitsemiseksi opetusministeriön tulee valiokunnan
mielestä vielä harkita, että tiheästi
asuttujen kuntien yksikköhintojen määräämisessä otettaisiin
käyttöön useampia portaita
ja että yksikköhinta määräytyisi
eri portaiden välillä liukuvasti. Tällöin
sivistysvaliokunnan mielestä olisi myös mahdollista
ottaa paremmin huomioon muun muassa niistä maahanmuuttajille
tarjottavaan opetukseen liittyvistä erityistehtävistä aiheutuvat
kustannukset, joihin hallintovaliokunta lausunnossaan viittaa.
Asukastiheyden käyttäminen valtionosuuden määräämiseen
vaikuttavana seikkana ei kuitenkaan ole aivan ongelmatonta, koska
tällöin esimerkiksi kuntajaotuksessa tapahtuvista
muutoksista voi aiheutua merkittäviä johdannaisvaikutuksia
kansalaisopistojen rahoituspohjaan. Sivistysvaliokunnan mielestä esimerkiksi
suunnitellusta kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta ei saa seurata,
että kansalaisopistojen yhdistyessä niiden rahoituspohja äkillisesti
muuttuu. Valiokunta pitää muutoinkin tärkeänä,
että mahdollisten kuntaliitosten yhteydessä kansalaisopistojen toiminta
voi jatkua suunnitelmallisesti ilman jyrkkiä muutoksia
toiminnan taloudellisissa edellytyksissä. Asian keskeisen
merkityksen vuoksi valiokunta ehdottaa hyväksyttäväksi
tätä tarkoittavan lausuman (Valiokunnan lausumaehdotus
2).
Vapaan sivistystyön suhde muuhun opetukseen
Hallituksen esityksestä ilmenee, että vapaan
sivistystyön alaan luettava koulutustoiminta on nykyisellään
varsin monimuotoista. Monin kohdin esityksen taustalla onkin havainto,
jonka mukaan vapaasta sivistystoiminnasta annetun lain soveltamisalaan
kuuluva toiminta on käytännössä muotoutunut
toisenlaiseksi kuin lakia säädettäessä ennakoitiin.
Esimerkkinä toiminnan luonteen muuttumisesta on kesäyliopistojen toiminta,
josta hallituksen esityksen perusteluissa (s. 7/I) todetaan,
että se ei ole ollut yhtä lähellä kansalaisopistojen
toimintaa kuin lakia säädettäessä oletettiin.
Sivistysvaliokunnan mielestä hallituksen esityksessä esiin
tuodut ongelmat ansaitsevat laajempaakin huomiota kuin nyt käsiteltävänä oleva
esitys sisältää. Esimerkkinä valiokunta
mainitsee kesäyliopistotoiminnan suhteen yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten
tuottamaan opetukseen. Valiokunta ehdottaakin, että eduskunta
hyväksyy lausuman, jonka mukaan hallituksen tulee arvioida,
missä määrin yhtäältä vapaan
sivistystyön eri muotojen välillä sekä toisaalta
vapaan sivistystyön ja muiden koulutusmuotojen välillä on
päällekkäisyyttä. Lausumaehdotuksen
mukaan hallituksen tulee myös tehdä tarvittavat
ehdotukset mahdollisten haitallisten päällekkäisyyksien
poistamiseksi (Valiokunnan lausumaehdotus 3).
Yksityiskohtaiset perustelut
21 §. Tietojen toimittaminen, tarkastusoikeus ja virka-apu.
Pykälän 2 momentin ensimmäisen virkkeen
mukaan opetusministeriöllä ja ministeriön
päätöksen mukaisesti Opetushallituksella on
oikeus rahoituksen määräämiseksi
tarvittavien tietojen oikeellisuuden toteamiseksi suorittaa tarpeellisia
rahoituksen saajan talouteen ja toimintaan kohdistuvia tarkastuksia.
Valiokunta on kiinnittänyt huomiota säännöksen
sanamuotoon, joka synnyttää vaikutelman, että Opetushallituksen
toimivalta tarkastuksen suorittamiseen voisi perustua opetusministeriön päätökseen.
Valiokunnan mielestä jo perustuslain 2 §:n 3 momentista
seuraa, että tarkastustoiminnan kaltaisen julkisen vallan
käyttämisen tulee perustua suoraan lakiin (ks.
myös esim. PeVL 38/2004 vp ja PeVL 52/2001
vp). Säännöksen perusteluista (s. 18/I)
ilmenee myös, että käytännössä tarkastuksesta
päättää opetusministeriö ja
sen toteuttavat Opetushallituksen virkamiehet. Toisaalta myös
opetusministeriöllä itsellään
tulee olla mahdollisuus suorittaa tarkastuksia. Valiokunta ehdottaa,
että säännöstä muutetaan
näiden perusteiden mukaisesti.
Momentin toisen virkkeen mukaan rahoituksen saajan on korvauksetta
annettava tarkastusta suorittavalle virkamiehelle kaikki tarkastuksen kannalta
tarpeelliset tiedot ja selvitykset, asiakirjat, tallenteet ja muu
aineisto sekä muutoinkin avustettava tarkastuksessa. Sivistysvaliokunta
toteaa, että säännöksessä tarkoitetut
tiedot ovat yleensä muita kuin henkilötietoja.
Perustuslakivaliokunta on vakiintuneessa käytännössään kuitenkin
pitänyt asianmukaisena, että viranomaisen tietojensaantioikeus
ulotetaan tällöinkin vain sen tehtävien
hoitamisen kannalta välttämättömiin
tietoihin (ks. esim. PeVL 47/2005 vp, PeVL 42/2005
vp ja PeVL 4/2005 vp). Valiokunta on muuttanut säännöstä tämän
mukaisesti.
Pykälän 2 momentissa perustetaan tarkastusta
suorittavalle virkamiehelle myös oikeus päästä tarkastuksen
edellyttämässä laajuudessa rahoituksen
saajan hallinnassa tai käytössä oleviin rahoitettavassa
toiminnassa käytettäviin tiloihin ja muille alueille.
Säännökseen ei sisälly mitään rajoitusta
tarkastettavien tilojen suhteen. Koska kansanopistot toimivat vapaasta
sivistystyöstä annetun lain 2 §:n 3 momentin
mukaan sisäoppilaitoksina, tarkastus voisi ehdotetun säännöksen perusteella
kohdistua myös vakinaisluonteiseen asumiseen käytettäviin
tiloihin. Sivistysvaliokunnan mielestä tämä ei
ole tarkastuksen suorittamiseksi tarpeen. Tähän
nähden ja perustuslakivaliokunnan vakiintuneeseen käytäntöön
viitaten (ks. esim. PeVL 43/2005 vp ja PeVL 39/2005 vp)
sivistysvaliokunta ehdottaa, että tarkastusoikeuden ulkopuolelle
rajataan kotirauhan piiriin kuuluvat tilat. Samanlainen rajaus on
myös valtionavustuslain (688/2001) 17 §:n
3 momentin viimeisessä virkkeessä.
21 a §. Tietojensaantioikeus.
Pykälän 1 momentin mukaan oppilaitoksen
ylläpitäjällä on tehtäviään
hoitaessaan mahdollisuus saada valtion ja kunnan viranomaiselta
koulutuksen suunnittelussa ja järjestämisessä tarvittavat
välttämättömät tilastotiedot
ja muut vastaavat tiedot.
Valiokunnan mielestä säännös
on oikeudellisesti epämääräinen.
Sen vuoksi se ehdottaa säädettäväksi,
että koulutuksen järjestäjällä on
oikeus säännöksessä tarkoitettujen
tietojen saamiseen.
Voimaantulosäännös.
Valiokunta on tehnyt 3 momenttiin lakiteknisen tarkistuksen.