Yleisperustelut
Yleistä.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Mukava-hankkeen yhteydessä selvitettiin kokeilukoulujen
osalta aikaa, jonka oppilaat viettävät ilman aikuisen
läsnäoloa. Keskimääräinen aika,
jonka lapset olivat maanantaista perjantaihin kotona ilman aikuista,
vaihteli 5,3 tunnista 8,6 tuntiin. Selvitykset osoittavat, että noin
68 prosentilla syksyllä 2003 oppivelvollisuutensa aloittaneista
koululaisista on tarvetta joko aamu- tai iltapäivätoimintaan
tai molempiin.
Hallituksen esitys pienten koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaa
koskevaksi uudistukseksi on merkittävä lasten
ja heidän perheidensä kannalta. Uudistus edistää nykyistä suunnitelmallisemman,
laadukkaamman ja turvallisemman oppimis- ja kasvuympäristön
kehittämistä lapsille.
Uudistuksen tavoitteena on turvata lapselle koulupäivän
jälkeen tai sitä ennen turvalliset ja tervettä kasvua
ja kehitystä tukevat olosuhteet ja aikuisen läsnäolo.
Tarkoituksena on lisätä pienten lasten osallistumismahdollisuuksia
harrastustoimintaan ja tukea heidän yhteisöllisyytensä kehittymistä.
Aamu- ja iltapäivätoiminnalla on sekä koululaisten
yksinoloa vähentävä ja turvallisuutta
lisäävä tehtävä että tehtävä mielekkäiden
harrasteiden ja sosiaalisen yhdessäolon paikkana.
Lasten aamu- ja iltapäivätoiminnan tavoitteena
on tukea kodin ja koulun kasvatustyötä. Valiokunta
pitää myönteisenä myös
sitä, että samanaikaisesti tämän
uudistuksen kanssa laajennetaan lasten kotihoitovapaata ja osittaista
hoitorahaa koskemaan myös 1—2-luokkalaisten koululaisten
vanhempia. Työn ja vanhemmuuden nykyistä paremmalla
yhteensovittamisella on tärkeä osa erityisesti
lapsen edun toteutumiseen arjessa.
Aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestäminen.
Hallituksen esityksen mukaan kunnalla ei ole velvollisuutta
järjestää tai hankkia lakiehdotuksessa
tarkoitettua lasten aamu- ja iltapäivätoimintaa.
Jos kunta päättää järjestää toimintaa,
se voi järjestää joko itse tai hankkia
palveluita muulta julkiselta tai yksityiseltä palvelujen
tuottajalta. Kunnat voivat siten hankkia aamu- ja iltapäivätoiminnan
palveluita esimerkiksi toisilta kunnilta ja kuntayhtymiltä,
erilaisilta lapsi- ja nuorisojärjestöiltä,
yhdistyksiltä ja seuroilta sekä seurakunnilta
ja myös yhtiöiltä tai muilta palvelun
tuottajilta. Valiokunta pitää tärkeänä, että myös
tulevaisuudessa toimintaa järjestetään monipuolisesti.
Kunnilla on mahdollisuus valita erilaisia järjestämismalleja
oman kuntansa pienten koululaisten olosuhteet ja tarpeet huomioon ottaen.
Aamu- ja iltapäivätoiminta on rakennettava niin,
että se myös pystyy käytännössä tukemaan lasten
koulunkäyntiä, mikä tarkoittaa, että toiminnan
järjestäminen lapsen koulukielellä on erityisen
tärkeää. Tämän vuoksi
kunnissa, joissa on sekä suomen- että ruotsinkielisiä asukkaita, aamu-
ja iltapäivätoiminta on velvollinen järjestämään
erikseen kumpaakin kieliryhmää varten.
Toiminnan rahoitus ja maksut.
Aamu- ja iltapäivätoimintaa järjestävälle
kunnalle myönnetään valtionosuutta 57
prosenttia laskennallisista käyttökustannuksista.
Hallituksen esityksen perustelujen mukaan uudistus lisää valtion
menoja vuositasolla noin 45 miljoonaa euroa. Uudistus ei lisää merkittävästi
kuntien käyttömenoja, koska kunnat saavat lisääntyneinä valtionosuuksina
noin 45 miljoonaa euroa ja kunnilla olisi myös mahdollisuus
periä toimintaan osallistuvilta lapsilta maksuja.
Kunta voi periä aamu- ja iltapäivätoiminnasta
kuukausimaksun, joka saa olla enintään 60 euroa.
Valiokunta korostaa sitä, että maksukatto koskee
ainoastaan nyt ehdotetun lain mukaista toimintaa, joka tarkoittaa
keskimäärin kolmea tuntia päivässä.
Kunnat voivat luonnollisesti järjestää aamu-
ja iltapäivätoimintaa enemmänkin tarpeen
ja mahdollisuuksiensa mukaan, ja sellaista toimintaa ei maksun enimmäismäärä luonnollisestikaan
koske, vaan sen suuruus on kunnan päätösvallassa.
Valiokunta viittaa hallintovaliokunnan lausuntoon, jossa todetaan,
ettei hallituksen esitys estä kuntaa antamasta aamu- ja
iltapäivätoiminnan palvelujen tuottajalle niin
sanottuja kohdennettuja avustuksia. Hallintovaliokunta esittää kuitenkin
säännöksen täsmentämistä.
Valiokunta yhtyy hallintovaliokunnan lausunnossa todettuun siitä,
että nykyisten järjestäjien toiminta
ja hyvät käytännöt on tärkeää voida
säilyttää jatkossakin.
Henkilöstö.
Aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajien kelpoisuusvaatimuksista
säädetään valtioneuvoston asetuksella.
Kelpoisuusvaatimukset ovat melko väljät kuitenkin
niin, että tätäkin kautta voitaisiin
turvata toiminnan laatu. Hallituksen esityksen mukaan tarkoituksena
on, että toimintaa ohjaisivat pääasiassa
erilaisiin harrastuksiin ja muuhun vapaa-ajan toimintaan sekä lastenhoitoon
ja kasvatukseen perehtyneet henkilöt. Ohjaajina voisivat
toimia erilaisia koulutustaustoja omaavat henkilöt. Soveltuviksi
tutkinnoiksi mainitaan muun muassa sosiaalikasvattajan ja lastenhoitajan
tutkinnot, sosiaali- ja terveysalan, lapsi- ja perhetyön,
nuoriso- ja vapaa-ajan ohjauksen, liikunnan ohjauksen, käsi- ja
taideteollisuuden ja kuvallisen ilmaisun sekä musiikkialan
ja teatteri- ja tanssialan perustutkinnot sekä näiden
lisäksi useiden alojen korkeakoulututkinnot ja aikaisemmat
opistoasteen tutkinnot. Tavoitteena on, että sellaiset
henkilöt, joilla on kokemusta lasten harrastustoiminnan ohjaamisesta,
voisivat saada pätevyyden näyttötutkinnolla.
Näihin tehtäviin suuntautuvan ammattitutkinnon
tarvetta selvitetään.
Erityisopetuksessa olevien oppilaiden aamu- ja iltapäivätoiminta.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että erityisopetuksessa
olevien oppilaiden sijoittaminen ryhmiin tulee tehdä harkitusti.
Varttuneemmille erityisoppilaille on tarkoituksenmukaista järjestää omia
ryhmiä, koska ikäero ala- ja yläluokkien
oppilaiden välillä on usein liian suuri mielekkääseen
yhteiseen toimintaan. Valiokunta pitää tärkeänä myös
sitä, että erityisoppilaiden määrä otetaan
huomioon ryhmäkokoa alentavana tekijänä ryhmän
koosta päätettäessä.
Muutoksenhaku.
Hallintovaliokunta on lausunnossaan kiinnittänyt huomiota
siihen, että esityksessä ei käsitellä muutoksenhakua.
Hallintovaliokunta onkin kiinnittänyt sivistysvaliokunnan
huomiota muutoksenhakukysymykseen.
Perusopetuslain 48 b §:n 2 momentin mukaan kunta vastaa
siitä, että sen hankkimat palvelut järjestetään
perusopetuslain mukaisesti. Hallituksen esityksen valmistelun lähtökohtana
on ollut, että kunta valitsee aamu- ja iltapäivätoimintaan
otettavat lapset silloinkin, kun se hankkii palvelut tai osan niistä muulta
palvelujen tuottajalta. Muutoksenhaku määräytyy
kuntalain säännösten mukaan, eikä muutoksenhakukieltoa
ole.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että kaikilla
toiminnan järjestäjillä ei välttämättä olisi
edes edellytyksiä valintaperusteiden yhdenvertaisuuden
arvioimiseen. Samassa kunnassa eri toiminnan järjestäjien
valintaperusteet voisivat myös poiketa toisistaan. Tällöin
ei toteutuisi myöskään kunnan koordinoiva
rooli, joka on ollut hallituksen esityksen lähtökohtana.
Valiokunta katsoo, että uudistusta tulee seurata ja
antaa siitä selvitys sivistysvaliokunnalle. Sen vuoksi
valiokunta ehdottaa hyväksyttäväksi lausuman (Valiokunnan
lausumaehdotus).
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki perusopetuslain muuttamisesta
48 a §. Tavoitteet ja perusteet.
Valiokunta on tehnyt pykälän 3 momenttiin
teknisen korjauksen.
48 b §. Järjestäminen ja laajuus.
Kunta voi itsenäisesti päättää kuinka
laajalti lain tarkoittamiin ryhmiin kuuluville oppilaille se toimintaa järjestää.
Jotta tästä ei syntyisi epäselvyyttä,
valiokunta ehdottaa 48 b §:n 1 momentin
täsmentämistä. Valiokunta viittaa myös
hallintovaliokunnan lausunnossa asiasta todettuun.
Valiokunta on muuttanut aamu- ja iltapäivätoimintaan
hakemista koskevaa säännöstä niin, että se
tapahtuu kunnan edellyttämällä tavalla. Samalla
valiokunta on selkeyden vuoksi jakanut 1 momentin kahdeksi eri momentiksi.
Yleisperusteluissa toiminnan rahoituksesta ja hallintovaliokunnan
lausunnossa todettuun viitaten valiokunta on tehnyt 3 momenttiin
(HE:n 2 mom.) palvelujen tuottajille myönnettävää avustusta
koskevan lisäyksen.
Hallintovaliokunnan lausuntoon viitaten valiokunta ehdottaa
4 momentin (HE:n 3 mom.) ensimmäisestä lauseesta
poistettavaksi sanan vähintään.
48 e §. Henkilöstö.
Valiokunta on tehnyt pykälään teknisluonteisen
korjauksen.
3. Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan
selvittämisestä annetun lain muuttamisesta
5 a §. Rikosrekisteriote aamu- ja iltapäivätoiminnassa.
Valiokunta ehdottaa rikosrekisteriotteen pyytämiseen
liittyvien säännösten selkeyttämistä.
Muutos mahdollistaa sen, että rikosrekisteriote tulee ja
voidaan pyytää nähtäväksi myös
sopimuksen teon jälkeen, kuitenkin ennen kuin henkilö ryhtyy
hoitamaan tehtäviään.