Yleisperustelut
Hallituksen esityksen tavoitteena on lisätä peruskoulujen
oppilaiden osallistumisaktiivisuutta. Lakiehdotuksella vahvistetaan
oppilaskunnan toiminnan merkitystä oppilaiden osallistumisen,
vaikutusmahdollisuuksien ja heidän mielipiteidensä kuulemisen
parantamiseksi. Ehdotus toteuttaa hallituksen kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelman
tavoitetta kehittää kouluja ja oppilaitoksia tukemaan
oppilaiden kasvua aktiiviseen ja demokraattiseen kansalaisuuteen.
Suomessa ollaan aiheellisesti huolissaan koululaisten vähäisestä kiinnostuksesta
kansalais- ja muuta vaikuttamistoimintaa kohtaan. Esimerkiksi Civics — Nuori
kansalainen -tutkimus (2000) osoittaa, että suomalaiset
peruskoulun päättävät nuoret
ovat yhteiskunnallisissa asioissa tietäviä, mutta
passiivisia. He arvostavat kansalaistoimintaa vähemmän
kuin yhdenkään muun maan samanikäiset
nuoret. Heillä on aktiiviseen kansalaisuuteen tarvittavat
kansalaisen perustiedot, mutta ei aktiivisen kansalaisen valmiuksia
ja asenteita.
Myös koululaisten todellisia vaikutusmahdollisuuksia
ja osallisuutta koulussa on pidetty puutteellisina. Monet tahot
ovat katsoneet, että oppilaiden tulisi päästä osallistumaan
nykyistä enemmän yhteisten asioiden hoitoon. Kouluaikaisilla
osallistumiskokemuksilla on todettu olevan selvä yhteys
aktiiviseen kansalaisuuteen aikuisiässä.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa oppilaiden osallistuminen
ja vaikuttaminen nähdään tärkeänä erityisesti
yhteiskuntaopin opetuksessa. Perusopetuksen valtakunnallisissa opetussuunnitelman
perusteissa edellytetään, että paikallisissa
opetussuunnitelmissa tulee ilmetä, miten kouluissa toteutetaan
"Osallistuva kansalaisuus ja yrittäjyys" -aihekokonaisuus.
Opetussuunnitelman perusteissa todetaan, että koulun oppimiskulttuurin
ja toimintatapojen tulee tukea oppilaan kehittymistä omatoimiseksi,
aloitteelliseksi, päämäärätietoiseksi,
yhteistyökykyiseksi ja osallistuvaksi kansalaiseksi sekä tukea
oppilasta muodostamaan realistinen kuva omista vaikutusmahdollisuuksistaan.
Valiokunta yhtyy kuulemansa asiantuntijan näkemykseen
siitä, että osallistuminen opitaan osallistumalla.
Nuorena saatavat omakohtaiset osallistumisen kokemukset ovat tärkein
aktiivisen aikuisuuden selittäjä. Oppilaskuntatoiminta on
kodin kannustuksen ja järjestöjen toiminnan rinnalla
ollut ja on edelleen keskeinen kansalaisuuteen sosiaalistaja. Koulun
tehtävänä on kasvattaa sellaisia aktiivisen
kansalaisuuden valmiuksia kuten kyky sekä uskallus ilmaista
itseään ja myös eri välinein,
pohtia toiminnan tarkoitusta ja ottaa osaa julkiseen keskusteluun, neuvotella
rakentavasti ja etsiä yhdessä hyväksyttäviä ratkaisuja
sekä selvittää ristiriidat ilman väkivaltaa
ja hyväksyä erilaisuutta. Oppilaskuntatoiminta
voi osaltaan edistää kaikkia näitä valmiuksia.
Valiokunta katsoo, että juuri perusopetuksen aikana
voidaan varmistaa se, että kaikki ikäluokat kokonaisuudessaan
varustetaan kansalaisen tiedoilla, taidoilla ja valmiuksilla sen
sijaan, että kansalaisten aktiivisuus jakautuu eriarvoisesti.
Valiokunta pitää tärkeänä sitä,
että opetushallinto jatkaa hallituksen kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelman
aikana hyvin alkanutta panostusta oppilaskuntatoimintaan ja laajemminkin
osallistuvaan koulukulttuuriin. Oppilaskuntatoiminnasta tulee pyrkiä saamaan
luonnollinen ja oleellinen osa jokaisen koulun arkea, ja sen tulee
tukea kasvatusta aktiiviseen kansalaisuuteen.
Hallituksen esityksessä lähdetään
siitä, että oppilaskunnat eivät olisi
pakollisia. Valiokunta hyväksyy ehdotuksen. Valiokunta
kuitenkin korostaa sitä, että myös käytännössä tulisi
löytyä valmiutta muuttaa asenteita ja toimintatapoja. Kouluissa
tulee pyrkiä kuuntelevaan, innostavaan ja osallistuvaan
toimintakulttuuriin, jolloin oppilailla olisi mahdollisuus harjoitella myös
vastuun ottoa. Oppilaskunta on yksi kanava oppilaiden osallisuuden
ja aktiivisuuden lisäämiseksi. Sen vuoksi valiokunta
pitää tärkeänä, että mahdollisimman
moneen kouluun perustetaan oppilaskunta.