Yleisperustelut
Sivistysvaliokunta toteaa, että hallitus esittää nykyiseen
päivähoitolakiin muutoksia, jotka ovat jatkoa
vuonna 2013 toteutetulle hallinnonalasiirrolle ja ensimmäinen
vaihe kohti uutta varhaiskasvatuslakia. Varhaiskasvatus osana kasvatus-
ja koulutusjärjestelmää tukee lasten yhtenäisen,
sujuvan opinpolun kehittämistä varhaiskasvatuksesta
esiopetuksen kautta perusopetukseen. Tämän osauudistuksen
tulisi olla saumaton osa tätä kokonaisuutta ja
tärkeimpänä tavoitteena tulisi olla,
että jokaisen lapsi saisi hänelle soveltuvaa kasvatusta.
Samalla vahvistetaan varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen yhteistyötä,
jonka avulla kehitetään päiväkotien
ja koulujen yhtenevää toimintakulttuuria ja pedagogiikkaa.
Esitystä arvioitaessa on muistettava, että kyseessä on
nyt osauudistus, jossa ei ole vielä kattavasti käsitelty
varhaiskasvatuksen kokonaisuutta. Jatkovalmistelussa tulee vielä harkita
tarkasti lapsen kasvatus- ja oppimistavoitteiden sekä hoivan
vaatima lapsen edun mukainen kokonaisuus. Sivistysvaliokunta pitää kuitenkin erittäin
merkittävänä ja tervetulleena sitä,
että osauudistuksenkin kautta vihdoin säädetään
varhaiskasvatuslaki.
Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Varhaiskasvatuksen merkitys
Varhaiskasvatus luo merkittävän perustan lapsen
kehitykselle ja oppimiselle. Tähän saakka varhaiskasvatusta
on tarjottu päivähoitojärjestelmän
viitekehyksessä. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että uusi varhaiskasvatuslaki käytännössä edistää kaikkien
lasten oikeutta pedagogisesti ja sisällöllisesti
laadukkaaseen varhaiskasvatukseen riippumatta lapsen asuinpaikasta
tai perheen varallisuudesta. Laadukas varhaiskasvatus on lapsen
oikeus. Varhaiskasvatuksen laatu on laatua lapsen kasvussa ja kehityksessä,
ei vain palvelujärjestelmän laatua. Tutkimusten
mukaan laadukkaalla varhaiskasvatuksella on kauaskantoisia merkityksiä,
koska kaikki keskeiset kehitykselliset muutokset tapahtuvat ennen
kouluikää. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka ja
sen kehittäminen tuleekin huomioida varhaiskasvatuspalvelujen
järjestämisen lähtökohtana.
Varhaiskasvatusta koskeva lainsäädäntö vaikuttaa
sekä lasten elämään varhaiskasvatuksessa
olon aikana, mutta myös pitkälle tulevaisuuteen.
Osallistuminen varhaiskasvatukseen edistää sekä lapsen
sosiaalista että älyllistä kehitystä.
Edellytyksenä tälle kuitenkin on, että varhaiskasvatus
on laadukasta. Asiantuntijoiden mukaan Britanniassa 1999—2004
toteutettu 3 000:ta lasta koskenut EPPE-tutkimushanke osoitti,
että laadukkaan varhaiskasvatuksen myönteiset
vaikutukset ulottuvat pitkälle kouluvuosiin. Vähäosaiset
lapset, joilla on kohonnut riski syrjäytyä myöhemmin
koulutuksesta, hyötyvät varhaiskasvatuksesta eniten.
Korkealaatuinen varhaispedagogiikka on tutkijoiden mukaan tehokkainta
syrjäytymisen ehkäisyä.
Valiokunta painottaa, että Suomessa varhaiskasvatuksen
toteuttamisen tärkeänä periaatteena on
ns. educare-malli, jossa kasvatus, opetus ja hoito muodostavat
sisällöllisen kokonaisuuden. Nämä varhaiskasvatuksen
osa-alueet voivat kuitenkin painottua eri tavoin esimerkiksi eri-ikäisillä lapsilla
tai erilaisissa toimintamuodoissa. Sen tavoitteena on luoda hoidon,
kasvatuksen ja opetuksen kokonaisvaltainen toimintakulttuuri. Valiokunta
korostaa, että tämä kokonaisuus on tärkeä pienten
lasten kasvun tukemisessa. Varhaiskasvatuksen ohjaus ja kehittäminen
tulee nähdä yhtenä toiminnallisena kokonaisuutena, jonka
keskiössä on lapsi. Siinä otetaan huomioon
lapsen ikäkauteen liittyvät edellytykset, tarpeet
sekä kehittymistavoitteet. Tämä on huomattavasti
enemmän kuin pelkästään hoidolliset tavoitteet.
Varhaiskasvatus luo merkittävän perustan lapsen
oppimiselle, ja jo tässä vaiheessa tunnistettavat
oppimisen ongelmat ovat tärkeitä syrjäytymiskehityksen
ehkäisemisessä. Lapsen oppimispolun eheä jatkumo
edellyttää syvällistä lapsen
kehityksen ja oppimisen tuntemusta ja varhaiskasvatukseen soveltuvien
pedagogisten mallien kehittämistä. Varhaiskasvatuksessa
annettava tuki ja ohjaus luovat merkittävällä tavalla
sekä oppimisen tiedollisia valmiuksia että oppimiseen
tarvittavaa itseluottamusta. Hyvä itsetunto antaa tilaa
myös toisten kunnioittamiselle ja erilaisuuden hyväksymiselle.
Nykypäivänä monikulttuurisuus on monen
lapsen arjessa luonnostaan mukana. Valiokunta painottaa myös sukupuolisensitiivisen
kasvatuksen merkitystä.
Valiokunta korostaa, että lasten tasa-arvon toteutuminen
edellyttää, että varhaiskasvatuksesta
luodaan sisällöllisesti vahva kokonaisuus, jonka
avulla syrjäytymiskehitykseen voidaan puuttua jo varhaislapsuudessa.
Tämä tulee ottaa korostuneesti huomioon myös
varhaiskasvatuslain jatkovalmistelussa.
Toiminnan sisältö ja ohjaus
Ehdotuksessa esitetään ajantasaistettavaksi
varhaiskasvatuksen tavoitteet vastaamaan tämän päivän
yhteiskunnan vaatimuksia ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Lakiehdotuksen
2 a § sisältää 10-kohtaisen
tavoiteluettelon. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden laatiminen
pohjautuisi uudistettuihin tavoitteisiin. Valiokunta korostaa, että varhaiskasvatuksen
ehdotettu tavoitesäännös on erittäin
tärkeä, koska se asettaa perustan varhaiskasvatuksen
sisällölle ja valtakunnalliselle, paikalliselle
ja lapsikohtaiselle suunnittelulle. Valiokunta pitää tärkeänä, että sen
kautta välittyy toimintaan se uusi kasvatuksellinen kokonaisote,
jota varhaiskasvatuksen uudistuksella tavoitellaan.
Nykyisen 2 a §:n mukaan päivähoidon
tavoitteena on tukea päivähoidossa olevien lasten
koteja näiden kasvatustehtävässä ja
yhdessä kotien kanssa edistää lapsen
persoonallisuuden tasapainoista kehitystä. Uudessa säännöksessä on
viimeiseen 10. kohtaan otettu säännös
siitä, että tavoitteena on toimia yhdessä lapsen
sekä lapsen vanhemman tai muun huoltajan kanssa lapsen
tasapainoisen kehityksen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin parhaaksi
sekä tukea lapsen vanhempaa tai muuta huoltajaa kasvatustyössä.
Lisäksi varhaiskasvatussuunnitelma tulee 7 a §:n
mukaan tehdä yhteistyössä vanhempien
tai muun huoltajan kanssa.
Valiokunta korostaa YK:n lapsen oikeuksien sopimusta siitä,
että vanhemmilla on ensisijainen vastuu lapsen kasvusta
ja kehityksestä, jossa tehtävässä lapsen
edun on ohjattava heidän toimintaansa. Valtion on tuettava
vanhempia ja muita laillisia huoltajia lapsen kasvatustehtävässä,
ja työssäkäyvien vanhempien lapsilla
on oikeus hyödyntää heille tarkoitettuja
lastenhoitopalveluita ja -laitoksia. (18 art).
Laissa otetaan käyttöön varhaiskasvatuksen käsite,
joka korvaa lasten päivähoidon käsitteen kattavasti
koko varhaiskasvatusta koskevassa lainsäädännössä.
Varhaiskasvatus tarkoittaisi suunnitelmallista ja tavoitteellista
kasvatuksen, opetuksen ja hoidon muodostamaa kokonaisuutta, jota
annetaan päivähoidossa. Valiokunta pitää välttämättömänä korostaa,
että jatkovalmistelussa on otettava tarkemmin kantaa muun muassa
perhepäivähoidossa sekä osapäivä-
ja vuorohoidossa olevien lasten varhaiskasvatukseen. Myös
erityisen tuen tarpeessa olevat lapset riippumatta hoitojärjestelyistä tulee
ottaa huomioon.
Valiokunta toteaa, että lasten oikeus varhaiskasvatukseen
tulee asettamaan toiminnan sisältöön,
yhteistyömuotojen kehittämiseen päiväkotien
eri ammattiryhmien kesken ja kaiken henkilökunnan osaamistason
kehittämiseen erityisiä vaatimuksia. Henkilöstöä koskeva
tarkempi sääntely on valmisteilla, mutta valiokunta
korostaa sekä olemassa olevan henkilökunnan koulutustarvetta
että laajaa tarvetta tarkastella uudelleen eri ammattiryhmiin
kuuluvien ammattihenkilöiden tarvetta varhaiskasvatuksessa
ja sen mukaisia valtakunnallisia koulutusratkaisuja.
Sivistysvaliokunta viittaa mietintöönsä esiopetusta
koskevien säännösten muuttamisesta (SiVM
11/2014 vp — HE 135/2014 vp). Valiokunta
korosti mm., että suomalaisen koulutusjärjestelmän
yksi tärkeimmistä menestystekijöistä on
opettajien korkea koulutusaste. Lastentarhanopettajien yliopistotasoinen
koulutus takaa laajan pedagogisen näkemyksen päivähoidon
toteuttamiseen.
Keskeisistä suunnitelmista
Hallituksen esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
valtakunnallisista varhaiskasvatussuunnitelman perusteista. Perusteiden
asema muuttuisi suositusluonteisista ohjeista lakiin perustuviksi velvoittaviksi
määräyksiksi, jotka päivähoidon järjestäjän
olisi otettava huomioon toimintaa suunnitellessaan ja järjestäessään.
Perusteiden tarkoituksena olisi edistää varhaiskasvatuksen yhdenvertaista
toteuttamista koko maassa, toteuttaa laissa säädettyjä varhaiskasvatuksen
tavoitteita sekä ohjata varhaiskasvatuksen laadun kehittämistä.
Kokonaan uusina asioina lakiin kirjattaisiin säännökset
päiväkodin ryhmäkoosta, lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta,
osallisuudesta ja vaikuttamisesta, arvioinnista sekä yhteistyöstä. Asiantuntijavirastona
tulee olemaan Opetushallitus. Valtakunnallisista varhaiskasvatussuunnitelman
perusteista ehdotetaan säädettäväksi
lain tasolla. Valiokunta toteaa, että enimmäisryhmäkoosta
säätäminen hallituksen esittämässä muodossa
ei muuta voimassa olevaa suhdelukusääntelyä,
minkä vuoksi valiokunta kannattaa hallituksen esitystä.
Päiväkodissa tai perhepäivähoidossa
olevalle lapselle on laadittava henkilökohtainen varhaiskasvatussuunnitelma
lapsen kasvatuksen, opetuksen ja hoidon toteuttamiseksi. Valiokunta painottaa,
että henkilökohtaisten varhaiskasvatussuunnitelmien
laatimisen ja siihen käytetyn ajan tulee tukea ja hyödyttää lapsen
hyvinvointia ja kehitystä.
Valiokunta pitää oikeana sitä, että Opetushallituksesta
tulee asiantuntijavirasto ja että valtakunnallisista varhaiskasvatussuunnitelman
perusteista tulisi velvoittavat. Tämä parantaa
lasten yhdenvertaisuutta valtakunnallisesti.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on tuotu monelta taholta
esille, että myös paikallisen suunnitelman laadinnan
tulisi olla velvoittava. Sivistysvaliokunta yhtyy tähän
ajatukseen ja ehdottaa yksityiskohtaisissa perusteluissa muutoksen
lain 9 a §:ään.
Ryhmäkokosäännös ja sen
merkitys toiminnassa
Esitys rajaisi ryhmässä yhtä aikaa
läsnä olevien lasten määrän
alle kolmevuotiaitten kohdalla 12 lapseen ja kolme vuotta täyttäneiden
kohdalla 21 lapseen, kun kyse on kokopäivähoidossa
olevista lapsista. Saadun selvityksen mukaan säännös ei
kuitenkaan estäisi erilaisten ryhmien muodostamista. Edelleen
olisi mahdollista muodostaa esimerkiksi eri-ikäisten lasten
ryhmiä ja erilaisten toimintojen mukaisia ryhmiä.
Ryhmäkoosta säätäminen ei tarkoittaisi
myöskään sitä, että yhdessä ryhmässä olisi
oltava aina kolme hoito- ja kasvatustehtävissä olevaa
henkilöä, vaan voi olla myös vähemmän.
Pienimmillään ryhmä voi muodostua yhdestä kasvattajasta
ja neljästä lapsesta. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan ryhmäkokosäännös ei estäisi
sellaisten toimintayksiköiden toimintaa, joissa periaatteena
on, ettei toimita kiinteissä lapsiryhmissä vaan
päivittäin ja tilanteiden mukaan vaihtuvissa pienryhmissä.
Toiminnan järjestäjän tulee aina
huolehtia siitä, että lasten hyvinvointi ja etu
on ensisijainen lähtökohta ryhmien muodostamiselle,
ja esimerkiksi arvioida sitä, hyötyykö lapsi
vaihtuvista ryhmistä vai sopiiko lapsen persoonalle, iälle
tai kehitykselle paremmin kiinteä lapsiryhmä,
jossa lasten ja aikuisten vaihtuvuus ei ole kovin suuri.
Toiminnassa olisi edelleen otettava huomioon, kuten nytkin,
että lasten ja aikuisten välinen suhdeluku toteutuu.
Vaihtuvissa ryhmissä voidaan toimia kuten ennenkin, mutta
säädös tarkoittaisi sitä, että ei
voitaisi toimia ryhmissä, jotka ylittävät
säädöksen määräykset.
Enimmäisryhmäkoosta huolimatta lapset voivat edelleen
osallistua yhdessä esimerkiksi koko päiväkodin
yhteisiin tapahtumiin, mm. retkiin.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on tullut esiin selkeä pelko
siitä, että eri päivähoidossa
noudatetut kehittämissuunnat ovat uuden lainsäädännön
ja ja sen mukanaan tuomien yhtenäistämistavoitteiden
myötä vaarassa. Sivistysvaliokunta pitää erittäin
tärkeänä, että varhaiskasvatusuudistus
ei jatkossakaan johda siihen, että se jäykistää toimintamalleja,
estää kokeilutoimintaa tai vaikeuttaa perusteetta
nykyisin vakiintuneesti toimivien erityistä kasvatusperiaatetta
tai pedagogiikkaa soveltavien päiväkotien toiminnan
jatkumista.
Ryhmäkoko ja tilat
Opetus- ja kulttuuriministeriön selvityksen mukaan
ryhmäkokosäännöksen tavoitteena
on estää tilanteet, joissa kasvattajien määrää lisäämällä nostetaan
lapsiryhmän kokoa. Tilanteessa, jossa maksimikokoa ei ole
asetettu, lapsiryhmiin on usein lisätty aikuinen ja häntä vastaava lapsimäärä.
Aikuisten ja lasten lisäyksessä ei ole aina kuitenkaan
huomioitu tiloja lisäyksen perustana. Lapsi voi altistua
melulle, stressille, väsymykselle ja suurelle määrälle
vuorovaikutussuhteita eikä saa tarpeitaan vastaavaa yksilöllistä kasvatusta,
opetusta ja hoitoa. Sivistysvaliokunta ehdottaa yksityiskohtaisissa
perusteluissa tähän liittyen lisäyksen
lakiehdotukseen.
Saadun selvityksen mukaan esityksessä pyritään
täsmentämään varhaiskasvatusympäristöä koskevaa
säätelyä. Varhaiskasvatusympäristön olisi
oltava kehittävä, oppimista edistävä sekä terveellinen
ja turvallinen lapsen ikä ja kehitys huomioon ottaen. Lisäksi
edellytettäisiin asianmukaisia toimitiloja ja toimintavälineitä sekä esteettömyyden
huomioimista. Varhaiskasvatusympäristöä ajateltaisiin
useammasta näkökulmasta kuin voimassa olevassa
säännöksessä, lisäksi
siihen lisättäisiin säännös
riittävistä ja asianmukaisista toimitiloista ja
toimintavälineistä. Varhaiskasvatusympäristö kattaisi
toimintayksikön rakennetut tilat ja muun lähiympäristön,
kuten piha-alueet. Se kattaisi fyysisen toimintaympäristön
lisäksi myös esimerkiksi psyykkisen ja sosiaalisen
ympäristön, jolloin esimerkiksi kiusaamisen ehkäiseminen
ja siihen puuttuminen kuuluisi kehittävästä,
oppimista edistävästä sekä terveellisestä ja
turvallisesta toimintaympäristöstä huolehtimiseen.
Toimintavälineet kattavat esimerkiksi erilaiset käytössä olevat
leikki- tai liikuntavälineet.
Sivistysvaliokunta painottaa tilojen riittävyyttä,
terveellisyyttä ja toimivuutta erittäin tärkeinä lapsen
hyvinvoinnin ja kehityksen kannalta. Valiokunta huomauttaa, että eduskunnan
tarkastusvaliokunnan mietinnön "Rakennusten kosteus-
ja homeongelmat" (1/2013 vp) mukaan merkittävien
kosteus ja homevaurioiden esiintyvyys rakennusten kerrosalasta on
kouluissa ja päiväkodeissa 12—18 %.
Tilojen käyttäjiä vaurioituneissa kouluissa
ja päiväkodeissa on mietinnön mukaan
172 000—259 200. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että pienten lasten hyvinvointi asetetaan etusijalle ja
että erityisesti päiväkotien sisäilmaongelmiin
puututaan tehokkaasti.
Liikunnan merkitys
Mahdollisuus liikkumiseen on lapsen oikeus. Tutkimukset ovat
osoittaneet, että mieluisinta toimintaa lapsille on leikkiminen
ja liikkuminen. Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallituksen esityksessä liikunta on huomioitu
yhtenä varhaiskasvatuksen tavoitteena (2 a §)
ja myös yhteistyövelvoitteissa (11 e §).
Tavoitteena on mahdollistaa lapselle myönteisiä kokemuksia lapsen
leikkiin ja liikkumiseen perustuvan pedagogisen toiminnan kautta.
Valiokunta painottaa, että liikunnallinen elämäntapa
omaksutaan jo hyvin varhain. Tutkimusten mukaan fyysisesti aktiivinen
tai passiivinen elämäntapa alkaa urautua jo varhaislapsuudessa.
Varhaiskasvatuksessa voidaan lapsen aktiivisen liikkumisen mahdollistajina
ja innostajina antaa lapselle kodin ja muiden toimijoiden ohella
merkittäviä valmiuksia koko myöhempää elämää varten.
Tämän lasten perustarpeen tyydyttäminen
vaatii paitsi sopivan fyysisen toimintaympäristön
myös osaavia aikuisia ympärille. Varhaiskasvattajien
koulutuksessa tulee painottua liikunnan merkitys lapselle.
Varhaiskasvatuslainsäädännön
jatkovalmistelu
Valiokunta on jo edellä useaan otteeseen ottanut kantaa
varhaiskasvatuslain jatkovalmisteluun. Valiokunta pitää tärkeänä,
että ennen toisen vaiheen uudistusta opetus- ja kulttuuriministeriössä ja
tulevan hallituksen toimesta vielä tarkasti analysoidaan
yhteiskunnan tavoitteet ja lainsäädännön
sisältö niin, että varhaiskasvatuksessa lapsen
edun mukaiset kasvatusperiaatteet toteutuvat. Valiokunta ehdottaa
uudistuksen jatkovalmistusta ja seurantaa koskevaa lausumaa. (Valiokunnan
lausumaehdotus).
Yksityiskohtaiset perustelut
1. lakiehdotus
2 a §.
Valiokunta pitää pykälän
tavoitteita osuvina, ja ne kattavat varhaiskasvatuksen keskeiset
tehtävät myös kansainvälisesti
vertaillen. Valiokunta ehdottaa, että pykälän
1 kohtaan lisätään sana "kehitystä",
sillä kasvu, kehitys, terveys ja hyvinvointi muodostavat
sen kokonaisuuden, joka pitää sisällään
laissa tavoitellun varhaiskasvatuksen keskeiset elementit.
5 a §.
Valiokunta korostaa ryhmien muodostamisen ja tilojen suunnittelun
ja käytön yhteyttä. Ryhmien muodostaminen
ja niiden koko sekä sijoittuminen käytettävissä oleviin
tiloihin merkittävästi vaikuttaa lasten oppimiseen,
viihtymiseen ryhmässä ja lasten yleiseen hyvinvointiin. Näiden
ratkaisujen tulee tukea varhaiskasvatukselle sääädettyjen
tavoitteiden toteutumista. Valiokunta ehdottaa, että tätä koskeva
virke lisätään pykälän
alkuun.
7 a §.
Pykälässä todetaan, että lapsen
varhaiskasvatussuunnitelmaan on kirjattava lapsen kehityksen ja
oppimisen tavoitteet sekä toimenpiteet tavoitteiden toteuttamiseksi.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan kirjauksen riskinä on,
että yksittäisten lasten eritahtinen oppiminen
ja kehitys joutuvat arvioinnin kohteeksi sen sijaan, että fokus
olisi varhaiskasvatustoiminnan mahdollisimman laadukkaassa toteuttamisessa
ja puitteissa. Valiokunta ehdottaa muutoksen, jossa korostetaan
lapsen kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin tukea.
9 §.
Valiokunta ehdottaa, että pykälän
2 momenttiin tehdään teknisluonteinen muutos.
Momenttiin sisältyvällä maininnalla "Varhaiskasvatuksen
perusteissa" tarkoitetaan varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa.
9 a §.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ohjausjärjestelmä,
jossa annetaan ainoastaan valtakunnalliset varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
ja laaditaan päiväkodissa tai perhepäivähoidossa
olevalle lapselle henkilökohtainen varhaiskasvatussuunnitelma,
ei ohjaa riittävällä tavalla paikallista
työtä eikä varmista varhaiskasvatuksen
yhdenvertaista saatavuutta ja laatua. Paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma
lisää toiminnan tavoitteellisuutta ja läpinäkyvyyttä sekä toimii
paikallisen ohjauksen ja kehittämisen välineenä.
Paikallisessa suunnitelmassa tulisi määritellä muun
ohella varhaiskasvatukseen osallistuvien eri tahojen yhteistyön
muodot sekä tuen antamisen samoin kuin erilaisista taustoista
tulevien lasten huomioon ottamisen periaatteet ja toimintatavat.
Paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma toimisi myös varhaiskasvatuslakiehdotuksen
9 b §:n mukaisen arvioinnin pohjana, kun arvioidaan sitä,
miten varhaiskasvatuksen tavoitteet ovat käytännössä toteutuneet. Kun
monet kunnat ja yksityiset päiväkodit ovat jo
nykyisin laatineet paikallisen varhaiskasvatussuunnitelman, ei tehtävää voida
pitää kokonaan uutena. Valiokunta ehdottaa, että 1
momentissa velvoitetaan laatimaan paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma.
9 b §.
Sivistysvaliokunta painottaa, että varhaiskasvatuksen
arvioinnin tarkoituksena on turvata tämän lain
tarkoituksen toteuttamista ja tukea varhaiskasvatuksen kehittämistä ja
edistää lapsen hyvinvoinnin, kehityksen ja oppimisen edellytyksiä.
Sivistysvaliokunta ehdottaa pykälän 1 momenttiin
lisäyksen lapsen hyvinvoinnista.
11 e §.
Valiokunnan saaman asiantuntijaselvityksen mukaan sosiaalihuoltolaki
on uudistumassa, jonka vuoksi valiokunta ehdottaa teknisluonteisen
muutoksen.
Voimaantulosäännös.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan uusien lapsikohtaisten
varhaiskasvatussuunnitelmien käyttöönotto
tapahtuisi Opetushallituksen päättämässä tarkemmassa
aikataulussa, kuitenkin alkaen viimeistään 1 elokuuta
2017. Opetushallituksen tulee laatia varhaiskasvatussuunnitelman
perusteet siten, että kunnille ja muille toiminnan järjestäjille
jää riittävästi aikaa valmistautua
uusien valtakunnallisten perusteiden mukaisten suunnitelmien laatimiseen.
Valiokunta ehdottaa tätä koskevan lisäyksen
voimaantulosäännökseen.
Ennen tämän lain voimaan tuloa laadittuja paikallisia
ja lapsikohtaisia suunnitelmia voidaan noudattaa, kunnes Opetushallitus
päättää tämän
lain mukaisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteista ja niiden
mukaan laadittujen lasten henkilökohtaisten varhaiskasvatussuunnitelmien
ja paikallisten suunnitelmien käyttöönotosta.
2. lakiehdotus
1 §. Toimiala.
Opetushallituksesta annetun lain 1—4 §:iin
ehdotetaan lisättäväksi Opetushallituksen
tehtäviin varhaiskasvatuksen tehtävät. Vaikka
tehtäväalue on laaja ja tärkeä,
ei sen osuus, ehdotetut lisäresurssitkin huomioon ottaen,
ole Opetushallituksessa toiminnan ja tehtävien kokonaisuudessa
kovin suuri. Tämän perusteella valiokunta ehdottaa,
että mainitut muutettaviksi ehdotetut Opetushallituksesta
annetun lain pykälät kirjoitettaisiin siten, että niissä mainitaan
ensin ”koulutus” ja sen jälkeen ”varhaiskasvatus”.
Valiokunta ehdottaa lisäksi, että pykälän
1 momentissa ”opetusministeriö” muutetaan ”opetus-
ja kulttuuriministeriöksi” ja ”opetustoimi” ”koulutukseksi”.
2 §. Tehtävät.
Edellä 1 §:n kohdalla todettuun viitaten valiokunta
ehdottaa vastaavat muutokset pykälän 1 momenttiin.
3 §. Johtokunta.
Edellä 1 §:n kohdalla todettuun viitaten valiokunta
ehdottaa vastaavan muutoksen pykälään.
4 §. Organisaatio.
Edellä 1 §:n kohdalla todettuun viitaten valiokunta
ehdottaa vastaavan muutoksen pykälän 1 momenttiin.
3. lakiehdotus
1 §. Toimiala.
Kansallisesta koulutuksen arviointikeskuksesta annettuun
lakiin ehdotetaan lisättäväksi uutena
tehtävänä varhaiskasvatuksen arviointi.
Edellä 2. lakiehdotuksen kohdalla todettuun viitaten valiokunta
muuttaa pykälän 1 momentin muotoilun siten, että siitä kuvastuu koulutukseen
liittyvien arviointitehtävien laajuus verrattuna varhaiskasvatukseen
liittyviin arviointitehtäviin.
2 §. Tehtävät.
Edellä 1 §:n kohdalla todettuun viitaten valiokunta
ehdottaa vastaavat muutokset pykälän 1 ja 4 kohtaan.