Perustelut
Vuoden 1999 alusta voimaan tullut koululainsäädännön
uudistus käsitti perusopetuksen, lukiokoulutuksen, ammatillisen
koulutuksen, ammatillisen aikuiskoulutuksen, vapaan sivistystyön
ja taiteen perusopetuksen sekä näiden rahoitusta
koskevan lainsäädännön uudistuksen. Hyväksyessään
uuden lainsäädännön eduskunta totesi,
että uudet koululait merkitsevät laajavaikutteista
uudistusta ja uusia, monensuuntaisia mahdollisuuksia suomalaisen
koulutuksen koko toimintakenttään. Uudistuksen
yhteiskunnallisen merkityksen vuoksi eduskunta edellytti, että hallitus
antaa kolmen vuoden kuluttua lakien voimaantulosta koulutuspoliittisen
selonteon, jossa arvioidaan uudistuksen vaikutuksia ja asetettujen
tavoitteiden toteutumista.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että kolme
vuotta on lyhyt tarkastelujakso useiden laeissa asetettujen tavoitteiden
toteutumiselle ja koulutuksen kehittämiselle. Valiokunnan
asiantuntijakuulemisessa on yleisesti todettu, että uusi
lainsäädäntö toimii asianmukaisesti
ja kokemukset ovat olleet myönteisiä. Tosin kaikkia uuden
lainsäädännön mahdollisuuksia
ei ole ehditty tai vielä haluttukaan käyttää hyväksi.
Kokonaisuudessaan uudet lait ovat toimineet odotusten mukaisesti
eikä lainsäädännöstä aiheutuvia
ongelmia ole juurikaan esiintynyt. Valiokunta toteaa, että selonteon
pohjana olleeseen kyselyyn eivät kaikissa tapauksissa ole
vastanneet ne tahot, jotka käytännön
työssään kokevat lakien vaikutuksen.
Selonteko tukeutuu koulutuksen järjestäjien arviointeihin
uuden lainsäädännön vaikutuksista
ja tavoitteiden toteutumisesta. Tämä on sinänsä lähtökohtana
hyväksyttävä. Valiokunta kiinnittää kuitenkin
huomiota siihen, että esimerkiksi koulutuksen järjestäjien
välisiä suuria kokoeroja ei ole otettu huomioon
vastauksia analysoitaessa, jolloin yleistävien johtopäätösten
teko ei välttämättä anna luotettavaa
tulosta. Selonteon valmistelussa ei valitettavasti ole
huomioitu tehtyjä koulutus- ja lasten hyvinvointitutkimuksia
sekä selvityksiä.
Selonteko annettiin eduskunnalle viime keväänä.
Tämän jälkeen on valmistunut myös uusia tutkimuksia
ja selvityksiä, jotka tuovat esille huolestuttavia merkkejä ja
signaaleja kasvavasta alueiden sisäisistä ja koulujen
välisistä oppimiseroista. Erityisesti korostuu
yläasteella olevien poikien jääminen
kohtuuttomasti jälkeen vaadittavista oppimistuloksista.
Valiokunnassa on samanaikaisesti tämän selonteon
kanssa käsiteltävänä useita
koulutusta koskevia lainsäädäntö-
ja muita asioita, joiden yhteydessä valiokunta tulee ottamaan
yksityiskohtaisemmin kantaa. Tällaisia ovat muun muassa ammatillista
lisäkoulutusta koskeva hallituksen esitys (HE
140/2002 vp), kotouttamislain toteuttamista koskeva
valtioneuvoston selonteko (VNS 5/2002 vp)
ja hallituksen esitys arviointia koskevien säännösten
muuttamisesta (HE 135/2002 vp). Ensi
vuoden talousarvioehdotus (HE 132/2002 vp)
on lausuntoa varten käsiteltävänä myös
sivistysvaliokunnassa. Siinä yhteydessä valiokunta
tarkastelee muun muassa aikuiskoulutuksen menetelmien kehitystä ja
rahoitusta sekä niitä linjanvetoja, jotka sisältyvät parlamentaarisen
aikuiskoulutustyöryhmän mietintöön
(OPM:n työryhmien muistioita 3:2002). Edelleen koululainsäädännön
uudistuksen jälkeen toteutetusta esiopetusuudistuksesta
annetaan oma selontekonsa kolmen vuoden kuluttua lakien voimaantulosta.
Lakien opetukselle asettamien tavoitteiden
toteutuminen
Suomessa on perustuslain säännöksillä tunnustettu
elinikäisen koulutuksen ja oppimisen periaate. Uusi koululainsäädäntö on
vahventanut tätä periaatetta.
Valiokunta korosti lakeja säätäessään,
että koulun tulee olla perusolemukseltaan sivistyskoulu.
Tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti
vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen sekä antaa
heille elämässä tarpeellisia tietoja
ja taitoja.
Valiokunnan mielestä edellytykset koulutuksen kehittämiselle
Suomessa ovat hyvät. PISA-tutkimuksen mukaan suomalaisten
peruskoululaisten osaamistaso on kansainvälisesti korkea. Myös
osaamisen vaihtelu oppilaiden välillä on keskimääräistä selvästi
pienempää sekä lukutaidossa että matemaattisessa
ja luonnontieteellisessä osaamisessa. Suomessakin on riskiryhmiä, joiden
osaamistason korottaminen on suuri haaste kansalaisvalmiuksien,
elinikäisen oppimisen valmiuksien ja syrjäytymisen
ehkäisemisen kannalta. PISA-tutkimuksen mukaan suomalainen peruskoulu
kykenee kuitenkin huolehtimaan tehokkaasti myös heikoimmin
suoriutuvien oppilaiden osaamisen tasosta. Tältä osin
Suomi erottuu selkeästi lähes kaikista muista
OECD-maista.
Kansainvälisissä oppimistulosten vertailuissa
alueellinen tarkastelu on aina ollut Suomessa keskeinen komponentti.
Niin myös uusimmassa PISA-tutkimuksessa. Sen tulosten valossa alueelliset
erot keskeisimmillä peruskoulun sisältöalueilla
ovat Suomessa säilyneet pieninä. Merkittäviä eroja
ei ole nähtävissä. Toisaalta, kun otetaan
huomioon maan eri osa-alueiden väliset erot väestön
sosiaalisessa, taloudellisessa ja kulttuurisessa rakenteessa, voisi
perustellusti odottaa olevan alueellisia eroja suoritustasossa, koska
nuorten sosiaaliset ja taloudelliset taustat näkyvät
osaamistason vaihtelussa edelleen. Tosin yhteys on Suomessa OECD-maiden
pienimpiä. Ottaen huomioon oppilaiden muuta maata korkeamman
sosiaalisen taustan voidaan Uudenmaan oppilaiden keskimääräistä suoritustasoa pitää
yllättävän
heikkona niin lukutaidossa, matematiikassa kuin luonnontieteissäkin.
Jos Uudenmaan oppilaiden tausta näiltä osin
vakioidaan analyyseissa, Uudenmaan tulos osoittautuu myös
tilastollisesti kaikkia muita alueita heikommaksi. Silmiinpistävää Uudenmaan
menestymisessä on myös koulujen muuta maata voimakkaampi
jakautuminen menestyksen suhteen: alueelta löytyy runsaasti
erittäin hyvin mutta myös paljon melko heikosti
menestyneitä kouluja. Tätä voidaan pitää yhtenä tärkeänä "heikkona
signaalina", jonka todellista vakavuutta ei yhden tutkimuksen perusteella
voida todentaa, mutta joka vaatii tarkkaa seurantaa jatkossa.
Valiokunta painottaa sitä, että uusi lainsäädäntö edellyttää koulujen
tietoista muutosprosessia. Lainsäädäntö suuntaa
koulutuksen kehittämisen painopistettä paikalliselle
tasolle. Tähän liittyvät myös
velvoitteet arvioinnin järjestämisestä kunnissa.
Myös koulujen rooli oman toimintansa järjestämisessä korostuu.
Näiden strategioiden luominen kunnissa on tärkeää.
Koulutuksen saavutettavuus.
Valiokunta korosti perusopetuksen tavoitteita käsitellessään
sitä, että yksi koulutuksen tuloksellisuuden kannalta keskeinen
asia on koulutuksen yhdenvertaisuus koko maassa.
Selonteossa käsitellään koulutuksen
saavutettavuutta ja todetaan, että sitä voidaan
pitää eri koulumuotojen osalta varsin hyvänä.
Koulutuksen saavutettavuuteen heijastuvat myös vallitseva
julkisen talouden tila ja yhteiskunnassa muutoin tapahtuvat muutokset.
Perusopetuksen osalta kuntien päätökset
lakkauttaa kouluja ovat erityisesti harvaanasutuilla alueilla pidentäneet koulumatkoja.
Vaikka oppilaat pääsevät lähes aina
perusopetuslain edellyttämään lähikouluun,
on opetuksen fyysisessä saavutettavuudessa eroja eri puolilla
maata. Joillakin paikkakunnilla oppilaiden koulumatkat alkavat muodostua liian
pitkiksi koulukuljetusten hyvästä järjestämisestä huolimatta.
Perusopetuksessa oppivelvollisen oikeus hakea myös
muuhun kuin kunnan osoittamaan kouluun on selkeyttänyt
ja lisännyt oppilaiden valinnanmahdollisuuksia.
Selonteon mukaan opetuksen saavutettavuuteen vaikuttaa erityisesti
pienten oppilaitosten välisen yhteistyön aktiivinen
kehittäminen sekä erilaisten opetusmenetelmien
tehokkaampi hyödyntäminen. Valiokunnan mielestä kuntarajojen yli
tapahtuva yhteistyö myös koulutuspalvelujen tarjonnassa
on kannatettavaa.
Kuntien tiukka talous, muuttoliike ja syntyvyys vaikuttavat
alueelliseen saavutettavuuteen. Opettajien suuresta eläköitymisestä sekä heidän
siirtymisestään muihin ammatteihin johtuen pätevien
opettajien pula on tullut keskeiseksi ongelmaksi eri puolilla maata.
Myös entistä ongelmaisempien oppilaiden lisääntynyt
joukko sekä elinkustannusten suuri vaihtelu maan sisällä on
vaikuttanut opettajien alueellisesti epätasaiseen sijoittumiseen.
Opettajapulan vaikutuksista alueelliseen yhdenvertaisuuteen vaikuttavana
tekijänä on jo nyt merkkejä ja tilanne huononee
selvitysten mukaan koko ajan. Opettajapula on vakava uhka tasavertaisille
koulutuspalveluille ja osaamisen korkealle tasolle. Asiantuntijat
ovat todenneet, että tutkimuksissa on nähty toistuvasti
eri negatiivisten tekijöiden kumuloituvan helposti negatiivisesti
vaikuttavaksi kehäksi, jota on enää vaikea
pysäyttää. Sen vuoksi jatkuva ennakoiva
tutkimus on tärkeää, jotta voidaan tunnistaa
tehokkaasti alueellisten ja koulukohtaisten erojen "heikotkin signaalit".
Eduskunta hyväksyi lakien käsittelyn yhteydessä lausuman,
jossa edellytettiin opetusministeriön seuraavan perusopetuslain
28 §:n soveltamista käytäntöön
eli ns. lähikouluperiaatteen toteutumista. Hallituksen
olisi myös pitänyt antaa kahden vuoden kuluessa
selvitys sivistysvaliokunnalle asiasta. Asiantuntijat ovat esittäneet yhtenä mahdollisena
keinona alueellisten erojen tasoittamiseksi ns. positiivista diskriminaatiota eli
lisävoimavarojen kohdentamista niille kouluille, joiden
katsotaan olevan sen tarpeessa. Sitä on käytetty
esimerkiksi Helsingissä, jossa tutkimusten mukaan lähes
50 prosenttia lapsista hakeutuu muuhun kuin lähikouluun
ja jossa on ollut havaittavissa suuria eroja oppimistuloksissa. Helsingissä suuri
hakeutuminen toissijaiseen kouluun johtuu ennen kaikkea eri koulujen
opetuksen painotuksista mutta myös siitä, että kunta
maksaa lasten koulumatkat.
Lasten hakeutuminen suuressa määrin muuhun
kuin lähikouluun voi viedä kehitystä kohti kasvavaa
koulujen välistä polarisaatiota. Valiokunta pitää tärkeänä seurata
edelleen ns. toissijaiseen kouluun hakeutumista ja selvittää asiaa muun
muassa Helsingin tilanteen valossa.
Valiokunta katsoo, että positiivisella diskriminaatiolla
voidaan tällaisissa tapauksissa tukea heikommin menestyviä kouluja
ja estää jakoa ns. hyviin ja huonoihin kouluihin.
Vaikka lisävoimavarat eivät muutukaan automaattisesti oppimistuloksiksi,
ne yhdessä muiden toimenpiteiden kanssa vaikuttavat myönteisesti
oppimistuloksiin. Erityishuomiota tulee suunnata heikosti menestyviin
poikiin, joiden oppimistuloksia voidaan parantaa myös esimerkiksi
ainedidaktisilla ratkaisuilla. Samoin tulee erityishuomiota kiinnittää lahjakkaiden
lasten tukemiseen. Muun muassa PISA-tutkimuksen valossa erityisesti
tyttöjen osaamisen keskiarvo oli poikkeuksellisen korkea.
Kuitenkaan yksittäisiä huippusuorituksia ei ollut
siinä mitassa kuin yleistilanteesta voisi olettaa. Kouluissamme myös
erityislahjakkaat mahdollisesti alisuoriutuvat. On tärkeää kehittää koulua
siten, että omassa lähikoulussa ja tutussa luokassa
on mahdollista edetä opinnoissa myös keskimääräistä syvemmälle.
Koulun pedagoginen johtajuus
Valiokunta pitää tärkeänä oppivan
organisaation periaatteiden mukaista työmenetelmien
kehittämistä koulutasolla. Sen onnistumisessa
on keskeistä koulujen ja oppilaitosten pedagoginen johtajuus.
Koulun opetuskulttuurin kehittämisessä päävastuu
on koulun rehtorilla.
Valiokunta on lausunnossaan opettajankoulutuksen kehittämisestä (SiVL
4/2001 vp) käsitellyt rehtorien tehtävää.
Tutkimusten mukaan peruskoulun sisäinen pedagoginen toiminta
on muuttunut vähän viimeksi kuluneiden kahden vuosikymmenen
aikana. Koulun tasolla päätäntävallan
kasvu ja kehittämistoiminta eivät näy sisäisen
työn uudistamisena kuin vain harvoissa kouluissa.
Rehtorit käyttävät tutkimuksen mukaan
keskimäärin vain noin 6 prosenttia työajastaan
pedagogiseen johtamiseen. Eräissä tapauksissa rehtorilla
saattaa olla monta yksikköä johdettavanaan. Valiokunta
painottaa koulun opetus- ja kasvatustyössä pedagogisen
johtajuuden vastuun merkitystä. Pedagoginen johtajuus on
hallintotehtävien ja lisääntyneen talousjohtamisen paineessa
nostettava rehtorin perustehtäväksi.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että rehtorin
tehtävä on mitä suurimmassa määrin koulun
työprosessien kehittämistä ja muutostoimenpiteiden
johtamista sekä opettajien tiimityöskentelyn tukemista.
Valiokunta pitää välttämättömänä kehittää ja toteuttaa
oppilaitosten rehtoreille ja johtoryhmille suunnattua erityisesti
koulun pedagogiseen ja henkilöstöjohtamiseen liittyvää koulutustoimintaa.
Valiokunta korostaa työnantajan vastuuta turvata riittävät
voimavarat koulujen rehtorien johtamiskoulutukseen.
Valiokunta pitää välttämättömänä panostaa
tuntuvasti nykyistä enemmän koulukohtaisten työmenetelmien
kehittämiseen ja rehtoreiden täydennyskoulutukseen.
Tavoitteena on vahvistaa koulun pedagogista ja henkilöstöjohtajuutta
sekä kehittää yhteistoiminnallista työ-
ja oppimisilmapiiriä.
Arviointi
Uusia lakeja säädettäessä arvioinnista
tuli keskeinen osa-alue erityisesti sen kontrolloimisessa, miten
opetuksen tavoitteet on saavutettu. Samalla, kun koulutuksen järjestämistä ennalta
määritteleviä säädöksiä kevennettiin
ja lisättiin koulutuksen järjestäjän
mahdollisuuksia toteuttaa tarkoituksenmukaisia ratkaisuja, oli tärkeää järjestää hyvin
toimiva arviointi. Lainsäädännöllä ja
arvioinnilla tuetaan koulutuksen jatkuvaa kehittämistä,
jotta opetus voi yhä paremmin edistää oppimista.
Valiokunta antoi mietinnössään linjaukset
arvioinnin järjestämiselle. Arviointiin
on myös kohdistunut ehkä eniten odotuksia koko
lainsäädäntöuudistusta toimeenpantaessa.
Kansallisen arvioinnin organisointiin valiokunta on ottanut
kantaa eri yhteyksissä, mm. lausunnossaan opetusministeriölle
keväällä 2001 Opetusministeriön
selvityksestä koulutuksen arviointitoiminnasta (SiVL
5/2001 vp — MINS 4/2001
vp ). Sivistysvaliokunnassa on myös parhaillaan
käsiteltävänä hallituksen esitys
arviointia koskevien säännösten muuttamiseksi
ja arviointitoiminnan järjestämiseksi
(HE 135/2002 vp).
Selonteon mukaan arvioinnin on oltava säännöllistä,
monipuolista ja tavoitteisiin nähden kattavaa. Koulutuksen
arvioinnissa tulee noudattaa oikeudenmukaisuutta, tasapuolisuutta
ja taloudellisuutta. Koulutuksen ohjausjärjestelmän
toimivuuden näkökulmasta on hyvin tärkeää luotettava
tuloksellisuustieto. Luotettavaa tuloksellisuustietoa tarvitaan
opiskelijan, huoltajan, koulun, koulutuksen järjestäjän
ja valtion tarpeisiin. Näistä lähtökohdista
nykyinen kansallinen arviointijärjestelmä on kansainvälisessä vertailussa
taloudellisten ja henkilöresurssien vuoksi varsin kevyt.
Selonteon mukaan koulutuksen arviointia koskevia säännöksiä on
tarkoitus kehittää niin, että arviointi
edistää vielä paremmin valtakunnallisessa
koulutuspoliittisessa päätöksenteossa asetettujen
tavoitteiden toteuttamista, tukee koulutuksen järjestäjiä,
kouluja ja oppilaitoksia opetuksen kehittämisessä.
Edelleen selonteossa todetaan, etteivät kunnat ole
vielä kyenneet toteuttamaan arviointia lainsäädännön
edellyttämällä tavalla.
Valiokunta korostaa sitä, että arviointi ei
ole vain koululakien tavoitesäännösten
toteuttamista vaan koko koulutuksen tuloksellisuuden arviointia.
Tällöin sen kohteena tulee olla asianomaisen koulutuksen
tavoitteiden toteutuminen, ottaen erityisesti huomioon koulun kasvatuksellinen
ja sivistävä tehtävä, koulutuksen
saatavuus, koulutuksen järjestäminen, oppilaan
ja opiskelijan oikeuksien toteutuminen, oppilaitoksen ilmapiiri,
oppilaitoksen valmius tukea oppilaita kehittymään
eheiksi ja vahvan itsetunnon omaaviksi ihmisiksi, tilat ja laitteet,
opetushenkilöstön toiminta ja oppilaitoksen johtaminen sekä myös
hallinnon toimivuus ja sen arvioiminen, miten kunta hoitaa koulutuksen
järjestämistehtävänsä.
Arviointijärjestelmän toimivuus edellyttää sitä,
että hallinnon palveluksessa on asiantuntijuutta. Paikallistasolla
koulutuksen järjestäjän palveluksessa
on oltava vahva asiantuntijajohtaja, joka kykenee analysoimaan koulutuksen
tarpeita ja johtamaan koulujen tarkoituksenmukaista toimintaa. Arvioinnin
tulee olla myös kiinteä osa opetusta ja oppimista.
Vastuuhenkilöiden on kyettävä johtamaan
kuntakohtaisen arviointitiedon tuottamista ja kansallisesti tuotetun
tiedon tulkitsemista. Koulun johtajan tai rehtorin on myös
kyettävä kuntatasolla, kilpailussa muiden hallintokuntien
kanssa, edustamaan opetustointa siten, että se saa riittävät
voimavarat. Muutoin on vaarana paitsi koulutuksen järjestäjien eriarvoistuminen
myöskin kunnan tai kaupungin hallinnonalojen sisäinen
eriarvoistuminen. Noudatettavan hajautetun koulutuspolitiikan toteuttamisessa
on entistä suurempi merkitys vahvalla koulutuksen asiantuntijuudella
paikallisen tason koulutusta arvioitaessa ja kehitettäessä.
Opetushallituksen tekemässä paikallistason arviointia
koskevassa selvityksessä kesällä 2000 todettiin,
että vain suurimpien koulutuksen järjestäjien
koulutuksen arviointi on riittävän suunnitelmallista
ja perustui arviointijärjestelmään, jota
nykyinen hallintomalli edellyttää. Edelleen suuressa
osassa kuntia koulutuksen arviointi on vasta alullaan. Keskeinen
syy on myös se, että paikallistasolla ei aina
ole koulutoimenjohtajaa ja rehtori- ja opettajakunnalla on vain
niukasti tilaisuuksia arviointikoulutukseen.
Paikallisen kehittämistyön ongelmaksi ja alueellista
eriarvoisuutta lisääväksi tekijäksi
voi muodostua myös asiantuntemuksen epätasainen jakautuminen.
Monien luonteeltaan erilaisten hallinnollisten ja pedagogisten tehtävien
yhdistely yhden henkilön hoidettavaksi voi olla ongelmallista.
Tällöin asiantunteva paikallisten koulutuspalvelujen
uudistaminen ja kehittäminen voi jäädä tekemättä.
Kansallisen kirjallisesti tehtävän arvioinnin tueksi
tarvitaan paikallista arviointia. "Oppiva kunta" linjaa oman koulutuspoliittisen
strategian, jossa asetetaan paikalliset tavoitteet ja
päätetään työmenetelmien
kehittämislinjaukset. Paikallistason arviointi tulee nähdä johtamisen ja
opetuksen kehittämisen välineenä, jolla
tuetaan ja arvioidaan asetettujen tavoitteiden toteutumista. Arvioinnin
tulee olla jatkuva prosessi.
Valiokunta pitää arviointia keskeisenä koululakien
tavoitteiden toteutumisessa. Valiokunta käsittelee parhaillaan
hallituksen esitystä arviointia koskevien säännösten
muuttamiseksi (HE 135/2002 vp) ja tulee
siinä yhteydessä harkitsemaan tarkemmin säännösten
muutostarpeita.
Yhtenäinen peruskoulu
Uusi lainsäädäntö poisti
peruskoulun ala-asteen ja yläasteen hallinnollisen rajan.
Tämä edesauttaa myös yhtenäisen
peruskoulun järjestämistä kunnissa. Tätä mahdollisuutta
eivät kunnat ole käyttäneet paljonkaan
hyväkseen johtuen muun muassa opettajien kelpoisuusvaatimuksista.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan kuitenkin saadut kokemukset
ovat olleet myönteisiä, joskin muutokset asettavat
koko koululle haasteita.
Myönteisenä uudistuksessa on koettu muun muassa,
että yksilöllinen eteneminen opinnoissa on helpottunut,
yläasteelle siirtymiseen liittyvät ongelmat ovat
poistuneet, uudistus turvaa jatkuvuuden koko peruskoulun ajalle
ja on omiaan ehkäisemään syrjäytymistä.
Myös erilaisten oppimispolkujen luominen maahanmuuttajaoppilaille
on helpottunut. Myös opettajien yhteistyö on lisääntynyt,
joka osaltaan lisää myös oppilaiden tuntemusta.
Valiokunta on huolestunut ns. entisen yläasteen rakenteen
tuomista ongelmista. Valinnaisuuden kasvu, kiinteiden luokkien ja
ryhmien "hajoaminen" lasten ja nuorten hyvin vaativassa iässä korostaa
muiden yhteisöllisyyttä tukevien ja lisäävien
toimenpiteiden merkitystä. Tällaisia ovat mm.
koko koulun henkilöstön yhteistyö ja hyvää koulun
ilmapiiriä tukevien käytäntöjen hyödyntäminen.
Yhteisesti sovitut käyttäytymis- ja pelisäännöt
ovat tärkeä osa kasvatusta. Koulun kaikkien työntekijöiden
panos — koulunkäyntiavustajat, siivoojat, keittiöhenkilöstö ym.
yhdessä opetushenkilöstön kanssa ovat
yhtä tärkeitä koulun myönteisen
kasvatus- ja oppimisilmapiirin edellytysten luomisessa.
Tuki- ja erityisopetus
Opinnoissaan tilapäisesti jälkeen jääneille
tai muutoin erityistä tukea tarvitseville oppilaille tulee
antaa tukiopetusta. Oppilaalla, jolla on lieviä oppimis-
tai sopeutumisvaikeuksia, on oikeus ns. osa-aikaiseen
erityisopetukseen. Jos oppilaalle ei voida vammaisuuden, sairauden,
kehityksessä viivästymisen tai tunne-elämän
häiriön tai muun niihin verrattavan
syyn vuoksi antaa perusopetusta muuten, hänet voidaan ottaa tai
siirtää erityisopetukseen.
Selonteossa todetaan, että erityisopetukseen otettujen
tai siirrettyjen oppilaiden määrä on oleellisesti
lisääntynyt samalla, kun oppilaiden integrointi
yleisopetuksen ryhmiin on lisääntynyt. Selonteon
mukaan perusopetuksen erityisopetukseen otettujen ja siirrettyjen
oppilaiden suhteellinen osuus kaikista oppilaista on lisääntynyt
3,67 prosentista 5,20 prosenttiin vuodesta 1998 vuoteen 2001.
Hyväksyessään uuden lainsäädännön
eduskunta edellytti, että tilannetta tukiopetuksen järjestämisestä kouluissa
seurataan ja tarvittaessa ryhdytään tehostettuihin
toimenpiteisiin niin, että oppilaan oikeus tukiopetukseen
voidaan turvata. Edelleen eduskunta edellytti hallituksen huolehtivan
siitä, että päätökset
erityisopetukseen siirtämisestä tehdään
oppilaan tarpeista lähtien ja siten, että erityisopetusta
tarvitsevien oppilaiden tasa-arvoiset mahdollisuudet opiskeluun
turvataan.
Vaikka perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa oppilaan ja opiskelijan
oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta toteutuu hyvin,
valiokunta kiinnittää huomiota tuki- ja erityisopetuksen
tarpeen lisääntymiseen ja sitä koskevan
oikeuden toteutumiseen. Oppilaiden käyttäytymishäiriöiden
lisääntymisen määrä viimeisten
vuosien aikana on jopa huolestuttavaa. Koulutuksen järjestäjien
tulee näin ollen varata entistä enemmän
voimavaroja erityisopetuksen sekä opetuksen erityisjärjestelyjen
ja tukitoimien toteuttamiseen. Valtionosuusjärjestelmän uudistamisen
yhteydessä tulee selvittää, miten valtionosuusperusteissa
voidaan nykyistä paremmin ottaa huomioon kuntien erilainen
erityisopetuksen tarve.
Valiokunta pitää huolestuttavana sitä,
ettei ole olemassa tietoa lasten tukiopetuksen toteutumisesta viime
vuosina. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että tukiopetuksen toteutumista opetusministeriön
ja opetushallituksen toimesta seurataan ja arvioidaan. Riittävän
varhainen ja oikein ajoitettu tukiopetus voi olla monesti tärkein
tukitoimenpide lapselle ja estää syrjäytymiskierteen.
Oppilaan ohjaus ja opinto-ohjaus
Uudistettu lainsäädäntö rakentuu
yhä enemmän oppilaan ja hänen vanhempiensa
vapaudelle säädellä opiskelun sisältöä ja
etenemistä. Koulutuksen ja opetuksen järjestämistavoissa
on olennaisesti enemmän joustoa kuin aikaisemmin, mikä on
perusteltua mm. tulevaisuuden yhteiskunnan osaamistarpeiden, työelämän
kehityksen ja elinikäisen oppimisen valmiuksien kannalta.
Koulun tulee myös olla nuorelle entistä enemmän elämän
hallintaan harjaantumisen ja tulevaisuuden suunnittelun paikka.
Opiskeluun ja sen suunnitteluun liittyvät kysymykset yksilöllistyvät
ja oppilaan ratkaisujen vaikutus hänen koko tulevaisuuteensa
kasvaa.
Jotta tällainen oppimisympäristö toimisi
pedagogisesti oikein ja hyvin, se edellyttää laadukasta
ja määrältään riittävää ohjausta.
Oppilaan ohjaus ja opiskelun ohjaus ei ole asianmukaisesti järjestetty
läheskään kaikissa kouluissa. Esimerkiksi
ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevista lähes puolet
ilmoittaa tutkimusten mukaan saavansa liian vähän
tai ei ollenkaan opinto-ohjausta. Joustavuudella saavutettavat edut jäävät
oppilaan kannalta hyödyntämättä asiantuntevan
ja riittävän ohjauksen puuttuessa. Tällaisia
ovat mm. luokattomuuden, valinnaisuuden, oppilaitosten yhteistyön
ja hajautetun ylioppilastutkinnon hyödyntäminen
opiskelijan kannalta tarkoituksenmukaisesti. Ohjauksen vahvistaminen
ja voimavarojen suuntaaminen siihen on välttämätöntä.
Opinto-ohjauksen erilainen saatavuus eri kouluissa ja eri puolilla
maata vaarantaa koulutuksellisen tasa-arvon. Paineet ohjausta kohtaan ovat
myös jatkuvasti lisääntyneet, erityisesti
sen vuoksi, että
- opiskelijat vaativat ohjaukselta enemmän
- opiskeluajan ongelmat ovat lisääntyneet (mielenterveys,
huumeet)
- valintajärjestelmiä tehdään
monimutkaisemmiksi, mm. ammattikorkeakoulujen valintaprosessin monimutkaistuminen
- ylioppilaskirjoitusten hajautus ja valinnaisuuden lisääntyminen.
Valiokunta pitää välttämättömänä pyrkiä siihen, että jokaista
250 opiskelijaa kohden tulee lukioissa ja ammatillisissa
oppilaitoksissa olla yksi pääasiallisesti opinto-ohjauksesta
vastaava opettaja.
Valiokunta pitää välttämättömänä turvata lain
säännöksillä opintojen ohjauksen
riittävyys. Välttämätöntä on
myös tehostaa muita toimenpiteitä oppilaanohjauksen
ja opintojen ohjauksen lisäämiseksi. Tavoitteena
tulee olla yksi pääasiallisesti opinto-ohjauksesta
vastaava opettaja enintään 250 oppilasta tai opiskelijaa
kohti.
Ammatillinen koulutus
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan uusien koululakien
vaikutus ammatilliseen koulutukseen on kuluneen kolmen vuoden aikana
ollut pääsääntöisesti
myönteinen ja laeissa asetetut tavoitteet on saavutettu
melko hyvin. Ammatillisen koulutuksen perustutkinnot on uudistettu
ja kaikkiin kolmivuotisiin tutkintoihin sisältyy vähintään
20 opintoviikon laajuinen työssäoppimisjakso.
Lisäksi työssäoppimisen uudistusta tuetaan
erillisellä tukiohjelmalla. Hallituksen mukaan työelämäyhteydet
ovat selvästi lisääntyneet viime vuosina.
Myös asenteet yhteistyöhön ovat kauttaaltaan
myönteiset. Selonteon mukaan työssäoppimisen
tukiohjelman toimenpiteitä sekä työturvallisuus-,
työsuojelu- ja vakuutuskysymyksiin liittyvää tiedotusta
ja koulutusta tulee jatkaa.
Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota ammatillisen
koulutuksen kehittämistä vaikeuttaviin ongelmiin.
Näitä ovat erityisesti opettajien ikärakenne,
ammatillisen koulutuksen riittämätön
vetovoima, oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta ja
erityisopetukseen liittyvät ongelmat. Valiokunta katsoo,
että selonteossa ei käsitellä riittävästi
ammatillisen koulutuksen opettajatilanteesta aiheutuvia ongelmia. Ammatillisen
koulutuksen tuloksellisuus ei parane, ellei opettajatilannetta korjata
pikaisesti. Valiokunta käsittelee ammatillisen opettajakoulutuksen
tilannetta myöhemmin tässä mietinnössä opettajankoulutusta
koskevassa osassa.
Sivistysvaliokunta painottaa ammatillisen koulutuksen tärkeyttä ja
keskeisyyttä, erityisesti lähitulevaisuuden suoritustason
työvoimatarpeita ajatellen ja niihin varautuen.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että ammatillisessa koulutuksessa olevilla nuorilla on oikeus
saada opetusta ja riittävästi ohjausta. Kolmivuotisiin
tutkintoihin tullut 6 kuukauden työssäoppimisjakso
korostaa sitä, että myös opettajille
tulee turvata riittävästi aikaa yhteistyöhön
yrityselämän kanssa.
Sivistysvaliokunta kiinnittää vakavaa huomiota
ammatillisen koulutuksen keskeyttämiseen. Siihen voidaan
vaikuttaa muun muassa opinto-ohjauksen tehostamisella ja erityisopetukseen
panostamalla.
Valiokunta korostaa myös ammatillisten oppilaitosten
yhteistyön merkitystä perusopetuksen eli peruskoulujen
kanssa. Yhteistyön kautta sekä peruskoulun oppilaille
että heidän huoltajilleen mutta myös
peruskoulun opettajille voidaan välittää tietoja
ja kokemuksia ammatillisen koulutuksen sisällöistä,
joista hyvin monilla lasten vanhemmilla tänä päivänä on
puutteelliset tai jopa väärät tiedot.
Saadun selvityksen mukaan peruskoulujen ja erityisesti viimeisen
luokan ja ammatillisten oppilaitosten yhteistyö vähentää kouluepäonnistumisia.
Lukion ja ammatillisen koulutuksen yhteistyö
Uuden koululainsäädännön
yksi keskeinen tavoite oli lisätä lukion ja ammatillisen
koulutuksen yhteistyötä. Lukiolain 5 §:n
ja ammatillista koulutusta koskevan lain 10 §:n mukaan
koulutuksen järjestäjän tulee olla yhteistyössä alueella
toimivien muiden koulutuksen järjestäjien kanssa.
Yhteistyötä tulee tehdä ammatillisen
ja lukiokoulutuksen välillä ja muunkin koulutuksen
järjestäjien, kuten yliopistojen tai ammattikorkeakoulujen
tai perusopetusta antavien oppilaitosten kanssa. Valiokunta korosti
koululakeja käsitellessään sitä,
että käytännön tasolla tulee yhteistyötä nykyisestä huomattavasti
laajentaa. Yhteistyö voi käsittää esimerkiksi
yhteisen opetustarjonnan tai yhteisten opettajien taikka yhteisten
tilojen ja välineiden käytön. Oppilaan mahdollisuuksiin
valita opintoja kummastakin oppilaitosmuodosta vaikuttaa suuresti
se, miten opetussuunnitelmat on laadittu. Opetussuunnitelmat tulee
laatia alueellisesti tai paikallisesti siten, että todelliset
mahdollisuudet yksilöllisiin valintoihin onnistuu. Eri
koulutusmuotojen yhteistyöllä tulee vahvistaa
kunkin omaa koulutustehtävää ja hyvää verkostoitumista.
Selvitysten mukaan yhteistyö on monilla paikkakunnilla
miltei kokonaan loppunut nuorisoasteen koulutuskokeilujen loputtua.
Valiokunta painottaa lukion ja ammatillisen koulutuksen yhteistyön
tärkeyttä. Opetusministeriön ja opetushallituksen
tulee kehittää taloudellisia ja muita motivoivia
kannusteita, jotta yhteistyö lasten ja nuorten eduksi uuden
koululainsäädännön hengessä voisi
edetä ja tapahtua. Yhtenä toimenpide-ehdotuksena
sivistysvaliokunta esittää harkittavaksi ammatillisen
koulutuksen puolella kokeiltavaksi yhtenä tuloksellisuusrahan
myöntämisen kriteerinä yhteistyötä lukioiden
kanssa. Yhteistyön toteutumista tulisi myös arvioida säännöllisin
väliajoin.
Myös lukioiden osalta valiokunta pitää välttämättömänä,
että opetusministeriö kehittää nykyistä tehokkaampia
toimia lukion ja ammatillisten oppilaitosten yhteistyön
lisäämiseksi.
Verkostoyhteistyö ja eOppiminen
Koululakien hyväksymisen yhteydessä eduskunta
edellytti lausumallaan opettajien ammatillisen kehittymisen kytkemistä tiiviisti
koulutasolla tehtävään työhön
ja opetussuunnitelmakäsitteen kehittämistä toivotun
operatiivisen muutoksen menetelmäksi.
Valiokunta on useissa yhteyksissä korostanut sähköisten
oppimisympäristöjen ja oppimateriaalituotannon
merkitystä. Valmistelussa olevien toimenpiteiden
määrä ja taso on näiden osalta
riittämätön. Erityisen välttämätöntä on parantaa
kaikkien suomalaisten tietoyhteiskuntavalmiuksia ja näin
estää syrjäytymistä. Erityisesti
valiokunta korostaa toimintaa, jolla luodaan kaikille kansalaisille
edellytykset täydentää perinteistä lukutaitoa
medialukutaidolla. Medialukutaito on yhä korostetummin
tietämyksen hallinnan systemaattista kehittämistä.
Sen ytimenä on itsensä ilmaiseminen ja yhdessä muiden
kanssa tapahtuva oivaltaminen ja uuden luominen. Se on myös
jatkuvan ammatillisen kehittymisen perusta.
Koulutukseen ei vielä ole sovellettu riittävästi
elinkeinoelämän läpikäyneen
verkostoitumiskehityksen parhaita puolia. Työmenetelmien
jatkuvan kehittämisen mahdollistavien laitteiden ja ohjelmistojen
nopea kehitys ja halpeneminen mahdollistavat uuden työkulttuurin
synnyn. Yksin tekemisestä siirrytään
yhteistyöhön ja vaiheittain syntyy aito yhdessätekemisen
kulttuuri. Sekä yksilön että yhteisön
näkökulmasta keskeinen menestystekijä on
tehokas tietämyksen hallinta. Hyödylliseksi koettavan
tiedon jakamisesta ja uuden näkemyksellisen tiedon kehittämisestä syntyvä mielihyvä
ja
ihmisten keskinäinen arvostus ovat myös ratkaisevia
yhteisöllisyyden vahvistumiselle ja sosiaalisen pääoman
synnylle.
Oppimisen päätukitoimijana on luonnollisesti
opettaja ja oppimisyhteisö motivoijana, oppimisprosessien
synnyttäjänä, niihin osallistujana ja
kehittäjänä. Tätä työtä tukevana
on lisättävä oppisisältöjen
ja -materiaalien yhteistuotantoa ja ylläpitoa. Teknologinen
kehitys on menetelmäkehityksen mahdollistaja. Sekä teknologisen
että sosio-kulttuurisen yhteentoimivuuden osaksi ja tueksi
tarvitaan tietointensiivisiä osaamispalveluja ja eri oppimisympäristöjen
kehittämistä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että eri tahoilla toteutettujen tai meneillään
olevien hyvien käytäntöjen avulla kehitetään
laajoja ja syvällisiä kansallisia eOppimisen kehityshankkeita,
jotka olennaisesti auttavat kunta- ja koulutasolla tehtävää kehitystyötä.
Opettajankoulutus
Valiokunta on useissa yhteyksissä kiinnittänyt huomiota
opettajankoulutuksen sisältöjen kehittämiseen
ja koulutusmääriin sekä koulutukseen hakeutumiseen.
Vaikka opettajankoulutuksen kehittämistarpeet eivät
ole suoranaisesti lainsäädännöllinen
asia, valiokunta on käsitellyt opettajankoulutusta tämän
selonteon yhteydessä.
Tutkimukset osoittavat, että opettajien kyky kohdata
lapset, nuoret, heidän vanhempansa sekä myös
omat kollegansa yhteistyökumppaneina ja aktiivisina opetustyön
kehittäjinä korostuu yhteiskunnallisen muutoksen
uusien osaamistarpeiden seurauksena. Opettaja ei jaksa yksin kasvavien
vaatimusten parissa. Ensisijaisen kasvatusvastuun kuuluessa vanhemmille
opettajan työssä korostuu entisestään
kotien kasvatustehtävän tukijan sekä kestävien
perusarvojen siirtäjän rooli. Hyvin toimiva tulevaisuuden
monikulttuurinen koulu työskentelee yhteisönä, jonka
tuloksellisuus riippuu valmiudesta hyödyntää yksilöiden
erilaisuus ja erityiskyvyt yhteiseksi hyväksi.
Opetustyö rakentuu olennaisilta osin inhimilliselle
vuorovaikutukselle myös tulevaisuudessa. Opettajan persoonan
ja hänen yleissivistyksensä merkitys korostuu
nykyisessä ja tulevassa tiedon tulvassa.
Opettaja on oppilaille oppimisen ja opiskelun malli ja työn
ohjaaja. Opiskelutaidot ja asenteet kehittyvät koulun arkisessa
työskentelyssä, eikä niitä voida
sellaisenaan siirtää oppilaiden valmiuksiksi.
Opettajalla on keskeinen vaikutus siihen, syttyykö ja säilyykö motivaatio
läpi elämän jatkuvaan uuden oppimiseen.
Tulevaisuudessa tarvittavat tietosisällöt voivat
olla vain pieneltä osaltaan tämän päivän
koulun hallussa. Opettajan hallussa sen sijaan tulee olla keinot
juurruttaa oppilaisiin pysyvä halu ja taidot rakentaa jatkuvasti
osaamistaan omat tarpeensa tunnistaen ja nykyaikaisia oppimisen
mahdollisuuksia tehokkaasti hyödyntäen. Näiden
ohjaamisen keinojen hallinta on opettajankoulutuksen tehtävä.
Selonteon mukaan opettajien kelpoisuustilanne on hyvä aineenopetuksessa,
mutta esim. luokanopetukseen, erityisopetukseen ja taideaineiden
opetukseen on ongelmia saada päteviä opettajia.
Opettajien ikärakenteen vuoksi on meneillään
opettajankoulutuksen laajennusohjelma, joka merkitsee yli 3 000
lisäpaikkaa opettajankoulutukseen. Erityisesti lisäys
kohdistuu matemaattis-luonnontieteellisten aineiden, luokanopettajien,
erityisopettajien, kieltenopettajien ja taideaineiden opettajien
koulutukseen. Muodollista kelpoisuutta vailla olevien opettajien
osuus ruotsinkielisten koulujen opettajista on melkein kaksinkertainen
suomenkielisiin kouluihin verrattuna. Suurin pula pätevistä opettajista
on Etelä-Suomessa, jossa vain 75 prosenttia luokanopettajista
on päteviä. Tämän lisäksi
on odotettavissa, että seuraavan 10 vuoden aikana noin
50 äidinkielen (ruotsi) opettajaa, 100 kielten opettajaa
ja yli 100 matemaattis-luonnontieteellisten aineiden opettajaa siirtyy
eläkkeelle. Myös taide- ja taitoaineiden opettajille
on suurta tarvetta. Ilman erityistoimenpiteitä pula ruotsinkielisistä opettajista
tulee lähivuosina yhä pahenemaan Etelä-Suomessa.
OPEPRO-selvityksen mukaan perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa
on seuraavan kymmenvuotiskauden aikana varauduttava yhteensä noin
16 000 opettajan poistumaan. Suunnitellut opettajankoulutuksen lisäysmäärät
eivät riitä täyttämään
tulevaa vajetta.
Ammatillisten opettajakorkeakoulujen nykykapasiteetti riittää valiokunnan
saaman selvityksen mukaan toisen asteen ammatillisten oppilaitosten
opettajatarpeen tyydyttämiseen. Vastaava määrä uusia
pedagogisesti koulutettuja opettajia tarvitaan vuosittain ammattikorkeakoulujen
ja ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten opettajiksi. Tämä edellyttää ammatillisten
opettajakorkeakoulujen vuosittaisen sisäänoton
nostamista nykyisestään. Nykyiset vuotuiset koulutusmäärät
on kaksinkertaistettava, jotta tuleva opettajatarve pystytään
tyydyttämään.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että ammatillisiin opettajakorkeakouluihin määritetään koulutusalakohtaiset
aloituspaikkakiintiöt, joissa otetaan huomioon työelämän
muutoksista johtuvat uudet ja muuttuvat tarpeet ja että samalla
varmistetaan korkeakoulutasoiset pedagogiset oppisisällöt
(SiVL 4/2001 vp — MINS 5/2000
vp).
Valiokunta on useissa yhteyksissä ollut huolestunut
opettajien täydennyskoulutuksesta ja sen alueellisesta
saatavuudesta. Lainsäädännön osalta
asiassa ei ole ongelmia, vaan kyse on täydennyskoulutukseen
osoitettavien määrärahojen riittävyydestä ja
täydennyskoulutuksen laajuudesta. Edelleenkin valiokunta
pitää välttämättömänä täydennyskoulutuksen
lisäämistä. Koulutuksen ylläpitäjän
on huolehdittava siitä, että jokaiselle opettajalle
ja rehtorille laaditaan henkilökohtainen täydennyskoulutussuunnitelma. Kouluille
on tarjottava laaja-alaisesti ammatillista kehittymistä tukevaa
koulutusta ja työnohjausta tukevaa koulutusta. Opettajille
ja rehtoreille luodaan työnohjausjärjestelmä.
Valiokunta pitää välttämättömänä opettajankoulutuksen
lisäysohjelman jatkamista ja koulutusmäärien
nostamista nykyisestä sekä täydennyskoulutukseen
osoitettavien määrärahojen lisäämistä niin, että täydennyskoulutuksen
määriä voidaan lisätä ja
sisältöjä kehittää opettajien henkilökohtaisten
täydennyskoulutussuunnitelmien mukaan, ja niin, että myös alueellinen
saavutettavuus toteutuu.
Opettajien asema.
Valiokunta on useissa yhteyksissä 1990-luvulla
esittänyt näkemyksensä opettajien siirtämisestä kokonaistyöaikaan. Myös
tämän selonteon asiantuntijakuulemisessa ja valiokunnan
keskusteluissa on jouduttu useissa kohdin toteamaan, että opettajien
siirtäminen opetukselliseen kokonaistyöaikaan
on mm. opettamisen, tarkoituksenmukaisen töiden järjestelyn
ja koulun yhteisöllisyyden kannalta välttämätöntä.
Valiokunta edellyttääkin hallituksen omalta osaltaan
panostavan siihen, että opettajien työaikajärjestelmä saataisiin
uudistettua.
Valtioneuvoston Työssä jaksamisen ohjelman
yhteydessä tehdyssä hankkeessa tutkitaan kouluorganisaation
muuttumista avoimeksi oppimisympäristöksi ja sitä,
miten opitaan oppivan organisaation valmiuksia. Nykyistä koulun tilannetta
kuvaa opettajan ahdistuneisuus ja väsyminen, lapsiin suunnatut
erityistoimenpiteet ja vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö,
jossa vanhemmuuden ja opettajuuden välinen ero korostuu.
Hankkeessa luotiin käytännön tapoja,
jotka mahdollistavat kollegiaalisen keskustelun ja edistävät
dialogia opetussuunnitelman ja arjen käytäntöjen
sekä yhteisön jäsenten (oppilaat, opettajat,
vanhemmat, koulun muu henkilökunta) kesken. Hanke on vielä kesken,
mutta jo nyt on havaittavissa, että dialogi vaatii harjoittelua ja
yhteistä tahtoa. Toisaalta kouluissa on keskustelu, kokeileminen
ja reflektointi lisääntynyt.
Maahanmuuttajakoulutus
Hyväksyessään uuden koululainsäädännön
eduskunta edellytti, että hallitus tekee selvityksen maahanmuuttajalasten
kieltenopetuksesta. Oli selvitettävä, huomioiko
opetus lasten kielellisen lähtötason. Tavoitteena
on, että lapset voisivat oppia suomea tai ruotsia mahdollisimman
hyvin. Perusopetuksen kehittämistyöryhmä on
selvittänyt maahanmuuttajaopetuksen tilannetta vuonna 2001
ja opetusministeriössä harkitaan laajemman selvityksen
tekemistä.
Valiokunta toteaa tässä yhteydessä,
että maahanmuuttajalapsille suunnattava perusopetukseen
valmistava opetus on keskeisessä asemassa koulutuksen onnistumiseksi.
Tätä valmistavaa koulutusta olisi tullut selonteossa
tarkastella. Samoin selonteossa jää vähälle
huomiolle suomi toisena kielenä ja äidinkielen
opetuksen tarkastelu.
Maahanmuuttajien ammatillisen koulutuksen osalta valiokunta
pitää tärkeänä opiskelijoiden integrointia
yhteisiin ryhmiin suomalaisten opiskelijoiden kanssa. Asiantuntijoiden
mukaan yhdessä suomalaisten kanssa opiskelu edistää selvästi
maahanmuuttajien opintoja.
Valiokunnassa on lausuntoa varten käsiteltävänä myös
kotouttamislain toteutumista koskeva valtioneuvoston selonteko (VNS
5/2002 vp). Valiokunta tulee siinä yhteydessä ottamaan
yksityiskohtaisemmin kantaa maahanmuuttajien koulutukseen.
Oppilashuolto
Hallitus on ilmoittanut antavansa lähiaikoina eduskunnalle
esityksen oppilashuoltoa koskevien säännösten
muuttamisesta.
Esityksessä on tarkoitus ehdottaa hyvää oppimista,
hyvää psyykkistä ja fyysistä terveyttä sekä sosiaalista
hyvinvointia edistäviä muutoksia perusopetusta,
lukioita ja ammatillista koulutusta koskevaan lainsäädäntöön.
Kodin ja koulun yhteistyön lisäämistä ja
oppilashuoltoa koskevat muutokset mahdollistavat varhaisen puuttumisen
ja ennaltaehkäisevän toiminnan tehostamisen kouluissa.
Hyvien oppimistulosten saavuttaminen vaatii panostusta varhaisiin
ennaltaehkäiseviin toimiin. Usein on tarpeen jopa hyvinvointineuvolatoimintaa
ja perheterapiaa vastaavan palvelukokonaisuuden aikaansaaminen. Tällöin
voidaan puuttua oppilaan oireita aiheuttaviin perimmäisiin
kysymyksiin. Tulossa olevan hallituksen esityksen johdosta valiokunta
ei ota tässä yhteydessä yksityiskohtaista
kantaa oppilashuoltoa koskeviin asioihin.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö on ensiarvoisen
tärkeää. Selonteon mukaan yhteistyö on lisääntynyt.
Valiokunnan mielestä vanhemmat tulee ottaa paremmin mukaan
koulujen kehittämiseen ja paikalliseen arviointiprosessiin.
Vanhempien aktiivinen osallistuminen ja myönteinen suhtautuminen
koulutukseen parantaa lasten oppimistuloksia. Koulujen vanhempaintilaisuuksia
tulee suunnata niin, että koulun henkilökunta
ja vanhemmat keskustelevat yhdessä myös opetussuunnitelmasta
ja kasvatustavoitteista.
Perusopetusta tukeva muu toiminta
Hyväksyessään uuden lainsäädännön
eduskunta edellytti, että valtiovalta ja kunnat yhteistyössä kansalais-
ja muiden järjestöjen kanssa kehittävät
toimenpiteitä, joilla lisätään
perusedellytyksiä kerhotoiminnalle.
Koululakien säätämisen jälkeen
kerhotoiminnan merkitys koulupäivän päätteeksi
on entisestään korostunut lasten turvallisen ja
virikkeisen iltapäivätoiminnan aikaansaamiseksi.
Sen vuoksi valiokunta kiirehtii toimenpiteitä kerho- ja
iltapäivätoiminnan lisäämiseksi
edelleen.
Rahoituslainsäädäntö
Yleisesti on todettu, että opetus- ja kulttuuritoimen
rahoitusjärjestelmä on monimutkainen ja vaikeaselkoinen.
Nykyinen rahoitusjärjestelmä ei ota riittävästi
huomioon koulun toimintaympäristössä eikä lainsäädännössä tapahtuvia
muutoksia. Esimerkiksi oppilasmäärien suuret vaihtelut
aiheuttavat rahoitusongelmia turvalliseen oppimisympäristöön
kuuluvissa investoinneissa ja peruskorjauksissa, joihin
tarvittavat taloudelliset voimavarat ovat niukat. Turvalliseen oppimisympäristöön
kuuluvat kosteus- ja homevauriovapaat tilat tarvittavine välineineen
ja oppilashuollollisine toimineen.
Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksen tulee perustua vakauteen
ja ennakoitavuuteen. Valiokunta pitääkin välttämättömänä,
että rahoitusjärjestelmää uudistetaan
ja että sen läpinäkyvyyttä lisätään
siten, että kunnissa niin päättäjillä kuin lasten
vanhemmilla ja huoltajilla on mahdollisuus tarkastella koulutukseen
käytettävien varojen kohdentumista.
Lopuksi
Edellä olevin painotuksin valiokunta yhtyy hallituksen
näkemykseen siitä, että lainsäädännön yleiseen
tarkistamiseen ei ole aihetta sen rakenteen tai sääntelyn
määrän osalta. Yleisen toimivuuden seurantaa
on kuitenkin syytä jatkaa.
Valiokunta on kuitenkin kiinnittänyt vakavaa huomiota
moniin koulutuspoliittisesti lapsen ja nuoren kannalta tärkeisiin
yksityiskohtiin, joissa uusi lainsäädäntö on
lähtenyt kangerrellen tai puutteellisesti liikkeelle.
Valiokunta pitää välttämättömänä jatkaa
koululakien toimivuuden seurantaa. Erityistä tarvetta on
syventää alueellisen, kuntakohtaisen ja sosiaalisen
tasa-arvon toteutumista koulutuksen saatavuudessa ja oppimistulosten
osalta. Valiokunta korostaa myös peruskoulun kasvatustehtävän
toteutumisen seurantaa.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että eduskunnalle annetaan seuraava koulutuspoliittinen selonteko
3 vuoden kuluttua, jolloin lain toimivuudesta ja vaikutuksista on
jo mahdollista saada syvällisempää tietoa
ja kokemusta. Sen vuoksi valiokunta ehdottaa hyväksyttäväksi
lausuman (Valiokunnan lausumaehdotus).