Perustelut
Sosiaali- ja terveyspalveluiden rahoituksen turvaaminen
Valiokunta pitää myönteisenä sitä,
että valtion talousarvioesityksessä on tiedostettu
tarve lisätä kuntien voimavaroja hyvinvointipalveluiden
parantamiseksi. Useat valtion talousarvioesitykseen liittyvät
toimet ovat sellaisia, joiden toteuttamistarpeeseen sosiaali- ja
terveysvaliokunta on kannanotoissaan kiinnittänyt huomiota
tai joiden toteuttamista valiokunta on kiirehtinyt. Sosiaali- ja
terveydenhuollon valtionosuusprosentin korottaminen on tärkeä toimi
pyrittäessä vahvistamaan kunnallisia sosiaali-
ja terveyspalveluja. Valiokunta pitää tärkeänä,
että kunnallisen palvelutuotannon rahoituspohjaa pyritään jatkossakin
vahvistamaan.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että sosiaali-
ja terveysministeriön hallinnonalan valtionosuuksiin esitetään
tehtäväksi vain puolet kustannustason edellyttämästä indeksitarkistuksesta.
Kustannustason nousu olisi valiokunnan näkemyksen mukaan
tarpeellista korvata täysimääräisesti,
jotta kansalaisten kannalta tärkeiden sosiaali- ja terveyspalveluiden
saanti tulisi yhdenvertaisesti turvatuksi. Valiokunta huomauttaa
myös, että indeksikorotusten puolittamisella tosiasiallisesti
vaikutetaan kuntien ja valtion väliseen rahoitussuhteeseen,
joka saattaa merkitä palvelujen saannin vaikeutumista heikoimmassa
taloudellisessa asemassa olevissa kunnissa.
Valiokunta painottaa, että erityisesti terveydenhuollossa
kehittämistarpeet samoin kuin kustannuspaineet lähivuosina
lisääntyvät. Terveydenhuollon menoja
kunnissa kasvattaa ensi vuonna muun muassa lääkärilakon
seurauksena syntynyt tulosopimus samoin kuin lakon aiheuttamien
hoitojonojen purkaminen. Kun otetaan huomioon terveydenhuoltoa uhkaava
henkilöstöpula, tulisi henkilöstön
työsuhteiden ehtoja samoin kuin palkkausta pystyä kaikkien
henkilöstöryhmien osalta parantamaan, minkä johdosta terveydenhuollon
menojen lisäyksiin tulisi edelleen varautua. Myös
lisääntyvä terveyspalveluiden kysyntä väestön
ikääntyessä vaatii merkittävää lisäresursointia
terveydenhuoltoon tulevina vuosina.
Terveyspalvelujärjestelmän toimivuutta ei kuitenkaan
turvata pelkästään rahoitusta lisäämällä.
Kustannusten kasvua voidaan hillitä palvelujärjestelmän
rakenteita kehittämällä siten, ettei
järjestelmä ole hajautunut liian pieniin yksiköihin
tai etteivät toiminnot ole liian erillisiä tai
päällekkäisiä. Järjestelmän
tulisi pystyä ottamaan huomioon potilaan hoito kokonaisuudessaan
ja luoda edellytykset saumattomien palveluketjujen ylläpitämiselle.
Myös rahoitusjärjestelmän tulee olla
vakaa ja selkeä. Valiokunta pitää tärkeänä terveydenhuollon
turvaamiseksi asetettua kansallista projektia, jossa hankkeessa edellä mainittuihin
järjestelmää koskeviin puutteisiin paneudutaan.
Hankkeen yhteydessä tulee tarkasteltavaksi myös
asiakasmaksupolitiikka kokonaisuudessaan.
Sosiaalihuollon puolella palvelujärjestelmän kehittämistarpeita
on kasvattanut erityisesti väestön
ikääntymisestä johtuva vanhusten palvelujen
lisääntynyt kysyntä. Palvelujärjestelmän
toiminnallisten rakenteiden kehittäminen ja eri toimijatahojen
työnjaon ja yhteistyön selkeyttäminen
on välttämätöntä, jotta
asiakkaiden kasvaviin tarpeisiin pystytään vastaamaan.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen perustamishankkeiden toteuttamiseen
osoitetut voimavarat ovat viime vuosina merkittävästi
supistuneet. Kuntien ja kuntayhtymien perustamishankkeita koskevia
esityksiä on jatkuvasti enemmän kuin mihin myönnetyt
hankekiintiöt ovat riittäneet. Perustamishankkeita
koskeva valtionosuusjärjestelmän uudistus, joka
hyväksyttiin joulukuussa 1999, tulee voimaan ensi vuoden
alusta ja uudistuksen voimaantulo näkyy talousarvioesityksessä perustamiskustannuksiin
myönnettävän valtionosuuden huomattavana
pienenemisenä. Uudistuksen tarkoituksena sitä hyväksyttäessä oli,
että voimavaroja suunnataan perustamishankkeiden sijasta
valtioneuvoston vahvista-mien menokehysten asettamissa rajoissa
kun-tien sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan kehittämistä ja tehostamista sekä
toimintatapojen
uudistamista merkitsevien hankkeiden toteuttamiseen. Valiokunta
toteaa, että perustamiskustannuksiin varatun määrärahan
väheneminen ei vastaavasti ole siirtynyt käyttökustannusten
valtionosuuteen, mikä järjestelmää uudistettaessa
oli tarkoituksena. Lisäksi valiokunta painottaa, että vaikka
hankejärjestelmää uudistetaan kehittämishankkeiden
ja sisältöön liittyvien hankkeiden suuntaan, tulee myös uuden
järjestelmän mahdollistaa valtion rahoitus sosiaali-
ja terveydenhuollon investointeihin. Usein investointitarve on kiinteästi
yhteydessä sosiaali- ja terveydenhuollon sisällölliseen
uudistamiseen eikä kehittämistä ilman
tarpeellista investointia voida aina toteuttaa.
Edellä esitetyn perusteella valiokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta lisää momentille
33.32.31 (valtionosuus kunnille so-siaali- ja terveyspalvelujen
perustamiskustannuksiin) osoitettua määrärahaa.
Köyhyyden ja syrjäytymisen ehkäisy
Valiokunta pitää myönteisenä,
että talousarvioesityksessä on osoitettu voimavaroja
köyhyyden ja syrjäytymisen ehkäisyyn.
Erityisen huomion kiinnittäminen lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseen
on hyvä keino ehkäistä ennakolta sosiaalista
syrjäytymistä. Tästä syystä lisävoimavarojen
osoittaminen muun muassa vaikeuksissa olevien lasten ja nuorten
tukemiseen, kouluterveydenhuoltoon, vanhemmuuden ja perheiden tukemiseen,
lasten ja nuorten mielenterveystyöhön, huumeiden
käyttäjien ja päihdeäitien hoitoon
sekä vaikeahoitoisten lasten ja nuorten psykiatrisen hoitoyksikön
perustamiseen ovat oikeansuuntaisia painopisteitä syrjäytymistä torjuttaessa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että lasten ja nuorten mielenterveyttä tukeviin
palveluihin pitkäjänteisesti panostetaan myöntämällä niihin tarvittavat
taloudelliset resurssit. Eri toimijatahojen yhteistyötä on
myös lisättävä. Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
siihen, että samaan aikaan kun lasten ja nuorten psykiatrisia hoitopaikkoja
lisätään, tulisi lasten koulunkäyntiedellytykset
turvata huolehtimalla sairaalakoulujen resurssitarpeista.
Köyhyyden ja syrjäytymisen ehkäisyyn
liit-tyen on talousarvioesityksessä osoitettu varoja myös
heikoimmassa taloudellisessa asemassa elävien toimeentulon
parantamiseen. Tällaisia toimia ovat muun muassa kansaneläkkeen
ja työmarkkinatuen lapsikorotukset, sairauspäivärahan
perusteiden tarkistaminen työeläkekuntoutuksessa
olevien, työttömien, opiskelijoiden sekä työedellytystä vailla
olevien osalta. Lisäksi toimeentulotukijärjestelmää esitetään
kehitettäväksi työelämään
osallistumiseen kannustavaksi. Valiokunta toteaa, että talousarvioesityksessä ei
ole ehdotettu parannuksia vähimmäistoimeentulon
varassa elävien päivärahojen suuruuteen.
Valiokunta pitää edelleen tarpeellisena tavoitteena
ensisijaisten etuuksien tason nostamista siten, että ne
pääsääntöisesti turvaisivat
toimeentulon ja toimeentulotukeen turvauduttaisiin vain poikkeustilanteissa.
Myös toimeentulotuen varassa olevien asemaa tulisi parantaa.
Raha-automaattiyhdistyksen tuoton jako
Talousarvioesityksessä ehdotetaan Raha-automaattiyhdistyksen
avustuksina myönnettävää markkamäärää nostettavaksi
tästä vuodesta vain 2 prosenttia. Käytännössä tämä merkitsee,
että uusia hankkeita ei kyetä ottamaan mukaan
avustusten piiriin. Talousarvioesitykseen sisältyy myös
ehdotus arpajaisverolain muuttamisesta siten, että Raha-automaattiyhdistyksen
tuotosta maksettava vero nousisi 5 prosentista 10 prosenttiin. Näin
osa tuotosta siirtyy valtion budjettivaroista lakisääteisesti
katettaviin menoihin. Valiokunta pitää esitystä huonona
ja katsoo, että tuotto tulee käyttää täysimääräisesti
sosiaali- ja terveysjärjestöjen toiminnan tukemiseen
kansanterveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseksi.
Valiokunta toteaa, että Raha-automaattiyhdistyksen
avustuksilla on keskeinen merkitys kehitettäessä sosiaalityön
uusia toimintamalleja, järjestettäessä terveyttä edistävää toimintaa sekä turvattaessa
palvelujen saatavuutta maan eri alueilla. Raha-automaattiyhdistyksen
avustustoiminnan erityisiä painopistealueita vuonna 2002
ovat vanhusten toimintakykyä parantavien palveluiden kehittäminen,
päihdeongelmaisten äitien sekä huumeiden
käyttäjien kuntoutus, lasten iltapäivätoiminta,
syrjäseutujen kehittäminen, sosiaalinen luototus
sekä heikossa koulutus- ja työmarkkina-asemassa
olevien nuorten aseman parantaminen. Valiokunnan näkemyksen
mukaan järjestökenttä on näiltä osin
merkittävästi täydentämässä julkisen
sektorin palveluita ja tukemassa sosiaalityölle ja terveyden
edistämiselle talousarvioesityksessä asetettuja
tavoitteita. Valiokunta katsoo, että Raha-automaattiyhdistyksen
rahoituksen turvin harjoitetun toiminnan tukeminen on tarpeen talousarvioesityksessä
ehdotettua
laajemmin.
Edellä esitetyn perusteella valiokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta lisää momentille
33.92.50 yhteisöille ja säätiöille
terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen tarkoitettujen
avustusten määrää.
Harkinnanvarainen kuntoutus
Kuntoutuksella on keskeinen rooli työelämässä mukana
olevien tai sinne palaavien työ- ja toimintakyvyn ylläpitämisessä sekä työssäjaksamisen
edistämisessä. Lainsäädäntö asettaa
tiukat lääketieteelliset edellytykset ammatillisen
kuntoutuksen toteutukseen ja kuntoutusedellytysten sekä mahdollisuuksien
selvittämiseen, minkä vuoksi varhainen kuntoutus
on pääsääntöisesti mahdollista
vain harkinnanvaraiseen kuntoutukseen myönnetyin varoin.
Kuntoutustarpeen riittävän varhainen havaitseminen
samoin kuin toteutus takaavat kuitenkin nykyisen tiedon perusteella
varmimmin hyvän lopputuloksen. Ehkäisevä kuntoutus
on myös merkittävä tekijä sekä terveydenhuollon
että lääkekustannusten hillitsemiseksi.
Mielenterveyskuntoutus samoin kuin päihdekuntoutus luovat
myös edellytyksiä työkyvyttömyyseläkkeiden
syiden poistamiselle. Harkinnanvaraisen kuntoutuksen määrärahojen riittävyydessä on
kuitenkin ilmennyt jatkuvasti ongelmia. Edellä olevan perusteella
valiokunta pitää välttämättömänä,
että harkinnanvaraiseen kuntoutukseen suunnattuja määrärahoja
lisätään.
Kansaneläkelaitoksen rahoituksen ja maksuvalmiuden
turvaaminen
Talousarvioesitykseen liittyen vakuutetuilta ja työnantajilta
perittäviin sosiaaliturvamaksuihin sekä yksityisen
työnantajan ja liikelaitosten kansaneläkemaksuun
esitetään muutoksia, jotka vähentävät
sairausvakuutusrahaston ja kansaneläkerahaston maksutuloja.
Mainitut vakuutettujen ja työnantajien vakuutusmaksuperusteiden
muutokset vähentävät Kansaneläkelaitoksen
tuottoja vuositasolla noin 390 miljoonaa euroa. Tämä heikentää entisestään
sairausvakuutuksen ja kansaneläkevakuutuksen rahoitustilannetta
ja lisää valtion takuusuorituksen tarvetta. Erityisesti sairausvakuutuksen
rahoitus on epätasapainossa. Tulot eivät lähimainkaan
kata menoja, vaan sairausvakuutusrahastoon tarvitaan valtion takuusuoritusta
vuonna 2002 noin 620 miljoonaa euroa talousarvioesityksen laskuperusteiden mukaan.
Sosiaali- ja terveysministeriö suoritti Kansaneläkelaitoksen
takuusuorituksen ennakkoa vuoden 2001 tammikuussa 940 miljoonaa
markkaa. Sen ansiosta Kansaneläkelaitoksen maksuvalmius
on kyetty turvaamaan siten, ettei valtion maksuvalmiussuorituksia
tarvita ennen kuin kuluvan vuoden joulukuussa. Valiokunta katsoo, että vastaavaa
menettelyä eli takuusuoritusten maksamista ennakolta jo
tammikuussa, tulee jatkaa myös ensi vuonna, jolloin maksuvalmius
tulisi vakaammin turvatuksi. Valiokunta toteaa, että erityisesti
sairausvakuutuksen rahoitusepätasapainon poistaminen vaatii
kuitenkin nykyistä pysyvämpiä ratkaisuja.
Muita huomioita
Valiokunta on talousarvioesityksen käsittelyn yhteydessä kiinnittänyt
huomiota päihdeäitien hoidon ongelmiin sekä kansainvälisten
adoptioiden kustannuksiin. Talousarvioesitykseen ei sisälly
ehdotusta avustusten myöntämisestä adoptioperheille
eikä valiokunnan näkemyksen mukaan riittävää määrärahaa
päihdeäitien hoitoon. Tästä syystä valiokunta
esittää,
että valtiovarainvaliokunta lisää talousarvioon
uudelle momentille määrärahan kansainvälisten
adoptioiden tukemiseen sekä momentille 33.32.38 lisämäärärahan,
joka kohdistetaan päihdeäitien hoitoon.
Valiokunta on useassa yhteydessä kiirehtinyt vammaispolitiikan
kehittämistä Vammaistyöryhmä 96:n
ehdotusten pohjalta. Valiokunta toteaa, että vammaispolitiikan
kehittämiseen työryhmän ehdotusten suuntaisesti
tulisi kohdentaa lisävoimavaroja.
Lisäksi valiokunta toteaa, että kansaneläkkeen
pohjaosan ja työeläkkeen yhteensovituksen kompensoiminen
edellyttää varautumista kompensoinnin toteutuksen
hallintokuluihin jo vuonna 2002.