Perustelut
Hallitus esittää, että valtionosuuksien
kustannustarkistuksen summa 502 miljoonaa euroa, joka kuuluisi maksaa
lain mukaan ensi vuonna, pakkolainataan edelleen valtiolle tulevien
neljän vuoden ajaksi. Valtio pidättää siinä itsellään kunnille tosiasiassa
kuuluvat rahat, ja tämä summa on suuri: noin
10 prosenttia valtionosuuksien vuotuisesta kokonaismäärästä.
Tämä summa on jäänyt maksamatta
ajallaan vain sen tähden, että kunnallisten palvelujen
todellisista kustannuksista ei maksuhetkellä ole ollut
reaaliaikaista tietoa.
Kuntien autonomia on Suomessa suuri, ja kunnilla on suuri vastuu
asukkaittensa hyvinvoinnista. Olisi perusteltua pohtia sitäkin,
miten kuntien perustuslaillinen oikeus itsehallintoon tässä tilanteessa
toteutuu
Osa ensi vuonna tulevien tehtävien aiheuttamista menolisäyksistä ei
sisälly budjettiehdotuksen kuntatalouslaskelmiin, jolloin
ne antavat liian positiivisen kuvan kuntien tilanteesta. Kansallisesta
terveyshankkeesta ja sosiaalialan kehittämishankkeesta
aiheutuvia kuntien menolisäyksiä ei ole otettu
huomioon, vaikka näihin liittyvät valtionosuudet
ovat mukana laskelmissa. Myöskään verotulotasauksen
muutoksen kuntataloutta heikentävä vaikutus ja
eräät maksujen vähennykset eivät
ole mukana valtiovarainministeriön laskelmissa. Kuntaliiton
vastustama työmarkkinatuen siirto kunnille toisi toteutuessaan
runsaasti lisäkustannuksia.
Tämä hallituksen esitys tarkoittaa tosiasiassa valtion
yksipuolista pakkolainaa kunnilta ja samalla merkitsee kiristystä kuntalaisten
kannalta tärkeisiin peruspalveluihin. Kuntien valtionosuuksien
tarkistusrahathan merkitsevät sitä, että valtio
on maksanut liian vähän valtionosuuksia verrattuna
kuntien todellisiin lakisääteisiin menoihin. Kunnat
ovat siis joutuneet elämään säästöliekillä verrattuna
siihen, millaiset tulot eduskunta on tarkoittanut kunnilla olevan.
Kun valtaosa kuntien menoista kohdistuu niiden lakisääteisten
velvoitteiden suorittamiseen, niin tämä säästökuurilla
eläminen on väistämättä näkynyt
siinä, miten kunnat hoitavat peruspalveluitaan.
Hallitus ei ole huomioinut tulevan vuoden budjetissa esimerkiksi
päihdeongelmien lisääntymistä ja
sitä, miten lisääntyvät alkoholihaitat tuottavat
laskua kunnille. Kunnat joutuvat maksamaan noin 80 prosenttia päihdehaitoista.
Monissa kunnissa näyttääkin siltä,
että esimerkiksi lastensuojelun menot yllättävät
ja tekevät erityisen vaikeaksi tulevan vuoden budjetin
laadinnan.
Kuntien valtionosuuksien tarkistusrahat tulisi lain edellyttämällä tavalla
jakaa täysimääräisesti kunnille.
Erityisen kipeästi näitä rahoja tarvittaisiin
tulevana vuonna, kun kuntien lakisääteisiä velvoitteita
edelleen lisätään, ja varsinkin, kun
kuntien tulisi nyt huolehtia hoitotakuun sujumisesta ja käyttöönotosta.
Julkisissa hoivapalveluissa on tälläkin hetkellä tuhansien
henkilöiden vajaus. Suomessa etenkin vanhuspalveluissa
hoitajien määrä suhteessa potilaisiin
on selvästi laatusuositusten alapuolella ja alhainen myös
muihin Pohjoismaihin verrattuna. Kun vanhusten laitoshoidossa suositellaan,
että tämä suhde olisi 0,8, niin se on
keskimäärin vanhainkodeissa 0,44 ja terveyskeskusten
vuodeosastoilla 0,6:n paikkeilla.
Kunnat ovat joutuneet kireän talouden vuoksi keskittämään
voimansa pakollisiin lakisääteisiin palveluihin,
ja samalla on säästetty monista sellaisista palveluista,
jotka pitkällä tähtäimellä toisivat
säästöä julkiselle taloudelle.
Näin on tapahtunut esimerkiksi omaishoidon tuen osalta. Valtaosa
omaishoitajista ei saa kuntien harkinnanvaraista tukea sen vuoksi,
että kunnilla ei ole liikkumavaraa laajentaa omaishoidon
tukea, vaikka sillä pitkällä tähtäimellä kyllä saataisiin merkittäviä säästöjä esimerkiksi
vanhusten laitoshoitokustannuksista.
Sekä Suomen Kuntaliiton että valtion arvioiden mukaan
kuntatalous on heikoimmillaan tänä ja ensi vuonna.
Siksi voimassa olevan lain mukaisesti tulisi tämä 502
miljoonaa euroa maksaa kokonaisuudessaan vuoden 2005 aikana. Valtionosuuksien
kustannustarkistuksen maksaminen kokonaisuudessaan jo ensi vuonna
auttaisi turvaamaan peruspalvelut kunnissa lähivuosina.
Edellä kerrottujen seikkojen vuoksi esitimme valiokunnassa,
että 1. lakiehdotus tulisi kokonaisuudessaan hylätä,
jolloin valtion tulisi maksaa tarkistukset kunnille kokonaisuudessaan vuoden
2005 aikana.