Perustelut
Yleistä
Esitys perustuu Matti Vanhasen II hallituksen ohjelmaan, jonka
mukaan terveyden edistämiseksi alkoholijuomien veroja korotetaan.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää erittäin
myönteisenä, että hallitus nyt
toistamiseen esittää alkoholijuomien veron korottamista.
Valiokunta on kannattanut veronkorotusten jatkamista ja pitänyt
sitä tärkeänä alkoholin aiheuttamien
sosiaali- ja terveyshaittojen ehkäisemiseksi (mm. StVL
13/2008 vp).
Alkoholiveron tasoa laskettiin merkittävästi vuoden
2004 alusta, kun varauduttiin Viron EU-jäsenyydestä seuraavaan
matkustajatuonnin vapautumiseen. Suurin alennus (40 prosenttia) kohdistui
väkeviin juomiin ja pienin viineihin (10 prosenttia). Veroja
on sen jälkeen korotettu kuluvan vuoden alusta keskimäärin
11,5 prosentilla. Tuolloin korotus painottui väkeviin juomiin,
joiden vero nousi noin 15 ja mietojen noin 10 prosenttia.
Hallituksen esityksen mukaan nyt tehty ehdotus verojen 10 prosentin
korotuksesta kaikkien juomaryhmien osalta edustaa toista vaihetta
alkoholiverotuksen pitkäjänteisessä kehittämisessä.
Veronkorotus merkitsee keskimäärin 4,5 prosentin
hinnankorotuksia. Veronkorotukset yhdessä kuluvan vuoden
alusta toteutettujen veron korotusten kanssa merkitsevät
yhteensä noin 10 prosentin korotusta alkoholijuomien hintoihin. Koska
korotus lasketaan verosta, joka väkevissä juomissa
on suurempi kuin viinissä tai oluessa, tulevat hinnankorotukset
tälläkin kertaa painottumaan väkeviin
alkoholijuomiin. Korotus on esityksen perustelujen mukaan mitoitettu
siten, että korotus mahdollistaa alkoholiveropolitiikan kehittämisen
pitkällä aikavälillä.
Alkoholin kulutuksen taso ja kehitys
Alkoholin kokonaiskulutus oli 9,4 litraa sataprosenttisena alkoholina
asukasta kohti vuonna 2003 ja 10,5 litraa vuonna 2007. Prosentteina
alkoholin kulutuksen kasvu oli esityksen mukaan noin 14 prosenttia
vuosien 2004—2007 aikana. Alkoholin tilastoitu kulutus
kasvoi vielä vuonna 2007, mutta on kuluvana vuonna kääntynyt
noin kahden prosentin laskuun. Tilastoimaton kulutus oli vuonna
2007 lähes samalla tasolla kuin vuonna 2003. Kuluvana vuonna
alkoholin kokonaiskulutuksen arvioidaan kuitenkin laskevan enintään
yhden prosentin edelliseen vuoteen verrattuna.
Alkoholikuolleisuuden kasvu vuodesta 2003 vuoteen 2006 oli 29,3
prosenttia. Vertailu kohdistuu tällöin peruskuolinsyynä oleviin
alkoholitauteihin ja -myrkytyksiin. Kaikkien alkoholiin liittyvien
kuolemien tilastovertailussa kasvu mainittujen vuosien välillä on
noin 23,6 prosenttia. Esityksessä todetaan alkoholisairauksien hoitojaksojen
vuosina 2004—2006 kehittyneen samassa suhteessa alkoholin
kulutuksen kasvun kanssa. Alkoholin terveyshaittojen ehkäisemisessä on
tarpeen seurata ja arvioida erityisesti kulutuksen pitkäaikaista
kehitystä. Alkoholin kulutuksen kasvu on jatkunut jo useiden
vuosikymmenien ajan. Kulutuksen kasvu ilmenee kuolleisuuden lyhyen
aikavälin kasvun lisäksi vuosien kuluessa lisääntyvinä alkoholihaittoina.
Alkoholin kokonaiskulutuksen kasvun on arvioitu pääosin
johtuneen erityisesti alkoholin suurkuluttajien ja päihdeongelmaisten
kulutuksen kasvusta. Ehdotetun veronkorotuksen
arvioidaan vähentävän alkoholihaittojen
määrää kokonaiskulutuksen vähenemisen
suhteessa. Haittojen väheneminen koskisi kaikkia kuluttajaryhmiä,
mutta vaikuttaisi luonnollisesti eniten niihin ryhmiin, joiden kulutukseen
hinnalla on suurin merkitys. Huomattavin vaikutus hinnalla on nuorten
alkoholin kulutukseen.
Veronkorotusten vaikutukset
Hallituksen esityksessä alkoholin käytön
aiheuttamien välittömien kustannusten yhteiskunnalle arvioidaan
olleen 700—900 miljoonaa euroa vuonna 2006. Sosiaali- ja
terveyspalvelujen kustannusten osuuden tästä arvioidaan
olevan noin puolet ja kolmanneksen olevan rikollisuusvalvonnan osuutta.
Alkoholiveron tuoton määrästä valtaosa kuluu
näin ollen alkoholihaittojen aiheuttamien kustannusten
kattamiseen.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta esitti vuosi sitten lausunnossaan
tuolloin esitettyä korkeampaa alkoholiveron korotusta (StVL
8/2007 vp). Valiokunta viittasi asiantuntijalausuntoihin,
joiden mukaan alkoholijuomien hinnankorotuksen tulisi olla kaikkien
alkoholijuomien osalta vähintään 20 prosentin
suuruinen, jotta sillä olisi olennaista sosiaali- ja terveyspoliittista
merkitystä. Yhteensä vuosien 2008 ja 2009 veronkorotukset
nostavat alkoholijuomien hintoja arviolta 10 prosenttia. Nyt esitetyn
veronkorotuksen seurauksena keskioluen ja viinien hinnat nousisivat vain
noin 3,5 prosenttia ja väkevien juomien noin seitsemän
prosenttia. Esimerkiksi olutpullon hinnassa tämä tarkoittaa
muutaman sentin korotusta.
Hallituksen esityksessä arvioidaan tilastoidun kulutuksen
vähenevän ja osan kulutuksesta korvautuvan matkustajatuonnilla.
Esityksessä on todettu, että kotimaisen hintatason
nousun seurauksena matkustajatuonti on kasvanut tammi—elokuussa
noin 10 prosenttia ja tilastoitu kulutus on samana ajanjaksona vähentynyt
runsaat kaksi prosenttia. Esityksen johtopäätöksenä on
todettu, että nykytilanteessa alkoholiveron tasolla vaikutetaan
ennen kaikkea siihen, miten kokonaiskulutus jakautuu tilastoidun
ja tilastoimattoman kulutuksen välillä.
Valiokunta toteaa, että vaikka hinnannousu vaikuttaa
matkustajatuonnin lisääntymiseen, on esityksessä tehty
johtopäätös jossain määrin
yksioikoinen. Perusteluissa esitetyt luvut voivat myös
johtaa siihen virheelliseen käsitykseen, että matkustajatuonnin
lisääntyminen kuluvana vuonna olisi johtanut alkoholin
kokonaiskulutuksen lisääntymiseen. Sosiaali- ja
terveysvaliokunta korostaa, että alkoholiveron ja alkoholin hinnan
korottaminen vähentää aina alkoholin kokonaiskulutusta,
ja siten myös siitä aiheutuvia haittoja. Mitä suurempi
veronkorotus on, sitä enemmän kokonaiskulutus
vähenee, koska matkustajatuonti tai muu tilastoimaton
kulutus ei lisäänny yhtä paljon kuin
tilastoitu kulutus vähenee.
Esityksen perusteluissa todetaan alkoholin matkustajatuonnin kasvaneen EU:n
tuontikiintiöiden poistamisen ja Viron EU-jäsenyyden
jälkeen aluksi 80 prosenttia ja vuonna 2005 vielä 12
prosenttia, mutta vähentyneen myöhempinä vuosina.
Tuonnin vähenemisestä huolimatta matkustajien
tuoman alkoholin määrän arvioidaan esityksessä olevan
edelleen yli 50 prosenttia suurempi kuin vuonna 2005. Valiokunta
kiinnittää huomiota siihen, ettei esityksen perusteluissa
ole eritelty, miltä osin matkustajatuonnin lisääntyminen on johtunut salakuljetuksen
samanaikaisesta vähentymisestä.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa esitetyn arvion mukaan nykytilanteessa
kotimaisen kulutuksen yhden prosentin vähenemisen korvautuminen
edellyttäisi matkustajatuonnin seitsemän prosentin kasvua.
Hintojen noususta johtuva kulutuksen väheneminen ei kuitenkaan
koskaan kokonaan korvaudu matkustajatuonnilla tai salakuljetetun
alkoholin ostolla.
Alkoholipolitiikan keinoista
Valiokunta toteaa, että kaikki vaikuttavuustutkimukset
tukevat sitä, että tehokkaimmin alkoholin kulutukseen
voidaan edelleen vaikuttaa alkoholin hinnalla ja saatavuudella.
Alkoholin hintaan voidaan julkisen vallan toimin vaikuttaa verotuksella.
Vaikka Viron EU-jäsenyys on kaventanut mahdollisuutta käyttää verotusta
alkoholipolitiikan välineenä, tulisi verotuksessa
olevaa pientäkin liikkumavaraa valiokunnan näkemyksen
mukaan hyödyntää. Tästä syystä veron
korotuksia tulee tehdä toistuvasti ja ainakin niin, ettei
alkoholin hinta jää jälkeen yleisen hintatason noususta.
Alkoholin saatavuuteen voidaan nykytilanteessa vaikuttaa lähinnä sääntelemällä myyntiaikoja
sekä valvomalla nykyistä tarkemmin oston vähimmäisikärajaa
ja anniskelua koskevia säännöksiä.
Tehostetulla valvonnalla on pystytty lisäämään
niin ravintola-alan kuin vähittäiskaupan vastuuta
myyntirajoitusten noudattamisessa. Kuitenkin alkoholin myynti alaikäisille
on edelleen liian yleistä. Myös anniskelulupien myöntökäytännöillä voidaan
vaikuttaa jossain määrin saatavuuteen. Lupakäytännöllä tulee
valiokunnan näkemyksen mukaan edistää tavoitetta
alkoholittomien ympäristöjen luomiseen ja pitää esimerkiksi
urheilu- ja kulttuuritapahtumia sekä vastaavia myös
lapsille avoimia tapahtumia kokonaan alkoholivapaina. Saatavuutta
voidaan nykyisten säännösten
puitteissa rajoittaa lisäksi anniskelupaikkojen
aukiolon poikkeuslupien entistä tarkemmalla arvioinnilla.
Mainonnan rajoituksilla on tutkimusten mukaan jonkin verran
vaikuttavuutta kulutukseen. Valiokunta toteaa jälleen,
että alkoholimainontaa olisi tarpeen nykyisestä rajoittaa.
Mielikuvamainonta vaikuttaa voimakkaasti lapsiin ja nuoriin, ja
se on omiaan muokkaamaan alkoholimyönteistä elämäntapaa.
Mainonnan rajaaminen tuotetietojen antamiseen olisi perusteltua. Myös
alkoholin tv-mainontaa voitaisiin myöhentää tai
kieltää se kokonaan.
Valistuksen vaikutuksen alkoholin kulutukseen on todettu olevan
varsin vähäistä. Vaikka alkoholikasvatus
kouluissa ja valistuskampanjat lisäävät
tietoa ja erityisesti tietoisuutta haitoista, pysyvästä vaikutuksesta
alkoholin käyttöön ei kuitenkaan ole
näyttöä. Käytännössä asenne- ja
käyttäytymismuutosten aikaansaamiseen tarvitaan
monitahoista viestintää, ja paitsi koulujen myös
vanhempien panostusta asennekasvatukseen sekä vanhempien
omaa esimerkkiä suhtautumisessa alkoholiin.
Lopuksi
Sosiaali- ja terveysvaliokunta kannattaa lakiehdotuksen hyväksymistä,
mutta pitää välttämättömänä,
että veron korotuksia vielä jatketaan, jotta korotuksilla
olisi olennaista sosiaali- ja terveyspoliittista merkitystä.
Nyt esitetyllä veronkorotuksella ei saavuteta kansanterveyden
kannalta riittävää kulutuksen vähentymistä.
Valiokunta toistaa vuoden takaisen kannanottonsa siitä,
että alkoholiveroa koskevat esitykset tulee valmistella
kiinteässä yhteistyössä valtiovarainministeriön
ja sosiaali- ja terveysministeriön kesken, jotta sosiaali-
ja terveyspoliittiset ja pitkän aikavälin alkoholipoliittiset
näkökohdat tulisivat jo valmistelussa huomioonotetuiksi (StVL
8/2007 vp).