Perustelut
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on lausunnossaan ottanut kantaa
yhteen maamme tulevaisuuden kannalta keskeiseen asiaan: on panostettava
lasten ja nuorten hyvinvointiin. Kyse on koko hyvinvointiyhteiskunnan
perustojen vahvistamisesta sekä lapsen ja nuoren osalta
elämän kokoisesta asiasta.
Lastensuojelun laatukriteerit on saatava voimaan 1.1.2013. Osaaminen
lapsi- ja perhetyössä on turvattava. Riittävästä osaajien
koulutuksesta on huolehdittava. Työkäytäntöjä on
kehitettävä. Kannatamme valiokunnan määrärahalisäystä ennaltaehkäisevään
työhön.
Laadukkaan ja vaikuttavan perhepolitiikan kannalta on ongelmallista,
että lasten, nuorten ja perheiden asiat ovat hajallaan
eri ministeriöissä eikä yhteistyö hallinnonalojen
välillä ole riittävää ja
saumatonta. Keskusta toistaa esityksensä siitä,
että paremman perhepolitiikan varmistamiseksi lasten, nuorten
ja perheiden asioiden yhteen kokoamiseksi ryhdytään
valmistelemaan perheministeriön perustamista.
Lapsiperheiden kotipalvelut on palautettava. Tähän
esitämme varattavaksi 20 miljoonan euron lisämäärärahaa.
Kuntien mahdollisuuksia peruspalvelujen tuottamiseen heikennetään
merkittävästi
Kataisen-Urpilaisen hallitus leikkaa vaalikaudella kuntien valtionosuuksia
yhteensä 3,4 miljardia euroa. Vuonna 2013 leikkaus on yli
800 miljoonaa euroa. Hallitus heikentää merkittävällä tavalla
kuntien mahdollisuuksia ihmisille tärkeiden terveys- ja
muiden peruspalveluiden tuottamiseen. Kunnat pakotetaan tekemään
ikäviä päätöksiä eli
se työ, johon hallitus on kykenemätön.
Kunnat ovat saamassa koko vaalikaudella yhteensä 145
miljoonaa euroa uusien sosiaali- ja terveyspalvelujen lakisääteisten
palvelujen kehittämiseen. Tällä summalla
on tarkoitus hoitaa mm. vanhuspalvelulaki, johon kohdennetaan tulevana
vuonna 33 miljoonaa euroa korvamerkitsemättömiä valtionosuuksia.
Vaalikauden yhteen mittavimpaan uudistukseen eli sosiaalihuoltolain
uudistamiseen on varattu vain 63 miljoonaa euroa. Näillä euroilla
on luvattu parantaa vammaispalveluja, perhehoitoa ja lastensuojelua,
kehittää palvelurakennetta ja vahvistaa perusterveydenhuoltoa
sekä parantaa oppilashuoltoa ja lapsiperheiden kotipalveluja.
Rahamäärä on täysin riittämätön
todelliseen tarpeeseen ja varsinkin annettuihin lupauksiin nähden.
Kansallisen sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisohjelman
Kaste II:n rahoitusta ollaan leikkaamassa. Hallitus aikoo leikata
määrärahoja siten, että vähennys
on 5 miljoonaa euroa vuosittain vuoteen 2015. Määrärahaleikkaus
on jyrkässä ristiriidassa ohjelmalle asetettujen
tavoitteiden kanssa.
Ikäihmisten palvelut kuntoon
Hallituksen esitys vanhuspalvelulaista on valmistumassa. Lain
toteuttamiseen on odotuksiin ja luotuihin mielikuviin nähden
liian vähän euroja. Samanaikaisesti vanhuspalvelulain
voimaantulon kanssa on tehtävä viipymättä päätös omaishoidon
tuen siirtämiseksi Kelan vastattavaksi. Haluamme omaishoidon
tuen maksettavaksi yhtenäisillä kriteereillä koko
maassa. Kansallisesti asettamamme tavoite laitoshoidon vähentämiseksi
ei onnistu ilman riittäviä resursseja ja tarvittavia
päätöksiä.
Esitämme talousarvioon lisättäväksi
60 miljoonan euron lisämäärärahan
omaishoidontuen Kelaan siirron toteuttamiseksi 1.7.2013 alkaen.
Lapsilisien indeksitarkistus tehtävä
Hallitus on luvannut olla tekemättä säästötoimenpiteitä perusturvaan
ja sosiaalietuuksiin. Vastoin lupausta lapsilisien indeksit jäädytetään.
Toisaalla tapahtuvien veronkorotusten kompensaatioksi ollaan aikaistamassa
muun sosiaaliturvan indeksitarkistuksia. On hallituksen arvovalinta
ja viesti lapsiperheille, että ainoana etuutena lapsilisät
eivät seuraa kustannusten kehitystä.
Lapsilisien indeksijäädytyksistä on
luovuttava.
Pienimmät vanhempain- ja sairauspäivärahat työttömyysturvan
tasolle
Pienimmät äitiys-, isyys- ja vanhempainpäivärahat
sekä pienimmät sairauspäivärahat
on nostettava työttömän peruspäivärahan
ja työmarkkinatuen tasolle eli 695 euroon kuussa. Hallitus
ajoi vuosi sitten muutoksen, joka repäisi perusturvaan
sadan euron eron työttömyysturvan ja pienimpien
vanhempain- ja sairauspäivärahojen välille.
Tehtiin arvovalinta, jota Keskusta ei hyväksy. Kyse on
sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta. Päätös
eriarvoistaa 22 000:n pientä päivärahaa
saavan suomalaisen arkea.
Esitämme talousarvioon lisättäväksi
16,7 miljoonaa euroa päivärahojen tason nostamiseksi.
Maatalouslomituksen heikennyksistä pidättäydyttävä
Hallitus on eri yhteyksissä todistanut, että taloudellisesti
vaikeina aikoina sosiaaliturvaa ei heikennetä. Tämä väite
on totuuden vastainen. Maatalousyrittäjien lomituspalvelujen
heikennys ja omavastuun lisääminen sekä sosiaaliturvaan
liittyvien maksujen kiristäminen on vastoin hallituksen
lupausta. Toteutuessaan nämä heikennykset osuvat kipeästi
muutoinkin vaikeuksissa olevien ja työssä jaksamisen
kanssa arjessa elävien maaseudun asukkaiden tilanteeseen.
Sairastaminen kallistuu — tämä on
vastoin hallituksen lupauksia
Hallitus leikkaa lakisääteisestä sairausvakuutuksesta
153 miljoonaa euroa, josta lääkekorvausmenojen
osuus on 113 miljoonaa euroa. Matkakorvausten omavastuuosuutta kiristämällä säästetään
20 miljoonaa euroa ja sairaanhoitovakuutuksen menoja vähennetään
20 miljoonaa euroa.
Valmisteltavana on odotettu lääkekorvausjärjestelmän
kokonaisuudistus, jonka on määrä valmistua
tämän vuoden loppuun mennessä. Uudistuksella
on kiire. Vakuutetun omavastuun korottaminen on tässä tilanteessa
väärä ratkaisu, joka hallituksen esityksen
perustelujenkin mukaan voi johtaa terveyserojen kasvamiseen sekä siirtää lääkekuluja
kuntien harteille toimeentulotukimenojen muodossa. Kokemuksen mukaan
tukkuhintaan puuttuminen voi vaarantaa lääkkeiden
saatavuutta.
Matkakorvauksia maksetaan eniten harvaanasutuille seuduille
ja iäkkäille henkilöille. Omavastuuosuuden
nosto koettelee erityisesti tätä ihmisryhmää ja
heikoimmassa taloudellisessa asemassa olevia.
Raha-automaattiyhdistyksen tuottoa ei saa siirtää budjetin
katteeksi
Vuoden 2013 budjetissa RAY:n tuotoista on tarkoitus jakaa vuonna
2013 noin 10 miljoonaa euroa budjetin yleiskatteiselle momentille.
Kehyskauden lopulla summa olisi 30 miljoonaa euroa.
RAY:n pelitoiminnan tuoton käyttäminen muuhun
kuin arpajaislaissa nimenomaisesti säädettyyn
toimintaan on suuri riski rahapelitoiminnan yksinoikeusjärjestelmän
kannalta. Keskusta pitää hallituksen linjausta
avata RAY:n tuottojen käyttö budjetin katteeksi
kestämättömänä eikä hyväksy
sitä.
Rakenteelliset uudistukset:
1) Sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitus ja järjestäminen — kotikunta-maakuntamalli
ratkaisuksi
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä ja rahoitusta
koskevalla uudella lainsäädännöllä on kiire.
Odottaminen maksaa — hoitojonot pitenevät.
Keskusta uudistaisi rakenteita järjestämällä palvelut
kokonaisuutena — paremmin. Me esitämme umpisolmun
avaamiseksi kotikunta-maakuntamallia, jossa kunnat yhteisesti
toimien vastaavat terveydenhuollon ja sosiaalitoimen palvelujen järjestämisestä.
On määriteltävä lähi-,
alueelliset ja laajempaa väestöpohjaa edellyttävät
palvelut.
Tarvitsemme kokonaisuudistuksen. On asetettava kansalliset tavoitteet
sosiaali- ja terveydenhuoltoon vuoteen 2025 saakka. On siirryttävä tilaaja-tuottajamalliin,
jolloin hyödynnetään julkisten palvelujen
lisäksi myös yksityisen ja kolmannen sektorin
palveluntuotanto. Raha seuraa asiakasta hoitoketjun eri vaiheissa.
Rahoituksessa on siirryttävä monikanavaisesta
rahoitusjärjestelmästä kohti yksikanavaisempaa
mallia, joka on nykytilannetta yksinkertaisempi ja läpinäkyvämpi.
Julkinen raha tulee koota yhdelle alueelliselle toimijalle. On edettävä kokeilujen
kautta kohti valtakunnallista ratkaisua.
Keskustan esittämän kotikunta-maakuntamallin
avulla koko maassa sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannusten
kasvuvauhti saadaan hidastumaan. Tästä on näyttöjä Kainuusta,
jossa kustannuksia on hillitty asiakastyytyväisyydestä tinkimättä.
Etelä-Karjalasta (Eksote) on saatu viime vuosina samansuuntaisia
tuloksia.
Mikäli kustannusten kasvuvauhtia saadaan alennettua
1,4 prosenttiyksiköllä Kainuussa tapahtuneella
tavalla koko maassa, olisi tällä dramaattinen
vaikutus koko julkisen talouden kestävyyteen. Vuoteen 2020
mennessä säästöt nousisivat
vuositasolla laskien jo yli 3 miljardin euron verrattuna tilanteeseen,
jossa kustannusten kasvuvauhtia ei saada pienentymään.
2) Parempi työkyky, pidemmät työurat
Viime keväisen vuosien 2013—2015 valtiontalouden
kehyspäätöksen yhteydessä työmarkkinajärjestöt
sopivat työurien pidentämisestä. On ilmeistä,
että nyt päätetyillä keinoilla
ei saavuteta sitä, että vuonna 2025 keskimääräinen
eläkkeellesiirtymisikä olisi 62,4 vuotta. Keskustan mielestä hallituksen
tulee myös omilla toimillaan — ei vain työmarkkinajärjestöjen
esittämin keinoin ja aikatauluin — löytää ratkaisuja
työkykyisyyden edistämiseen ja pidempiin työuriin.
Eräs kiireellisistä toimista on kuntoutuksen kokonaisuudistus.
Keskusta näkee, että kuntoutusjärjestelmiä uudistamalla
ennaltaehkäistään työkyvyttömyyttä.
Osatyökykyisten voimavarat on otettava nykyistä paremmin
käyttöön.
Työelämän joustomahdollisuuksia tulee
kehittää: lyhennetyt työviikot ja työpäivät
voivat olla toimiva ratkaisu niille, jotka haluavat panostaa lastensa
tai omien iäkkäiden vanhempiensa hoitamiseen.
Eläkkeelle siirtymisikä tulee sitoa
eliniänodotteeseen, samalla on varmistettava pääsy
varhennetulle eläkkeelle joissain tapauksissa. Eläkeiän
korottaminen on tehtävä riittävän
hitaasti ja pienin askelin, jotta yksittäiset ikäluokat
eivät joudu kohtuuttomaan tilanteeseen.
Työkyvyttömyyden arvioinnista on siirryttävä varhaiseen
puuttumiseen ja työkykyisyyden arviointiin. Työkyvyttömyyseläkkeelle
siirtyvien määrää on vähennettävä,
työterveyshuoltoon panostettava, kuntoutusta järkevöitettävä ja huomio
siirrettävä työelämän
laatuun ja käytäntöihin, erityisesti
johtamiseen.
Työkyvyttömyyseläke on voitava muuttaa
nykyistä joustavammin osaeläkkeeksi. Työttömiksi
jääneiden mahdollisuudesta laadukkaaseen ja säännölliseen
terveydenhuoltoon ja kuntoutukseen pitää huolehtia.
Ammatin vaihto myöhemmällä iällä tulisi mahdollistaa
nykyistä joustavammin, mikäli esimerkiksi fyysinen
kunto ei enää vastaa alan vaatimuksia. Myös
jo eläkkeelle siirtyneiden työelämään
palaamista tai lyhytjaksoista työntekoa on helpotettava
ja siihen kannustettava.
3) Terveydenhuollon tietojärjestelmien yhdenmukaistaminen
Keskustan esittämä kotikunta-maakuntamalli mahdollistaa
tietojärjestelmien yhdenmukaistamisen, koska vastuu potilaan
hoidon kokonaisuudesta on selkeästi yhdellä maakunnallisella toimijalla.
Varovaistenkin arvioiden mukaan tietojärjestelmien
paremmalla yhteensopivuudella on mahdollisuus saada merkittävä määrä euroja
varsinaisen hoito- ja hoivatyön käyttöön.
Pidemmällä aikavälillä kustannukset
saadaan joka tapauksessa moninkertaisesti takaisin, kun lääkäreiden ja
hoitajien työaika vapautuu monenkertaisen tietokonetyön
sijasta olennaiseen eli potilastyöhön.
4) Sosiaaliturvan yksinkertaistaminen
Keskustan tavoitteena on työntekoon kannustava ja yksinkertainen
sosiaaliturva. Työnteon on kaikissa tapauksissa lisättävä käteen
jäävien tulojen määrää.
Tämä tarkoittaa paikoin tukien maksamista työhön
hakeutumisesta huolimatta. Uudistustyö on välttämätöntä tilanteessa,
missä perusturvan tason riittävyys ja väliinputoamistilanteiden
välttäminen edellyttävät toimenpiteitä.