Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 24 päivänä syyskuuta 2013 lähettäessään hallituksen esityksen eduskunnalle laiksi tupakkaverosta annetun lain liitteen muuttamisesta (HE 111/2013 vp) valmistelevasti käsiteltäväksi valtiovarainkuntaan samalla määrännyt, että sosiaali- ja terveysvaliokunnan on annettava asiasta lausunto valtiovarainvaliokunnalle.
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
finanssisihteeri Veli Auvinen, valtiovarainministeriö
hallitusneuvos Ismo Tuominen, sosiaali- ja terveysministeriö
lakimies Sofia Kuitunen, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
osastojohtaja Pekka Hakkarainen, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
tulliylitarkastaja Mika Pitkänen, Tulli
asiamies Paavo Heiskanen, Tupakkateollisuusliitto ry
johtaja Mikael von Rabenau, Philip Morris Finland Oy
Lisäksi Elinkeinoelämän keskusliitto on antanut kirjallisen lausunnon.
Esityksen tavoitteena on korottaa tupakkaveroa terveyspoliittisin ja valtiontaloudellisin perustein. Veronkorotuksella tavoitellaan esityksen mukaan maltillista tupakkatuotteiden hintojen nousua ja siten tupakan aiheuttamien haittojen ehkäisemistä ottaen huomioon matkustajatuonti sekä laittomien markkinoiden kehitys. Savukkeiden hintojen arvioidaan nousevan keskimäärin 7,7 prosenttia ja savukkeiksi käärittävän tupakan 8,5 prosenttia. Veronkorotus kohdistetaan, kuten edellinenkin korotus, pääosin tupakkatuotteiden yksikköveroon, mikä toteuttaa hallitusohjelman tavoitteen siirtymisestä tupakan verotuksessa kohti yksikköpainotteista verotusta.
Viime vuosien maltilliset tupakkaveron korotukset ovat muiden toimenpiteiden ohella vaikuttaneet siihen, että tupakointi on merkittävästi vähentynyt. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan päivittäin tupakoivien 14—18-vuotiaiden nuorten osuus on nykyisin 12 prosenttia (25 % vuonna 2001) ja työikäisten 17 prosenttia (24 % vuonna 2001). Tupakoinnin vähentymisestä huolimatta Suomessa arvioidaan edelleen olevan noin miljoona tupakoijaa. Valiokunta toteaa, että verotuksella voidaan tehokkaasti vaikuttaa tupakkatuotteiden käytön ja erityisesti nuorten tupakoinnin vähenemiseen ja siten ehkäistä tupakoinnin terveyshaittoja.
Kotimaisten tupakkatuotteiden hinnannousu lisää todennäköisesti matkustajatuontia ja salakuljetusta. Tullin antaman selvityksen mukaan kasvava Venäjän matkustajaliikenne on erityishaaste, koska matkustajien mukanaan tuomista laillisistakin savuke-eristä valtaosa päätyy laittomaan myyntiin. Valiokunta pitää tärkeänä maahantuonnin tehokkaan valvonnan turvaamista. Edellisistä veronkorotuksista huolimatta matkustajien tuomien savukkeiden määrä on hallituksen esityksen mukaan pysynyt suhteellisen vakaana ja väheni vuonna 2012 edellisvuodesta vajaat 10 prosenttia. Valiokunta pitää ehdotettuja veronkorotuksia kansanterveyden kannalta perusteltuina ja kannattaa maltillisten veronkorotusten jatkamista ottaen huomioon niiden vaikutukset tupakkatuotteiden kokonaiskulutukseen, matkustajatuontiin ja laittomaan maahantuontiin.
Lausuntonaan sosiaali- ja terveysvaliokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta ottaa edellä olevan huomioon.
Helsingissä 10 päivänä lokakuuta 2013
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Harri Sintonen