Perustelut
Yleistä
Talousarvioesityksen yleisperustelujen mukaan talousarvioesitykseen
sisältyvien toimenpiteiden arvioidaan kokonaisuudessaan
parantavan kuntien rahoitusasemaa vuoteen 2006 verrattuna nettomääräisesti
424 miljoonaa euroa indeksikorotukset mukaan lukien. Kansallisen
terveyshankkeen ja sosiaalialan kehittämishankkeen toteuttamiseen
ehdotetaan yhteensä 75 miljoonaa euroa. Vuosille 2005—2008
ajoittuvan valtion ja kuntien välisen kustannustenjaon
tarkistuksen viimeisen erän suorittamista kunnille aikaistetaan
vuodelle 2007.
Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen tarkoituksena on muun muassa
kehittää palveluiden tuotantotapoja ja organisointia,
uudistaa kuntien rahoitus- ja valtionosuusjärjestelmää sekä tarkistaa
kuntien ja valtion välistä tehtäväjakoa
siten, että kuntien vastuulla olevien palveluiden järjestämiseen
ja tuottamiseen sekä kuntien kehittämiseen on
vahva rakenteellinen ja taloudellinen perusta. Tarkoituksena on
siten parantaa tuottavuutta ja hillitä kuntien menojen
kasvua sekä luoda edellytyksiä kuntien järjestämien
palveluiden ohjauksen kehittämiselle.
Vuonna 2007 kuntatalouden arvioidaan säilyvän
edelleen lievästi alijäämäisenä.
Kuntatalouden ennakoitu koheneminen perustuu verotulojen ja valtionosuuksien
yhteensä noin 4,5 prosentin kasvuun, kun taas kokonaismenojen
kasvun ennakoidaan hidastuvan 3,5 prosenttiin.
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan osuus
valtion talousarvioesityksessä on runsas 11 miljardia euroa.
Määrä on noin 3,4 prosenttia kuluvan
vuoden talousarviota suurempi. Suurimmat määrärahojen
lisäykset ovat 280 miljoonaa euroa kuntien sosiaali- ja
terveydenhuollon valtionosuuksiin, yhteensä noin 67 miljoonan euron
valtionosuus eläkevakuutukseen ja noin 54 miljoonan euron
valtionosuus sairausvakuutukseen. Toimeentuloturvamenojen indeksitarkistukset
lisäävät valtion menoja runsaat 50 miljoonaa
euroa. Toimenpiteinä lasten ja eläkkeensaajien
olosuhteiden parantamiseksi esitetään etuuksien
korottamiseen ja palveluiden parantamiseen lähes 40 miljoonaa
euroa.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää myönteisenä, että talousarvioesitykseen on
liitetty sosiaalipoliittisia toimenpiteitä, joilla tukea
ja palveluja ohjataan erityisesti lapsiperheille, vammaisille, yrittäjille
sekä eläkeläisille ja veteraaneille.
Talousarvioehdotukseen liittyen hallitus on antanut eduskunnalle
muun muassa esityksen vammaispalvelulain muuttamisesta (HE 166/2006
vp), jossa parannettaisiin vaikeasti kuulovammaisten, kuulo- ja
näkövammaisten ja puhevammaisten mahdollisuuksia
saada tulkkipalveluja ja laajennettaisiin vammaisten henkilöiden
oikeutta päivätoimintaan. Lisäksi hallitus on
esittänyt korotuksia vammaisetuuksiin (HE 164/2006
vp). Valiokunta ottaa erikseen kantaa näihin esityksiin
niiden valiokuntakäsittelyn yhteydessä.
Terveyden edistäminen
Terveyden edistämisen määräraha
on vuoden 2007 talousarvioesityksessä 7 800 000
euroa. Määrärahan lisäys on
300 000 euroa. Saadun selvityksen mukaan kyse on kuitenkin
sisäisestä siirrosta, joka ei käytännössä lisää terveyden edistämiseen
käytettävissä olevaa rahamäärää. Sosiaali-
ja terveysvaliokunta on viime vuosien talousarvioesityksistä antamissaan
lausunnoissa korostanut terveyden edistämisen merkitystä kansanterveyden
kannalta ja arvostellut määrärahan pysyttämistä nimellisesti
samalla tasolla.
Valiokunta kiinnittää huomiota erityisesti edelleen
kasvaneiden sosioekonomisten terveyserojen vähentämiseen.
Kaikki väestöryhmät eivät ole
hyötyneet yhtä paljon suomalaisten yleisestä terveydentilan
kohentumisesta ja eliniän pidentymisestä. Suomessa
sosiaaliryhmien väliset kuolleisuuserot ovat huomattavan
suuret muihin Euroopan maihin verrattuna. Tupakoinnin, alkoholin
ongelmakäytön ja lihavuuden lisääntyminen
vähän koulutetuissa ryhmissä ovat vaikuttaneet
terveyserojen kasvuun. Erityisen huolestuttavaa on lasten terveyserojen
kehitys. Terveyseroja kaventamalla voidaan muun muassa ehkäistä sosiaalista
syrjäytymistä ja vähentää sosiaali-
ja terveydenhuollon palveluiden tarvetta ja vaikuttaa osaltaan myös
työvoiman riittävyyteen.
Terveyden edistäminen tulee ottaa huomioon kaikessa
yhteiskunnallisessa päätöksenteossa. Myös
Suomen EU-puheenjohtajakauden tavoitteena on ollut, että kaikessa
EU:n päätöksenteossa otettaisiin huomioon
päätösten vaikutukset kansalaisten terveyteen.
Kansanterveyslain vuoden 2006 alusta voimaan tulleen muutoksen mukaan
kunnan tehtävänä on kunnan väestön
terveydentilan ja siihen vaikuttavien tekijöiden kehityksen
seuraaminen väestöryhmittäin. Seurantaa
varten kehitettyjen tietojärjestelmien avulla voidaan eri
toimenpiteiden terveyserovaikutuksia arvioida aikaisempaa paremmin.
Kunnissa tehtävä työ onkin avainasemassa,
kun näitä eroja pyritään pienentämään.
Väestön terveyteen voidaan terveydenhuollon
lisäksi vaikuttaa monilla toimintasektoreilla esimerkiksi
sosiaalitoimessa, opetus- ja kulttuuritoimessa, maankäytön
ja liikenteen suunnittelussa sekä asuntopolitiikassa. Keskeistä on
terveyden edistämiseksi tehtävä yhteistyö julkisten ja
yksityisten tahojen kesken. Valiokunta katsoo, että kansallisella
tasolla toteutettavan kehittämistoiminnan riittävän
rahoituksen avulla voidaan edistää kuntien ja
järjestöjen käytännön toimenpiteitä ja
yhteistyötä.
Edellä olevan perusteella valiokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta lisää terveyden
edistämiseen momentille 33.53.50 osoitettua määrärahaa.
Sosiaalialan kehittäminen
Vuonna 2003 aloitetun sosiaalialan kehittämishankkeen
tavoitteena on sosiaalipalveluiden saatavuuden ja laadun turvaaminen
kaikkialla Suomessa. Talousarvioesityksessä sosiaali- ja terveydenhuollon
valtionosuuksien lisäyksellä pyritään
turvaamaan sosiaalialan kehittämishankkeen tavoitteiden
toteuttamista kunnissa. Muun muassa vammaispalveluiden, omaishoidon,
päivähoidon sekä lasten sijaishuollon
toimintaedellytyksiä parannetaan lainsäädäntömuutoksilla.
Sosiaalialan kehittämishankkeen tavoitteiden toteutumista
pyritään tukemaan myös informaatio-ohjauksella.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämiseen
osoitettujen valtionosuuksien kohdentuminen kehittämishankkeissa
tarkoitettuihin toimintoihin on kuitenkin viime kädessä riippuvainen
paikallisesta päätöksenteosta. Informaatio-ohjauksella
voidaan vain rajallisesti vaikuttaa siihen, budjetoivatko kunnat
riittävästi määrärahoja
suhteessa kuntalaisten palvelutarpeisiin ja onko henkilöstömitoitus
sosiaalihuollossa palveluiden laadun takaamiseksi riittävä.
Sosiaalialan kehittämishanke on käynnissä viimeistä vuotta
vuonna 2007. Sosiaali- ja terveysministeriön tekemän
selvityksen mukaan valtakunnallinen hanke on merkittävästi
lisännyt sosiaalihuollon kehittämistä aluetasolla
ja samalla kehittämistoimintaan osallistuvien kuntien määrä on
kasvanut. Seudulliset yhteistyörakenteet ovat selvästi
vahvistuneet, koska sosiaalihankkeen valtionavustusta on suunnattu
erityisesti seutuyhteistyön kehittämiseen, vanhustenpalveluiden
kehittämiseen sekä lasten ja lapsiperheiden palveluiden
kehittämiseen. Kunnilla on yli 400 hankkeeseen liittyvää alueellista
hanketta. Sosiaalialan osaamiskeskuksilla on ollut merkittävä rooli
kuntien tukena alueellisen kehittämistyön organisoijana
ja myös käynnistäjänä.
Sosiaalipalveluiden saatavuudessa ja laadussa on edelleen huomattavia
paikkakuntakohtaisia ja alueellisia eroja. Vaikeudet päästä oikea-aikaisesti
palveluiden piiriin näkyvät monilla sosiaalitoimen
sektoreilla, kuten vanhusten laitos- ja kotihoidossa, lastensuojelussa,
päihdepalveluissa, mielenterveyspalveluissa ja vammaispalveluissa
sekä toimeentulotukiasioissa. Eduskunnan oikeusasiamieskin
on puuttunut muun muassa joissakin kunnissa kohtuuttoman pitkiksi
venyneisiin toimeentulotukihakemusten käsittelyaikoihin.
Asiakkaiden kannalta on erityisen ongelmallista, että sosiaalitoimen
työntekijän vastaanotolle pääsyn
sijasta asiakkaan on hoidettava asiansa kirjallisesti. Asiakkaan
tilanteen kokonaisvaltainen selvittely jää näin
tekemättä. Valiokunta pitää tärkeänä,
että sosiaalialan kehittämishankkeen tavoite palveluiden saatavuuden
ja laadun turvaamisesta toteutetaan muuttamalla lainsäädäntöä siten,
että asiakkaan oikeus päästä palvelutarpeen
arviointiin ja saada tarvitsemansa palvelut määräajassa
turvataan. Palvelutarpeen arvioinnin kautta voidaan puuttua mahdollisimman
varhain ongelmiin ja vahvistaa erityisesti huono-osaisten ja eniten
tukea tarvitsevien voimavaroja.
Sosiaalihuollossa on yhä tärkeämpää painottaa
ehkäiseviä palveluita. Keskeistä ehkäisevän sosiaalihuollon toteuttamisessa on
yhteistyö sosiaali- ja terveystoimen sekä koulutoimen, työvoimahallinnon ja
vapaa-ajan toimesta vastaavien viranomaisten välillä.
Palvelutoiminnassa on ensiarvoista osata tunnistaa ongelmia ja puuttua
niihin varhaisessa vaiheessa. Ennaltaehkäisyn näkökulmasta
on tärkeää turvata universaalien, kaikki
lapset ja perheet kohtaavien peruspalveluiden, kuten neuvola- ja
kouluterveydenhuollon palveluiden, laatu ja riittävyys. Myös
kunnallinen kotipalvelu on aikaisemmin ollut merkittävä apu
lapsiperheille. Lapsiperheiden kotipalveluiden vähentäminen
on johtanut siihen, että perhe saa kotipalvelua
vasta kun tilanne on perheessä erittäin kriisiytynyt.
Vaikka kodinhoitoapua saaneiden vanhuskotitalouksienkin määrä on
vähentynyt jyrkästi, vielä enemmän
on vähentynyt kodinhoitoapua saaneiden lapsiperheiden määrä.
Kunnallisen kotipalvelun tuottamista pikkulapsiperheiden tarpeisiin
olisi järkevää lisätä ennaltaehkäisyn
näkökulmasta.
Sosiaalipalveluiden kehittämistä käytännössä jarruttaa
pätevän henkilöstön saatavuuden
selkeä vaikeutuminen. Tällä hetkellä sosiaalialan rekrytointiongelmat
kohdentuvat erityisesti sosiaalityöntekijöihin.
Pätevistä sosiaalityöntekijöistä on
pulaa ja työntekijöiden vaihtuvuus henkisesti
raskaassa työssä on suuri. Vuoteen 2015 mennessä joka
kolmas töissä olevasta sosiaalityöntekijästä jää eläkkeelle.
Sosiaalityöntekijöiden koulutusta olisikin välttämätöntä pikaisesti lisätä.
Opiskelijoiden rekrytointi ja henkilökunnan saatavuus alalle
on suuri haaste, johon esimerkiksi koulutusohjelmien kehittämisellä,
jatkokoulutuksella ja työn ohjauksella tulisi pystyä vastaamaan.
Toistaiseksi vain osa kunnista on tehnyt toimia henkilöstön
pysyvyyden ja jaksamisen suhteen muun muassa vakinaistamalla tilapäisiä työsuhteita,
tarkistamalla palkkausta sekä lisäämällä täydennyskoulutusta.
Kunnissa toteutettavien toimien lisäksi tarvitaan valtakunnallisesti
pikaisia toimia tilanteen korjaamiseksi. Alan vetovoimaisuuden kannalta
olennainen tekijä on palkkauksen jälkeenjääneisyyden
korjaaminen sekä työn sisällöllinen
kehittäminen.
Asiakkaiden palvelutarpeeseen vastaaminen edellyttää myös
palvelujärjestelmän uudistamista ja työtapojen
ja -prosessien kehittämistä. Sektorirajat haittaavat
usein palveluiden tarkoituksenmukaista järjestämistä ja
palveluketjun katkokset aiheuttavat päällekkäistä voimavarojen käyttöä,
tiedonkulun ongelmia sekä viiveitä palveluiden
saannissa. Valiokunta pitää tärkeänä, että sosiaalialan
kehittämishankkeena aloitettua sosiaalialan kehittämistä jatketaan
ja siihen panostetaan jatkossakin valtion varoja. Valiokunta korostaa
kuitenkin, että kehittämistoiminta ei voi olla
pelkästään hanketoimintaa vaan sen on nivouduttava
osaksi pysyvää toimintaa.
Sosiaalialan osaamiskeskukset
Yhdeksän sosiaalialan osaamiskeskuksen toimintaan myönnetty
kiinteä määräraha pysyi vuosina
2002—2005 tasoltaan samana (3 miljoonaa euroa). Vuoden
2007 talousarvioesityksessä määräraha
ehdotetaan pidettäväksi kuluvan vuoden tasolla
2,5 miljoonassa eurossa. Sosiaali- ja terveysministeriö esitti
määrärahan nostamista 4 miljoonaan euroon.
Perusrahoituksen riittämättömyyteen ja
rahoituksen lisäsupistamisen aiheuttamiin ongelmiin on
jo edellisten vuosien talousarvioehdotuksia käsiteltäessä kiinnitetty
huomiota (StVL 13/2004 vp ja 12/2005 vp, VaVM
41/2004 vp ja 45/2005 vp). Sosiaalihuollon kehittämistoiminnan
nykytilaa koskevan selvityksen mukaan osaamiskeskukset ovat tavoittaneet
kuntakentän hyvin. Sosiaalialan kehittämisohjelman
avulla alueellisia yhteistyörakenteita on kyetty synnyttämään
ja vahvistamaan.
Sosiaalialan osaamiskeskuksilla on keskeinen asema sosiaalialan
erilaisten kehittämishankkeiden alueellisina yhteistyöeliminä.
Valiokunta toteaa, että sosiaalialan kehittämishankkeeseen
liittyneinä paikallisina hankkeina on tehty muun muassa
vammaispalvelujen kehittämistyötä. Hankkeiden
kautta voidaan saada merkittävää lisätietoa
esimerkiksi kehitysvammaisten palvelujen toteutumisesta ja kehittämistarpeista.
Valiokunta pitää näiden hankkeiden jatkuvuutta
ja rahoituksen turvaamista tärkeänä.
Valiokunta toteaa, että osaamiskeskuksilla on myös
vireillä olevassa kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa
tärkeä tehtävä kuntien avustamisessa
uusien rakenteiden ja seutuyhteistyön kehittämiseksi.
Valiokunnan käsityksen mukaan osaamiskeskusten toimintamenojen
määräraha tulisi vähintään
palauttaa vuotta 2002 vastaavalle tasolle ottaen myös huomioon
tapahtunut kustannustason nousu.
Edellä olevan perusteella valiokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta lisää momentille
33.32.39 sosiaalialan osaamiskeskusten toiminnasta aiheutuviin kustannuksiin
osoitettuja määrärahoja
Köyhyys ja syrjäytyminen
Viimesijaisista etuuksista riippuvaisten ihmisten asema on suhteellisesti
heikentynyt. Kehitys selittää pitkälti
viimesijaisista etuuksista riippuvaisten ihmisten korkean köyhyysasteen.
Huono-osaisuus on aikaisempaa selvemmin kohdentunut väestöön,
joka on työtöntä ja elää alhaisen vähimmäisturvan
varassa. Heidän tilannettaan vaikeuttavat usein lisäksi
sairauksista aiheutuvat kustannukset, ylivelkaantuminen, pitkittyneet
vaikeat elämäntilanteet ja yllättävät
kriisitilanteet.
Sosiaalialan kehittämisprojektin valmistelleet selvityshenkilöt
esittivät loppuraportissaan eräitä sosiaalietuuksien
kehittämistoimenpiteitä, joilla helpotettaisiin
muuan muassa kuntien sosiaalityön kriisiytymistä.
Kaikista toimeentulotuen saajista yli puolella on ensisijaisena
toimeentulon lähteenä työttömyysturva.
Työttömyysturvan painopiste on selkeästi
siirtynyt ansioturvasta perusturvan puolelle, eli työttömistä yli
puolet saa joko työmarkkinatukea tai työttömyysturvan
peruspäivärahaa. Näiden etuuksien matala taso on johtanut siihen, että suuri
osa pitkäaikaistyöttömistä joutuu täydentämään toimeentuloturvaansa
kunnallisesta toimeentulotuesta. Juuri tämä asiakasryhmä työllistää kunnallista
sosiaalihuoltoa merkittävästi ja on yksi syy sosiaalitoimistojen
työn kriisiytymiseen.
Valiokunta on kuluvalla hallituskaudella useasti (StVL
6/2003 vp, 9/2004 vp, 13/2004 vp, 6/2005
vp ja 10/2006 vp) kiinnittänyt huomiota ensisijaisten
etuuksien korotustarpeeseen. Vaikka työttömien
köyhyyden ja syrjäytymisen ehkäisyssä ensisijaista
on työelämään paluun mahdollistaminen,
tulee työttömyyden aikaisen toimeentulon riittävästä tasosta
huolehtia. Työmarkkinatuen ja peruspäivärahan
korotus vähentäisi ratkaisevasti riippuvuutta
kunnallisesta toimeentulotuesta.
Lapsiperheissä köyhyys ei johdu yksinomaan pitkäaikaistyöttömyydestä,
koska köyhiin lapsettomiin kotitalouksiin verrattuna köyhien
lapsiperheiden huoltajat tekevät paljon työtä.
Syynä köyhyyteen ovat muun muassa vanhempien ammatillisen
koulutuksen puute, pätkätöiden yleisyys
ja kokoaikaisen työn puuttuminen. Köyhät
lapsiperheet ovat monilapsisempia, ja niissä on selvästi
useammin alle kouluikäisiä lapsia kuin muissa
lapsiperheissä. Nämä perheet ovat muita
huomattavasti enemmän riippuvaisia tulonsiirroista. Tästä syystä talousarvioesitykseen
liittyvät toimet, joilla kotihoidon tukea monilapsisissa
perheissä korotetaan sekä elatustukea nostetaan,
ovat osaltaan vähentämässä lapsiperheiden
köyhyyttä ja riippuvuutta toimeentulotuesta.
Erityisvaltionosuudet
Kokonaisuutena erikoissairaanhoidon tutkimuksen ja lääkärikoulutuksen
valtion korvauksiin ehdotetaan noin 136 miljoonaa euroa, mikä vastaa
tämän vuoden tasoa. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
totesi kuluvan vuoden talousarviosta antamassaan lausunnossa, että valtion
korvaukset tutkimukseen ja koulutukseen ovat vuosien ajan jääneet
jälkeen inflaatiokehityksestä. Koulutuksen valtionkorvauksen
väheneminen pakottaa koulutusta antavia sairaaloita kattamaan
koulutuskustannuksia hoitotoimenpiteiden hinnoittelussa. Tämä puolestaan
aiheuttaa ongelmia kuntien toiminnan kannalta ja asettaa koulutusta antavat
yksiköt kilpailullisesti eriarvoiseen asemaan muihin julkisiin
ja yksityisiin palveluiden tuottajiin nähden. Pääministeri
Vanhasen hallituksen ohjelmaan sisältyy tavoite tutkimustoiminnasta
ja opetuksesta aiheutuvien kustannusten korvausten saattamisesta
todellisten kustannusten tasolle.
Valtion korvauksia terveydenhuollon toimintayksiköille
tutkimukseen ja koulutukseen pohtinut työryhmä ehdotti
yksimielisesti, että lääkäri-
ja hammaslääkärikoulutuksesta terveydenhoitojärjestelmälle
aiheutuvien kustannusten korvaustasoa nostetaan asteittain vastaamaan koulutuksen
laajentumista ja koulutuksen rakenteelliselle järjestelmälle
asetettuja vaatimuksia (Sosiaali- ja terveysministeriön
työryhmämuistioita 2005:10). Eduskunta lisäsi
koulutusmäärärahaa vuoden 2006 talousarvioon
viisi miljoonaa euroa. Ensi vuoden talousarviossa määräraha
on ehdotettu pidettävän samalla tasolla. Valtiovarainvaliokunta
totesi vuoden 2006 talousarvioehdotuksesta antamassaan mietinnössä,
että todellinen menotarve on otettava huomioon vuosien
2007—2011 menokehyksiä valmisteltaessa. Sosiaali-
ja terveysvaliokunta katsoo, että todettua rahoitusvajetta
on tarpeen korjata myös vuoden 2007 talousarviossa.
Edellä olevan perusteella valiokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta lisää momentille
33.32.33 lääkäri- ja hammaslääkärikoulutuksesta
terveydenhuollon toimintayksiköille aiheutuviin kustannuksiin osoitettuja
määrärahoja.