Perustelut
         
         Yleistä
         
         Ehdotetulla palvelulailla pannaan täytäntöön Euroopan
            parlamentin ja neuvoston niin kutsuttu palveludirektiivi, jota sovelletaan
            vastikkeellisiin palveluihin. Direktiivin ja ehdotetun lain tarkoituksena
            on edistää palvelujen tarjoamisen vapautta Euroopan
            talousalueella. Ehdotetun sääntelyn perusteella
            kuluttajat voivat saada nykyistä enemmän tietoa
            palvelujen tarjoajista ja suomalaiset yritykset voivat entistä helpommin tarjota
            palveluja muissa Euroopan talousalueen maissa. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
            puoltaa oman toimialansa osalta lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin.
         
         
         Ehdotettu laki palvelujen tarjoamisesta on yleislaki, jonka
            säännöksiä ei 3 §:n
            mukaan sovelleta siltä osin kuin asiasta on säädetty
            muussa laissa. Erityislaeissa voi siten olla yleislaista poikkeavia
            säännöksiä, jotka tulevat ensisijaisina
            sovellettaviksi palvelulain säännösten
            asemesta. Kuten perusteluissa todetaan, on muussa lainsäädännössä kuitenkin
            otettava huomioon muun muassa Euroopan yhteisön säännöksistä johtuvat
            velvoitteet.
         
         
         Valiokunta toteaa, että sosiaali- ja terveydenhuollon
            lupa- ja valvontaviranomaisten voimavaroissa on otettava huomioon
            palveludirektiivin ja palvelujen tarjoamisesta annettavan lain edellyttämät
            tehtävät. Tämä on tärkeää erityisesti
            sen vuoksi, että ehdotettu palvelulaki sisältää mahdollisuuden
            luvanvaraisten palvelujen tarjoamiseen tilapäisesti tilanteessa,
            jossa toimivaltainen viranomainen ei käsittele lupahakemusta arvioimassaan
            käsittelyajassa tai asettamassaan lisäajassa.
         
         
         Soveltamisala
         
         Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista merkittävä osa
            on rajattu direktiivin soveltamisalan ulkopuolelle. Ehdotettu terveyspalveluja
            ja apteekkipalveluja koskeva rajaus on valiokunnan käsityksen
            mukaan kansallinen terveydenhuollon lainsäädäntö huomioon
            ottaen kattava. Lakia ei sovelleta säännellyissä terveydenhuollon ammateissa
            toimivien henkilöiden tai yksityisten terveydenhuollon
            toimintayksiköiden potilaille tarjoamiin palveluihin. Myöskään
            valtion ja kuntien järjestämiin terveydenhuollon
            palveluihin ei ehdotettua palvelulakia sovelleta. Sen sijaan esimerkiksi
            vaihtoehtohoidot, joiden tarjoamisesta ei ole säädetty
            terveydenhuollon ammattihenkilölaissa, kuuluvat lain soveltamisalaan.
            Lakiehdotuksen 2 §:n 5 kohdassa on valiokunnan käsityksen
            mukaan aiheellista selvyyden vuoksi mainita myös kuntayhtymän
            järjestämät palvelut yhdenmukaisesti
            9 kohdan kanssa.
         
         
         Sosiaalipalveluista lain soveltamisalan ulkopuolelle ehdotetaan
            jätettävän lasten ja nuorten huollon,
            lasten päivähoidon, vammaisten, kehitysvammaisten,
            vanhusten ja päihdehuollon ja muut vastaavat sosiaalihuollon
            palvelut sekä sosiaalinen asuminen silloin kun palvelun
            järjestäjänä on kunta, kuntayhtymä tai
            valtio. Lain soveltamisalaan kuuluvat yksityisten sosiaalipalvelujen
            valvonnasta annetussa laissa tarkoitetut sosiaalipalvelut, esimerkiksi
            yritysten ja yhteisöjen tuottamat lasten päivähoitopalvelut
            ja vanhusten palvelut. Valiokunnan käsityksen mukaan palvelulakia
            on jo asiakkaiden tiedonsaantimahdollisuuksien vuoksi aiheellista
            soveltaa yksityisiin sosiaalihuollon palveluihin siltä osin kuin
            esimerkiksi yksityisen sosiaalihuollon valvonnasta annetussa laissa
            ei ole toisin säädetty.
         
         
         Esityksen perusteluissa on viitattu kunnan mahdollisuuteen järjestää palveluja
            myös ostopalveluina ja palveluseteleiden avulla. Sosiaali- ja
            terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain mukaan kunta
            hyväksyy palvelujen tuottajat, joiden palvelujen maksamiseen
            asiakas voi käyttää palveluseteliä.
            Palvelulain perustelujen mukaan lain soveltamisalaan kuuluvat sellaiset yksityisten
            sosiaalipalvelujen valvonnasta annetussa laissa tarkoitetut yksityiset
            palvelujen tuottajat, jotka eivät ole kunnan, kuntayhtymän tai
            valtion järjestämän sosiaalihuollon palvelutoiminnan
            piirissä. Perusteluja on mahdollista tulkita niin, että palvelulain
            soveltamisalaan kuuluvat vain sellaiset yksityisen sosiaalihuollon
            toimijat, jotka tarjoavat palveluja yksinomaan palvelun kokonaan
            itse maksaville asiakkaille. Valiokunta katsoo, että palvelujen
            tarjoajaan on syytä soveltaa palvelulakia riippumatta siitä,
            onko tämä merkitty kunnan hyväksymien palvelujen
            tuottajien luetteloon tai käyttääkö osa asiakkaista
            palvelun maksamiseen palveluseteliä. Palvelujen tarjoajan
            kannalta palvelulain soveltaminen merkitsee lähinnä laissa
            säädettyjen tiedonantovelvollisuuksien noudattamista. 
         
         
         Palveludirektiivillä ja palvelulailla ei ole tarkoitus
            puuttua hyväksyttyihin kansallisiin monopoleihin. Valiokunta
            toteaa, että direktiivi ja ehdotettu palvelulaki eivät
            koske alkoholiyhtiön yksinoikeudeksi säädettyä alkoholijuomien
            vähittäismyyntiä.
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan esimerkiksi alkoholilainsäädännön
            ja yksityisten sosiaalipalvelujen valvonnasta annetun lain lupa-
            ja ilmoitusmenettelyjen muutostarpeita palveludirektiivin täytäntöönpanon
            vuoksi selvitetään parhaillaan. Valiokunta korostaa,
            että sääntelyn muutostarvetta arvioitaessa
            on otettava erityisesti huomioon kansanterveyden ja palvelujen käyttäjien
            suojelu. 
         
         
         Palvelulaissa ei erikseen mainita vastikkeettomien yleishyödyllisten
            palvelujen jättämisestä lain soveltamisalan
            ulkopuolelle. Valiokunta toistaa aiemmin eri yhteyksissä esittämänsä näkemyksen
            siitä, että yleishyödyllisten palvelujen
            käsite tulee määritellä kansallisesti
            ja pitää asian valmistelua tärkeänä ja
            kiireellisenä.
         
         
         Muuta
         
         Palvelulain 17 §:ssä ehdotetaan säädettäväksi vakavan
            vahingon mahdollisuutta koskevasta ilmoitusvelvollisuudesta Kuluttajavirastolle.
            Valiokunta toteaa, että tällaiset tilanteet voivat edellyttää salassa
            pidettäviksi säädettyjen tietojen siirtämistä toimivaltaisen
            viranomaisen ja Kuluttajaviraston välillä. Sosiaali-
            ja terveysvaliokunta katsoo, että palvelulaissa on syytä säätää tästä mahdollisuudesta.