Perustelut
Esityksen tavoitteena on varmistaa sosiaali- ja terveydenhuollolle
säädetyn väestöpohjan toteutuminen
lisäämällä valtioneuvoston toimivaltaa velvoittaa
kunnat yhteistoimintaan, jos kunnat eivät ole oma-aloitteisesti
toteuttaneet yhteistoimintaa puitelain edellyttämällä tavalla.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää muutosta
perusteltuna sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisen ja
tuottamisen sekä kuntien kehittämisen rakenteellisen
ja taloudellisen perustan vahvistamiseksi koko maassa. Kuntien uudistustyötä tukevaa
kunta- ja palvelurakenneuudistusta on vietävä määrätietoisesti
eteenpäin, jotta palvelut voidaan turvata jatkossa.
Valiokunta on pitänyt puitelaista annettua selontekoa
käsiteltäessä välttämättömänä,
että sosiaali- ja terveydenhuollon hallinto- ja rakenneratkaisuissa
vahvistetaan sosiaali- ja terveydenhuollon integraatiota ja palvelukokonaisuuksien
eheyttä ja
saumattomuutta sekä asiakaslähtöisyyttä (StVL
2/2010 vp). Valiokunnan käsityksen mukaan
tätä tavoitetta voidaan osaltaan edistää ehdotetulla
sosiaalihuollon tehtävien siirtämisellä yhteistoiminta-alueelle.
Valiokunta pitää tärkeänä huolehtia
hallintokuntien välisenä yhteistyönä siitä,
ettei perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon yhteys kuntien muihin
palveluihin muodostu liian etäiseksi. Esimerkiksi tilanteissa,
joissa päivähoitoa ei järjestetä yhteistoiminta-alueella,
on huolehdittava lapsiperheiden palvelujen turvaamisesta kokonaisuutena.
Valiokunta yhtyy myös perusteluissa esitettyyn arvioon
siitä, että uudistustyön edetessä on päästävä palvelujen
kehittämiseen, jotta palvelut voidaan turvata muuttuvassa
toimintaympäristössä. Kuten
esityksessä ja puitelain selonteossa todettiin, on kunta-
ja palvelurakenneuudistus toistaiseksi keskeneräinen eikä sen
vaikutuksia muun muassa tuottavuuteen sekä palvelujen laatuun
ja saatavuuteen voida vielä luotettavasti arvioida. Palvelujen
järjestämisen taloudellisen perustan vahvistaminen
kokoamalla palveluja nykyistä suuremmissa kunta- ja organisaatioyksiköissä järjestettäviksi
ei saa heikentää lähipalvelujen saavutettavuutta
ja säilymistä riittävinä. Perustason
palvelujen vahvistaminen asiakaslähtöisesti edellyttää lähipalvelujen
ja niiden saavutettavuuden turvaamista hyvällä palveluverkoston
suunnittelulla ja toteutuksella sekä kuntien keskinäisillä rahoitusjärjestelyillä.
Etenkin
vanhuspalveluissa laajenevilla hallinnollisilla alueilla tulee lainsäädännöllä turvata
ikäihmisen
oikeus palveluihin ja hoitoon lähellä omaa kotia
ja/tai lähiomaisia.
Sosiaalihuoltolain mukaan sosiaalihuoltoa toteutettaessa yksilön
ja perheen ongelmat otetaan huomioon siten, että toimenpiteet
niiden ratkaisemiseksi sovitetaan yhteen. Palvelurakenteiden monimuotoistuminen
on vaikeuttanut yhteensovittamista ja oikeuksien, velvollisuuksien ja
palveluvaihtoehtojen selvittämistä asiakkaalle.
Valiokunta korostaa, että uusia palvelurakenteita muodostettaessa
on kansalaisten oikeusturvan kannalta välttämätöntä määritellä eri
tahojen toimivalta- ja vastuualueet. Tämä on tärkeää myös
kunnallisen itsehallinnon ja demokratian toteutumisen vuoksi. Hallintomallien
käytännön toteuttamisessa tulee
huolehtia päätöksenteon avoimuudesta
ja kansanvaltaisuudesta.
Valiokunta toteaa, ettei valtioneuvoston päätöksentekomenettelyn
käynnistyminen kuntien velvoittamiseksi yhteistoimintaan
tarkoita, että valtioneuvosto tekee kaikkien menettelyn
piiriin kuuluvien kuntien osalta yhteistoimintaan velvoittavat päätökset.
Kunnat voivat menettelyn kuluessa päättää itse
yhteistoimintamuodosta, joka täyttää väestöpohjavaatimukset
sekä sosiaali- ja terveydenhuollon integraatiovaatimukset.
Valiokunta korostaa myös, että valtioneuvoston on velvoittavaa
päätöstä valmisteltaessa kuultava
kuntia, joita päätös koskee.
Valiokunta pitää perusteltuna, että valtioneuvosto
voi tarvittaessa myöntää luvan poiketa puitelain
väestöpohjavaatimuksesta ja säädetystä sosiaalihuollon
tehtävien siirrosta. Lain poikkeuskriteerien täyttymistä on
arvioitava yksittäistapauksittain ja ratkaisut on tehtävä yhteistyössä kuntien
kanssa.
Valiokunta toteaa lisäksi, että puitelain
15 §:n 3 momentin sanamuotoa on syytä selkeyttää siten,
että sosiaalihuollon tehtävien siirto yhteistoiminta-alueelle
tapahtuu viimeistään vuoden 2015 alusta
lukien.