Perustelut
Yleistä
Valtioneuvoston selonteon mukaan uudistetun hankintalainsäädännön
vaikutusten arviointi on liian aikaista säädösten
oltua voimassa vasta vuoden 2007 kesäkuusta alkaen. Hankintailmoitusten
määrän lisääntymisen
perusteella voidaan hankintojen avoimuuden arvioida lisääntyneen.
Hankintalainsäädännön yksityiskohtaisuuden
vuoksi on tarjousten vertailtavuus parantunut. Toisaalta kilpailuttamismenettelyt
ovat monimutkaistuneet ja hankintaprosessit ovat pitkittyneet.
Hankintalainsäädännön tavoitteena
on tehostaa julkisten varojen käyttöä ja
edistää laadukkaiden hankintojen tekemistä.
Selonteon mukaan vain 35 prosenttia hankintayksiköistä katsoi,
että kilpailuttaminen oli tuonut kustannussäästöjä.
Julkisten hankintojen yksityiskohtainen sääntely
asettaa kunnille velvoitteita, joita ei ole yksityisillä toimijoilla
näiden ostaessa tavaroita ja palveluita. Hankintaprosessin
työläys ja hankintaan käytettävän
ajan lisääntyminen ovat nostaneet hallinnollisia
kustannuksia. Kustannussäästöjä on
pyritty saamaan hankintojen keskittämisellä suurempiin
hankintayksiköihin ja suuremmiksi kokonaisuuksiksi. Tällöin
hankinnat ovat usein muodostuneet
pienyrittäjien kannalta liian suuriksi. Hankintalainsäädännön soveltamisongelmat
eivät valiokunnan käsityksen mukaan johdu yksittäisistä säännöksistä vaan
lainsäädännön yksityiskohtaisten
velvoitteiden kokonaisuudesta, jota tulee eri keinoin pyrkiä yksinkertaistamaan.
Kansalliset kynnysarvot
Sosiaali- ja terveyspalveluilla on muita palveluhankintoja korkeampi
50 000 euron kynnysarvo, jonka alle jääviin
hankintoihin ei sovelleta hankintalakia. Erillinen kynnysarvo on
osoittautunut tarpeelliseksi pienten hankintojen joustavan toteuttamisen
kannalta. EU:n kynnysarvo on tavara- ja palveluhankinnoissa 206 000
euroa eli yli nelinkertainen kansalliseen kynnysarvoon verrattuna.
Kilpailuttamisvelvoite asetettiin Suomessa huomattavasti laajemmaksi
kuin EU:n hankintadirektiivi edellyttäisi. Kansallisen
ja EU:n kynnysarvon väliin sijoittuviin hankintoihin ei
kuitenkaan sovelleta yhtä yksityiskohtaisia menettelysäännöksiä kuin
hankintadirektiivissä on säädetty.
Selonteon mukaan kynnysarvojen tasoa pidetään
oikeansuuntaisena. Kyselyssä enemmistö hankintayksiköistä piti
kynnysarvoa sopivana ja 38 prosenttia liian matalana. Useiden valiokunnan
kuulemien asiantuntijoiden mukaan kansallisia kynnysarvoja tulisi
nostaa nykyisestä. Isojen hankintayksiköiden hankinnoissa
kynnysarvo täyttyy nopeasti. Sosiaali- ja terveydenhuollon
palveluissa on lisäksi monesti tarkoituksenmukaista käyttää pitkiä sopimusaikoja,
mikä nostaa hankinnan arvon helposti yli
kynnysarvon. Rajatapauksissa matalat kynnysarvot voivat johtaa sopimusten
kestoajan epätarkoituksenmukaiseen lyhentämiseen,
jotta kynnysarvot eivät ylittyisi. Sosiaali- ja terveyspalvelujen hankintamenettelyn
kustannukset nousevat usein hankinnan arvoon ja kilpailuttamisesta saatavaan
hyötyyn nähden kohtuuttomiksi. Kynnysarvon nostaminen
vähentäisi osaltaan asioiden ruuhkautumista markkinaoikeudessa
ja tästä aiheutuvia haittoja.
Selonteon mukaan kynnysarvojen perusteellinen tarkastelu tulisi
tehdä vuonna 2010. Valiokunta katsoo kuitenkin, että sosiaali-
ja terveyspalveluhankintojen kynnysarvon kaksinkertaistamiselle
on jo tämänhetkisen tiedon valossa riittävät
perusteet.
Laadun huomioon ottaminen
Selonteossa on palvelujen laatutekijöitä tarkasteltu
monipuolisesti ja laadun arviointiin liittyviä ongelmakohtia
on tuotu hyvin esiin. Selonteon mukaan suoritetuissa kyselyissä näkemykset
lain vaikutuksista palvelujen laatuun jakaantuivat, eikä selkeää johtopäätöstä aikaisempaan
tilanteeseen
verrattuna voida tehdä. Ongelmia on erityisesti laadun
määrittelyssä tarjouspyynnön
laadinnan yhteydessä ja sopimusajan laadun seurannassa.
Hankintalaki mahdollistaa laadun huomioon ottamisen sosiaali-
ja terveyspalvelujen hankintamenettelyissä. Sosiaali- ja
terveyspalvelut ovat hyvin työvoimavaltaisia palveluja,
minkä vuoksi henkilöstön riittävyys,
ammattitaito, kokemus ja sitoutuneisuus ovat välttämättömiä edellytyksiä laadukkaille
palveluille. Henkilöstön määrään
ja kelpoisuuteen liittyviä tekijöitä käytetään
selonteon mukaan aktiivisesti sosiaali- ja terveyspalvelujen hankintamenettelyissä.
Valiokunta
pitää tärkeänä selonteossakin
todettua mahdollisuutta käyttää sosiaali-
ja terveyspalveluissa vertailuperusteena tarjoajien soveltuvuuden
vähimmäisvaatimukset ylittävää laadunhallintaa,
pätevyyttä, kokemusta tai ammattitaitoa.
Valiokunta korosti hankintalakiehdotuksesta antamassaan lausunnossa
hyväksyttyjen tarjousten perusteella annettavien palvelujen
laadun valvontaa (StVL 13/2006 vp).
Sinänsä laadun aikaisempaa tarkempi määrittely
hankinnan toteuttamisessa helpottaa laadun seurantaa sopimusaikana.
Palvelujen hankinnan yhteydessä on syytä määritellä eri
osapuolten vastuu toiminnan valvonnan suhteen. Sopimuksissa on myös syytä kiinnittää
huomiota
laadun mahdolliseen heikkenemiseen sopimusaikana sekä määritellä menettelytavat
tämän toteamiseen ja vaikutukset sopimuksen voimassaoloon.
Hankintamenettelyt
Valiokunta totesi hankintalain säätämisen yhteydessä,
että hankintalainsäädännön
suhde kuntien väliseen yhteistoimintaan jää lakiehdotuksen
perusteella edelleen epäselväksi ja sitä tulee
pyrkiä selkeyttämään. Vaikka
julkisyhteisöjen ostamien palvelujen ja toimintojen kilpailuttamisvelvoite
perustuu jäsenvaltioita sitovaan EU:n lainsäädäntöön,
on kilpailuttamisvelvoitteen laajuuden määrittelemisessä kansallista liikkumavaraa.
Kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta annetun lain mukaiset
yhteistoimintavelvoitteet edellyttävät palveluja
koskevan järjestämisvastuun siirtoa perustamalla
riittävän väestöpohjan kattava
yhteistoiminta-alue. Yhteistoiminta-alue on perustettava joko isäntäkuntamalli-
tai kuntayhtymäpohjaisena. Järjestelyt lisäävät
kuntien vaihtoehtoja palvelujen järjestämisessä,
koska hankintalain näkökulmasta yhteistoimintavelvoitteiden
on katsottu olevan hallinnollisia uudelleenjärjestelyjä,
joihin hankintalakia ei sovelleta. Selonteon mukaan kunnan ja kuntayhtymän
välistä sopimusta ei ole pidettävä hankintasopimuksena.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisen perusteella asiasta kuitenkin
on edelleen epätietoisuutta, jota on pyrittävä vähentämään palvelurakenneuudistuksen
edetessä.
Tarjouskilpailun aikana tapahtuvaa neuvontaa ja neuvottelumenettelyä koskevia
käytäntöjä on tarpeen kehittää.
Tarjoajien tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu
ei saa valiokunnan käsityksen mukaan estää vuoropuhelua
tarjoajien ja hankintayksikön välillä.
Hankintalainsäädännön sisältämiä mahdollisuuksia
sopimusten jatkamiseen ilman raskasta hankintamenettelyä tulee
valiokunnan käsityksen mukaan edelleen laajentaa. Yksi
mahdollisuus on ottaa sosiaali- ja terveyspalveluissa käyttöön
laatuun perustuvat toistaiseksi voimassa olevat sopimukset. Myös tarjoavien
yritysten kannalta pitkät sopimukset mahdollistavat toiminnan
pitkäjänteisen kehittämisen ja investoinnit.
Tämä on erityisen tärkeää sosiaali-
ja terveyspalveluissa, joiden jatkuvuus on asiakkaiden
kannalta olennaista. Nykyisin lyhyitä sopimusaikoja käytetään
liian paljon laadun varmistuksen keinona.
Yleistä taloudellista etua koskevat palvelut
Suomessa selvitetään parhaillaan yleistä taloudellista
etua koskevia palveluja (SGEI-palveluja). Näiden palvelujen
saatavuuden turvaaminen on EU:ssa katsottu niin tärkeäksi,
että jäsenvaltiot voivat asettaa julkisen palvelun
velvoitteen palvelujen tuottamiseksi tilanteessa, jossa ei ole markkinaehtoista
toimintaa. EU:n säännökset lähtökohtaisesti
mahdollistavat sen, että jäsenvaltiot määrittelevät
itse yleistä taloudellista etua koskevat palvelunsa ja
niiden järjestämistavan sekä päättävät
niiden rahoituksesta ottaen huomioon kansalliset erityispiirteensä.
Lissabonin sopimuksesta antamassaan lausunnossa valiokunta piti
tarpeellisena selkeyttää sääntöjä siitä,
milloin on kyse taloudellisesta palvelusta, johon on sovellettava
EU:n sisämarkkina-, kilpailu- ja valtiontukisäännöksiä (StVL
23/2008 vp). Suomen kannalta valiokunta piti
olennaisena, että määrittelyssä otetaan huomioon
itsehallinnollisten kuntien vastuu palveluista ja kolmannen sektorin
toimijoiden rooli yleishyödyllisten palvelujen tuottajina.
Sosiaali- ja terveyspalveluissa on useita toimintoja, joilla ei
ole luontevaa kilpailua eikä toimivia markkinoita. Näissä tilanteissa
tulee ottaa huomioon suorahankintamahdollisuudet. Valiokunta kiirehtii
hallinnonaloittain tehtävää yleistä taloudellista
etua koskevien palvelujen kansallista määrittelyä.
Hankintaosaamisen kehittäminen
Sosiaali- ja terveyspalvelujen hankinnoissa vaatimukset arviointiperusteiden
objektiivisuudesta ja mitattavuudesta asettavat suuria vaatimuksia
hankintamenettelyn toteuttavien henkilöiden sisällölliselle
asiantuntemukselle. Sopimus- ja kilpailuttamisosaamista on tarpeen
edelleen kehittää sekä kunnissa että yrityksissä ja
järjestöissä. Erityisesti pienten yritysten,
ammatinharjoittajien ja järjestöjen kannalta hankintalain
tiukat muotovaatimukset vaikeuttavat tarjouspyyntöihin
vastaamista ja edellyttävät lisäresursseja. Tämän
vuoksi on tärkeää, että koulutuksella
ja kilpailuttamisneuvonnalla parannetaan kaikkien osapuolten osaamista
ja lisätään tietoa hyvistä käytännöistä.
Sosiaali- ja terveyspalvelujärjestöjen palvelutuotannon
erityispiirteisiin tulee kilpailuttamisneuvonnassa kiinnittää huomiota.
Henkilöstön aseman turvaaminen
Valiokunta piti hankintalakiehdotuksesta antamassaan lausunnossa
tärkeänä hankintalain 49 §:n
mahdollisuutta asettaa hankintasopimuksessa erityisehtoja, jotka
voivat koskea erityisesti ympäristö- ja sosiaalisia näkökohtia.
Tarjoajien on aina noudatettava lakisääteisiä sekä yleisiin
työehtoihin perustuvia vähimmäisvelvoitteitaan.
Valiokunnan lausunnon mukaan esimerkiksi työehtojen taso
voi muodostua käytännössä ratkaisevaksi
kilpailutekijäksi, mikä puolestaan todennäköisesti
vaikuttaisi myös annettavien palvelujen laatuun ja pysyvyyteen
haitallisesti. Valiokunta katsoi lausunnossaan, että lain
toimivuutta on seurattava myös tältä kannalta
ja huolehdittava henkilöstön asemasta.
Henkilöstön aseman heikentämisen
käyttämistä kilpailukeinona
voitaisiin valiokunnan käsityksen mukaan ehkäistä selkeyttämällä hankintalain 49
§:ää siten,
että säännöksestä käy nykyistä paremmin
ilmi hankintayksiköiden mahdollisuus edellyttää tarjouspyynnössä työsopimuslain
mukaisen liikkeenluovutusperiaatteen noudattamista ja vähimmäistyöehdot
ylittäviä työehtoja.
Oikeusturvakeinot
Hankintalain tavoitteena oli vähentää markkinaoikeuteen
tulevia hakemuksia säätämällä kansalliset
kynnysarvot, jotka alittavista hankinnoista ei ole valitusoikeutta
markkinaoikeuteen. Uuden lain tavoite ei ole ainakaan alkuvaiheessa
toteutunut. Markkinaoikeuden tilastojen mukaan hakemusten määrä lisääntyi
17 prosenttia vuonna 2008 ja käsittelyajat ovat asioiden
aiemman ruuhkautumisen takia vielä keskimäärin
noin 14 kuukautta, vaikka markkinaoikeuden voimavaroja on lisätty.
Valitusprosessien ja tuottajavaihdosten takia joudutaan käytännössä vieläkin tilanteisiin,
joissa palveluihin tulee tilapäisiä katkoksia.
Valiokunnan käsityksen mukaan on hakijoiden oikeusturvan
ja kuntien palvelujen häiriöttömän
toiminnan turvaamisen kannalta välttämätöntä,
että hankinta-asioiden käsittelyajat markkinaoikeudessa
saadaan asianmukaiselle tasolle. Osaltaan käsittelyaikoja
voidaan lyhentää nostamalla kansallisia kynnysarvoja
valiokunnan edellä ehdottamalla tavalla. Valiokunta
toteaa, että tarjousten tekijöillä on
käytettävissään muut kunnalliseen
päätöksentekoon kohdistuvat muutoksenhakukeinot
myös niissä tapauksissa, joita ei käsitellä markkinaoikeudessa.
Kynnysarvojen nostamisen lisäksi on syytä arvioida,
voidaanko esimerkiksi muotovirheeseen perustuvien hakemusten käsittelyä nopeuttaa
ja millaisia hankintoja on ylipäätään
tarpeen käsitellä erityistuomioistuimessa kolmen
tuomarin kokoonpanossa.