Perustelut
Yleistä
Hallituksen esityksellä toimeenpannaan EU:n nk. yhdistelmälupadirektiivi,
jonka tarkoituksena on yksinkertaistaa ja yhdenmukaistaa kolmansista
maista tulevien työntekijöiden maahanpääsyä koskevia
menettelyjä sekä varmistaa työntekijöiden
yhdenvertainen kohtelu suhteessa jäsenvaltion kansalaisiin.
Direktiivi ei juurikaan edellytä muutoksia ulkomaalaislakiin,
koska nykyiset lupamenettelyt ovat meillä jo direktiivin
mukaisia. Tässä yhteydessä ehdotetaan kuitenkin
eräitä ulkomaalaislain säännöksiä yksinkertaistettaviksi
ja selkeytettäviksi sekä lisättäväksi
lakiin säännös direktiivin edellyttämästä työntekoperusteista
oleskelulupaa koskevan hakemuksen neljän kuukauden enimmäiskäsittelyajasta.
Valiokunta korostaa, ettei direktiivi millään tavoin
muuta viranomaisten nykyistä harkintavaltaa myönnettäessä oleskelulupia
tai lupia työntekoon. Esimerkiksi työ- ja elinkeinotoimistoissa
tehtävä työvoiman saatavuusharkinta oleskelulupahakemuksen
osalta pysyy edelleen ennallaan.
Yhdenvertainen kohtelu sosiaaliturvan alalla
Direktiivin keskeisenä tavoitteena on varmistaa yhdenvertainen
kohtelu maan omien kansalaisten kanssa kaikille jäsenvaltioissa
laillisesti oleskeleville ja työskenteleville kolmansien maiden
kansalaisille. Yhdenvertaisen kohtelun tulee toteutua paitsi työolojen
ja työehtojen myös koulutuksen ja
sosiaaliturvan osalta. Sosiaaliturvaa koskeva vaatimus tarkoittaa
Suomessa, että kolmansista maista tulevia työntekijöitä on
kohdeltava yhdenvertaisesti eläke-, tapaturma- ja ammattitauti-, työttömyys-
ja sairausvakuutuksen sekä terveyspalvelujen, vanhempainetuuksien,
perhe-etuuksien, vammaisetuuksien sekä kuntoutusetuuksien
osalta. Sen sijaan yhdenvertaisen kohtelun vaatimus ei koske
sosiaalipalveluja, lasten päivähoitoa, vammaispalveluja,
toimeentulotukea, äitiysavustusta, yleistä asumistukea
eikä elatustukea. Yhdenvertaisen kohtelun vaatimus sosiaaliturvan
osalta edellyttää muutoksia useisiin sosiaaliturvaa
koskeviin lakeihin.
Yhdistelmälupadirektiivin toimeenpanoa varten tarvittavat,
sosiaaliturvaa koskevat lainsäädäntömuutokset
on annettu eduskunnalle kolmella eri hallituksen esityksellä.
Nyt annetussa esityksessä yhdenvertainen kohtelu sosiaaliturvan
alalla ulotetaan koskemaan julkisia terveyspalveluja sekä perhe-etuuksia.
Sen sijaan muiden asumisperusteisten etuuksien sekä sairausvakuutuksen
osalta on annettu erillinen hallituksen esitys (HE 198/2013
vp) ja työttömyysturvan osalta on annettu
erikseen oma esityksensä (HE 162/2013
vp). Valiokunta huomauttaa, että asiankokonaisuuden
hahmottamisen sekä eduskuntakäsittelyn kannalta
olisi ollut asianmukaisempaa antaa kaikki sosiaaliturvaa koskevat lainsäädäntömuutokset
eduskunnalle yhdellä hallituksen esityksellä.
Sosiaaliturvaan oikeutetut
Yhdistelmälupadirektiivin soveltamisalan henkilöpiiri
on varsin laaja, ja se kattaa nimenomaisesti mainittuja poikkeuksia
lukuun ottamatta kaikki maassa työntekoon oikeutetut kolmannen maan
kansalaiset. Poikkeuksia ovat muun muassa lähetetyt työntekijät,
kausityöntekijät sekä yritysten sisällä siirtyvät
työntekijät samoin kuin merimiehet ja itsenäiset
ammatinharjoittajat. Kolmansien maiden kansalaisten maahanmuuttoa
koskeva EU-lainsäädäntö on enimmäkseen sektorikohtaista,
minkä vuoksi myös vaatimusta yhdenvertaisesta
kohtelusta on sovellettu eri tavalla eri henkilö- ja työntekijäryhmiin.
Valiokunta pitää erittäin myönteisenä,
että direktiivin voimaan saattaminen merkitsee eri ulkomaalaisryhmien
yhdenmukaisempaa asemaa suhteessa toisiinsa ja suhteessa maan kansalaisiin.
Yhdenvertaisen kohtelun vaatimus ulottuu nyt henkilöryhmään,
johon kuulumista määrittää ensisijaisesti
työnteko. Yhdenvertaisen kohtelun piiriin tulevat työnteon
perusteella Suomeen tulevat kolmannen maan kansalaiset, mutta myös
jo Suomessa viisumivapauden, viisumin ja oleskeluluvan nojalla työskentelevät,
joiden maassa oleskelun kesto voi vaihdella merkittävästikin.
Lyhytaikaisesti maassa oleskelevat eivät pääsääntöisesti
nykysääntelyn nojalla ole oikeutettuja asumisperusteisiin
etuuksiin. Oikeus sosiaaliturvaan syntyy siis työnteko-oikeuden
ja työsuhteen perusteella, mutta myös päättyy
työskentelyn päättyessä. Työntekijän asema
säilyy kuitenkin, jos työntekijä kuusi
kuukautta työskenneltyään ilmoittautuu
työttömäksi työnhakijaksi.
Terveydenhuolto ja perhe-etuudet
EU:n ulkopuolisesta maasta tulevalla työntekijällä,
joka on työsuhteessa tai joka kuusi kuukautta työsuhteessa
oltuaan on rekisteröitynyt työttömäksi
työnhakijaksi, olisi esityksen mukaan oikeus saada julkisia
terveyspalveluja samoin asiakasmaksuin ja samoin ehdoin kuin henkilö,
jolla on kotikunta Suomessa. Hänet rinnastettaisiin sekä perusterveydenhuollon
että erikoissairaanhoidon osalta kunnassa asuviin. Hoidosta
syntyvien kustannusten korvaamisesta on tarkoitus säätää laissa rajat ylittävästä
terveydenhuollosta,
joka on annettu eduskunnan käsiteltäväksi
hallituksen esityksellä HE 103/2013 vp.
Mainitun lakiehdotuksen mukaan valtio ottaa vastattavakseen vailla
kotikuntaa olevien ulkomaalaisten terveydenhuollosta syntyvät
kustannukset. Valiokunta pitää kustannusvastuun
siirtämistä valtiolle perusteltuna.
Esityksen mukaan lapsilisä ja kotihoidon tuki maksetaan
vain työntekijän mukana Suomessa oleskelevista
lapsista. Etuuksia ei makseta ulkomailla olevista lapsista, kuten
toisesta EU-maasta saapuvien työntekijöiden kohdalla.
Lisäksi lapsilisän ja kotihoidon tuen maksamisen
edellytyksenä on, että työskentely Suomessa
kestää vähintään kuusi
kuukautta. Kotikuntaa vailla olevien työntekijöiden
lapsista maksettavien kotihoidon tukien rahoituksesta vastaisi valtio.
Perhe-etuuksia ei uloteta opiskelijana maahan tulleisiin eikä viisumin
nojalla tai viisumivapaasti työtä tekeviin eikä siis
alle kuusi kuukautta työssä oleviin. Näiltä osin
Suomi hyödyntää direktiivin mahdollistamaa
oikeutta rajoittaa perhe-etuuksia saavien joukkoa. Valiokunta puoltaa
ehdotettujen rajoitusten hyväksymistä.
Taloudelliset vaikutukset
Direktiivin taloudellisia vaikutuksia ei esityksen mukaan ole
tarkkaan ennakoitavissa. Direktiivin tarkoittamista henkilöistä osa
kuuluu jo nyt maahantulostaan alkaen Kelan toimeenpaneman sosiaaliturvan
sekä julkisten terveyspalvelujen piiriin maassa vakinaisesti
asuvina. Sen sijaan lyhytaikaisesti maassa työskentelevät
eivät pääsääntöisesti
kuulu asumisperusteisen sosiaaliturvan piiriin.
Koska osa direktiivin tarkoittamista henkilöistä jo
ilman direktiiviäkin tulisi määräajan jälkeen
oikeutetuiksi sosiaaliturvaetuuksiin, sen taloudellinen merkitys
ei välittömästi ole kovin suuri. Kolmansista
maista tulevien työntekijämäärien
kasvua on todennäköisesti odotettavissa tulevina
vuosina. Tässä vaiheessa on kuitenkin mahdotonta
arvioida, muodostuuko sosiaaliturvaetuuksista vetovoimatekijä,
joka kiihdyttää ulkomaisten työntekijöiden
määrän kasvua.
Vuoden 2014 valtion talousarvioon on varattu 3,4 miljoonaa euroa
kunnille maksettaviin ulkomaalaisten terveydenhoidon kustannuksiin. Lisäksi
kolmansista maista tulevien lapsilisiin ja kotihoidon tukeen on
varattu 0,4 miljoonaa euroa. Muiden asumisperusteisten etuuksien
sekä työttömyysturvan osalta kustannukset
on arvioitu erikseen annetuissa esityksissä. Valiokunta katsoo,
että kustannuksista tehtyjen arvioiden toteutumista on
tarpeen seurata.
Valvonta
Esityksen perustelujen mukaan sosiaaliturvaan pääsyn
helpottuessa mahdollisten väärinkäytösten
lisääntymistä seurataan poikkihallinnollisesti.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että kolmansista maista Suomeen töihin tulevien
tosiasiallista työsuhdetta tai palkanmaksua viranomaisten
toimesta valvotaan ja kehitetään viranomaisten
välistä tietojenvaihtoa. Myös valvontaa
helpottavaa tilastointia tulisi parantaa, koska luotettavaa tietoa
ulkomaisen työvoiman määrästä tai
tilapäisesti maassa oleskelevien työnteosta ei
ole saatavissa.
Lainsäädännön kehittäminen
Valiokunta toteaa, että ulkomaalaisen työntekijän
sosiaaliturvaoikeuksien kokonaisuus on hyvin sekava ja vaikeaselkoinen
sekä etuuksiin oikeutettujen että sosiaaliturvan
toimeenpanijoiden kannalta. Kun asumisperusteisen sosiaaliturvan
soveltamisesta annetun lakiehdotuksen (HE 198/2013
vp) mukaan Kelan toimeenpaneman sosiaaliturvan osalta
myös kolmansista maista tulevilta edellytetään
vastaavasti kuin EU-maista tulevilta 4 kuukauden työskentelyä Suomessa
ennen asumisperusteisen sosiaaliturvan piiriin pääsyä,
määräytyvät työntekijöiden oikeudet
eri etuuksien osalta varsin erilaisten määräaikojen
perusteella. Nyt hyväksyttävä uudistus
edellyttää tehokasta tiedottamista työntekijöiden
oikeuksista.
Valiokunta toteaa vielä, että direktiivin
edellyttämä yhdenvertainen kohtelu sosiaaliturvan alalla
ei aiheuta juurikaan muutoksia niiden maiden sosiaaliturvajärjestelmiin,
joissa on vakuutusperusteinen sosiaaliturva. Valiokunnan näkemyksen
mukaan on perusteltua, että työnteon perusteella
syntyvät oikeudet sosiaaliturvaan määräytyvät
Suomessakin samalla tavalla riippumatta siitä, ovatko työntekijät
maassa pysyvästi asuvia vaiko tilapäisesti työskenteleviä.
Sen sijaan asumisperusteisten etuuksien myöntäminen myös
maassa tilapäisesti oleskeleville on ongelmallista ja aiheuttaa
laajentuessaan paineita oman järjestelmämme muuttamiseen
vastoin kansallisia tavoitteita. Valiokunta katsoo, että asumisperusteisen
sosiaaliturvan säilyttämiseksi tulisi pikaisesti
selvittää lainsäädännön
kehittämistarpeet.