SOSIAALI- JA TERVEYSVALIOKUNNAN LAUSUNTO 22/2012 vp

StVL 22/2012 vp - U 33/2010 vp

Tarkistettu versio 2.0

Valtioneuvoston kirjelmä ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi kolmansien maiden kansalaisten maahantulon ja oleskelun edellytyksistä kausityötä varten (kausityöntekijädirektiivi)

Suurelle valiokunnalle

JOHDANTO

Vireilletulo

Suuri valiokunta on 5 päivänä joulukuuta 2012 lähettänyt jatkokirjelmän 1. SM 03.12.2012 asiassa U 33/2010 vp sosiaali ja terveysvaliokunnalle mahdollisia toimenpiteitä varten.

Asiantuntijat

Valiokunnassa ovat olleet kuultavina

erityisasiantuntija Harri Sivula, sisäasiainministeriö

hallitusneuvos  Marja-Terttu  Mäkiranta, sosiaali- ja terveysministeriö

lakimies Suvi Rasimus, Kansaneläkelaitos

erityisasiantuntija Hannele Häkkinen, Suomen Kuntaliitto

ekonomisti Ilkka Kaukoranta, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry

Viitetiedot

Valiokunta on aikaisemmin antanut asiasta lausunnon StVL 14/2010 vp.

VALTIONEUVOSTON JATKOKIRJELMÄ

Ehdotus

Direktiivillä määritetään kausityöntekijöiden maahantulon ja oleskelun edellytykset ja heille kuuluvat oikeudet. Kausityöntekijöitä ovat enintään viidestä yhdeksään kuukaudeksi EU:n alueelle työsuhteeseen tulevat työntekijät, joiden tarpeen määrittelevät vuodenaikojen vaihteluun liittyvät kausiluontoiset tekijät. Oleskelun enimmäispituus voidaan annetun haarukan sisällä määritellä kansallisesti. Maahantulon edellytykset direktiivissä määritellään ainoastaan yli kolmeksi kuukaudeksi tuleville. Heille on myönnettävä joko kausityöntekijän oleskelulupa tai kansallinen D-viisumi ja valtion niin päättäessä työlupa.

Direktiivin mukaiset oikeudet kausityöntekijät saavat maahantulohetkestä alkaen riippumatta siitä, ovatko he tulleet alle vai yli kolmeksi kuukaudeksi. Direktiivin mainitsemia oikeuksia ovat mm. työehdot, yhdistymisvapaus ja sosiaaliturva. Lähtökohtana kaikkien osalta on yhdenvertainen kohtelu maan omien kansalaisten kanssa.

Kausityöntekijöiden sosiaaliturvasta ja terveydenhuollosta aiheutuvat kustannukset riippuvat kausityöhön tulevien lukumäärästä ja työskentelyajasta. Suomeen tulee vuosittain 9 000—10 000 maatalouden kausityöntekijää, joista suurin osa työskentelee enintään kolme kuukautta. Alle 64-vuotiaan henkilön terveydenhoidon kustannusten arvioidaan vuoden 2016 tasossa olevan keskimäärin 1 522 euroa vuodessa. Näin ollen kustannukset julkisen terveydenhuollon palveluista ja sairausvakuutuksen etuuksista ja korvauksista 10 000 henkilön osalta kolmelta kuukaudelta olisivat 3,8 miljoonaa euroa vuositasolla, josta julkisen terveydenhuollon menot olisivat 3,4 miljoonaa euroa ja sairausvakuutuksen kulut 0,4 miljoonaa euroa.

Harkittavana on valtion osallistuminen kausityöntekijöiden terveydenhuollon kustannusten rahoitukseen. Nykyisin kustannusvastuu on kunnilla, vaikka kausityöntekijöillä ei ole kotikuntaa.

Valtioneuvoston kanta

Suomi tukee neuvotteluvaltuutuksen antamista. Suomi poistaa jäljellä olevat varaumansa, jotka liittyvät asumisperusteisen sosiaaliturvajärjestelmän ja direktiivin edellyttämän yhdenvertaisen kohtelun yhteensovittamisesta aiheutuviin ongelmiin.

VALIOKUNNAN KANNANOTOT

Perustelut

Direktiiviehdotuksen lähtökohtana on vaatimus kausityöntekijöiden yhdenvertaisesta kohtelusta jäsenvaltion kansalaisten kanssa. Kausityöntekijä saisi direktiivin perusteella yhdenvertaiset oikeudet muun muassa työehtojen, yhdistymisvapauden ja sosiaaliturvan osalta heti maahan tulosta lähtien. Valiokunta pitää tärkeänä kausityöntekijöiden aseman parantamista ja direktiivin pyrkimystä vähentää kausityöntekijöiden syrjintää ja kaltoin kohtelua. Direktiivillä vahvistetaan, että myös kausityöntekijällä on oikeus lakisääteisiin tai sopimusperusteisiin työehtoihin koskien palkkaa, työaikaa, vuosilomaa ja yleensä työntekijän ja työnantajan välisiä sopimusperusteisia velvoitteita.

Direktiiviehdotuksen vaatimus kausityöntekijöiden yhdenvertaisesta kohtelusta sosiaaliturvan alalla on kuitenkin Suomen asumisperusteisen sosiaaliturvajärjestelmän kannalta ongelmallinen. Työskentelyyn perustuvan sosiaaliturvan osalta voidaan pitää selvänä, että se kuuluu kausityöntekijöille vastaavin perustein kuin muillekin työssäkäyville. Sen sijaan muun sosiaaliturvan osalta on ongelmallista, ettei vakinaista asumista voitaisi asettaa ehdoksi etuuksien saamiselle. Näin ollen Kelan toimeenpanemat sosiaaliturvaetuudet tulisi myöntää kausityöntekijöille samoin ehdoin kuin Suomessa vakinaisesti asuville. Lisäksi terveyspalvelujen osalta yhdenvertaisuusvaatimus tarkoittaisi terveyspalvelujen järjestämistä samoin asiakasmaksuin ja muutoinkin samoin ehdoin ja samassa laajuudessa kuin kunnan vakinaisille asukkaille.

Valiokunta on valtioneuvoston tavoin vastustanut yhdenvertaisuuden ulottamista asumisperusteiseen sosiaaliturvaan silloin, kun työskentely Suomessa on niin lyhytaikaista, ettei vakinaisen asumisen kriteerit täyty.

Valiokunta pitää myönteisenä, että Suomen neuvottelutavoitteena ollut asumisvaatimuksen säilyttäminen on onnistunut perhe-etuuksien ja työttömyysturvan osalta. Kukin jäsenvaltio voisi itse päättää, sovelletaanko yhdenvertaista kohtelua perhe-etuuksiin tai työttömyysetuuksiin. Direktiivi ei siis edellytä, että kausityöntekijät saisivat Suomessa oikeuden lapsilisään ja kotihoidon tukeen tai automaattisesti pääsisivät työttömyysturvan piiriin. Sen sijaan Suomen vaatimusta voimassaolevan sairausvakuutuksen asettamisesta kausityöntekijän maahantulon ehdoksi ei hyväksytty. Tällöin terveyspalvelut olisi sinänsä annettu yhdenvertaisesti, mutta kustannukset olisi katettu työntekijän sairausvakuutuksesta. Kun sairausvakuutusta ei saa vaatia, terveydenhoidon kustannukset jäävät palveluja antavan kunnan vastattaviksi.

Valiokunta huomauttaa, että yhdenvertaisen kohtelun periaate ja sen suhde asumisperusteiseen sosiaaliturvaan on esillä myös muissa maahantuloa ja työskentelyä koskevissa direktiiveissä, joista osa on jo implementoitavina ja osa vielä valmistelussa (mm. yhdistelmälupadirektiivi, yritysten sisällä siirtyviä koskeva direktiivi). Myös niihin sisältyy kysymys siitä, ettei vakinaisen asumisen kriteeriä voitaisi enää pitää sosiaaliturvan saamisen ehtona direktiiveissä tarkoitetuille henkilöille. Valiokunta huomauttaa, että yksittäisten direktiivien kautta tapahtuva asumisperusteisten etuuksien laajentaminen uusille ryhmille on aiheuttamassa ratkaisua vaativia haasteita nykymuotoisen sosiaaliturvamme sääntelylle sekä järjestelmän taloudelliselle kestävyydelle.

Nyt käsiteltävä direktiivi on jo saanut taakseen jäsenvaltioiden suuren enemmistön. Direktiivi tuleekin vaatimaan muutoksia kansalliseen lainsäädäntöömme. Valiokunta pitää tärkeänä, että kansallisessa valmistelussa varaudutaan myös muiden valmistelussa olevien eri direktiivien yhteisvaikutuksiin sosiaaliturvajärjestelmäämme. Valiokunta toistaa myös tässä yhteydessä aiemman kantansa, että direktiivejä implementoitaessa kansallisessa lainsäädännössä tulee säätää myös valtion vastuusta ulkomaisen työvoiman terveydenhuollon kustannuksista (StVL 4/2010 vp ja StVL 7/2010 vp).

Lausunto

Lausuntonaan sosiaali- ja terveysvaliokunta ilmoittaa,

että se yhtyy asiassa valtioneuvoston kantaan.

Helsingissä 14 päivänä joulukuuta 2012

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

  • pj. Juha Rehula /kesk
  • vpj. Anneli Kiljunen /sd
  • jäs. Outi Alanko-Kahiluoto /vihr
  • Sanni Grahn-Laasonen /kok
  • Arja Juvonen /ps
  • Laila Koskela /ps
  • Sanna Lauslahti /kok
  • Merja Mäkisalo-Ropponen /sd
  • Lasse Männistö /kok
  • Hanna Mäntylä /ps
  • Annika Saarikko /kesk
  • Hanna Tainio /sd
  • Anu Vehviläinen /kesk
  • Erkki Virtanen /vas

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos Eila  Mäkipää

ERIÄVÄ MIELIPIDE

Perustelut

Kausityöntekijät tekevät tärkeää työtä, ja heidän asemaansa on syytä parantaa, jotta heidän työehtonsa toteutuvat yhdenvertaisesti suhteessa muihin samaa työtä tekeviin. Direktiivin toimeenpaneminen edellyttää kuitenkin myös asumisperusteisen sosiaaliturvan ulottamista kausityöntekijöille, vaikka vakinaisen asumisen kriteerit eivät täyty. Tämä on erittäin ongelmallista. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsittelyssä esitimmekin seuraavaa lisäystä valiokunnan lausuntoon: "Asumisperusteisen sosiaaliturvajärjestelmämme avaaminen vähä vähältä tuo miljoonien eurojen vuosittaisia lisäkustannuksia, ja pelkona on, että tämä kehityssuunta johtaa pikkuhiljaa sosiaaliturvajärjestelmämme murenemiseen." Direktiivin toimeenpaneminen edellyttää myös, että kausityöntekijöille järjestetään terveyspalvelut samoin ehdoin kuin kunnan vakinaisille asukkaille. Tämä on ongelmallista, sillä kausityöntekijöiden terveyspalveluista aiheutuvat kulut jäävät kuntien asukkaiden maksettaviksi. Kustannusten lankeaminen kunnille on perussuomalaisten mielestä erittäin huono asia.

Jo pitkään on oltu huolissaan unionin toimivallan laajenemisesta sosiaaliturvan alueelle muiden politiikkalohkojen toimivaltasäännösten kautta. Kuten on nähty, Suomen ajama asumisperusteinen sosiaaliturvajärjestelmä jää neuvotteluissa jalkoihin. Suomi ei kuitenkaan ole ainut maa, jonka sosiaaliturvajärjestelmälle tämän kaltaiset direktiivit aiheuttavat ongelmia, ja olisikin syytä selvittää, millä tavoin muut Euroopan unionin jäsenmaat ovat ratkaisseet vastaavat ongelmat. Erityisesti on syytä selvittää, kuinka sosiaaliturvalainsäädäntöämme voitaisiin muuttaa, jotta sosiaaliturvan ja sosiaali- ja terveydenhuollon osalta ei menetetä mahdollisuutta kansalliseen sääntelyyn. On syytä esimerkiksi kartoittaa mahdollisuutta kirjoittaa sosiaaliturvaa koskevat säädökset siten, että oikeus tiettyihin etuuksiin on eri ryhmillä erilainen.

Lisäksi on syytä kiinnittää huomiota työvoiman liikkuvuuden aiheuttamiin terveysriskeihin. Kuten työelämä- ja tasa-arvovaliokunta on aiemmin antamassaan lausunnossa (TyVL 19/2010 vp) todennut, "maailmanlaajuinen työvoiman liikkuvuus lisää vakavien piilevien tartuntatautien leviämistä ja esiintyvyyttä ja voi pahimmillaan muodostaa Suomessa vakavan kansanterveysriskin". Esimerkiksi tuberkuloosi, joka on Suomessa aktiivisen torjuntatyön ansiosta saatu vähenemään merkittävästi, on muualla maailmassa, kuten Aasiassa ja Afrikassa, vielä hyvin yleinen tauti. Baltian maissakin tuberkuloosia esiintyy huomattavasti enemmän kuin Suomessa, ja siellä ongelmana ovat erityisesti lääkkeille vastustuskykyiset tautimuodot. Suomessa turvapaikanhakijat seulotaan tuberkuloosin suhteen, mutta työhön tulijoita ei.

Mielipide

Edellä olevan perusteella esitämme,

että suuri valiokunta ottaa edellä olevan huomioon.

Helsingissä 14 päivänä joulukuuta 2012

  • Hanna Mäntylä /ps
  • Arja Juvonen /ps
  • Laila Koskela /ps