Ehdotus
Lissabonin strategiaa on toteutettu Euroopan yhteisössä vuodesta
2000 lähtien. Eurooppa-neuvosto asetti maaliskuussa 2004
korkean tason työryhmän valmistelemaan Lissabonin
strategian välitarkistusta, koska sen toteuttamisessa ei ole
edetty riittävästi strategian tavoitteiden saavuttamiseksi.
Wim Kokin työryhmän raportti esiteltiin marraskuun
2004 Eurooppa-neuvostossa.
Maaliskuun Eurooppa-neuvostossa, jolle komissio antoi ns. kevätraporttinsa
2.2.2005, keskitytään Lissabonin strategian välitarkistukseen.
Välitarkistuksella pyritään vauhdittamaan strategian
toimeenpanoa ja täsmentämään
sen ydintavoitteita.
Kevätraportissaan komissio esittää,
että uudistetun Lissabonin strategian tulisi keskittyä kasvuun
ja työllisyyteen. Komissio perustelee Lissabonin strategian
uudistamistarvetta tavoitteista jälkeenjäämisellä ja
ikääntymisen ja globalisaation haasteisiin vastaamisella.
Lissabonin strategian kohdentaminen uudelleen kasvuun ja työllisyyteen
on komission mukaan täysin yhteensopiva kestävän
kehityksen tavoitteiden kanssa. Ehdotettujen toimien odotetaan vahvistavan
EU:n kykyä edistää unionin ympäristö- ja
sosiaalitavoitteita. Erityinen haaste on kuitenkin määrittää sellainen
strategia, jonka avulla tartutaan niihin alueisiin, joilla EU suoriutuu heikosti:
esimerkkeinä erityisesti pysähtynyt kasvu ja riittämätön
työpaikkojen luominen. Tämä edellyttää tehokasta
Lissabonin strategian toimeenpanoa ja sen hallinnointiin liittyviä radikaaleja
uudistuksia.
Komissio korostaa, että vakaa makrotaloudellinen toimintaympäristö on
perusedellytys kasvupotentiaalin lisäämiselle
ja työpaikkojen syntymiselle. Julkisen talouden terveen
rahoitusaseman saavuttaminen ja säilyttäminen
on avainasemassa, jotta talouspolitiikka voisi tukea kasvua ja vakautta.
Komissio suosittelee kevään Eurooppa-neuvostoa
käynnistämään uuden kumppanuuden, hyväksymään
yhteisön Lissabon-toimintaohjelman ja pyytämään
jäsenmaita laatimaan kansalliset Lissabon-toimintaohjelmat
sekä hyväksymään ehdotetut Lissabonin
strategian hallinnointiuudistukset.
Valtioneuvoston kanta
Valtioneuvoston 1. jatkokirjelmä sisältää valtioneuvoston
kannan Wim Kokin työryhmän raporttiin ja 2. jatkokirjelmässä esitetään
kanta komission kevätraporttiin ja siinä esitettyihin
ehdotuksiin sekä täydennetään
aikaisempia kannanottoja.
Valtioneuvosto pitää komission esittämiä perusviestejä hyvinä.
Suomi yhtyy komission näkemykseen siitä, että keskittyminen
nyt kasvuun ja työllisyyteen on sopusoinnussa sosiaali- ja
ympäristötavoitteiden edistämisen kanssa.
Valtioneuvosto katsoo, että EU:n tulee olla valmis
vastaamaan avoimen kansainvälisen kilpailun haasteeseen
ja että samalla on panostettava avoimuuteen myös
sisämarkkinoilla, jossa jäljellä olevia
esteitä tavaroiden, palveluiden, työvoiman ja
pääoman liikkuvuudelle on raivattava. Kilpailukyvyn
vahvistamisessa on otettava huomioon pitkän aikavälin
haasteet, jotka koskevat hyvinvointijärjestelmien rahoitusta
ja julkisen talouden kestävyyttä.
Komission laatima erillinen Lissabon-toimintaohjelma on kuitenkin
liian laaja ja sisältää toimenpidesuosituksia,
jotka ovat osittain päällekkäisiä ja
erimitallisia. Eurooppa-neuvoston ei tulisi hyväksyä Lissabon-toimintaohjelmaa
sellaisenaan, vaan se tulisi analysoida ja käsitellä Eurooppa-neuvoston
jälkeen, jotta siihen voidaan jatkossa sitoutua.
Suomen kannanotossa pidetään hyvänä,
että toimielimet velvoitetaan saamaan aikaan lainsäädäntöä keskeisillä sisämarkkina-alueilla.
Komission huomioita palveludirektiivin osalta (mm. alkuperämaaperiaatteeseen
liittyvät huolet) ja REACH-asetuksen osalta valtioneuvosto pitää oikeina.
Suomi pitää REACH-asetuksen käsittelyssä tärkeänä kilpailukyvyn
sekä terveyden- ja ympäristönsuojelun
kannalta tasapainoisen lopputuloksen saavuttamista mahdollisimman
pikaisesti.
Suomi yhtyy komission ajatukseen siitä, että paremmalla
sääntelyllä on myönteinen vaikutus taloudelliseen
kasvuun, työllisyyteen ja tuottavuuteen. Sen lisäksi,
että sääntelyn yksinkertaistamista aktiivisesti
jatketaan, on kiinnitettävä myös enemmän
huomiota markkinaperusteisten ratkaisujen kehittämiseen
vaihtoehtoina sääntelylle. Komission ehdottamat
hankkeet ovat kannatettavia. Vaikutusarvioinneissa on tasapuolisesti
huomioitava taloudelliset, sosiaaliset ja ympäristövaikutukset.
Suomi painottaa, että riittävä sosiaalisten etuuksien
taso ja työ- ja perhe-elämän yhteensovittamisen
mahdollistavat ratkaisut ovat ennakkoehto sosiaaliseen osallisuuteen
perustuvien työmarkkinoiden toiminnalle.
Kannanotossa muistutetaan myös terveellisten elinvuosien
lisäämisen olevan olennainen tekijä työllisyyden
lisäämisessä ja että kysymys
ei ole vain terveyspalveluista. Terveysnäkökohdat tulee
ottaa huomioon kaikissa politiikoissa. Tämä on
kustannustehokkain tapa lisätä terveitä elinvuosia.
Erityisesti tulisi ottaa huomioon työolosuhteiden ja työterveydenhuollon
rooli terveiden elinvuosien edistämisessä.
Kannanotossa pidetään olennaisena tavoitetta
kaikkien kansallisten tahojen kytkemisestä mukaan Lissabonia
koskevaan päätöksentekoprosessiin. Valtioneuvosto toteaa, että komission
esitys ei ole kuitenkaan kaikilta osin selvä ja pohdittavaksi
jää, miten uudistus käytännössä toteutetaan.
Erityisesti on epätietoisuutta siitä, miten avoimen
koordinaation menetelmää uudistetaan. On tärkeätä arvioida,
miten tietyt relevantit osat avoimen koordinaation prosesseista pidetään
jatkossa osana Lissabonin strategiaa.