Perustelut
Direktiiviehdotus on uusi, laajan soveltamisalan puitedirektiivi,
jonka soveltamisalaan näyttävät kuuluvan
myös sosiaali- ja terveyspalvelut. Näihin kuuluvat
säädeltyjä ammatteja harjoittavien, kuten
terveydenhuollon ammattihenkilöiden tarjoamat palvelut.
Direktiiviehdotuksen merkitys korostuu erityisesti sen vuoksi, että sosiaali-
ja terveyspalvelut ovat tähän asti kuuluneet lähtökohtaisesti
kansallisen toimivallan piiriin. Nyt ehdotettu direktiivi näyttäisi
tuovan sekä suoranaisesti että välillisesti
sisämarkkinoiden toimintaperiaatteet sovellettaviksi sosiaali-
ja terveyspalveluihin. Valiokunta on EU:n perustuslakia ja uutta
perussopimusta koskevassa lausunnossaan (StVL 4/2003 vp)
korostanut, ettei sisämarkkinoita koskevilla säännöksillä puututa jäsenvaltioiden
velvollisuuksiin rahoittaa, järjestää ja
tarjota sosiaali- ja terveyspalveluita. Myös eduskunnan
suuren valiokunnan asiasta antamassa lausunnossa on viitattu siihen,
ettei suomalainen hyvinvointipalvelujen tuottamismalli sovellu hyvin
markkinaperusteiseen kansainväliseen kilpailuun ja että hyvinvointipalveluiden
tuottamisesta tulee päättää asianomaista politiikkalohkoa
koskevin perustein, ei kilpailullisin perustein, vaikka kilpailu
voi tarjota lisävälineitä politiikkatavoitteiden
saavuttamiseen (SuVL 2/2003 vp).
Direktiiviehdotuksen 16 artiklaan sisältyvän alkuperämaaperiaatteen
mukaan jäsenvaltioiden on varmistettava, että palveluntarjoajia
koskevat yksinomaan alkuperämaan kansalliset säännökset.
Tällaisia kansallisia säännöksiä ovat
esimerkiksi palvelun laatua, sisältöä ja
palveluntarjoajan vastuuta koskevat säännökset.
Nykyisin ulkomaisten palveluntarjoajien tulee Suomessa toimiessaan
täyttää Suomen lainsäädännön
edellytykset ja noudattaa Suomen lainsäädäntöä.
Alkuperämaaperiaatteen mukaisesti tätä ei
ainakaan yksiselitteisesti voisi enää vaatia,
koska rajan yli tarjottavien palveluiden erottaminen toiseen maahan
sijoittautumisesta on useissa tilanteissa käytännössä mahdotonta.
Alkuperämaaperiaatteen noudattaminen saattaisi vaarantaa
sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakkaiden oikeusturvan viranomaisvalvonnan tapahtuessa
toisen maan viranomaisten toimesta. Esimerkiksi valvonta-asian vireillepanomahdollisuudet
tai potilasvakuutuskorvauksen saaminen voivat vaikeutua palveludirektiivin
säännösten seurauksena.
Direktiiviehdotuksen lupamenettelyä käsittelevät
9—15 artiklat aiheuttaisivat Suomessa tarpeen nykyisen
apteekkilupajärjestelmän ja sairaankuljetuksen
lupajärjestelmän uudelleen arvioimiseen. Samoin
rahapelitoiminnan ja alkoholin vähittäismyynnin
yksinoikeuksia jouduttaisiin tarkastelemaan palveludirektiivin säännösten
valossa. Rahapelitoimintaan alkuperämaaperiaate vaikuttaisi
myös siten, että se vähentäisi
vastaanottajavaltion kansallisia mahdollisuuksia rajoittaa pelitoimintaa
väärinkäytösten ja rikollisen
toiminnan ehkäisemiseksi.
Valiokunta katsoo, että alkuperämaaperiaatetta
ei tule soveltaa sosiaali- ja terveyspalveluihin, apteekkitoimintaan,
rahapelitoimintaan eikä alkoholijuomien vähittäismyyntiin
niissä maissa, joissa on alkoholin vähittäismyyntimonopoli.
Myös lupamenettelyä koskevia säännöksiä tulee
valiokunnan näkemyksen mukaan muuttaa siten, että jäsenvaltio voi
päättää sosiaali- ja terveyspalveluihin ja
lääkejakeluun liittyvistä poikkeuksista
kansallisten sosiaali- ja terveyspoliittisten tavoitteiden toteuttamiseksi.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan terveydenhoidon korvaamista
koskeva direktiiviehdotuksen 23 artikla voisi viime kädessä merkitä sitä,
että henkilö voisi hakeutua vapaasti toiseen EU-maahan
saamaan terveydenhuollon avopalveluja siten, että asuinkunta
velvoitettaisiin maksamaan hoidosta aiheutuvat kustannukset. Sosiaali-
ja terveysvaliokunta katsoo, että terveydenhuollon korvattavuutta
koskevat asiat on ratkaistava erikseen eikä niitä tule
sisällyttää palveludirektiiviin.
Valiokunta toteaa, että direktiiviehdotus on useissa
kohdissa tulkinnanvarainen eikä käytettyä käsitteistöä ole
riittävän yksiselitteisesti määritelty.
Tämä voi johtaa siihen, että komissio
ja EY-tuomioistuin päättävät
direktiivin tulkinnasta tavalla, jota ei valmistelun aikana voida
ennakoida. Erityisesti sijoittautumisen ja palvelujen tarjoamisen
määrittely ovat keskeisiä direktiivin
soveltamisen kannalta.
Valiokunnan käsityksen mukaan palveludirektiivin hyväksyminen
komission nyt ehdottamassa muodossa edellyttää sosiaali-
ja terveyspalvelujen rajaamista sen soveltamisalan ulkopuolelle.
Tarkoituksenmukaisinta olisi säätää rajat
ylittävistä sosiaali- ja terveyspalveluista niiden
erityisluonteen vuoksi kokonaan erikseen.