Perustelut
Yleistä
Kansainvälisen talouden epävarmat näkymät heijastuvat
Suomen talouteen koko kehyskauden ajan. Hallitus on asettanut tavoitteekseen
tasapainottaa valtiontalous ja kääntää valtionvelka
suhteessa kokonaistuotantoon selkeään laskuun
vaalikauden loppuun mennessä. Tavoitteisiin pääsemiseksi
hallitus on sitoutunut toteuttamaan valtion tuloihin ja menoihin
kohdistuvia sopeutustoimia, jotka toteutetaan asteittain vuoteen
2015 mennessä. Käsittelyssä olevalla
kehyspäätöksellä toteutetaan
vuoden 2015 tasolla 600 miljoonan euron lisäsopeutustoimet.
Aiemmat päätökset mukaan lukien sopeutustoimet
kohentavat valtion rahoitusasemaa nettomääräisesti
yhteensä 5,2 miljardilla eurolla vuoden 2015 tasolla.
Kuten kehyspäätöksessä todetaan,
myös kuntatalouden näkymät ovat lähivuosille
huolestuttavat ja kuntatalous tulee pysymään alijäämäisenä ilman
mittavia sopeutustoimia. Kuntatalouden heikot näkymät
ja samaan aikaan väestön ikääntymisestä kansantalouteen
ja kuntatalouteen kohdistuvat vuosittain kasvavat paineet korostavat
entisestään peruspalvelujen tuottavuutta ja vaikuttavuutta
parantavien uudistusten välttämättömyyttä kuntasektorilla.
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan määrärahataso
laskee kehyskaudella ensi vuoden 12,6 miljardista eurosta 12,3 miljardiin
euroon. Määrärahatasoon vaikuttavat suhdanneluonteiset
tekijät, kuten muun muassa työttömyysasteen
muutos, lakisääteiset indeksikorotukset, väestön
rakenteeseen liittyvät tekijät sekä kehyspäätöksen
mukaiset kehittämistoimenpiteet. Hallinnonalan osuus valtiontalouden nettosopeutuksesta
on menoleikkausten osalta noin 233 miljoonaa euroa vuodesta 2015
alkaen. Tämä sisältää pitkäaikaistyöttömien
työmarkkinatuen rahoitusvastuun siirtona kunnille 150 miljoonaa euroa,
sairausvakuutuslain mukaisesti maksettavien korvausten säästöinä 50
miljoonaa euroa ja sektoritutkimukseen kohdistuvana säästönä 30
miljoonaa euroa.
Sairausvakuutuskorvaukset
Leikkauksista sairausvakuutuksen matkakorvausten
ja muiden korvausten säästöinä 50
miljoonaa euroa kohdistetaan erikseen sovittavalla tavalla kuitenkin
siten, että säästö kohdennetaan täysimääräisesti
valtion rahoitusosuuteen. Suurimmat menoerät sairaanhoitovakuutuksessa ovat
lääkekorvaukset (1,3 miljardia euroa), matkakorvaukset
(298,2 miljoonaa euroa) ja kuntoutus (262 miljoonaa euroa). Kuluvana
vuonna sairaanhoitovakuutukseen kohdistettiin vuositasolla 153 miljoonan
euron säästö. Tästä 113
miljoonaa euroa kohdistui lääkekorvauksiin, 20
miljoonaa euroa matkakorvauksiin ja 20 miljoonaa euroa tutkimukseen
ja hoitoon.
Matkakorvausten osuus sairaanhoitokorvauksista on noin 16 prosenttia.
Uusien säästöjen kohdistuminen matkakorvauksiin
merkitsee matkakohtaisen omavastuun ja vuotuisen omavastuun nostamista.
Kuluvan vuoden alussa voimaan tullut matkakorvausten omavastuun
korottaminen merkitsi yli 50 prosentin korotusta omavastuuseen.
Säästöjä on pyritty lisäksi
löytämään matkoja yhdistämällä.
Kustannusten kasvuun vaikuttaa kuitenkin ratkaisevasti terveydenhuollon
palvelurakenteen kehittyminen. Valiokunta pitää ongelmallisena
uusien leikkausten kohdistamista matkakorvauksiin, joiden merkitys
on huomattava vähävaraisimpien kansalaisten ja
hoidon yhdenvertaisen saatavuuden kannalta erityisesti harvaan asutuilla
seuduilla.
Sektoritutkimuslaitokset
Hallinnonalan laitoksiin (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL,
Työterveyslaitos TTL, Säteilyturvakeskus STUK)
kohdistuu jo kuluvalle ja ensi vuodelle tuottavuusohjelman toteuttamiseksi
tehtäviä merkittäviä säästöjä.
Hallinnonalan sektoritutkimukseen kohdistuva säästö on
kehyspäätöksen mukaan 30 miljoonaa euroa. Mittava
säästö muuttaa olennaisella tavalla hallinnonalan
tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteita. Säästö vaikuttaa
myös laitosten lakisääteisiin tehtäviin,
koska asiantuntijalaitosten toiminnassa tutkimus liittyy kiinteästi
laitosten muihin toimintoihin. Sosiaali- ja terveydenhuollon ohjauksen
ja valvonnan kannalta on ensiarvoisen tärkeää,
että asiantuntijalaitokset pystyvät pitkäjänteisesti
tuottamaan ajantasaista ja kumuloituvaa tietoa esimerkiksi palvelujen
tuottamisesta ja kansalaisten sosiaalisten perusoikeuksien toteutumisesta.
Tällaista tietoa ei ole helposti saatavissa yksittäisten
hankkeiden tai tilaustutkimusten kautta.
THL:n arvion mukaan laitokseen kohdistuva noin 15 miljoonan
euron säästö merkitsee arviolta 300 henkilön
irtisanomista. Säästöt vaikeuttavat myös
ulkopuolisella rahoituksella tehtävää tutkimusta
ja esimerkiksi tietovarantotoimintaa, mikä on ristiriidassa
tietovarantojen avoimuuden kehittämisen kanssa. Kelan tutkimusosaston
arvion mukaan miljoonan euron säästö merkitsisi
sen toiminnassa henkilötyövuosiin suhteutettuna
38 prosentin ja kahden miljoonan euron säästö 77
prosentin vähennystä.
Pääosin sosiaali- ja terveysministeriön
hallinnonalalle kohdennettu sektoritutkimuksen säästö vaikuttaa
myös tutkimuslaitosuudistukseen, jonka yhteydessä hallinnonalalle
kaavaillut leikkaukset ovat valiokunnan saaman selvityksen mukaan
kehyssäästöjen kanssa yhteensä lähes 53
miljoonaa euroa, kun laitosten tutkimusmäärärahat
ovat 57,5 miljoonaa euroa. Lisäksi kehyspäätöksen
peruspalveluohjelmassa kunnille sosiaali- ja terveydenhuollon hankkeisiin
myönnettävää valtionavustusta
(Kaste II) vähennetään kahdella miljoonalla
eurolla vuodesta 2014.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallinnonalan tutkimuslaitosten toimintojen tuloksellisuuteen ja
vaikuttavuuteen kiinnitetään huomiota ja etsitään
synergiaetuja ja kustannussäästöjä syventämällä laitosten
yhteistyötä esimerkiksi tutkimusohjelmien yhteensovittamisella.
Samalla on kuitenkin huolehdittava siitä, että yhteiskunnallinen
päätöksenteko voidaan perustaa asiantuntevaan
ja tutkimuspohjaiseen tietoon myös vähenevien
voimavarojen aikana. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että hallinnonalan sektoritutkimukseen kohdistuvia säästöjä tarkastellaan kokonaisuutena
ja että arvioinnissa otetaan huomioon laitosten jo aikaisemmin
toteutetut säästöt ja organisaatiomuutokset
seurannaisvaikutuksineen.
Työhön kannustaminen
Valiokunta pitää myönteisenä,
että kehyspäätös sisältää lisäpanostuksia
työmarkkinoille kannustamiseen, kannustinloukkujen purkamiseen,
osatyökykyisten työllistämiseen sekä työ-
ja perhe-elämän yhteensovittamiseen. Kehysriihessä on päätetty
pidentää osasairauspäivärahakauden kestoa,
lieventää ammatillisen kuntoutuksen kriteerejä ja
jatkaa työkyvyttömyyseläkkeen lepäämäänjättämislakia.
Lisäksi osatyökykyisten työssä jatkamisen
ja työllistymisen toimenpideohjelman pilotointiin on osoitettu
määrärahat vuosille 2014—2016.
Työn ja perhe-elämän yhteensovittamisen
parantamiseksi käyttöön otettava joustava
hoitoraha sekä tuntiperusteinen päivähoito
helpottavat lapsiperheissä molempien vanhempien mahdollisuuksia
osallistua työelämään sekä perheen
tarpeista lähteviin joustaviin hoitojärjestelyihin.
Ammatillisen kuntoutuksen kriteerien lieventäminen
tulee parantamaan erityisesti vasta työelämään
pyrkivien osatyökykyisten nuorten mahdollisuuksia kuntoutukseen.
Valiokunnan mielestä on hyvä, ettei säästötoimia
kehyspäätöksessä kohdisteta
Kelan harkinnanvaraisen kuntoutuksen määrärahoihin,
joita voidaan käyttää sairaudesta kuntoutumisen
lisäksi sairauksien ennalta ehkäisemiseen. Tässä yhteydessä valiokunta
kuitenkin toteaa, että kuntoutusjärjestelmä on
nykymuotoisena sekava ja monimutkainen useine toimijoineen ja etuuksineen sekä toimijoiden
vastuiden epäselvyyksineen. Monimutkaisuus saattaa estää kuntoutuksen
toteuttamisen oikea-aikaisesti ja siten vähentää kuntoutuksen
vaikuttavuutta. Kuntoutuksen viivästyminen voi aiheuttaa
lisäkustannuksia myös yhteiskunnalle esimerkiksi
lisääntyneinä eläkemenoina.
Valiokunta katsoo, että kuntoutusjärjestelmän
selkeyttämiseksi olisi tarpeen arvioida kuntoutusjärjestelmämme
toimivuutta kokonaisuutena. Valiokunta pitää myönteisenä,
että kuntoutusjärjestelmän uudistaminen
on alkanut sosiaali- ja terveysministeriössä.
Veteraanit
Veteraanien etuuksiin on kuluvan vuoden alusta tullut uudistuksia,
joilla turvataan veteraanien pääsy vuosittaiseen
kuntoutuksen ja helpotetaan sotainvalidien laitoshoitoon pääsyä.
Näihin uudistuksiin on tälle vuodelle osoitettu
lisävaroja yhteensä 9 miljoonaa euroa. Valiokunta
pitää tärkeänä, että nämä lisämäärärahat
on otettu kehyksiin myös vuosille 2014—2017.
Veteraanien laitos- ja avokuntoutuksen tavoitteena on turvata
veteraanien selviytymistä omassa kodissaan mahdollisimman
pitkään. Veteraanien keski-iän noustessa
kotiin vietävien palvelujen tarve kasvaa ja kuntoutuksen
ohella tulee veteraanien kotona asumisen tueksi lisätä kotiin
annettavia palveluja. Veteraanien kuntoutukseen sekä kotiin
vietäviin kuntouttaviin palveluihin Raha-automaattiyhdistyksen
tuottovaroista jaettavaksi määrärahaksi
arvioidaan 92,3 miljoonaa euroa vuonna 2014. Määrärahan arvioidaan
kehyskauden loppuun mennessä alenevan 85 miljoonaan euroon.
Kehyspäätöksen mukaan Raha-automaattiyhdistyksen
avustuksina jaetaan yhteisöille ja säätiöille
308 miljoonaa euroa vuosina 2014—2017. Hallitusohjelman
mukaan hallitus pyrkii vahvistamaan kolmannen sektorin järjestöjen mahdollisuuksia
luoda ja parantaa hyvinvoinnin ja terveyden edellytyksiä,
osallistumisen ja vaikuttamisen kanavia sekä tarjota erilaista
arjen apua ja tukea. Valiokunta toteaa, että RAY:n pelitoiminnan
tuotto — myös veteraanikuntoutuksesta vapautuvien
määrärahojen osalta — tulee käyttää arpajaislain
ja hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti sosiaali- ja terveysalan
järjestöjen terveyttä ja sosiaalista
hyvinvointia edistävän toiminnan tukemiseen.
Haittaverot
Kehyspäätökseen sisältyvien
valmisteverojen korotusten seurauksena arvioidaan tuottona kertyvän
tupakkaveroa 50 miljoonaa euroa ja alkoholijuomaveroa 125 miljoonaa
euroa aikaisemmin arvioitua enemmän. Tupakkatuotteiden
veroa korotetaan noin 10 prosenttia, mietojen
alkoholijuomien noin 15 prosenttia ja muiden
alkoholijuomien noin 10 prosenttia. Virvoitusjuomien
veronkorotus tuottaa ensi vuonna noin 55 miljoonaa
euroa ja makeisveron korotus vuonna 2015 noin 50 miljoonaa euroa.
Valiokunta pitää näitä valmisteverojen
korotuksia myönteisinä terveyden edistämisen
kannalta ja puoltaa makeisveron korotuksen yhteydessä tehtävää veropohjan
laajennusmahdollisuuksien arvioimista.
Lastensairaala
Kehyspäätöksen mukaan valtakunnallista
julkista terveydenhuoltoa antavan uuden lastensairaalan rakentamisen
varmistamiseksi sairaalan perustamiskustannuksiin varataan 40 miljoonaa euroa
vuosille 2015—2016. Valiokunta katsoo, että tällaiseen
rakentamistarpeeseen tulee yleensä varautua ajoissa ja
toteuttaa se julkisin varoin, mutta pitää tässä tilanteessa
tarkoituksenmukaisena valtion osallistumista lastensairaalan perustamiskustannuksiin
kehyspäätöksen mukaisesti.