Perustelut
Yleistä
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan osuus
vuoden 2008 talousarvioesityksestä on 13,9 miljardia euroa,
mikä on noin 7 prosenttia suurempi kuin kuluvan vuoden
talousarviossa (13,0 miljardia). Ehdotukseen sisältyvät
määrärahojen siirrot työministeriön
ja ympäristöministeriön hallinnonaloilta
(yhteensä 1,3 miljardia euroa). Sosiaalimenojen arvioidaan
vuonna 2008 olevan noin 46,4 miljardia, josta valtion rahoitusosuus
on noin kolmannes.
Ensi vuonna valtionosuuksien määrä on
noin 870 miljoonaa euroa suurempi kuin tänä vuonna.
Sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuden määrä vuoden
2008 talousarviossa on lähes 5 miljardia euroa. Lisäystä vuoden
2007 talousarvioon on lähes 580 miljoonaa euroa. Valtionosuuksien
euromääräisestä kasvusta huolimatta niiden
osuus palvelujen rahoituksesta laskee 2,11 prosenttiyksikköä 31,77
prosenttiin, mikä johtuu pääasiassa laskennallisten
kustannusten jälkeenjääneisyyden tarkistamisesta.
Suurimmat määrärahojen lisäykset
vuonna 2008 ovat 577 miljoonaa euroa sosiaali- ja terveydenhuollon
valtionosuuksiin, 399 miljoonaa euroa eläkevakuutuksen
valtionosuuksiin ja 80 miljoonaa euroa toimeentuloturvamenojen indeksitarkistuksiin.
Sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuden lisäyksestä 226
miljoonaa euroa johtuu valtion ja kuntien välisen
kustannustenjaon tarkistamisesta ja 215 miljoonaa euroa 4,7 prosentin
indeksikorotuksesta. Lisäksi asukasluvun kasvu ja muut laskentatekijöiden muutokset
lisäävät
valtionosuuksia.
Hallitusohjelman mukaisesti käynnistetyillä sosiaali-
ja terveydenhuollon hankkeilla tulee olemaan merkittävä vaikutus
sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämiseen
ja siihen, miten palvelurakennetta uudistetaan. Uudistus- ja kehittämishankkeiden
pääasialliset vaikutukset näiden palvelujen
järjestämiseen eivät kuitenkaan tule
esiin vielä ensi vuoden talousarvioesityksessä.
Sosiaaliturvan uudistaminen
Hallituksen käynnistämän sosiaaliturvauudistuksen
tavoitteena on työn kannustavuuden parantaminen,
köyhyyden vähentäminen ja riittävän
perusturvan tason turvaaminen kaikissa elämäntilanteissa.
Työmarkkinoiden toimivuuden parantamiseksi sosiaaliturvauudistuksen yhteydessä arvioidaan
verotuksen, perusturvan ja työttömyysturvan uudistaminen.
Tukien saajien asemaa on tarkoitus parantaa yksinkertaistamalla ja
selkeyttämällä järjestelmää.
Sosiaaliturvauudistuksen yhteydessä selvitetään
myös sosiaalietuuksien verotus ja asiakasmaksut.
Talousarvioehdotukseen sisältyy tarpeellisia ja tarkoituksenmukaisia
ensisijaisten etuuksien korotuksia kuten kansaneläkkeiden
tasokorotus ja eduskunnan vuonna 2006 päättämä kuntien kalleusluokituksesta
luopuminen. Opintotuen nostaminen ja yksinhuoltajien lapsilisän
korotus parantavat näiden etuuksien saajien tilannetta. Yksinhuoltajien
lapsilisien korotus ei kuitenkaan hyödytä toimeentulotukea
saavia perheitä, koska tukea määriteltäessä lapsilisän
korotus pienentää toimeentulotukea.
Toimeentulotukea saavien kotitalouksien ja henkilöiden
määrä on viime vuosina vähentynyt,
ja kehitys näyttää jatkuvan vuonna 2007. Yksinhuoltajista
kuitenkin edelleen neljännes eli noin 30 000 kotitaloutta
saa toimeentulotukea.
Toimeentulotukea saavien henkilöiden asema
on sosiaaliturvan kokonaisuudistuksen keskeisiä arviointikohteita.
Valiokunnan käsityksen mukaan järjestelmää tulee
pikaisesti muuttaa siten, että toimeentulotukea
saavat saatetaan yhdenvertaiseen asemaan muiden kanssa etuuksien
korotuksia kohdennettaessa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että valmisteilla olevassa kansallisessa sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisohjelmassa
syrjäytymisen vähentäminen otetaan yhdeksi keskeiseksi tavoitteeksi.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä, että kehittämisohjelmassa
asetetaan konkreettisia määrällisiä ja
mitattavissa olevia tavoitteita, kuten esimerkiksi syrjäytymisen
ehkäiseminen toimeentulotukiriippuvuutta alentamalla tietyssä määräajassa.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäminen
Sosiaali- ja terveydenhuolto on kuntien laajin toimiala. Sen
kustannuskehityksellä on keskeinen ja kasvava merkitys
kuntien talouteen. Suurin osa kunta- ja palvelurakenneuudistuksen edellyttämistä palvelurakenteen
muutoksista koskee sosiaali- ja terveyspalveluja.
Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen toimeenpanosuunnitelmien mukaan 290
kuntaa aikoo saavuttaa puitelain edellyttämän
vähintään 20 000 asukkaan väestöpohjan
muodostamalla yhteistoiminta-alueen. Sisäasiainministeriölle
jätettyjen suunnitelmien alustava analyysi osoittaa, että tässä vaiheessa
liitosten ja yhteistoiminnan ulkopuolelle on jäämässä muutamia kymmeniä kuntia,
joissa ei ole lain edellyttämää asukaspohjaa.
Valiokunta toteaa, että kuntien työntekijöitä koskevat
palkkaratkaisut nostavat kuntien kustannuksia ennakoitua enemmän, mikä entisestään
lisää tarvetta palvelurakenneuudistuksen pikaiseen
toteuttamiseen.
Palvelurakenneuudistuksen alkuvaiheesta saatujen selvitysten mukaan
kunnat ovat eri alueilla päätymässä varsinkin
sosiaalihuollon palvelujen järjestämisessä hyvin
erilaisiin ratkaisuihin. Sosiaali- ja terveysvaliokunta korostaa,
että palvelurakenneuudistuksessa on kiinnitettävä erityistä huomiota
kokonaisuuksien hallintaan ja vaaraan sosiaali- ja terveydenhuollon eriytymisestä
sekä sosiaalipalvelujen
pirstoutumisesta. Palveluiden laadun ja kustannustehokkuuden parantaminen
edellyttävät panostamista tutkimukseen ja kehittämiseen
muun muassa sosiaalialan osaamiskeskusten kautta ja lisäämällä täydennyskoulutusta.
Sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksia ehdotetaan
korotettavaksi 21,3 miljoonaa euroa vanhustenhuollon ja perusterveydenhuollon
vahvistamiseksi. Väestörakenteen muutos edellyttää palvelurakenteen
muutoksen lisäksi lisäpanostuksia muun muassa ehkäisevään sosiaali-
ja terveyspolitiikkaan, vanhustenhuollon ammatilliseen osaamiseen ja
henkilöstön lisäämiseen, hyvinvointiteknologiaan
sekä kotihoitoon ja palveluasumiseen. Omaishoidon toteutuminen laissa säädetyllä
tavalla on turvattava
ja sitä on kehitettävä hallitusohjelman
mukaisesti muun muassa omaishoitajien jaksamista edistävillä ratkaisuilla.
Vanhustenhuollon laatusuositusten laatimista ja toimeenpanoa
on syytä kiirehtiä ja niissä on tarpeen
kiinnittää erityistä huomiota henkilöstömitoituksiin, kuntoutukseen ja asumiseen.
Valiokunnan käsityksen
mukaan terveyden edistämisen politiikkaohjelmassa tulee
ottaa huomioon iäkkäät, joiden kotona
asumisen turvallisuus, kuntoutus, sosiaalisten verkostojen lisääminen, liikunta,
tapaturmien vähentäminen ja ravitsemus ovat tärkeitä painopisteitä.
Laatusuositusten lisäksi tulee jatkossa arvioida sitovien
normien antamisen tarpeellisuutta. Vanhustenhuollon osaamisen kehittämiseksi
on lisättävä alan koulutuspaikkoja ja
kehitettävä koulutusohjelmia muuttuvien tarpeiden
mukaiseksi. Tutkittua tietoa ja siihen perustuvia hyviä käytäntöjä soveltamalla
voidaan ylläpitää vanhusten toimintakykyä ja
saavuttaa myös taloudellisia säästöjä.
Hallitusohjelman mukaan palveluiden saatavuuden ja laadun turvaamiseksi
on niiden rahoituspohjaa tarkistettava myös asiakasmaksujen osalta.
Asiakasmaksu-uudistuksessa on tarkoitus luoda oikeudenmukaisempi maksukattojärjestelmä
paljon
palveluja käyttävien aseman parantamiseksi sekä ohjata
tarkoituksenmukaisiin hoitovalintoihin.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta toistaa valtiontalouden kehyksistä antamassaan
lausunnossa (StVL 5/2007 vp) esitetyn näkemyksen
siitä, että asiakasmaksuuudistuksen seurauksena kunnille kertyviä lisätuloja ei
tule vähentää kuntien valtionosuuksista
vuoden 2009 jälkeen. Valiokunta korostaa kehyslausunnossa
todettua sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja yhdenvertaisuuden toteuttamista
sekä asiakasmaksujen vaikutusta erityisesti niiden heikoimmassa
asemassa olevien ihmisten tilanteeseen, joilla ei ole mahdollisuutta
työterveyshuollon palvelujen käyttöön. Valiokunta
korostaa edelleen, että esimerkiksi mahdollisuutta
kokopäivähoidon vähimmäismaksun
perimiseen ei saa toteuttaa tavalla, joka
ei ota huomioon lapsen ja hänen perheensä tilannetta,
ja että kaikkien lasten oikeuden päivähoitoon
tulee säilyä käytännössä.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on valtiontalouden
kehyksistä antamassaan lausunnossa kiinnittänyt
huomiota valtionosuuksien käytön ohjaukseen ja
valvontaan, jotta määrärahojen kohdentuminen
tarkoitetulla tavalla voidaan varmistaa. Ohjauksen ja
valvonnan arvioinnin lisäksi on syytä selvittää,
onko asiakasmaksujen tason määräytymisestä säädetty
riittävän kattavasti lain tasolla.
Lasten ja nuorten psykiatria
Sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksien ja kuntien oman
rahoitusosuuden puitteissa kuntien tulee järjestää lakisääteiset
sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, mukaan lukien lasten ja nuorten
psykiatriset ja muut mielenterveyspalvelut sekä oikeuspsykiatriset
palvelut. Vuodesta 2000 lähtien on talousarvioon sisällytetty
erillinen määräraha valtionavustuksen
maksamiseksi lasten ja nuorten psykiatrisen hoidon ja kuntoutuksen ja kuntien mielenterveyspalveluiden
kehittämiseen.
Vuosina 2006 ja 2007 lasten
ja nuorten psykiatriseen hoitoon ja kuntoutukseen ja kuntien
mielenterveyspalveluiden kehittämiseen osoitettu määräraha
oli kumpanakin vuonna 4 miljoonaa euroa, josta 2 miljoonaa euroa
ohjattiin suoraan lasten oikeuspsykiatrisiin palveluihin. Määrärahasta
on myönnetty valtionavustusta erityisesti hankkeille, joita
kunnat ovat sitoutuneet jatkossa muuttamaan omaksi toiminnakseen. Avustuksia on
myönnetty sairaanhoitopiireille niiden alueella asuvien
alle 16-vuotiaiden lasten lukumäärän
perusteella. Avustusta on voitu käyttää psykiatrisesta
hoidosta ja kuntoutuksesta sekä palvelujen edelleen kehittämisestä aiheutuviin
kustannuksiin. Arvion mukaan määrärahasta
noin 35—40 prosenttia on käytetty palvelujen ostoon.
Avustuksella on myös palkattu työntekijöitä ja
käynnistetty uusia hoitomuotoja.
Sosiaali- ja terveysministeriö ja
lääninhallitukset ovat kohdentaneet kehittämishankkeiden
valtionavustuksia mielenterveyspalveluiden kehittämiseen
yhteensä lähes 20 miljoonaa euroa, josta erityisesti
lapsille ja nuorille tarkoitettujen palvelujen kehittämiseen
5,5 miljoonaa euroa. Stakesin julkaiseman erikoissairaanhoidon saatavuutta
koskevan selvityksen mukaan mielenterveyspalveluiden saatavuus onkin parantunut
selvästi erityisesti lasten ja nuorten psykiatriassa. Parantuneesta
tilanteesta huolimatta osa lapsista ei edelleenkään
saa tarvitsemaansa hoitoa. Mielenterveystyön edistämiseen ja
mielenterveyspalvelujen saatavuuden turvaamiseen tuleekin kiinnittää erityistä huomiota
kunta-
ja palvelurakenneuudistuksen yhteydessä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että lasten ja nuorten mielenterveyspalveluiden kehittämistä tuetaan
vuonna 2008 käynnistyvän sosiaali- ja terveydenhuollon
kansallisen kehittämisohjelman kautta ja että sosiaali-
ja terveysministeriö ohjaa edelleen hankemäärärahoja
lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen kehittämiseen
ja seuraa hankkeiden toteutumista sekä hoidon saatavuuden
kehittymistä huolellisesti.
Valiokunta katsoo, että mielenterveystyön edellyttämän
pitkäjänteisyyden vuoksi sen tulee olla kiinteä ja
merkittävä osa muuta terveyden- ja sairaanhoitoa.
Näiden palvelujen järjestämiseen ei ole
tarkoituksenmukaista osoittaa toistuvasti erillistä määrärahaa
vaan sisällyttää tarvittavat määrärahat
kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon käyttökustannuksiin.
Alkoholi- ja tupakkavero
Alkoholiveroa ehdotetaan korotettavaksi keskimäärin
11,5 prosenttia, mikä nostaisi alkoholijuomien vähittäismyyntihintoja
keskimäärin 5,5 prosenttia. Oluen ja viinien hinnat
nousevat tämän vuoksi arviolta 3,5 prosenttia
ja väkevien alkoholijuomien hinnat noin 10,5
prosenttia. Valiokunta ottaa tarkemmin kantaa alkoholiveron korotukseen
veron korotusta koskevasta hallituksen esityksestä (HE
60/2007 vp) annettavan lausunnon yhteydessä. Valiokunta
toteaa kuitenkin, että se pitää ehdotettua
veronkorotusta kansanterveyden kannalta selvästi liian
vähäisenä, koska esimerkiksi oluen reaalihinta
ei veronkorotuksen vaikutuksesta nouse vaan saattaa ensi vuoden
alusta toteutettavan pakkausveron poistamisen ja kansainvälisen
kilpailun lisääntymisen vuoksi jopa laskea.
Talousarvioehdotukseen ei sisälly tupakkaveron korotusta.
Tupakkaveron uudistamistarvetta arvioidaan esityksen mukaan tupakkaverodirektiivin
käsittelyn yhteydessä.
Valiokunnan käsityksen mukaan alkoholin ja tupakan
verotus on tärkeä osa sosiaali- ja terveyspolitiikkaa.
Alkoholin aiheuttamat terveydelliset ja sosiaaliset haitat ovat
kasvaneet vuonna 2004 toteutetun veronalennuksen vuoksi. Veronalennus
lisäsi alkoholiperäistä kuolleisuutta
ja sairastavuutta sekä päihdehuollon ja kuntoutuksen tarvetta. Valiokunta
pitää sekä alkoholiveron esitettyä suurempaa
korotusta että tupakkaveron nostamista kansanterveyden
kannalta välttämättömänä jo
vuoden 2008 aikana.
Edellä olevan perusteella sosiaali- ja terveysvaliokunta
esittää,
että valtiovarainvaliokunta ehdottaa alkoholiveroa
korotettavaksi enemmän kuin hallituksen esityksessä (HE
60/2007 vp) ehdotetaan ja
että valtiovarainvaliokunta ehdottaa tupakan
valmisteveron korottamista jo vuoden 2008 aikana.
Valiokunta kiinnittää myös huomiota
siihen, että terveyden edistämisen määräraha
(mom. 33.70.50) säilyy talousarviossa nimellisesti samana
kuin kuluvana vuonna (9,3 miljoonaa euroa). Alkoholin ja tupakan
kulutukseen ja sitä kautta niiden aiheuttamiin sosiaalisiin
ja terveydellisiin haittoihin vaikutetaan tehokkaimmin niiden hintaan ja
saatavuuteen puuttumalla. Valiokunnan käsityksen mukaan
tulee terveyden edistämistä toteuttaa lisäksi laajoin
ja samanaikaisesti eri tekijöihin vaikuttavin
toimin ja pitäen tavoitteena terveellisten
elämäntapojen yleistymistä ja
väestöryhmien välisten terveyserojen
vähentämistä.