Perustelut
Vammais- ja vanhuspalvelut
Valtiontalouden tarkastusviraston vuosikertomuksessa on kiinnitetty
huomiota siihen, että sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä,
toteuttamista ja sisältöjä ohjataan noin
25 erilaisella sosiaali- ja terveydenhuollon lailla. Lisäksi
todetaan palveluja kehitettävän lainsäädännön ohella
lähinnä informaatio-ohjauksella. Tarkastusviraston
havaitsemien ongelmien todetaan liittyvän epäyhtenäiseen
ja osin vanhentuneeseen säädöspohjaan
sekä informaatio-ohjauksen puutteisiin. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
pitää tarkastusviraston havaintoja tärkeänä lisänä sosiaali-
ja terveydenhuollon lainsäädännön
kehittämisestä käytävässä yhteiskunnallisessa
keskustelussa.
Valiokunta on useissa eri yhteyksissä kiinnittänyt
huomiota kansalaisten oikeuksien toteutumiseen yhdenvertaisesti
eri alueilla ja katsonut, että informaatio-ohjauksen lisäksi
on tarvittaessa täydennettävä lainsäädäntöä kuntia
sitovilla normeilla. Valiokunta on esimerkiksi todennut vanhustenhuollon
tason olevan edelleen paikoin perusoikeuksien toteutumisen kannalta
puutteellinen. Tilanteen korjaaminen edellyttää laatusuositusten
lisäksi selkeämpää normitusta vanhuspalvelulain
avulla (esim. StVL 11/2010 vp).
Sosiaali- ja terveysministeriössä on
parhaillaan valmisteilla merkittäviä lainsäädäntöhankkeita
tarkastusviraston tarkastelemilla aihe-alueilla. Sosiaalihuollon
lainsäädännön kokonaisuudistuksessa
ja vanhuspalvelulain valmistelussa on valiokunnan käsityksen
mukaan tarkoituksenmukaista käsitellä myös
tarkastusviraston esiin nostamia kysymyksiä esimerkiksi käsitteiden selkeyttämisestä
ja
informaatio-ohjauksen vaikuttavuuden lisäämisestä.
IT-hankkeet
Valiokunta on käsitellyt sosiaali- ja terveydenhuollon
IT-hankkeiden tilannetta ja etenemistä niitä koskevien
lainsäädäntömuutosten yhteydessä.
Lakien valiokuntakäsittelyssä on tullut esiin
sähköisten potilastietojärjestelmien
kehittämisen sisältöön ja aikatauluihin
liittyviä epävarmuustekijöitä,
jotka asettavat suuria haasteita toimeenpanon ohjausjärjestelmälle.
Osan riskeistä on voitu jälkikäteen todeta
toteutuneen. Valiokunta on myös korostanut, että uudistusten toteuttamiseen
on varattava riittävät voimavarat (StVM
30/2010 vp).
Valiokunta pitää tärkeänä,
että sähköisten asiakastietojärjestelmien
kansallinen kehittäminen etenee suunnitellusti ja siten,
että järjestelmien avulla voidaan parantaa palvelujen
laatua ja lisätä tuottavuutta. Valiokunnan käsityksen mukaan
sosiaali- ja terveysministeriön on aiheellista kiinnittää huomiota
erityisesti tarkastusviraston kannanottoihin tietohallinnon strategiatason
johtamisesta ja operatiivisen tason IT-johtamisesta, johtamisvastuista
sekä hankinta- ja valtionavustusmenettelyistä.
Terveydenhuollon monikanavainen rahoitus
Vuosikertomuksessa on selkeällä tavalla kuvattu
terveydenhuollon rahoitusjärjestelmää ja
käyty läpi monikanavaisen rahoituksen hyötyjä ja haittoja.
Kuten vuosikertomuksessakin todetaan, on rahoituksen monikanavaisuus
ollut jo pitkään erilaisten tutkimusten ja selvitysten
kohteena. Työterveyshuollon eriytyminen muusta terveydenhuollosta,
kuntoutuksen eri rahoituskanavat, palvelujen päällekkäisyys
ja osaoptimointi ovat keskeisiä kysymyksiä terveydenhuoltojärjestelmän rahoitusuudistuksia
pohdittaessa.
Pääministeri Kataisen hallituksen ohjelmassa todetaan,
että kunnallista terveyspalvelujärjestelmää ja
sairausvakuutusjärjestelmää sovitetaan
yhteen monikanavaisen rahoitusjärjestelmän ongelmien
vähentämiseksi. Lisäksi hallitusohjelman
mukaan terveydenhuollon, sosiaalivakuutuksen ja kuntoutuksen eri
toimijoiden välistä yhteistyötä ja
raportointia tehostetaan niin, että muodostetaan asiakkaiden
kannalta tavoitteelliset ja toiminnalliset hoito- ja palveluketjut, joiden
kokonaiskustannukset ovat järjestämisvastuussa
olevilla tahoilla hallinnassa. Hallituksen tavoitteena on parantaa
rahoituksen läpinäkyvyyttä ja mahdollistaa
myös eri toimintojen sekä niistä muodostuvan
kokonaisuuden vaikuttavuuden seuranta. Valiokunta pitää toimenpiteitä erittäin
tärkeinä ja katsoo, että selvitystyötä monikanavaisen
rahoituksen ongelmien ratkaisemiseksi on jatkettava.