Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 1 päivänä marraskuuta 2011 lähettäessään hallituksen esityksen eduskunnalle laiksi tupakkaverosta annetun lain 1 §:n ja liitteen muuttamisesta (HE 94/2011 vp) valmistelevasti käsiteltäväksi valtiovarainvaliokuntaan samalla määrännyt, että sosiaali- ja terveysvaliokunnan on annettava asiasta lausunto valtiovarainvaliokunnalle.
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
finanssisihteeri Veli Auvinen, valtiovarainministeriö
hallitusneuvos Ismo Tuominen, sosiaali- ja terveysministeriö
rikostorjuntapäällikkö Esko Hirvonen, Tullihallitus
toimitusjohtaja Osmo Laine, Päivittäistavarakauppa ry
johtaja Mikael von Rabenau, Philip Morris Finland Oy
Lisäksi kirjallisen lausunnon ovat antaneet
Esityksen perustelujen mukaan tupakkaveron korotuksen tavoitteena on hallitusohjelman mukaisesti korottaa tupakkaveroa terveyspoliittisin ja valtiontaloudellisin perustein. Veronkorotuksella tavoitellaan tupakkatuotteiden hintojen nousua ja siten tupakan aiheuttamien haittojen ehkäisemistä huomioiden matkustajatuonti sekä laittomien markkinoiden kehitys.
Verollisia savukkeita kulutetaan Suomessa vuosittain lähes 5 miljardia kappaletta. Käytännössä noin miljoona suomalaista tupakoi päivittäin. Vuosien 2009 ja 2010 veronkorotukset ovat lisänneet tupakkaveron tuottoa, mutta eivät lisänneet matkustajatuontia. Matkustajatuonnin arvioitiin kasvaneen vuonna 2009 noin 3 prosenttia, mutta laskeneen lähes 19 prosenttia vuonna 2010. Matkustajatuontiin on merkittävästi vaikuttanut vuonna 2009 voimaan tullut vaatimus myös yksityisesti maahantuotavien tupakkatuotteiden suomen- ja ruotsinkielisistä varoitusmerkinnöistä. Laiton maahantuonti on tullin haltuunottojen perusteella vähentynyt kolmannekseen vuodesta 2006 vuoteen 2010. Tullin haltuun otettiin viime vuonna noin 10 miljoonaa laittomasti tuotua savuketta. Kuten hallituksen esityksessä todetaan, ei ammattimaisen laittoman tuonnin kasvusta ole ollut nähtävissä merkkejä.
Veronkorotukset kohdistetaan pääosin yksikköperusteiseen veroon, jotta tupakkaverotus siirtyisi hallitusohjelman tavoitteen mukaisesti kohti yksikköperusteista verotusta. Veronkorotusten kohdistaminen mainitulla tavalla nostaa halpojen tupakkatuotteiden hintaa prosentuaalisesti hieman kalliimpia enemmän, millä voidaan perustelujen mukaan hillitä hintakilpailua ja ehkäistä kulutuksen siirtymistä halvempiin tupakkatuotteisiin.
Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena sitä, että korotuksen seurauksena savukkeiden hinnat nousevat senteissä yhtä paljon kuin savukkeiksi käärittävän tupakan. Itsekäärittävien savukkeiden veron suurempi korotus ehkäisee siirtymistä halvempiin ja haitallisempiin tuotteisiin. Tutkimuksen mukaan kymmenen prosentin korotus savukkeiden reaalihintaan vähentäisi savukkeiden kulutusta pitkällä tähtäimellä 3,5—4,5 prosenttia ja samanlainen korotus käärittävän tupakan hintaan vähentäisi kulutusta noin 5 prosenttia (THL 2011).
Tupakkatuotteiden veronkorotukset edistävät osaltaan tupakkalaissa asetettua tavoitetta tupakkatuotteiden käytön loppumisesta. Tavoitteeseen pyritään ehkäisemällä erityisesti nuorten tupakoinnin aloittamista ja kannustamalla tupakoitsijoita lopettamaan tupakointi. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan savukkeiksi käärittävän tupakan suhteellisesti suurempi veronkorotus savukkeisiin nähden kohdentaa tupakkaveron vaikutusta erityisesti nuoriin. Käärittävien savukkeiden suosio nuorten keskuudessa on ollut kasvussa, vaikka nuorten tupakointi on samaan aikaan vähentynyt.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää ehdotettuja veronkorotuksia perusteltuina ja katsoo, että maltillisia korotuksia tulee edelleen jatkaa terveyspoliittisin perustein. Samalla on seurattava veronkorotusten vaikutuksia matkustajatuontiin ja laittomaan maahantuontiin. Valiokunta katsoo, että verorakenteen mahdollisten muutosten kansanterveydelliset vaikutukset on huolellisesti arvioitava. Valiokunta katsoo, että tupakasta vieroitukseen tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota veronkorotusten lisäksi.
Lausuntonaan sosiaali- ja terveysvaliokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta ottaa edellä olevan huomioon.
Helsingissä 15 päivänä marraskuuta 2011
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Harri Sintonen