Perustelut
         
         Yleistä
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta on käsitellyt asiaa oman
            toimialansa osalta ja keskittyy lausunnossaan esityksen sosiaali-
            ja terveyspoliittisiin vaikutuksiin.
         
         
         Hallituksen esityksen taustalla on tarve sopeuttaa maamme alkoholipolitiikkaa
            Euroopan unionin jäsenmaissa yleisemmin sovellettavaan alkoholipolitiikkaan
            toisaalta Suomen liittymissopimuksessa neuvoteltujen matkustajatuontia koskevien
            poikkeusmääräysten umpeutuessa sekä toisaalta
            Viron tullessa EU:n jäseneksi. Suomessa alkoholipolitiikan
            painotukset ovat perustuneet pohjoismaiseen käsitykseen
            alkoholipolitiikan vahvasta sosiaali- ja terveyspoliittisesta luonteesta
            ja alkoholin käytön yhteyksistä sairastavuuteen,
            sosiaalisiin ongelmiin ja tätä kautta myös
            kansanterveyteen. Euroopan unionin alkoholipolitiikan keskeisiä painopisteitä ovat
            kansanterveyden asemasta valmisteverotus ja maatalous.
         
         
         Suomessa alkoholipolitiikan perustavoitteena on alkoholista
            aiheutuvien haittojen ehkäiseminen, johon on pyritty erityisesti
            sääntelemällä alkoholin saatavuutta
            ja hintatasoa. Alkoholin verotus on ollut yksi paljon käytetty
            ja kohtalaisen tehokas keino myös terveyspoliittisten tavoitteiden
            saavuttamiseen. Hallituksen esitys johtaa sekä alkoholin
            saatavuuden helpottumiseen  että alkoholijuomien
            hintojen merkittävään laskuun. Lisäksi
            esitykseen sisältyy sellaisia verotuksellisia ratkaisuja,
            jotka ovat omiaan vaikuttamaan alkoholin kulutustottumuksiin, ja
            osin päinvastaiseen suuntaan kuin mihin alkoholipolitiikassa
            on määrätietoisesti pyritty. Verotuksen
            avulla suomalaista alkoholin kulutusta on pyritty ohjaamaan väkevistä juomista
            laimeisiin kuten viiniin ja olueen. Veroalennuksen painottaminen
            väkeviin juomiin ei vastaa aikaisemmin valittua linjaa.
         
         
         Alkoholin saatavuutta tulee helpottamaan alkoholijuomien matkustajatuontia
            koskevien rajoitusten poistaminen vuoden 2004 alusta. Ratkaisu johtuu
            Suomelle liittymissopimuksen yhteydessä myönnetyn
            siirtymäajan umpeutumisesta, ja muutokset on tältä osin
            pakko toteuttaa lainsäädännössä.
            Sen sijaan alkoholijuomien hintojen alentaminen niiden verotusta
            helpottamalla johtuu ensisijaisesti varautumisesta tilanteeseen,
            jolloin matkustajatuonti vapautuu maista, joissa alkoholin hinnat
            ovat huomattavasti Suomen hintoja alhaisempia. Veronalennusten määrä perustuu
            kokonaan kansalliseen harkintaan eikä johdu yhteisölainsäädännöstä.
            Kun alkoholin saatavuutta on 1990-luvulla jo merkittävästi
            muutoinkin lisätty, on saatavilla olevan alkoholin hinnan
            halpenemisella suurempi merkitys alkoholin kulutuksen kannalta.
         
         
         Valiokunta toteaa, että hallituksen esityksen perusteena
            on lukuisa määrä oletuksia, joiden oikeellisuudesta
            ei voi olla mitään varmuutta. Esityksellä varaudutaan
            vapautettavan matkustajatuonnin oletettuihin riskeihin. Ehdotetun
            ratkaisun vaikutukset sekä matkustajatuontiin että kotimaiseen
            alkoholinkysyntään eivät myöskään voi
            perustua muuhun kuin oletuksiin. Aiemmat alkoholijuomien hinnanalennukset
            ovat olleet muutaman prosentin luokkaa, kun nyt vähittäismyyntihintojen
            ennustetaan alenevan 22 prosenttia. Näin poikkeuksellisen
            toimenpiteen vaikutusta on mahdotonta täsmällisesti
            ennakoida. Esimerkiksi keskioluen myyntiä vapautettaessa vuonna
            1968 tutkijoiden kulutusennusteen mukaan alkoholin kulutus olisi
            kasvanut päätöksen seurauksena neljä prosenttia.
            Vuoden aikana kulutus kasvoi kuitenkin 40 prosenttia. 
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluissa on pohdittu vaihtoehtoisia
            keinoja esitetyille veronalennuksille. Vaihtoehtona on esitelty
            sellainen ratkaisu, ettei veroja alennettaisi ollenkaan. Sen sijaan
            veronalennusten suuruuden vaihtoehtoja ei ole lainkaan käsitelty.
            Valiokunta pitää tällaista ratkaisua
            merkittävänä puutteena hallituksen esityksessä.
            Kun kyse on historiallisesta ratkaisusta, olisi eri vaihtoehtoja
            tullut avoimesti pohtia. Toinen merkittävä puute
            esityksen valmistelussa on ollut ratkaisun sosiaali- ja terveysvaikutusten
            ohut arviointi. Vaikka perusteluissa sinänsä näitä vaikutuksia
            erikseen alkoholin ja tupakan osalta käsitellään
            oikean suuntaisesti, jää niiden käsittely
            alkoholin kansanterveydellisten vaikutusten mittavuuden johdosta
            varsin suppeaksi muihin perusteluihin nähden.
         
         
         Sosiaali- ja terveyspoliittiset näkökohdat
         
         Alkoholin hinta on merkittävin yksittäinen
            tekijä, joka vaikuttaa alkoholin kokonaiskulutukseen. Eri
            tutkimuksista saatujen tietojen mukaan yhden prosentin muutos alkoholijuomien
            hinnoissa johtaa 0,2—1,5 prosentin suuruiseen alkoholin
            kulutuksen muutokseen. Tämän perusteella esitetyn
            veronalennuksen seurauksena alkoholin kulutus kasvaa Suomessa 4,4—33
            prosenttia. Alkoholin välittömät haittavaikutukset kehittyvät
            samansuuntaisesti ja krooniset haitat kasvavat vuosien viiveellä.
            Valiokunta painottaa, että kulutuksen kasvu tapahtuu tilanteessa, jossa
            alkoholin käytön terveydellisiä ja sosiaalisia
            haittavaikutuksia ei ole tiedostettu eikä hoidettu asianmukaisesti
            edes nykykulutuksen tasolla. 
         
         
         Alkoholihaittojen yleisyydestä Suomessa on yhtenä esimerkkinä Terveys
            2000 -tutkimuksen antama tulos alkoholismin yleisyydestä yli
            30-vuotiaassa aikuisväestössä; miehistä 6,7
            prosenttia ja naisista 1,5 prosenttia on alkoholisteja. Valiokunnan
            saaman selvityksen mukaan erityisesti väkevien juomien
            huomattava hintojen alennus tulee erittäin todennäköisesti
            lisäämään alkoholistien juomaputkien
            pituutta noin 30 prosentilla, koska juomaputket yleensä katkeavat vasta
            varojen loppumiseen. Tämän seurauksena kaikki
            alkoholismiin liittyvät terveydelliset ja sosiaaliset haitat
            tulevat lisääntymään oleellisesti.
            Näitä haittoja ovat esimerkiksi pidempi ja vaikeampi
            katkaisuhoidontarve, lisääntyvä määrä alkoholipsykooseja
            ja epileptisiä kohtauksia sekä lisääntyvä määrä alkoholin
            aiheuttamia somaattisia komplikaatioita kuten infektioita, vammoja,
            maksavaurioita ja haimatulehduksia. Lisäksi pidemmät
            juomaputket johtavat entistä vaikeampiin sosiaalisiin ongelmiin,
            jotka kohdistuvat etupäässä alkoholistien
            läheisiin. Samalla alkoholistien syrjäytyminen
            pahenee.
         
         
         Esityksen perustelujen mukaan alkoholin suurkuluttajien määrä tulee
            kulutuksen kasvun johdosta lisääntymään
            50 prosentilla. Lisäksi valtaosa kulutuksen kasvusta tapahtuu
            juuri siinä väestöryhmässä,
            joka on alkoholin suurkuluttaja. Tietyllä viiveellä osa
            suurkuluttajista sairastuu alkoholismiin ja muihin alkoholisairauksiin.
            Alkoholi aiheuttaa nykyisin vuosittain 3 000 ennenaikaista
            kuolemaa, ja alkoholimyrkytyksiin sekä maksasairauksiin
            kuolleiden määrä on lähes kuusinkertaistunut
            30 vuodessa. Pahoinpitelyiden, joihin alkoholilla on osuutta, määrä on
            samana aikana lähes nelinkertaistunut. Väkevien
            alkoholijuomien käytön lisääntyminen
            tulee lisäämään humalajuomista
            ja siitä aiheutuvia alkoholimyrkytyksiä ja kuolemia.
            Lisäksi humalajuominen lisää tapaturmia,
            väkivaltaa ja sosiaalisia haittoja entisestään.
            Erityisiä riskiryhmiä ovat paitsi alkoholistit,
            erityisesti alkoholiin tottumattomat nuoret. Alkoholi aiheuttaa
            lisäksi vaikeasti mitattavia työn tuottavuuden
            menetyksiä ja kärsimyksiä perheille sekä vajaan
            miljardin euron verran suoranaisia yhteiskunnan maksettavaksi tulevia
            kustannuksia. Alkoholihaitat näkyvät myös
            asunnottomuustilastoissa, ja valtaosalla asunnottomista on arvioitu
            olevan vakavia päihdeongelmia. 
         
         
         Alkoholin hinnan halpenemisella arvioidaan olevan merkitystä erityisesti
            naisten ja nuorten juomisen määrään.
            Naisten juominen on viime vuosina muutoinkin huomattavasti kasvanut. Keski-ikäiset
            ja vanhemmat yksinäiset miehet ovat perinteisesti olleet
            päihdepalvelujen suurimpia käyttäjiä.
            Nyt palveluiden käyttäjät ovat nuorentuneet
            ja naisistuneet siten, että noin kolmannes esimerkiksi
            A-klinikkapalveluiden käyttäjistä on
            naisia. Naisten juomisen kasvu näkyy myös siinä,
            että Suomessa syntyy joka vuosi noin 650 alkoholin eriasteisesti
            vaurioittamaa lasta. Vauriot ovat pysyviä ja vaativat usein
            monenlaista hoitoa. Vain osa vaurioista tunnistetaan vauvaiässä,
            ja oikea diagnoosi varmistuu usein vasta kouluiässä,
            kun oppimisvaikeudet tulevat ilmi.
         
         
         Nykyisen kulutustason haitoista ei selvitä tämänhetkisillä resursseilla
            eikä kuntien maksuvalmiuksilla. Lamavuosina leikattiin
            päihdehuollon, erityisesti kaikkein huono-osaisimpien palveluita
            kaikkein dramaattisimmin. Nykyisen kulutustason aiheuttamat haitat
            ovat sillä tasolla, että taloudellisissa ongelmissa
            kamppailevilla kunnilla on suuria vaikeuksia rahoittaa kulutuksesta
            syntyviä haittoja ja niiden käsittelyyn liittyviä,
            kansalaisten perusoikeuksiin kuuluvia palveluita. Lisääntyvä terveyspalvelujen
            kysyntä tulee vaikeuttamaan jo nyt riittämättömän
            palvelutarjonnan vuoksi ruuhkautuneen terveydenhuoltojärjestelmän
            toimivuutta ja kohtuullisten hoitoonpääsyaikojen
            turvaamista. Esimerkiksi 20 prosentin kulutuksen kasvu voi lisätä asiointeja
            sosiaali- ja terveyspalveluissa noin parilla tuhannella päivässä eli
            vuositasolla yli 700 000:lla.
         
         
         Valiokunta painottaa, että alkoholin kulutuksen kasvu
            tulee näkymään tarpeena lisätä kunnallisia
            peruspalveluita hyvin laajasti. Lisäresursseja tarvitaan
            terveydenhuollon ja suoranaisen päihdetyön lisäksi
            lastenneuvolatoimintaan, kasvatus- ja perheneuvolatoimintaan, lastensuojeluun,
            kriisiaputoimintaan sekä turvakotien ylläpitoon,
            asuntotoimeen, ennaltaehkäisevään toimintaan
            jne. Kaikkien näiden palveluiden kasvavaan kysyntään
            tulee kuntien sosiaali- ja terveystoimessa varautua osoittamalla
            niihin välittömästi lisää rahoitusta.
         
         
         Alkoholihaittojen ehkäisy
         
         Valiokunta pitää hyvänä,
            että hallitus valmistelee lähivuosiksi laajapohjaisen
            eri toimijatahojen yhteistyötä koordinoivan kansallisen
            alkoholiohjelman. Valtioneuvoston alkoholipolitiikan linjauksia
            koskevan periaatepäätöksen mukaan yhtenä keskeisenä tavoitteena
            on alkoholin kokonaiskulutuksen kääntäminen
            laskuun. Valiokunta katsoo, että tavoite on oikea ja siihen
            tulee kaikin keinoin pyrkiä. Tilanteessa, jossa alkoholin
            kulutukseen perinteisesti eniten vaikuttaneet tekijät,
            alkoholin saatavuus sekä sen hinta, muuttuvat suuntaan,
            joka tähän asti aina on lisännyt alkoholin
            kulutusta, mainitun tavoitteen saavuttaminen ei ole helppoa. Tavoitteen
            saavuttaminen edellyttää vastapainoksi erityisen
            määrätietoisia ja vaikuttavia keinoja
            kulutuksen hillitsemiseksi.
         
         
         Päihteiden vastaisessa työssä pitää toimia
            monilla tasoilla; valtion, kuntien, pienempien yhteisöjen
            ja myös yksilötasolla. Terveydenhuollossa tulee
            pyrkiä varhaisvaiheen tunnistukseen ja interventioon sekä ennaltaehkäisevään
            asennekasvatukseen. Tutkimusten perusteella tiedetään,
            että päihteistä aiheutuvista terveysongelmista
            paraneminen on todennäköisempää,
            jos oireet tunnistetaan varhain. Päihdehoidossa tulisi lisätä hoitomuotoja,
            joissa päihdeongelmaisen koko perhettä kuntoutetaan.
            Ennaltaehkäisevässä mielessä on
            päihdehoitoa kohdistettava erityisesti alkoholiongelmaisiin
            vanhempiin, joilla on pieniä lapsia. Ennaltaehkäiseviä toimia
            on tehostettava myös äitiyshuollossa. Ennaltaehkäisevässä työssä perusterveydenhuollon
            erikoissairaanhoidon, lastensuojelun, päihdehuollon ja muun
            sosiaalitoimen yhteistyö ja moniammatillinen asiantuntijuus
            on välttämätöntä, samoin yhteistyö kolmannen
            sektorin kanssa.
         
         
         Valtioneuvoston hyväksymissä alkoholipolitiikan
            linjauksissa on keskeisesti esillä lapsiin ja perheisiin
            kohdistuvien alkoholihaittojen vähentäminen. Nuorten
            alkoholin käyttöön voidaan vaikuttaa
            muun muassa vähittäismyynnin ja anniskelun ikärajasäännösten
            tehostetulla valvonnalla. Päivittäistavarakaupan
            osuus alkoholin vähittäismyynnistä on
            noin 40 prosenttia. Käytännössä helpoimmin
            lasten ja nuorten kulutukseen ajautuu juuri päivittäistavarakaupoista myytävä alkoholi.
            Alkoholilain säännökset rajoittavat myös
            erityisesti nuorille suunnattujen niin kutsuttujen limuviinojen
            myyntiä, koska vähittäismyyntilupa voidaan
            myöntää ainoastaan käymisteitse
            valmistettujen enintään 4,7 tilavuusprosenttia
            alkoholia sisältävien juomien vähittäismyyntiin.
            Alaikäisiin kohdistuvan alkoholijuomien mainonnan ja myynninedistämistoiminnan
            kiellon valvonnalla on myös tärkeä merkitys.
            Valiokunta korostaa tässä yhteydessä alkoholin
            vähittäismyyntiä harjoittavien Alko Oy:n
            ja päivittäistavarakauppiaiden vastuuta toimia
            omalta osaltaan alkoholihaittojen ennaltaehkäisyssä.
         
         
         Anniskelupaikoissa tapahtuvaa alkoholin myyntiä tulee
            pystyä nykyistä tehokkaammin valvomaan. Erityisesti
            yritysten omavalvontaa esimerkiksi alaikäisille ja päihtyneille
            myynnin osalta tulee tiukentaa. Yritysten kova kilpailu asiakkaista
            on synnyttänyt ravintolaelinkeinon piiriin paljon epäkohtia
            ja myös taloudellista rikollisuutta, jota ei pystytä nykyisillä voimavaroilla
            valvomaan. Valvonnan puute on tuonut alan työntekijöille
            lisääntynyttä turvattomuutta, ja viranomaisvalvonnan
            tehostaminen tukisi myös henkilökunnan pyrkimystä valvoa
            alkoholilain mukaisia anniskelurajoituksia. Myös nykyistä ravintoloiden
            aukioloaikoja koskevaa poikkeuslupakäytäntöä ja
            sen asianmukaisuutta tulisi arvioida uudelleen. Joka tapauksessa
            lääninhallitusten sosiaali- ja terveysosastojen
            alkoholihallintoresursseja tulisi olennaisesti lisätä, jotta
            valvontajärjestelmää voidaan pitää uskottavana.
            Myös nyt vapautettavaa alkoholin tuontia omaan käyttöön
            on käytännössä valvottava riittävästi. 
         
         
         Nykynuoret käyttävät alkoholia useammin
            ja rankemmin kuin nykyaikuiset vastaavan ikäisinä.
            Eurooppalaisessa vertailussa suomalaiset nuoret ovat humalajuomisen
            useudessa kärkimaiden joukossa. Viimeaikaiset tutkimustulokset
            kuitenkin kertovat, että nuorempien ikäluokkien
            alkoholinkäyttö olisi kääntynyt
            laskuun. Tätä kehitystä on vahvistettava
            aktiivisella asennekasvatuksella.
         
         
         Lasten ja nuorten alkoholinkäyttöön
            tulee puuttua riittävän ajoissa ja samalla estää varhaisen
            päihderiippuvuuden kehittymistä sekä vähentää hoidon
            tarvetta. Mitä nuorempana alkoholinkäyttö aloitetaan,
            oli sitten kyseessä kohtuullinen ja kontrolloitu tai runsas
            ja humalahakuinen alkoholinkäyttö, sitä varhaisemmalla
            aikuisiällä elimelliset alkoholiongelmat, kuten esimerkiksi
            alkoholin aiheuttamat maksa- ja haimasairaudet sekä aivovauriot
            tulevat ajankohtaisiksi. Varhaisella seurannalla, kuten koulupoissaoloihin
            puuttumisella ja kouluterveydenhoidon nykyistä tehokkaammalla
            käytöllä, voitaisiin toteuttaa ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa. 
         
         
         Ehkäistäessä nuorten syrjäytymistä ehkäistään
            myös päihdeongelmien kasvua. Tästä syystä on
            tärkeää jo päivähoidon
            ja peruskoulun aikana havaita syrjäytymisvaarassa olevat
            lapset ja pystyä tarjoamaan heille lisättyä tukea.
            Peruskoulun keskeyttämistä tulisi tukitoimenpiteillä estää samoin
            kuin suunnata aktivointitoimenpiteitä niihin nuoriin, jotka
            eivät hakeudu peruskoulun jälkeen koulutukseen
            tai työnhakijoiksi. Näin voitaisiin parantaa nuorten
            elämänhallintaa, jolla on suora yhteys myös
            päihteiden käyttöön.
         
         
         Aikuisten alkoholinkäyttö on monin tavoin esimerkkinä nuorten
            alkoholinkäytölle. Lapsen elämä alkaa
            perhepiirissä, ja perhe-elämä on yksi
            tärkeimpiä alueita, joka säätelee
            nuoren käyttäytymistä. Tutkimuksissa
            on havaittu, että hyvät kasvatuskäytännöt
            suojaavat nuoria päihteiden ongelmakäytöltä.
            Tämä edellyttää, että vanhemmat
            seuraavat läheltä nuoren elämää, ovat
            jatkuvasti vuorovaikutuksessa nuoren kanssa päätettäessä hänen
            elämänsä tärkeistä asioista
            ja ovat päivittäin tekemisissä lastensa
            kanssa. Vastaavasti huonot vanhemmuuskäytännöt
            ovat tutkimusten mukaan yhteydessä erilaisiin nuorten käyttäytymishäiriöihin,
            erityisesti päihteiden käytön varhaiseen
            alkamiseen. Tästä syystä vanhempien ja
            aikuisten vastuuta päihdekasvatuksessa tulee korostaa.
         
         
         Valiokunta painottaa, ettei nuorten alkoholin käyttöön
            liittyviä ongelmia voida käsitellä irrallaan
            muusta yhteiskunnasta eikä alkoholiongelmia voida poistaa
            tai lieventää kohdentamalla toimia vain nuorisoon.
            Valistuskampanjoita ja terveysvalistusta voidaan pitää mielekkäänä,
            jos toteutetaan valistuksen kanssa yhteneviä toimenpiteitä.
            Esimerkiksi päihteettömien ympäristöjen
            turvaaminen muun muassa urheilu- ja perhetapahtumissa samoin kuin
            työpaikoilla toimisi esimerkkinä siitä,
            että päihteetöntä elämäntapaa
            suojataan. Elämäntapoja koskevien selkeiden moraalikoodien
            tarjoaminen on asennekasvatuksessa tärkeää.
            On esimerkiksi korostettava, että alkoholin välittäminen
            alaikäiselle on rikos ja että kaikkien aikuisten,
            myös vanhempien ja aikuisten sisarusten, on kieltäydyttävä alkoholin
            välittämisestä lapsille. Vanhempien
            tulee myös omalla esimerkillään osoittaa,
            ettei humalahakuinen juominen ole hyväksyttävää.
         
         
         Tupakkavero
         
         Valiokunta pitää hyvänä,
            ettei hallitus esitä tupakkaveron alentamista. Valiokunta
            pitää tärkeänä, että aktiivista
            tupakoinnin vastustamistyötä jatketaan ja erityisesti
            pyritään ehkäisemään
            nuorten tupakoinnin aloittaminen. Tupakkaverosta saatavia varoja
            on suunnattava nykyistä enemmän WHO:n suosituksen
            mukaisesti tupakoinnin aloittamista estävään
            terveyskasvatukseen.
         
         
         Vaikutusten arviointi
         
         Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että ehdotetun lain vaikutuksia alkoholin kulutukseen, käyttötottumuksiin,
            haittojen kehitykseen sekä palvelujen tarpeeseen mahdollisimman
            kattavasti seurataan ja arvioidaan. Arvioinnin pohjalta tulee tarvittaessa
            nopeasti tehdä johtopäätöksiä alkoholipoliittisten
            linjausten tarkistamiseksi ja verojen nostamiseksi, jos alennukset
            osoittautuvat liian suuriksi. Hallituksen esityksen perustelujen
            mukaan alkoholin käytön aiheuttamat välittömät
            haittakustannukset nousevat ensi vuonna 120—123 miljoonaa
            euroa. Kuntien menoja välittömät haittakustannukset
            lisäisivät noin 15—19 miljoonaa euroa.
            Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että haittakustannusten rahoitukseen sekä kuntasektorilla
            että valtion toiminnoissa varaudutaan riittävästi
            jo vuonna 2004. Lisäksi valiokunta pitää välttämättömänä,
            että uudistuksen kustannusvaikutuksia sosiaali- ja terveydenhuoltoon
            laajasti seurataan.