Perustelut
Hallituksen esityksen tavoitteena on lisätä Kilpailu-
ja kuluttajaviraston toimivaltaa valvoa kilpailuneutraliteetin toteutumista
yksityisen ja julkisen taloudellisen toiminnan välillä ja
tarvittaessa puuttua kilpailun tasapuolisuutta vaarantavaan menettelyyn
tai toiminnan rakenteeseen. Esityksellä on kiinteä yhteys
hallituksen esitykseen kuntalain muuttamisesta (HE 32/2013
vp), johon sisältyy säädösehdotukset
kuntien velvollisuudesta yhtiöittää toimintansa
silloin, kun kunta hoitaa tehtävää kilpailutilanteessa
markkinoilla. Esitykset ovat osa hallituksen terveen kilpailun edistämisohjelmaa.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston keskeinen tehtävä olisi
valvoa yhtiöittämisvelvoitteen noudattamista siltä osin
kuin julkisen sektorin taloudellinen toiminta muussa kuin yhtiömuodossa
vaarantaisi kilpailun neutraalisuutta. Lisäksi virasto
valvoo, että kunta hinnoittelee toimintansa markkinaehtoisesti
kunnan toimiessa markkinoilla yhtiöittämisvelvoitteeseen
ehdotetuissa poikkeustilanteissa.
Viraston toimivalta
Valiokunta pitää hyvänä,
että hallituksen esityksellä parannetaan mahdollisuuksia
kilpailuongelmien kansalliseen ratkaisemiseen antamalla Kilpailu- ja kuluttajavirastolle
toimivaltaa asioissa,
jotka tähän asti ovat usein johtaneet komissiolle
tehtyihin kanteluihin. Ehdotettu kansallinen valvontamenettely ei
sinänsä vaikuta unionin kilpailusäännösten
soveltamiseen eikä komission toimivaltaan niiden valvonnassa.
Valiokunta korostaa, että esitys koskee vain taloudellista
toimintaa. Useimmat kunnan yleis- tai erityistoimialaan kuuluvat
tehtävät jäävät näin
lain soveltamisalan ulkopuolelle. Kunnan lakisääteisiä tehtäviä ei
kuntalain muuttamista koskevan hallituksen esityksen (HE
32/2013 vp) mukaan katsota hoidettavan kilpailluilla
markkinoilla, jos palveluja tuotetaan vain niille, joille kunnan
on lain perusteella järjestettävä palveluja.
Tällä perusteella suurin osa kunnallisesta sosiaali-
ja terveydenhuollosta jää Kilpailu- ja kuluttajaviraston
toimivallan ulkopuolelle. Yksittäistapauksessa nämäkin
saattavat tulla kilpailuneutraliteetin näkökulmasta
arvioitaviksi, jos kunta järjestää toiminnan
markkinaehtoisesti ja myy palveluita markkinoilla, joissa myös
yksityiset toimijat myyvät palveluita.
Valiokunta painottaakin, että kunnat voivat omilla
palveluiden järjestämistapaa koskevilla ratkaisuillaan
vaikuttaa siihen, tuleeko toiminta yhtiöittämisvelvoitteen
piiriin tai Kilpailu- ja kuluttajaviraston valvontaan.
Valiokunta huomauttaa kuitenkin, että rajanveto taloudellisen
ja ei-taloudellisen toiminnan välillä on tulkinnanvarainen.
"Taloudellisen toiminnan" -käsite tulkitaan EU-oikeudessa
laajasti, kuten esityksen perusteluissa kuvataan. Rajanvedossa taloudellisen
toiminnan ja viranomaistoiminnan välillä käytettäisiin
perustelujen mukaan tulkintavälineenä komission
tiedonantoa 2012/C8/02 EU:n valtiontukisääntöjen
soveltamisesta yleisiin taloudellisiin tarkoituksiin liittyvien
palvelujen tuottamisesta. Sen mukaan taloudellisen toiminnan käsitteen
ulkopuolelle jäisivät toiminnot, jotka luontaisesti ovat
osa viranomaisten erioikeuksia ja joiden suorittamisesta julkinen sektori vastaa.
Tällaisia ovat muun muassa niin sanottuun solidaarisuuden
periaatteeseen perustuva sosiaaliturva tai solidaarisuuden periaatteeseen
perustuva terveydenhuolto. Käsitteen sisältöä ei
ole esityksen perusteluissa määritelty eikä perusteluissa
ole myöskään kuvattu, mitä toimintoja
Suomessa luetaan kuuluvaksi mainitun käsitteen piiriin. Pääsääntöisesti
solidaarisuuden periaate pitää sisällään
muun muassa sen, ettei edun suuruus riipu henkilön maksamien
vakuutusmaksujen määrästä.
Valiokunta korostaa, että EU:ssa käytetty
sosiaaliturvan käsitteistö ei suoraan ole sovellettavissa
suomalaiseen sosiaaliturvaan, koska suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä monin
kohdin poikkeaa lähtökohdiltaan useimpien jäsenmaiden
sosiaaliturvasta. Näin ollen julkisten hyvinvointipalveluiden
luonteen määrittely tukeutuen tulkinnassa EU:n
valtiontukisäännöstöön
ja EU:n kilpailuoikeuden piirissä syntyneeseen käytäntöön
voi olla ongelmallista. Valiokunta toteaakin, että soveltamisalaa
koskeva säännös jättää virastolle
paljon harkintavaltaa sen suhteen, milloin säännökset
tulevat sovellettaviksi. Valiokunta katsoo, että viraston
ratkaisukäytäntöä on seurattava
myös kansallisten sosiaali- ja terveyspoliittisten tavoitteiden
kannalta.
Soveltamisalan poikkeukset
Taloudellisen toiminnan osalta kilpailuneutraliteetin vaatimukseen
ehdotetaan kahta poikkeusta. Ensinnäkin, jos menettely
tai toiminnan rakenne perustuu suoraan lainsäädäntöön,
vaatimusta ei sovellettaisi. Tällainen on tilanne esimerkiksi
lakiin perustuvan monopolin suhteen. Toiseksi vaatimusta ei sovelleta,
jos soveltaminen estäisi merkittävän
kansalaisten hyvinvointiin, turvallisuuteen tai muuhun sellaiseen
yleiseen etuun liittyvän tehtävän hoitamisen.
Jälkimmäisen soveltamisalapoikkeuksen osalta
valiokunta toteaa, esityksen perusteluihin viitaten, että kynnys
poikkeuksen soveltamiselle on varsin korkea. Poikkeuksen
soveltamisedellytykset tulevat todennäköisesti
täyttymään harvoin. Valiokunta korostaa,
että soveltamisalapoikkeuksen arvioinnissa on tärkeää painottaa
julkisen sektorin toiminnan muitakin yhteiskuntapoliittisia tavoitteita
kuin taloudellisen kilpailun toimivuus.
Kilpailu- ja kuluttajavirastolle tulisi lakiehdotuksen mukaan
valtuus kieltää kilpailuneutraliteettia vaarantava
menettely tai toimintarakenne ja asettaa kiellon tai velvoitteen
tehostamiseksi kunnalle uhkasakko. Valtuus merkitsee käytännössä,
että virastolla on mahdollisuus määritellä hyväksyttävät
toimintamuodot kunnan hoitaessa sille kuuluvia lakisääteisiä tehtäviään.
Valiokunta katsoo, että uudistuksen vaikutuksia tulee tarkkaan
seurata. Lisäksi tulee huolehtia siitä, että kunnat
saavat riittävästi tietoa uudistuksesta ja ohjeistusta
lainsäädännön mukaisen toiminnan
vaatimuksista.
Henkilöstövoimavarat
Sosiaali- ja terveydenhuollon näkökulmasta
ehdotetut säännökset Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimivallasta
jättävät monin osin väljyyttä säännösten
soveltamiseen. Soveltamisalan poikkeukset on myös määritelty
tulkinnanvaraisesti, kuten edellä on todettu. Säännösten
väljyydestä ja tulkinnanvaraisuudesta seuraa,
että Kilpailu- ja kuluttajavirasto voi jatkossa ratkaisuillaan
ohjata myös julkisten hyvinvointipalvelujen järjestämistä.
Hallituksen esityksessä todetaan, että toimivallan
laajennus edellyttää viiden uuden työntekijän
palkkaamista virastoon. Valiokunta korostaa uudistuksen edellyttävän,
että henkilöstön rekrytoinnissa turvataan
sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntemus virastossa.
Siirtymäaika
Kuntalain muuttamista koskevan hallituksen esityksen (HE
32/2013 vp) voimaantulosäännöksen
mukaan kunnan tai kuntayhtymän on viimeistään
vuoden 2014 loppuun mennessä siirrettävä yhtiöittämisvelvollisuuden
piiriin kuuluva toiminta hoidettavaksi erillisessä yhteisömuodossa
tai järjestettävä toiminta muutoin siten,
ettei se vääristä kilpailua. Kilpailulain
muuttamista koskevan lakiehdotuksen voimaantulosäännöksen
mukaan Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimivaltuuksien laajennus
tulisi vastaavasti sovellettavaksi vasta vuoden 2014 jälkeen.
Valiokunta huomauttaa kuntalain muuttamista koskevasta hallituksen
esityksestä antamassaan lausunnossa (StVL 8/2013
vp), että kunnissa oman toiminnan yhtiöittäminen
ja henkilöstön siirtyminen edellyttävät
pitkääkin valmistelua. Aiempien kokemusten perusteella
toiminnan yhtiöittäminen kestää vähintään
vuoden, mutta erityisesti monen kunnan yhteistoiminnassa tuotettujen
palvelujen yhtiöittäminen on kestänyt
jopa kolme vuotta. Kuntalain muutosta valmistellut työryhmä ehdottikin
kolmen vuoden siirtymäaikaa. Valiokunta pitää edellä mainitussa
lausunnossaan yhden vuoden siirtymäaikaa lyhyenä ja
esittää, että sitä pidennetään
vuoden 2016 loppuun saakka, kuten lakiehdotuksessa on työvoimapoliittisen
aikuiskoulutuksen osalta ehdotettu. Valiokunta pitää tätä tarpeellisena
myös sen vuoksi, että kuntarakennetta samoin kuin
sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämistä koskevat
merkittävät uudistukset vaativat lähivuosina
paljon valmistelutyötä kunta-alalla.
Edellä olevan johdosta valiokunta ehdottaa, että myös
kilpailulain muuttamista koskevan lakiehdotuksen 30 a ja
30 c §:ssä säädetty
Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimivaltuuksien laajennus tulisi
vastaavasti sovellettavaksi vasta vuoden 2016 jälkeen.