Perustelut
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on käsitellyt lakialoitteessa
tarkoitettuja pitkäaikaistyöttömien eläketuen
toimeenpanossa esiintyneitä soveltamisongelmia aiemmassa
lausunnossaan (StVL 9/2005 vp), jonka valiokunta antoi
pyydettyään ministeriöltä selvityksen
lain toimeenpanosta. Valiokunta käsitteli lausunnossaan
sen tietoon saatettuja lain toimeenpanossa esiin tulleita ongelmatilanteita,
jotka ovat johtaneet eläketuen hakijan kannalta kohtuuttomasti
etuuden epäämiseen. Tällaisia tilanteita
on syntynyt erityisesti sen johdosta, ettei eläketukeen
oikeuttaviksi päiviksi ole lain sanamuodon tiukan tulkinnan perusteella
luettu päiviä, jolloin henkilölle on maksettu
sairauspäivärahaa, eikä myöskään
päiviä, jolloin työmarkkinatukeen oikeutetulle
henkilölle ei tosiasiallisesti ole työmarkkinatukea maksettu,
esimerkiksi puolison tuloihin kohdistuneen tarveharkinnan vuoksi.
Valiokunta ei pitänyt tällaisia rajauksia lain
tarkoitusta vastaavina.
Valiokunta kiinnitti lausunnossaan lisäksi huomiota
siihen, ettei eläketukeen oikeuttavan 2 500 päivän
täyttymistä laskettaessa oteta huomioon päiviä,
jolloin henkilö on osallistunut työvoimapoliittiseen
toimenpiteeseen. Valiokunnan näkemyksen mukaan tältä osin
oli selvitettävä mahdolliset lainmuutostarpeet.
Valiokunta piti lausunnossaan välttämättömänä,
että sosiaali- ja terveysministeriö seuraa tiiviisti
lain toimeenpanoa ja ryhtyy toimenpiteisiin, jos lain tarkoitus
jää Kansaneläkelaitoksen tai muutoksenhakuelinten
ratkaisukäytännössä toteutumatta.
Valiokunnan käsittelyyn nyt ottamassa
lakialoitteessa ehdotetaan lain muuttamista juuri valiokunnan lausunnossa
tarkoitetuilta osin.
Valiokunnan näkemyksen mukaan pitkäaikaistyöttömien
eläketukea koskevan lain pikainen muuttaminen sen voimaantulon
jälkeen on tarkoituksenmukaista lain toimeenpanon joutuisuuden
varmistamiseksi ja tuen hakijoiden kannalta ratkaisuja tarpeettomasti
pitkittävien muutoksenhakuprosessien välttämiseksi.
Valiokunta katsookin asianmukaiseksi selkeyttää lakialoitteessa
esitetyin tavoin lain 1 §:ssä säädettyjä tuen
myöntämisedellytyksiä, jotta tulkintaongelmat
vähentyisivät lain toimeenpanossa.
Valiokunta ehdottaa lakialoitteessa ehdotetun lisäksi
lain 21 §:n 2 momentin muuttamista, jotta aloitteessa tarkoitettuja
tai niihin rinnastuvia kohtuuttomia ratkaisuja voitaisiin toimeenpanossa
välttää. Kun työvoimatoimiston
hakijasta antama lausunto ei ole Kansaneläkelaitosta sitova,
jää Kansaneläkelaitokselle harkintavaltaa
muun muassa silloin, kun hakijan tilanne juuri 31.12.2004 voisi
johtaa kohtuuttomasti etuuden epäämiseen. Tällainen
tilanne saattaisi syntyä esimerkiksi henkilölle,
joka on 31.12.2004 osallistunut työvoimapoliittiseen toimenpiteeseen
jääden kuitenkin työttömäksi.
Tällainen henkilö kärsisi aktiivisuudestaan
esimerkiksi suhteessa työstä kieltäyneeseen.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ehdotettu lainmuutos lisäisi
eläketuen kustannuksia yhteensä 8 miljoonalla
eurolla, josta työeläkejärjestelmän
osuus on 0,7 miljoonaa euroa. Kun eläketuen maksaminen
vähentäisi työmarkkinatukimenoja 4,7
miljoonalla eurolla ja yleisen asumistuen menoja 1,3 miljoonalla
eurolla, aiheutuu lainmuutoksesta valtion nettomenoihin lisäystä 1,3
miljoonaa euroa.
Valiokunta toteaa lakiehdotuksen 1 §:n 1 momentin osalta,
ettei momentissa enää edellytetä etuuden
maksua työttömyyden perusteella, jolloin muun
muassa työvoimapoliittisen toimenpiteen ajalta kertyneet
päivät otetaan 2 500 tai 2 000
päivän laskennassa huomioon. Sen sijaan työssä käyvien
henkilöiden yhdistelmätuki ja matka-avustus jäävät
kertymän ulkopuolelle. Valiokunta toteaa vielä,
että momenttiin lisätyssä virkkeessä mainittu
2 500 päivän kertymä koskee
sekä työttömyyspäivärahan
enimmäisaikaa että työmarkkinatukea.
Voimaantulosäännöksen mukaan lakia
sovelletaan 1 päivästä toukokuuta alkaen.
Kansaneläkelaitos oikaisee viran puolesta niiden henkilöiden
eläkepäätökset, jotka tulevat
lainmuutoksessa oikeutetuiksi eläketukeen.