Perustelut
Oikeus työttömyysturvaan
Hallituksen esityksellä selkeytetään
ja samalla laajennetaan työntekijän oikeutta työttömyysturvaan
eräissä tilanteissa. Työnteon ja palkanmaksun
keskeytyminen työsopimuksen ehdon perusteella määriteltäisiin
työttömyysturvalaissa lomautukseen rinnastettavaksi
syyksi ja työnhakijaa pidettäisiin tänä aikana
työttömänä. Käytännössä muutos
koskee erityisesti kouluissa työskentelevien kouluavustajien
ja tuntiopettajien oikeutta työttömyysturvaan
koulutyön keskeytyksien ajalta. Vastaavia koulujen loma-ajaksi keskeytyviä töitä on
myös seurakunnissa ja järjestöissä.
Lakiehdotuksen perusteella tällaisissa töissä työskenteleville
voitaisiin maksaa työttömyysetuutta työnteon
keskeytyksen ajalta, jos etuuden maksamisen muut edellytykset ovat
olemassa.
Valiokunta toteaa, että ehdotetulla muutoksella voidaan
vahvistaa työntekijöiden yhdenvertaista kohtelua.
Pääsääntöisesti työsopimuksessa
sovittu työntekovelvollisuuden loppuminen johtuu koulujen
vakiintuneista toiminta-ajoista, eikä työntekijällä ole
mahdollisuuksia tältä osin vaikuttaa työsopimuksen
ehtoihin, eikä työsopimuksen sopimistilannetta
voi näin ollen pitää tasavertaisena.
Lisäksi toimintatavat ja sopimusehdot eri kunnissa vaihtelevat.
Ammattitaitosuoja
Työttömyysetuuden saaminen lomautukseen rinnastettavan
syyn perusteella tarkoittaisi näiden henkilöiden
kohdalla pääsääntöisesti
sitä, ettei oman alan työtä olisi saatavissa,
koska kaikkien koulujen kesälomat ajoittuvat samaan ajankohtaan.
Tästä syystä lakiehdotuksessa poistetaan näiden
henkilöiden osalta työttömyysturvalain
2 luvun 13 §:ssä säädetty
ammattitaitosuoja. Jos näillä työnhakijoilla
olisi normaali kolmen kuukauden ammattitaitosuoja, heille ei voitaisi
tarjota muuta työtä, jota heidän olisi
työttömyysetuuden saamisen edellytyksenä otettava
vastaan. Koulujen kesäloma-aika on tyypillisesti enintään
kolme kuukautta.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että toiminnan keskeytyksen ajaksi kunnissa pyritään
järjestämään vaille työtä jääville
soveltuvaa korvaavaa työtä. Palkanmaksun jatkuminen
turvaa työntekijöiden toimeentuloa paremmin kuin
työttömyysetuus. Lakiesitykseen sisältyvä ammattitaitosuojan
poistaminen lakiehdotuksen tarkoittamissa tilanteissa pitää sinänsä huolen
siitä, ettei esityksellä luoda työttömyysturva-automaattia.
Mikäli henkilö ei ota vastaan työttömyysturvalain mukaista
työtä, hänelle määrätään
karenssi eikä hänellä määräajan
aikana ole oikeutta työttömyysturvaan. Työteko
on siis ensisijaista työttömyysetuuteen nähden.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, ettei lakiehdotuksen
tarkoituksena myöskään ole helpottaa
työttömyysturvan käyttöä palkan
kompensaationa. Tästä syystä on tarpeen
seurata, lisääkö uudistuksen voimaantulo
sellaisten työsopimusehtojen käyttöä,
joilla toiminnan keskeytykset vapauttavat palkanmaksusta. Ehtojen yleistyminen
heikentäisi palkansaajien asemaa ja vääristäisi
työnantajien kesken työnantajavelvoitteista aiheutuvaa
kustannustenjakoa.
Valiokunta pitää nyt ehdotettua työttömyysturvan
uudistusta parannuksena erityisesti kouluavustajien asemaan. Valiokunta
katsoo kuitenkin, että kouluavustajien asemaa tulisi ensisijaisesti
parantaa nykyistä paremmilla työehdoilla. Erityistä tukea
tarvitsevien lasten määrän kasvu lisää myös
kouluavustajien tarvetta. Työn houkuttelevuuden lisäämiseksi
kouluavustajien työ tulisi järjestää kokopäiväiseksi
ja vakituisiin työsuhteisiin perustuviksi. Lisäksi
kouluavustajille tulisi järjestää ammattiin
pätevöittävää koulutusta.
Muut ehdotukset
Esitykseen sisältyvät ehdotukset työttömyysturvaoikeudesta
silloin, kun työnteko on estynyt työpaikkaa kohdanneen
tulipalon tai siihen verrattavan syyn takia, ovat perusteltuja.
Kyse on lukumääräisesti vähäisistä tapauksista,
mutta yksilön kannalta tärkeistä parannuksista
tai täsmennyksistä. Esityksellä voidaan
parantaa työntekijöiden yhdenvertaista oikeutta
työttömyysturvaan työn loppuessa työantajan
toiminnan keskeytyksen takia. Myös lakiin ehdotettavat uudet
säännökset työttömyysturvan
maksamisesta virasta pidättämisen ajalta ovat
tarpeellisia.
Ikäraja
Työttömyysturvaa maksetaan pääsääntöisesti työttömyysturvalain
3 luvun 1 §:n mukaan sen kuukauden loppuun, jolloin
etuuden hakija täyttää 65 vuotta. Vain
laissa erikseen mainituissa tilanteissa, pääsääntöisesti
koko- tai osa-aikaisesti lomautetuille, voidaan etuutta maksaa 68
ikävuoteen saakka. Valiokunta katsoo, että lomautukseen
rinnastettavalla syyllä työttömäksi
jäävät on johdonmukaista rinnastaa myös
etuuden saamista koskevien ikärajojen osalta lomautettuihin.
Tästä syystä valiokunta ehdottaa, että työttömyysturvalain
3 luvun 1 §:n 2 momenttia muutetaan.
Ikärajan muutoksella ei juurikaan ole vaikutusta työttömyysturvan
menoihin. Vuonna 2008 vain 32:lle yli 65-vuotiaalle henkilölle
oli maksettu ansiopäivärahaa. Ansiopäivärahaan
ei esityksen tarkoittamissa tilanteissa maksettaisi valtionosuutta,
kuten ei lomautusaikaisessakaan etuudessa. Päivärahat
rahoitetaan työnantajien ja työntekijöiden
työttömyysvakuutusmaksuilla.
Valiokunta pitää tärkeänä lakiehdotuksen
nopeaa voimaantuloa, jotta näiden palkansaajien asemaa
ja sosiaaliturvaa voidaan parantaa jo vuoden 2009 kesästä alkaen.
Lakialoite
Valiokunta on hyväksynyt lakiehdotuksen hallituksen esityksen pohjalta, minkä
vuoksi
lakialoite ehdotetaan hylättäväksi.