Yleisperustelut
Yleistä
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Hallituksen esitys perustuu valtioneuvoston 11.4.2002 terveydenhuollon
tulevaisuuden turvaamiseksi tekemään periaatepäätökseen,
jonka mukaan terveydenhuollon henkilöstölle järjestetään
täydennyskoulutusta peruskoulutuksen pituudesta, työn
vaativuudesta ja toimenkuvan muuttumisesta riippuen keskimäärin
3—10 päivää vuodessa. Valiokunta
pitää hyvänä, että kansallisen
terveydenhuoltohankkeen toimeenpanossa tältä osin
edetään. Korkeatasoisen osaamisen varmistaminen
kansalaisten hyvinvointiin keskeisesti vaikuttavassa terveydenhuollon
toiminnassa on siinä määrin tärkeä asia,
että lain tasoista ohjausta voidaan pitää perusteltuna.
Lakiin otettavat säännökset antavat perustan
täydennyskoulutuksen tarpeiden arvioinnille ja koulutustarpeisiin
vastaamiselle aiempaa systemaattisemmin. Täydennyskoulutustarjontaa
on nykyisinkin runsaasti, mutta tarjonta on kirjavaa eikä sen
ole koettu kaikilta osin vastaavan henkilöstön
täydennyskoulutustarpeita. Täydennyskoulutukseen
hakeutuminen tai pääseminen ei myöskään
toteudu järjestelmällisesti. Lakiin kirjattava
työnantajan velvoite huolehtia henkilöstön
täydennyskoulutuksesta on omiaan systematisoimaan ja vakauttamaan
terveydenhuoltohenkilöstön täydennyskoulutusta
ja ohjaamaan koulutuksen toteuttamista väestön
terveystarpeiden mukaan.
Täydennyskoulutuksen sisältö
Täydennyskoulutuksen tarkoituksena on lisätä ja ylläpitää viranhaltijoiden
ja työntekijöiden ammattitaitoa ja osaamista.
Täydennyskoulutus liittyy kiinteästi työtehtäviin
ja niiden kehittämiseen. Täydennyskoulutus on
tärkeää paitsi ammattitaidon ylläpitämisessä ja
osaamisen kehittymisessä myös työssä jaksamisessa
ja terveydenhuollon muutosten läpiviennissä.
Sosiaali- ja terveysministeriö antaa ehdotetun lain
mukaan täydennyskoulutuksesta tarkemmat säännökset,
mikä koulutuskäytännön harmonisoinnin
ja kehittämisen kannalta onkin tarkoituksenmukaista. Valiokunta
toteaa, että painopisteen tulee olla
pitkäjänteisessä, suunnitelmallisessa
ja uusia toimintakäytäntöjä luovassa
täydennyskoulutuksessa. Täydennyskoulutuksen tulee
linkittyä kiinteästi sosiaali- ja terveydenhuollon
valtakunnallisiin kehittämisohjelmiin sekä organisaatioiden
strategiseen kehittämiseen. Täydennyskoulutuksen
on tapahduttava organisaation tarpeista käsin,
mutta sen on tuettava myös työntekijän
yksilöllistä ammatillista kasvua.
Lakiehdotuksen muotoilussa painottuu järjestetyn täydennyskoulutuksen
rooli. Henkilöstön omaehtoista koulutusta olisi
myös suotavaa tukea osana henkilöstön
täydennyskoulutusta, edellyttäen, että koulutus
on suunnitelmallista ja työyhteisön strategisten
linjausten ja henkilön työtaitojen kehittämisen
kannalta tarkoituksenmukaista. Täydennyskoulutuksen piiriin
ei tulevaisuudessakaan kuitenkaan voi siirtää osioita perusopetuksesta
vaan perusopetuksen laadusta ja riittävästä yhtenäisyydestä on
huolehdittava. Valiokunta huomauttaa, että täydennyskoulutuksen
ohella henkilöstön rekrytointi, perehdyttäminen,
työn ohjaus sekä työhön liittyvät
kehittämistehtävät ovat osa ammattitaidon
lisäämiseen ja ylläpitoon liittyvää henkilöstön
kehittämistä.
Täydennyskoulutuksen määrä
Valtioneuvoston periaatepäätöksen
mukaan terveydenhuollon henkilöstölle tulisi järjestää täydennyskoulutusta
keskimäärin 3—10 päivää vuodessa.
Hallituksen esityksen perusteluissa todetaan, että määrällisesti
lähtökohtana olisi valtioneuvoston periaatepäätöksen
linjaus. Sen sijaan lakiin tai asetukseen ei ehdoteta säännöksiä täydennyskoulutuksen
määrästä. Valiokunta pitää tätä perusteltuna,
koska vuositasolla yksittäisten viran- tai toimenhaltijoiden
täydennyskoulutustarve voi vaihdella huomattavastikin. Lisäksi
määrällisten tavoitteiden toteuttaminen saattaa
käytännössä tapahtua koulutuksen
sisällön kustannuksella. Valiokunta huomauttaa
kuitenkin, ettei perusteluihin kirjattu keskimääräisen
tavoitteen enimmäismäärä myöskään
saa muodostua koulutuspäivien maksimiksi.
Valiokunta pitää hyvänä,
että täydennyskoulutuksen kohderyhmäksi
on määritelty terveydenhuollon toimintayksiköiden
koko terveydenhuollon toimintaan osallistuva henkilöstö.
Tällainen täydennyskoulutusvelvoite on omiaan
takaamaan potilaan hoidon kokonaisuuden toteuttamisen saumattomana.
Tuloksellinen hoito edellyttää, että potilaan
välittömään hoitoon osallistuvien
lisäksi myös hoidon tukipalveluita tuottavat henkilöstöryhmät
ovat täydennyskoulutuksen piirissä.
Täydennyskoulutuksen järjestäminen
Täydennyskoulutus esitetyn laajuisena vaatii aiempaa
enemmän sijaistyövoimaa. Sijaistyövoiman
puute sekä palkkaamiseen käytettävien resurssien
niukkuus tullevat käytännössä vaikeuttamaan
täydennyskoulutuksen toteuttamista. Koulutus vaatii huomattavaa
taloudellista panostusta myös kuntatyönantajalta.
Pitkällä tähtäimellä asianmukaisesta
täydennyskoulutuksesta huolehtiminen puolestaan voi edistää sekä henkilöstön
saantia että henkilöstön pysyvyyttä julkisen
terveydenhuollon toimintayksiköissä.
Palvelujärjestelmän organisaatioiden strategioihin
liittyvä prosessimainen, palveluja ja ammattitaitoa kehittävän
täydennyskoulutuksen suunnittelu ja toteuttaminen on vaativa
prosessi. Koulutuksen hankkijan ja tuottajan saumaton yhteistyö on
koulutuksen oikean kohdentumisen ja vaikuttavuuden edellytys. Koulutus-
ja työelämän organisaatioiden lisäksi
suunnitteluyhteistyöhön tulisi osallistua lääninhallitusten,
maakuntaliittojen, osaamiskeskusten ja työvoimaviranomaisten.
Yhteistyö mahdollistaa hyvien käytäntöjen
kokeilun sekä erityisesti pienten toimintayksiköiden
tarpeiden huomioon ottamisen. Täydennyskoulutusta organisoitaessa
tulisi hyödyntää se pitkäaikainen
osaaminen ja asiantuntemus, joka on täydennyskoulutusta
perinteisesti järjestäneillä yliopistoilla,
korkeakouluilla ja järjestöillä, mutta
joiden koulutuskysyntää käytettävissä olleiden
määrärahojen niukkuus on vähentänyt.
Seuranta ja arviointi
Täydennyskoulutuksen seuranta ei tällä hetkellä toteudu
systemaattisesti, ja koulutuksen arviointi on vähäistä.
Ehdotettu uudistus edellyttää paitsi koulutuksen
suunnitelmallisuuden myös seurannan kehittämistä.
Terveydenhuollon toimintayksiköiden tulee seurata täydennyskoulutuksen
toteutumista henkilöstötilinpäätösten
avulla, ja valtakunnallinen seuranta on tarkoitus toteuttaa tilastotietojen
kautta. Tilastotiedot tullaan kokoamaan toimintayksiköiden
seurantatietojen avulla. Pelkkä seuranta ei
kuitenkaan riitä sen arvioimiseen, kuinka täydennyskoulutuksen
tavoitteet on saavutettu. Tästä syystä täydennyskoulutuksen
vaikuttavuuden arviointi tulee järjestää.
Henkilöstön kehittämisen, koulutuksen
ja oppimisen tuloksellisuutta on syytä arvioida ensisijaisesti
sen mukaan, miten oppiminen näkyy työssä ja
väestölle tarjotuissa terveydenhuoltopalveluissa.
Täydennyskoulutuksen laajentaminen
Esityksen perustelujen mukaan sosiaali- ja terveysministeriössä on
valmisteilla muutoksia yksityisestä terveydenhuollosta
annettuun lakiin. Samoin sosiaalisektorin henkilöstön
täydennyskoulutuksen turvaamista koskeva lainvalmistelutyö on
ministeriössä erikseen vireillä. Valiokunta
pitää välttämättömänä,
että yksityisessä terveydenhuollossa toimivan
henkilöstön täydennyskoulutustarve uudistustyössä otetaan huomioon.
Yksityissektoria auttaisi alueellinen yhteistyö yli työorganisaatio-
ja sektorirajojen. Yhteistyön etuna olisi esimerkiksi hoitokäytäntöjen
ja toimintatapojen linjausten yhteneväisyys. Lisäksi
valiokunta pitää erityisen kiireellisenä täydennyskoulutusvelvoitteen
ulottamista myös sosiaalihuollon henkilöstöön.