Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 23 päivänä toukokuuta 2006 lähettänyt sosiaali- ja terveysvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen toimintakertomuksen 2005 (K 7/2006 vp).
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
valtuutettujen puheenjohtaja Maija Perho ja valtuutettujen sihteeri Olli Valpola, Kansaneläkelaitoksen valtuutetut
puheenjohtaja Pertti Parmanne ja sihteeri Juhani Rantamäki, Kansaneläkelaitoksen hallitus
pääjohtaja, hallituksen jäsen Jorma Huuhtanen ja johtaja Matti Puhakka, Kansaneläkelaitos
puheenjohtaja Brita Järvinen ja työsuojelun päävaltuutettu Tiina Kiuru, Kansaneläkelaitoksen Toimihenkilöt ry.
vanhempi hallitussihteeri Juha Rossi, hallitussihteeri Marjaana Maisonlahti ja neuvotteleva virkamies Minna Liuttu, sosiaali- ja terveysministeriö
Kansaneläkelaitos on kertomusvuonna edelleen kehittänyt asiakaspalveluaan. Vuosi oli asiakaspalvelun teemavuosi, ja vuoden 2005 kartoitusvaiheen jälkeen valmistellaan Kelan palvelustrategian ja tietojenkäsittelyn toimintastrategian rinnakkainen uudistaminen. Kelan toimistojen asiakkaiden selvityksissä antaman palautteen perusteella tyytyväisyys toimistojen palveluihin on korkeammalla tasolla kuin Kelan julkisuuskuvan perusteella voisi päätellä. Kehittämisohjelman tavoitteet muun muassa palveluhenkisyyden lisäämisestä, asiakaspalveluosaamisen syventämisestä ja toimintatapojen yhtenäistämisestä ovat jatkuvasti tärkeitä ja lisäävät valiokunnan käsityksen mukaan sekä asiakastyytyväisyyttä että henkilöstön työhyvinvointia.
Lainsäädännön selkeyttäminen on edennyt, mutta kuten kertomuksessa todetaan, ei etuusjärjestelmien sisältö ole riittävästi kehittynyt selkeämpään suuntaan. Selkeyttämishankkeissa on pitkälti ollut kyse sinänsä tärkeästä säädösteknisestä uudistamisesta. Valiokunta yhtyy kertomuksessa esitettyyn näkemykseen siitä, että asioiden käsittelyä on tarpeen edelleen helpottaa ja lainsäädännön ymmärrettävyyttä parantaa. Kansaneläkelaitoksen asema on keskeinen lainsäädännön käytännön soveltamisessa saadun tiedon välittämisessä lainvalmistelussa hyödynnettäväksi. Kansaneläkelaitoksen lakisääteisenä tehtävänä onkin tehdä ehdotuksia toimialaansa koskevan lainsäädännön kehittämisestä.
Tärkeänä esimerkkinä edellä mainitun tehtävän toteuttamisesta voidaan mainita 65 vuotta täyttäneiden vaikeavammaisten kuntoutukseen liittyvien väliinputoamisriskien käsittely ja valtuutettujen sosiaali- ja terveysministeriölle toimittama kirjelmä, jossa korostettiin, ettei kuntoutus saisi keskeytyä vain 65 ikävuoden täyttymisen takia. Valtuutetut esittivät myös pikaisen selvityksen tekemistä vanhuuseläkeiän täyttäneiden vaikeavammaisten kuntoutuksen rahoituksen ja kuntoutusvastuun järjestämisestä. Eduskunta edellytti Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksia koskevaan hallituksen esitykseen (HE 3/2005 vp) antamassaan vastauksessa, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin sellaisten yksiselitteisten menettelytapaohjeiden laatimiseksi, joiden perusteella turvataan myös 65 vuotta täyttäneiden vaikeavammaisten lääkinnällisen kuntoutuksen joustava jatkuminen yksilöllisen kuntoutustarpeen mukaisena. Hallituksen toimenpidekertomuksen mukaan menettelytapaohjeet on laadittu syksyllä 2005 yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön, Kansaneläkelaitoksen ja Kuntaliiton kesken ja ne on jaettu muun muassa sairaanhoitopiireille ja terveyskeskuksille. Valiokunta pitää tärkeänä, että ohjeiden toimivuutta ja kuntoutuksen toteutumista seurataan.
Valiokunta kiinnittää myös huomiota Kansaneläkelaitoksen merkittävään rooliin sairausvakuutuksen lääkekorvauskustannusten kehityksen seurannassa ja kustannuskehityksen hallinnan vaihtoehtojen arvioinnissa. Erinomaisena esimerkkinä tästä on kertomuksen liitteessä mainittu selvitys kolesterolilääkkeiden käytön yleistymisestä ja lääkevaihdolla saavutettavissa olevista kustannussäästöistä. Valiokunta pitää tärkeänä, että Kansaneläkelaitos edelleen aktiivisesti ja aloitteellisesti seuraa lääkekustannusten kehitystä ja tekee tarvittaessa ehdotuksia lainsäädännön kehittämiseksi.
Kansaneläkelaitoksen ja työeläkejärjestelmän yhteistyönä on kokeiltu työ- ja toimintakyvyn arvioinnin uusia menetelmiä (niin sanottu PCA-malli). Menetelmien tavoitteena on lisätä työ- ja toimintakykyarvion läpinäkyvyyttä ja vähentää asiakkaan, hoitavan lääkärin ja eläkelaitoksen vakuutuslääkärin välisiä näkemyseroja. Ensimmäisten kokeilutulosten perusteella suurin osa lääkäreistä sai menetelmässä käytetyn lomakkeen avulla selventävää tietoa eläkkeen hakijan toimintakyvystä. Myös enemmistö eläkkeen hakijoista piti menetelmää tärkeänä. Valiokunta kannattaa menetelmän käytöstä saatujen positiivisten tulosten perusteella kertomuksessa esitettyä suunnitelmallista etenemistä menetelmien ottamisessa pysyvään käyttöön. Valiokunnan käsityksen mukaan työkyvyttömyyseläkkeiden myöntökäytäntöjä on edelleen pyrittävä selkeyttämään ja yhtenäistämään.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa,
että eduskunta hyväksyy kertomuksen ja
että tämä mietintö lähetetään tiedoksi Kansaneläkelaitoksen valtuutetuille.
Helsingissä 20 päivänä kesäkuuta 2006
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Harri Sintonen