Perustelut
         
         Osasairauspäiväraha
         
         Osasairauspäiväraha on työterveyshuollon
            keinovalikoimaan kuuluva etuus, joka on tehokas keino lisätä kiinnittymistä työelämään
            ja ehkäistä työkyvyttömyyttä.
            Etuuden nykyinen 72 arkipäivän enimmäiskesto
            on osoittautunut joidenkin sairauksien, kuten mielenterveyden häiriöiden
            ja tuki- ja liikuntaelinsairauksien, kohdalla liian lyhyeksi toipumisajaksi
            kokoaikaiseen työhön palaamiseksi. Tästä syystä on
            perusteltua pidentää enimmäisaikaa 120
            arkipäivään. Koska osasairauspäiväraha
            mahdollistaa osittaisen työnteon sairaudesta huolimatta,
            lyhentää se työkyvyttömyysaikaa  ja  voi
            joidenkin sairauksien kohdalla merkitä myös nopeampaa
            toipumista sairaudesta. Pitkä poissaolo työelämästä kasvattaa
            työkyvyttömyyden riskiä, ja riskin pienentämiseksi
            on syytä tukea varhaista työhön paluuta
            silloin, kun työkykyä kuitenkin on jäljellä sairaudesta
            huolimatta. Vastaavaa mahdollisuutta osittaisen työkyvyn
            käyttöön tulisi valiokunnan näkemyksen
            mukaan selvittää sairastuneiden opiskelijoiden
            osalta, joilla opinnoissa osittain mukana oleminen saattaisi edistää kuntoutumista,
            vaikka sairausloma vielä jatkuu.
         
         
         Sairauslomalta osa-aikaiseen työskentelyyn paluuta
            suunniteltaessa on valiokunnan näkemyksen mukaan tärkeää yhteistyössä työterveyshuollon
            kanssa varmistaa, että työn kuormittavuus on sopivassa
            suhteessa sairastuneen työkykyyn ja voimavaroihin. Osa-aikaisen
            työskentelyn sairauden aikana tulee perustua potilaan hoitoon
            ja kuntoutukseen liittyviin näkökohtiin. Jotta
            mahdollisuus osasairauspäivärahaan lisäisi
            työhön osallistumista, edellyttää se töiden
            tosiasiallista keventämistä, työaikojen
            ja työtehtävien järjestelyjä ja
            esimiesten sitoutumista osatyökykyisyyden huomioon ottamiseen työpaikalla
            samoin kuin osa-aikaisten työtehtävien tarjonnan
            lisäämistä.
         
         
         Valiokunta pitää myönteisenä,
            että etuuden piiriin pääsevät
            nyt  myös kahdessa tai useammassa osa-aikaisessa työsuhteessa
            työskentelevät, jotka eivät sairautensa
            vuoksi jaksa kokoaikaista työskentelyä, mutta
            ovat mahdollisesti kykeneviä työhön lyhentämällä työaikaa
            kussakin työsuhteessa tai työskentelemällä yhdessä osa-aikaisessa
            työssä. Uudistus parantaa näin silpputöitä tekevien
            asemaa. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että osasairauspäivärahan
            käyttöönotto ja sen käytön
            jatkuva lisääntyminen eivät ole vähentäneet täysiaikaisten
            sairauspäivärahojen määrää.
            Osasairauspäivärahaa käytetään  täyden
            sairauspäivärahajakson jälkeen, mutta
            ei sen sijasta. Osasairauspäivärahan käyttöä koskeneen
            selvityksen mukaan täydelle työkyvyttömyyseläkkeelle jäämisen
            riski kuitenkin pieneni, sen sijaan osatyökyvyttömyyseläkkeelle
            jäämisen riski kasvoi.  Valiokunta pitää tärkeänä,
            että osasairauspäivärahan käytön
            yhteyttä työkyvyttömyyseläkkeisiin
            ja sairauspäivärahajaksojen kestoon seurataan.
            Lainmuutoksen vaikutukset myös työhön
            osallistumiseen tulee selvittää sekä osasairauspäivärahaan  jo  aiemmin oikeutettujen
            että  uusien
            osa-aikatyötä tekevien etuudensaajien osalta.
         
         
         Ammatillinen kuntoutus
         
         Kelan ammatillisen kuntoutuksen myöntöedellytyksistä ehdotetaan
            poistettavaksi tällä hetkellä vaihtoehtoisena
            edellytyksenä oleva työkyvyttömyyden
            uhka. Mainittu edellytys lisättiin lakiin, jotta ammatillinen
            kuntoutus työkyvyttömyyden uhan vuoksi käynnistettäisiin
            lähtökohtaisesti samoilla perusteilla työeläke-
            ja kansaneläkejärjestelmässä.
            Työkyvyttömyyden uhkaa koskeva edellytys on kuitenkin
            kiristänyt soveltamiskäytäntöä ja
            vaikeuttanut etenkin nuorten pääsyä ammatilliseen
            kuntoutukseen ja johtanut kuntoutushakemusten mittavaan hylkäysmäärään.
            Valiokunta toteaa, että vinoutuneen tulkinnan vuoksi on
            perusteltua selkeyttää lakia, jotta myös
            työikäisten nuorten ja aikuisten, jotka eivät
            ole kiinnittyneet työelämään,
            pääsy ammatilliseen kuntoutukseen lainsäätäjän
            tarkoittamalla tavalla varmistettaisiin.
         
         
         Valiokunta pitää erittäin myönteisenä,
            että hallituksen esityksellä selkeytetään
            soveltamiskäytännössä ongelmalliseksi
            osoittautuneita myöntöperusteita muiltakin osin.
            Jotta opiskelijoiden mahdollisuus ammatilliseen kuntoutukseen paranisi,
            määritellään opiskelukyvyn heikentyminen
            yhdeksi perusteeksi arvioitaessa tarvetta ammatillisen kuntoutuksen
            käynnistämiseen. Lisäksi lakia muutetaan
            niin, että työ- tai opiskelukyvyn ja ansiomahdollisuuksien
            heikentymistä arvioitaessa korostetaan aiempaa vahvemmin
            asiakkaan kokonaistilannetta. Tämänhetkisessä soveltamiskäytännössä on
            ongelmana, että se painottaa myöntämisedellytysten arviointia
            hyvin sairauskeskeisesti.  Vaikka pääsääntöisesti
            työ- tai opiskelukyvyn heikentyminen johtuu sairaudesta,
            voi toisinaan olla tilanteita, joissa pelkkä sairaus ei
            yksinään aiheuta olennaista heikentymistä,
            mutta henkilön kokonaistilanne, sairaus mukaan lukien,
            on sellainen, että työ- tai opiskelukyky ja ansiomahdollisuudet
            ovat olennaisesti heikentyneet. 
         
         
         Valiokunta korostaa, että soveltamiskäytännössä asiakkaan
            kokonaistilanteen arviointi tulee aina tehdä, jos sairausperuste
            ei ole riittävä kuntoutuksen myöntämiseen.
            Tällöin kuntoutukseen voi päästä myös
            silloin, kun työ- ja opiskelukyvyn tai ansaintamahdollisuuksien
            heikentymiseen vaikuttavat esimerkiksi psyykkinen tai sosiaalinen
            toimintakyky, elämäntilanne sekä taloudelliset
            ja sosiaaliset seikat.
         
         
         Valiokunta pitää kuntoutuksen vaikuttavuuden
            näkökulmasta tärkeänä,
            että lakiin tehtävien muutosten jälkeen
            ammatillinen kuntoutus voidaan  aloittaa aiempaa varhemmin
            eli silloin, kun henkilön kokonaistilanteen perusteella
            on arvioitavissa hänen työ- tai opiskelukykynsä taikka
            ansiomahdollisuuksiensa olennaisesti heikentyvän lähivuosina,
            vaikka otettaisiin huomioon hoidon ja lääkinnällisen
            kuntoutuksen mahdollisuudet.  Esimerkiksi etenevissä sairauksissa
            on tärkeää huomioida sairauden ennuste ja
            sen vaikutus työkykyyn riittävän varhaisessa vaiheessa. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että ehdotettu työkyvyttömyyden
            uhkaan liittyvän myöntökriteerin poistaminen
            laista on osaltaan selkeyttämässä kuntoutuksen
            kenttää, kun työeläke- ja kansaneläkejärjestelmän
            ammatillisen kuntoutuksen kohderyhmät entistä selkeämmin
            eriytetään. Lisäksi  on hyvä,
            että lakiehdotuksella selkeytetään myös Kansaneläkelaitoksen
            velvollisuutta järjestää kuntoutus silloinkin,
            kun ammatillista kuntoutusta on järjestetty työvoimahallinnon
            toimesta. Koska työvoimaviranomaisten tarjoama kuntoutus
            on harkinnanvaraista, on sen hakeminen viivyttänyt kuntoutuksen
            oikea-aikaista aloittamista ja siten sen vaikuttavuutta sekä 
            aiheuttanut asiakkaan pallottelua viranomaiselta toiselle. Valiokunta
            katsoo, että kuntoutusjärjestelmämme
            hajanaisuuden edelleen vähentämiseksi sekä kuntoutusvastuiden
            selkeyttämiseksi olisi tarpeen arvioida kuntoutusjärjestelmämme
            toimivuutta ja eri kuntoutusten vaikuttavuutta kokonaisuutena. Arvion
            tulisi johtaa kuntoutusjärjestelmän kokonaisuudistukseen.
         
         
         Valiokunta katsoo, että uudistuksen soveltamiskäytäntöä sekä sen
            työuravaikutuksia tulee seurata ammatillisen kuntoutuksen
            kokonaisuudessa ja erityisesti yhdessä työeläkelaitosten
            ja TE-toimistojen kanssa. 
         
         
         Lopuksi
         
         Hallituksen esitys on valmisteltu sosiaali- ja terveysministeriön
            asettamassa työryhmässä, jonka tehtävänä on
            laatia ohjelma osatyökykyisten työllistymisen
            edistämiseksi. Osasairauspäivärahaa ja
            ammatillista kuntoutusta koskevat muutosehdotukset tukevat hallitusohjelmassa
            asetettuja tavoitteita työhön osallistumisen lisäämisestä ja
            työurien pidentämisestä. Lisäksi
            ammatillista kuntoutusta koskeva muutos edistää nuorten
            yhteiskuntatakuun toteutumista. Valiokunta pitää myönteisenä,
            että sosiaali- ja terveysministeriössä on
            valmisteilla vielä lisää kannusteita
            osatyökykyisten työhön osallistumisen
            lisäämiseksi sekä nuorten kuntoutusmahdollisuuksien
            parantamiseksi.