Perustelut
Esityksen taustaa
Osasairauspäiväraha on ollut käytössä vuoden 2007
alusta lähtien. Osasairauspäivärahan
avulla on tuettu pitkäaikaiselta sairauslomalta töihin paluuta
ja työelämässä pysymistä.
Osasairauspäivärahan saamisen edellytyksenä on
ollut vähintään 60 päivää jatkunut
sairausloma.
Otettaessa osasairauspäiväraha käyttöön
katsottiin, että oli perusteltua aloittaa uusi järjestelmä rajoitettuna
ja vakiinnuttaa se työpaikoilla. Osittaisen sairauspäivärahan
käytöstä on sen voimassaoloaikana tehty
seurantatutkimusta. Etuutta on järjestelmän voimassaoloaikana
maksettu vajaalle 2 000 henkilölle vuodessa. Tähän asti
osittaista sairauspäivärahaa ovat eniten käyttäneet
mielenterveysongelmien vuoksi sairauslomalla olleet, joita on ollut
yli kolmasosa käyttäjistä. Yli puolet
osasairauspäivärahakausista on alkanut vasta yli
120 päivän sairausloman jälkeen. Kolme
neljäsosaa saajista on ollut naisia ja kaksi kolmasosaa
on ollut yli 45-vuotiaita.
Muissa Pohjoismaissa, joissa sairausloma on mahdollista myöntää osittaisena
heti sairauden alusta alkaen, kokemukset ovat hyvin samansuuntaisia.
Osasairauspäivärahaa käytetään
pääasiassa vasta suhteellisen pitkään
jatkuneen kokoaikaisen sairausjakson jälkeen tukemassa työhön
palaamista. Muissa Pohjoismaissa osasairauspäivärahalla
olevaa ei pidetä työkyvyttömänä,
vaan hänen työkykynsä määritellään prosentuaalisesti ja
työntekoon sekä sairauspäivärahan
määrään sovelletaan vastaavaa
alenemaa.
Ehdotetut muutokset
Nyt ehdotetaan, että osasairauspäiväraha
voidaan myöntää heti sairastumisen alusta
lukien sairauspäivärahaan kuuluvan omavastuuajan
jälkeen. Tarkoituksena on, että osasairauspäivärahalla
paitsi tuetaan oma-aloitteista kokoaikaiseen työhön
palaamista myös työssä pysymistä sairauden
aikana. Valiokunta pitää uudistusta kannatettavana.
Valiokunta toteaa, että uudistuksen myötä työterveyslääkäreiden
rooli ja vastuu korostuvat entisestään. Myös
sujuva yhteistyö potilaan, työterveyslääkärin,
työnantajan ja Kansaneläkelaitoksen kesken on
entistä tärkeämpää,
kun päätöksiä on voitava tehdä aikaisempaa
nopeammin.
Työterveyshuollon asiantuntemus on keskeistä sen
arvioinnissa, pystyykö työntekijä terveyttään
ja toipumistaan vaarantamatta hoitamaan osan työtehtävistään.
Arvion potilaan työskentelykyvystä tulee tehdä potilaan
työoloja tuntevan lääkärin.
Potilaan itse tai työnantajan on vaikea objektiivisesti
tunnistaa työntekijän todellista työkykyä,
jolloin epäonnistuminen liian varhaisessa tai epärealistiseen
terveydentilan arvioon perustuvassa työn aloittamisessa
johtaa helposti vain sairauden pitkittymiseen.
Valiokunta korostaa, että osa-aikaiselle
sairauslomalle siirtymisen on pohjauduttava työntekijän
aitoon vapaaehtoisuuteen ja työnantajan suostumukseen.
Osittaisen työskentelyn sairausloman aikana tulee aina
perustua potilaan hoitoon ja kuntoutukseen liittyviin näkökohtiin
eikä esimerkiksi potilaan työtehtävien
hoitoon liittyviin syihin. Työkyvyttömäksi
todetulla työntekijällä on
jatkossakin oikeus täyteen sairauspäivärahaan.
Valiokunta tähdentää, että osa-aikainen
työnteko edellyttää myös töiden
tosiasiallista keventämistä, työaikojen
ja työtehtävien järjestelyjä ja esimiesten
sitoutumista työntekijän työkyvyttömyyden
huomioon ottamiseen työpaikalla. Lain mukaan työajan
on vähennyttävä vähintään
40 ja enintään 60 prosenttia aiemmasta ja työajan lyhentämisestä on
sovittava työnantajan ja työntekijän
kesken. Yrittäjän omassa yrityksessään tekemän
työn määrän tulee vähentyä vastaavalla määrällä.
Kun osasairauspäivärahan käyttömahdollisuudet
uudistuksessa merkittävästi laajenevat, osasairauspäivärahan
72 päivän enimmäiskestoon ei ehdoteta muutoksia.
Osasairauspäiväraha on itsenäinen etuus,
jota ei lasketa sairauspäivärahan 300 päivän
enimmäisaikaan. Esitykseen sisältyy myös
uudistus, joka mahdollistaa osasairauspäivärahalta
kuntoutusrahalle siirtymisen ilman omavastuuaikaa. Se poistaa keinotekoisen
esteen siirtyä osasairauspäivärahalta kuntoutukseen.
Uudistus nopeuttaa myös kuntoutustarveselvitysten tekemistä.
Jatkossa kuntoutustarve on selvitettävä viimeistään
silloin, kun vakuutetun sairauspäivärahapäivien
ja osasairauspäivärahapäivien yhteismäärä ylittää 60
päivää. Näin kuntoutusmahdollisuudet
tulisivat selvitetyiksi 60 päivän työkyvyttömyyden
jälkeen riippumatta siitä, onko maksettu sairaus-
vai osasairauspäivärahaa. Valiokunta painottaa,
että kuntoutustarveselvitysten tekemistä olisi
nykyisestä tehostettava ja niiden sisältöä kehitettävä.
Järjestelmän kehittäminen
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että erilaisin toimin pyritään estämään
ennakolta työkyvyttömyyttä, tukemaan
työkyvyn palautumista sekä sairastuneiden työssä pysymistä ja
työhön palaamista. Osasairauspäivärahan
käyttöedellytysten laajentaminen tarjoaa tähän
yhden entistä helpommin käytettävän
mahdollisuuden. Työnteon osittainen vähentäminen
sairauden perusteella on mahdollista määräaikaisena
tai pysyvänä monen muunkin järjestelmän
kautta. Tällaisia etuuksia ovat muun muassa työkokeilut
joko työterveyshuollon päätöksellä tai
työeläkelaitoksen tukemana, työhön
valmennus, työhön ja ammattiin johtava koulutus
sekä elinkeinon tukeminen. Myös osatyökyvyttömyyseläke
sekä korvaava työ mahdollistavat työn
keventämisen tai vähentämisen.
Työkokeilu säilyy edelleen osasairauspäivärahaa
joustavampana järjestelynä, koska se mahdollistaa
työajan ja työtehtävien asteittaisen
lisäämisen, minkä vuoksi sillä on
edelleen käyttöä myös lyhyen
sairausloman jälkeen. Lisäksi se mahdollistaa
osa-aikaisen työnteon myös uuden työnantajan
palveluksessa.
Sairauspäivärahakauden jälkeen kyseeseen saattaa
tulla myös työeläkelainsäädännön
mukainen työkyvyttömyyseläke tai osatyökyvyttömyyseläke.
Osatyökyvyttömyyseläkkeessä työkyvyn
määrittely rakentuu työkyvyn heikentymisarvioon.
Osatyökyvyttömyyseläke myönnetään
2/5 työkyvyn heikentymisarvion mukaan, ja täyteen
työkyvyttömyyseläkkeeseen on oikeus 3/5
työkyvyn alenemalla.
Sairausvakuutuslain mukainen päivärahajärjestelmä,
osasairauspäiväraha, Kansaneläkelaitoksen
kuntoutusetuudet, työeläkelainsäädännön
kuntoutusetuudet sekä koko työkyvyttömyyseläkejärjestelmä ovat
rakentuneet eri aikoina työelämän osapuolten
neuvottelujen ja lainvalmistelun tuloksena siten, että jokaisen
etuuden tarkoitus ja yhteensovitus muiden etuuksien kanssa sekä niiden
rahoitusvastuut on otettu huomioon.
Valiokuntakäsittelyssä on ollut esillä tarve etuuden
enimmäiskeston mahdolliseen jatkamiseen. Jatkaminen saattaisi
olla hyödyllistä pitkäaikaisissa sairauksissa,
esimerkiksi joistakin mielialahäiriöistä toivuttaessa.
Osasairauspäiväraha on kuitenkin varsin uusi etuus
sosiaaliturvajärjestelmässä, ja esityksen
valmistelussa sen jatkokehittämisen on katsottu edellyttävän
järjestelmän sopivuuden arviointia ja seurantaa sekä niiden
perusteella työelämän osapuolten neuvotteluja
sen kehittämisestä. Itsenäisenä lyhytaikaisena
etuutena sen sovittaminen eläke- ja kuntoutusjärjestelmään
on ollut toimivaa. Jos etuudesta jatkossa kehitettäisiin
pidempiaikainen etuus, tulee yhteensovitus edellä mainittujen
muiden sosiaalivakuutusetuuksien kanssa selvittää.
Tällaista arviota suppeana ja lyhyen aikaa käytössä olleesta
järjestelmästä ei vielä ole voitu
tehdä.
Valiokunta katsoo kuitenkin, että osasairauspäivärahan
keston enimmäisajan jatkamista on järjestelmän
laajennuttua selvitettävä ja selvityksen perusteella
arvioitava lainsäädännön muutostarpeet.
Valiokunta ehdottaa asiasta lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus).