Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa hallituksen esitykseen
sisältyvien toisen ja kolmannen lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomina
ja ensimmäisen lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Valiokunta pitää hyvänä,
että Kansaneläkelaitoksen hallinnon uudistamistyössä on
nyt edetty niin, että eduskunta on saanut käsiteltäväkseen hallinnon
uudistamista tarkoittavan esityksen. Valiokunta on viimeksi vuonna
1999 antamassaan lausunnossa (StVM 3/1999 vp)
kiirehtinyt Kansaneläkelaitoksen sisäisen hallinnon
selkeyttämistä. Kansaneläkelaitoksen
hallintoa koskevat säädökset eriytetään
nyt omaksi kokonaisuudekseen. Ehdotus kokoaa yhteen säännöksiä useista
laeista ja asetuksista. Siten esitys yksinkertaistaa ja selkeyttää myös
teknisesti Kansaneläkelaitoksen hallintoa koskevaa sääntelyä.
Kun Kansaneläkelaitoksen hallinnon uudistaminen on
toteutettu ja hallinnolliset säännökset näin
erotettu etuuslaeista, on luotu edellytykset etuuslainsäädännön
selkeyden ja ymmärrettävyyden kehittämiseen.
Kansaneläkelaitoksen toimeenpanemaa sosiaaliturvaa koskevien
lakien epäyhtenäisyys ja monimutkaisuus
monine sisäisine viittaussäännöksineen
ei vastaa perusteltuja vaatimuksia lainsäädännön
selkeydestä. Valiokunta viittaa tässä yhteydessä aiempaan kannanottoonsa
(StVM 12/1998 vp) Kansaneläkelaitoksen
hoitaman sosiaaliturvalainsäädännön
yhtenäistämistarpeesta erityisesti etuuksien hakemisessa,
käsittelyssä ja päätöksenteossa noudatettavan
menettelyn osalta. Valiokunta toteaa, että eri etuuksien
toimeenpanoa koskevan yhtenäisen lain valmistelu tulisi
pikaisesti saattaa loppuun ja antaa valmistelun pohjalta esitys eduskunnalle.
Valiokunta toteaa, että uuden perustuslain säätämisen
yhteydessä Kansaneläkelaitos jäi valtionhallinnon
sisäisten alaisuussuhteiden ulkopuolelle eduskunnan alaiseksi
laitokseksi. Lakiehdotuksessa Kansaneläkelaitos määritellään itsenäiseksi
julkisoikeudelliseksi laitokseksi. Uudistus ei tuo muutosta laitoksen
nykyiseen asemaan.
Kansaneläkelaitoksen tehtävät
Kansaneläkelaitoksen sosiaaliturvaa koskevat tehtävät
määräytyvät eri etuuslaeissa
olevien säännösten perusteella. Lakiehdotuksen
2 §:ssä mainituista laitoksen tehtävistä valiokunta
kiinnitää huomiota etuuksista tiedottamiseen. So-siaaliturvalainsäädäntöön
liittyy väistämättä aina jonkinasteinen
monimutkaisuus. Lainsäädännön
monimutkaisuudesta huolimatta kansalaisten tulee saada riittävästi
ja oikean sisältöistä tietoa etuuksista,
jotta kukin voi toteuttaa hänelle etuuslaeissa turvatut
oikeudet. Lainsäädäntöä toimeenpanevan
viranomaisen toteuttama tiedottaminen on tältä kannalta
erittäin tärkeää.
Toimeenpanevalle viranomaiselle kertyy myös paljon
tietoa lainsäädännön toimivuudesta ja
vaikutuksista. Tästä syystä laitoksen
tehtäväksi 2 §:ssä mainitut
tutkimuksen harjoittaminen sekä lainsäädännön
kehittämistä koskevien ehdotusten tekeminen ovat
merkityksellisiä tehtäviä.
Valtuutettujen tehtävät
Esityksen mukaan Kansaneläkelaitoksen hallituksella
olisi yleistoimivalta laitoksen asioiden hoitamisessa. Hallituksen
tehtävä on johtaa ja kehittää laitoksen
toimintaa. Hallitus voisi siirtää toimivaltansa
piiriin kuuluvia tehtäviä laitoksen pääjohtajalle,
johtajille ja toimihenkilöille. Hallitus päättäisi
myös tarkemmin johtajien tehtävistä.
Lakiehdotuksessa on melko yleisluonteiset Kansaneläkelaitoksen
sisäistä organisointia koskevat säännökset.
Vahvistettavassa työjärjestyksessä, jossa
annetaan hallintoa ja asioiden käsittelyä koskevat
tarkemmat määräykset, luodaan
Kansaneläkelaitoksen sisäinen organisaatio, vastuunjako
ja toimivaltuudet, määritellään
pääjohtajan sekä johtajien tehtävät ja
heidän välinen työnjako sekä heille
delegoidun toimivallan laajuus ja sisältö. Työjärjestyksessä tulee
myös määriteltäväksi
esittely hallituksen kokouksissa. Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena,
että työjärjestyksessä turvataan johtajien
läsnäolo-oikeus ja toimiaalansa koskeva esittelyoikeus
hallituksen kokouksissa. Koska työjärjestyksellä on
yhteys moniin hallinnon järjestämistä koskeviin
kysymyksiin, valiokunta pitää perusteltuna, että hallituksen
sijasta valtuutetut vahvistavat työjärjestyksen.
Valiokunta ehdottaa tätä tarkoittavan muutoksen
tekemistä lakiehdotuksen 5 ja 7 §:ään.
Valtuutettujen tehtäväksi on nimenomaisesti määritelty
ottaa valvontatehtävässään huomioon
palvelujen laatu ja saatavuus. Valtuutetut voivat oma-aloitteisesti
antaa lausuntoja hallitukselle valvontatoimivaltaansa kuuluvista asioista.
Valiokunnan näkemyksen mukaan asianmukaista myös
on, että hallitus pyytää valtuutetuilta
lausuntoa asiasta, joka kuuluu valtuutettujen valvonnallisiin tehtäviin.
Valiokunta toteaa, että päätettäessä esimerkiksi
palveluverkon laajuudesta ja kehittämisestä, kyse
on mitä suuremmassa määrin palvelujen
laadusta ja saatavuudesta.
Hallitus
Hallituksen jäseniä määrättäessä on
lakiehdotuksen 6 §:n mukaan otettava huomioon sosiaaliturvan,
johtamisen, hallinnon sekä talous- ja sijoitustoiminnan
asiantuntemus. Valiokunta toteaa, että hallituksen kokoonpanossa
tulee yhdistää erilaista koulutusta, osaamista,
taustoja ja kokemusta. Valintaperusteissa tulee korostua vahva osaaminen
ja toisaalta sitoutuminen hallitustyöskentelyyn. Ottaen
huomioon hallitukselle tuleva yleistoimivalta Kansaneläkelaitoksen johtamisessa
hallituksen jäsenten tosiasialliset mahdollisuudet paneutua
tehtävään on pyrittävä varmistamaan.
Hallitus koostuu pääosin laitoksen ulkopuolisista
jäsenistä. Valiokunta pitääkin
perusteltuna, että hallituksen puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja
valitaan laitoksen ulkopuolisista jäsenistä eikä puheenjohtajaksi
tai varapuheenjohtajaksi tule nimetä Kansaneläkelaitoksen
pääjohtajaa tai pääjohtajan
sijaiseksi määrättyä johtajaa.
Edelleen valiokunta katsoo, että laitoksen erillisyys valtioneuvoston
ja ministeriöiden alaisen viranomaiskoneiston suorasta
ohjauksesta ja valvonnasta puoltaa sitä, ettei puheenjohtajaksi tai
varapuheenjohtajaksi hallitukseen valita valtioneuvoston jäsentä tai
ministeriön edustajaa.
Valiokunta toteaa perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten,
että hallituksen kokoonpanossa tulee ottaa huomioon tasa-arvolain
vaatimukset. Näin ollen ministeriön ja etujärjestöjen tulee
nimetä hallitukseen sekä mies- että naisehdokas,
jotta miesten ja naisten yhdenvertaisuus hallituksen kokoonpanossa
voidaan toteuttaa.
Neuvottelukunta
Lakiehdotuksen mukaan uutena toimielimenä perustetaan
Kansaneläkelaitoksen neuvottelukunta, jossa olisi viranomaisten
ja yhteisöjen sekä etujärjestöjen
edustus. Neuvottelukunnan tehtävänä on
ottaa huomioon palvelujen käyttäjien näkökulma.
Koska kyseessä on uusi toimielin ja koska sen tehtävänä on
ottaa huomioon kansalaisnäkökulma ja edistää yhteistyötä,
valiokunta pitää tarpeellisena, että sen
asettaminen on pakollista. Valiokunta ehdottaa tätä tarkoittavan
muutoksen tekemistä lakiehdotuksen 11 §:ään.
Muita näkökohtia
Valiokunta toteaa, että nyt ehdotettu hallintoa koskeva
uudistus antaa mahdollisuuden aikaisempaa joustavammin kehittää laitoksen
sisäistä hallintoa. Valiokunta pitääkin
tärkeänä, että uudistuksen toimeenpano
voi johtaa avoimuutta ja joustavuutta sekä yhteistyötä korostavaan
hallintoon. Yhteistyötä ja avoimuutta tulee kehittää paitsi
eri toimielinten välillä myös hallinnon
sisällä. Avoimella tiedottamisella on tässä keskeinen
merkitys.
Lakiehdotuksen 21 §:n mukaan Kansaneläkelaitokseen
sovelletaan kielilainsäännöksiä viranomaisen
kielestä. Säännös on aiheellinen
ja merkitsee, että jokaisella on oikeus käyttää Kansaneläkelaitoksessa
asioidessaan äidinkieltään, suomea tai
ruotsia. Ehdotettu sääntely vastaa nykyistä käytäntöä.
Valiokunta pitääkin asiakaspalvelun kannalta tarpeellisena
varmistaa, että Kansaneläkelaitoksen toiminnassa
säilyvät jatkossakin vähintään
ne kielelliset palvelut, jotka nyt ovat käytössä.
Valiokunta toteaa, että lakiehdotukseen liitetyn asetusluonnoksen
mukaan pääjohtajan ja johtajan virkaan vaaditaan
jatkossa ylempi korkeakoulututkinto. Pätevyysvaatimusten
nostamisesta seuraa, että johtajistossa jatkossa turvataan
nykyistä paremmin myös toisen kotimaisen kielen
osaaminen. Asetusluonnoksen mukaan korkeakoulututkinnon lisäksi
yhdeltä johtajalta vaadittaisiin täydellistä ruotsin
kielen taitoa. Saadun selvityksen mukaan Kansaneläkelaitoksen
toimintoja ei kuitenkaan ole tarkoitus järjestää kielellisillä perusteilla,
vaikka palvelujen saaminen omalla äidinkielellä on
kaikilla tasoilla tärkeää. Asetuksessa
mainittua kielitaitovaatimuksen tarpeellisuutta olisikin aiheellista
vielä selvittää.
Valiokunta on kiinnittänyt huomiota erillisen talousarvion
laatimisen tarpeeseen laitoksen toiminta- ja taloussuunnittelun
osana. Kansaneläkelaitos on velvollinen vuosittain antamaan
sosiaali- ja terveysministeriölle laskelman valtion seuraavana
vuonna vastattavista osuuksista Kansaneläkelaitoksen hoitaman
sosiaaliturvan kustannuksiin. Laskelma toimitetaan myös
muille asianomaisille ministeriöille käytettäväksi
valtion seuraavan vuoden talousarvioesityksen valmistelussa. Kansaneläkelaitoksen
hallitus hyväksyy vuosittain laitoksen toiminta- ja taloussuunnitelman,
joka sisältää arviot laitoksen etuus-
ja toimintakuluista sekä tuotoista seuraavaa neljää vuotta
varten ja johon sisältyy myös seuraavaa vuotta
koskeva yksityiskohtainen taloussuunnitelma. Valiokunta pitää tärkeänä,
että vuosittain vahvistetaan myös pidemmän
aikavälin taloussuunnitelma. Valiokunnan näkemyksen
mukaan olisi kuitenkin aiheellista Kansaneläkelaitoksen,
sosiaali- ja terveysministeriön ja valtiovarainministeriön
yhteistyönä selvittää onko taloussunnittelua
tarpeen kehittää siihen suuntaan, että edellä mainitun
laskelman sekä toiminta- ja taloussuunnitelman lisäksi
valmisteltaisiin seuraavalle vuodelle nykyistä yksityiskohtaisempi
ja kattavampi taloussuunitelma/talousarvio, jonka hallitus
käsittelee.
Perustuslakivaliokunta edellytti, että Kansaneläkelaitoksen
henkilöstön oikeusaseman perusteet järjestetään
lakisääteiselle pohjalle tämän esityksen
käsittelyn yhteydessä. Perustuslakivaliokunnan
lausunnon mukaisesti valiokunta ehdottaa näiden säännösten
lisäämistä lakiehdotukseen uutena 11 §:nä.
Yksityiskohtaiset perustelut
5 §. Valtuutettujen tehtävät.
Valiokunta ehdottaa, että valtuutettujen tehtäviin
lisättäisiin laitoksen työjärjestyksen
vahvistaminen. Työjärjestyksessä määrätään
tarkemmin hallinnosta ja asioiden käsittelystä.
Lisättävän 3 kohdan johdosta 3—6
kohdan numerointi muuttuu.
6 §. Hallitus.
Valiokunta ehdottaa, että pykälään
lisättäisiin uusi 4 momentti, johon otettaisiin
lähinnä nykyistä kansaneläkelain
91 §:ää asiallisesti vastaava säännös
hallituksen jäsenen vahingonkorvausvelvollisuudesta.
Valiokunta ehdottaa pykälään lisättäväksi myös
uuden 5 momentin. Siinä säädettäisiin
valtuutettujen oikeudesta vapauttaa hallituksen jäsen tehtävästään
kesken toimikauden. Vapauttaminen olisi mahdollista, jos hallituksen
jäsen ei enää täyttäisi
niitä vaatimuksia, joita hänen tehtävänsä asianmukainen
hoitaminen edellyttää tai jos hän olisi
syyllistynyt vakavaan rikkomukseen. Valtuutettujen oikeus vapauttaa
hallituksen jäsen tehtävästään
ei koskisi hallitukseen kuuluvaa pääjohtajaa ja
hänen sijaistaan. Heidän irtisanomisestaan päättää Tasavallan
presidentti.
7 §. Hallituksen tehtävät.
Edellä 5 §:ään
tehdyn muutoksen johdosta pykälän 4 momentin 3 kohdassa
ehdotetaan säädettäväksi, että hallitus
laatii työjärjestyksen. Jäljempänä esitetään, että Kansaneläkelaitoksen
henkilöstö olisi työsopimuslain tarkoittamassa
työsuhteessa. Tästä johtuen valiokunta
ehdottaa pykälän 1 momentin 7 kohtaa
tarkennettavaksi siten, että nimittämisen sijasta
säädetään, että hallitus
ottaa johtavat toimihenkilöt työsopimussuhteeseen.
8 §. Päätöksenteko hallituksessa.
Valiokunta ehdottaa pykälän 1 momenttia muutettavaksi
siten, että hallituksen puheenjohtajan tai varapuheenjohtajan
läsnäolo on välttämätön,
jotta hallitus on päätösvaltainen.
10 §. Keskus-, alue- ja paikallishallinto.
Valiokunta ehdottaa aluehallintoa koskevan 2 momentin muuttamista
siten, että siinä selkeästi todetaan,
että Kansaneläkelaitoksessa on vakuutusalueita,
joissa on Kansaneläkelaitoksen aluekeskus.
11 §. Pääjohtajan, johtajien ja
toimihenkilöiden asema. (Uusi)
Valiokunta ehdottaa, että lakiin lisättäisiin
uusi pykälä pääjohtajan, johtajien
ja toimihenkilöiden asemasta. Pääjohtaja
ja johtaja olisivat palvelussuhteessa Kansaneläkelaitokseen.
Heihin sovellettaisiin Kansaneläkelaitoksesta ehdotetun
lain ohella soveltuvin osin valtion virkamieslain (750/1994)
valtion ylimpiä virkamiehiä koskevia säännöksiä vastuusta, erottamisperusteista
ja palvelussuhteen ehdoista.
Kansaneläkelaitoksen toimihenkilöiden osalta
valiokunta ehdottaa säädettäväksi,
että toimihenkilöt olisivat työsopimuslain
(55/2001) tarkoittamassa työsuhteessa. Tämä merkitsee
sitä, että kaikkia työsopimuslain säännöksiä työsuhteen
ehdoista sovellettaisiin heihin. Julkista tehtävää hoitaessaan
ja julkista valtaa käyttäessään Kansaneläkelaitoksen
toimihenkilöt toimivat virkavastuulla. Uusi säännös
toimihenkilöiden asemasta säilyttäisi
nykyisen käytännön sopimusmenettelystä,
eli työsuhteen ehdoista sovitaan työnantajan ja
toimihenkilöyhdistysten välisellä työehtosopimuksella.
Lisätyn pykälän johdosta pykälien
numeroinnit muuttuvat 11 §:stä lähtien.
12 (11) §. Kansaneläkelaitoksen neuvottelukunta.
Pykälässä säädetään
asetettavaksi uusi Kansaneläkelaitoksen neuvottelukunta.
Valiokunta ehdottaa, että pykälässä selkeästi
säädetään, että Kansaneläkelaitoksessa
on Kansaneläkelaitoksen neuvottelukunta. Lisäksi
valiokunta ehdottaa 1 momentissa säädettyyn kokoonpanoon
lisättäväksi Kansaneläkelaitoksen
henkilökunnan edustuksen.
17 (16) §. Tilinpäätös.
Valiokunta ehdottaa pykälän 2 momenttia tarkennettavaksi
siten, että tilinpäätös on laadittava
tilivuotta seuraavan maaliskuun loppuun mennessä.
20 (19) §. Etuuden ratkaisemista koskeva päätösvalta.
Valiokunta ehdottaa pykälää muutettavaksi
siten, että Kansaneläkelaitos voisi siirtää etuusasioiden
ratkaisun toimistolle tai muulle paikallishallinnon yksikölle,
ellei ole erityistä syytä säilyttää päätöksentekoa
esimerkiksi keskushallinnossa. Työkyvyttömyyseläkkeitä koskevat
asiat ratkaistaisiin kuitenkin edelleen keskitetysti keskushallinnossa.
Tällä hetkellä niiden lisäksi
ratkaistaan keskitetysti osia opintotuista ja työterveyshuollon
korvauksista. Paikallishallinnon yksiköiden ja päätösten
yhdenmukaisuuden varmistamiseksi keskushallinto antaisi ohjeita
etuuksien käsittelemisestä.
24 §. Muutoksenhaku.
(Uusi) Valiokunta ehdottaa lakiin lisättäväksi
uuden pykälän muutoksenhausta. Kansaneläkelaitoksen
tekemiä etuuspäätöksiä koskevasta
muutoksenhausta on säännökset asianomaisissa
etuuslaeissa. Kansaneläkelaitos tekee kuitenkin myös
merkittäviä hallinnollisia päätöksiä,
joihin ei nykyisin ole selkeää muutoksenhakujärjestelmää.
Valiokunta ehdottaa, että Kansaneläkelaitoksen
tekemistä päätöksistä saisi
valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen, jollei muutoksenhausta
ole muuta säädetty. Kansaneläkelaitoksen
toimihenkilön työsuhteeseen ottamista koskevaan
päätökseen ei saisi kuitenkaan hakea
muutosta valittamalla.
Lisätyn pykälän johdosta hallituksen
esitykseen sisältyvän lakiehdotuksen 23—25
pykälät muuttuvat 25—27 pykäliksi.