Perustelut
Suomen taloudellinen tilanne on hyvin huolestuttava. Perussuomalaiset
tietävät ja hyväksyvät sen,
että sopeutustoimia on tehtävä. Hallituksen politiikasta
puuttuu kuitenkin selkeä kokonaiskuva, ja päätöksiä tehdään
ilman kunnollista arviota niiden vaikutuksista. Hallitus maksattaa toistuvasti
epäonnistunutta talous- ja työllisyyspolitiikkansa
tavallisilla ihmisillä. Luottamus yhteiskuntaan ja sen
perusrakenteisiin horjuu yhä useammalla. Lapsilisien leikkaaminen
on hallitukselta selkeä arvovalinta, jota me emme voi hyväksyä.
Tällaiset lyhytnäköiset, epäinhimilliset
päätökset murtavat hyvinvointiyhteiskuntamme
rakenteita.
Monet hallituksen muistakin leikkauksista ja veronkorotuksista
kohdistuvat kaikista kipeimmin lapsiperheisiin. Hallitusohjelmassaan
hallitus väittää tavoitteekseen luoda
lapsille turvallinen kasvuympäristö ja
turvata vanhemmille aineelliset ja henkiset mahdollisuudet
synnyttää ja kasvattaa lapsia. Nämä tavoitteet
ovat hyviä ja kannatettavia. Hallituksen keinot pyrkiä kyseisiin
tavoitteisiin herättävät kuitenkin ihmetystä: hallitusohjelmassa
todetaan, että perhepolitiikan kolme ydintä ovat
palvelut, tulonsiirrot sekä perheen ja työn yhteensovittaminen,
mutta käytännössä hallitus tekee
kerta toisensa jälkeen ratkaisuja, jotka vahvistamisen
sijasta murentavat näitä kolmea ydintä.
Lapsilisä tuli Suomen lainsäädäntöön
vuonna 1948 pohjoismaisen mallin mukaan. Se on alusta asti ollut
universaali etuus, jolla halutaan tasata lasten huollosta perheille
koituvia kustannuksia ja viestittää, että yhteiskunta
kannustaa lasten hankintaan. Lapsilisiä on leikattu ainoastaan kerran
aikaisemmin, Lipposen hallituksen toimesta 1990-luvun laman aikana.
Lapsilisien leikkauspäätös tuntuu siihenkin
peilaten erityisen vastuuttomalta, kun tiedetään,
että lapsiperheiden köyhyys on kasvanut
huolestuttavasti 1990-luvun laman jälkeen. Lapsuudessa
koetun köyhyyden seuraukset ovat moninaiset, ja köyhyys
myös periytyy sukupolvelta toiselle.
Hallitus on luvannut lisätä lapsivaikutusten arviointia
kaikessa päätöksenteossa. Onko näin tehty
lapsilisäleikkausten suhteen? Perussuomalaiset epäilevät,
että vaikutuksia perheiden arkeen ja selviytymiseen ei
ole riittävästi tarkasteltu ja pohdittu. Päätös
leikata lapsilisiä onkin nykyhallitukselta selkeä arvovalinta,
joka kasvattaa inhimillistä hätää etenkin
perheissä, joiden talous on tiukalla työttömyyden,
sairauden tai muiden ongelmien vuoksi. Suurimpia kärsijöitä ovat
näiden perheiden lapset.
Vuonna 2011 lapsilisä ja kotihoidon tuki sidottiin
kansaneläkeindeksiin, mutta tasokorotukset jätettiin
tekemättä. Epäsuhta lapsiperheiden tuen
tason ja elinkustannusten nousun väliltä ei siis
poistunut. Nykyhallitus päätti kuitenkin ensi
töikseen jäädyttää jo
valmiiksi kuoppaan jääneiden lapsilisien indeksikorotukset. Tämän
jälkeen kansaneläkeindeksi pudotettiin 1,1 prosentista
0,4 prosenttiin. Nyt lapsilisästä leikataan
kylmästi euromääräisesti.
Leikkausta kompensoimaan ollaan luomassa uusi määräaikainen
verojärjestelmä vuosille 2015—2017. Perussuomalaiset
paitsi pitävät tällaista ratkaisua kustannusvaikutuksiltaan
kestämättömänä myös
ihmettelevät, kuinka lapsiperheiden tilanne olisi
kahden vuoden kuluttua parantunut niin merkittävästi,
että ko. kompensaatio voidaan poistaa. Elinkustannukset
tuskin kahden seuraavan vuoden aikana ainakaan pienenevät.
Lisäksi perussuomalaiset ihmettelevät suuresti,
kuinka hallitus ajattelee, että tällainen verokompensaatio
hyödyttää perheitä arjessa, kun
kaupasta on saatava ruokaa tai lapsille vaatteita.
Perussuomalaiset katsovat myös, että hallitus ei
edelleenkään ota lapsiperheköyhyyttä ja
sen moninaisia heijastumia vakavasti. Köyhyyden heijastumat
voivat kantaa läpi koko lapsen elinkaaren ja pahimmillaan
määritellä vahvasti koko hänen
tulevaisuuttaan. Köyhyys heijastuu niin fyysiseen kuin
henkiseenkin hyvinvointiin. Lapsiperheköyhyyden ongelmia
ei turhaan pyritä nostamaan päätöksenteon
ytimeen. Lasten sosioekonominen eriarvoisuus näkyy
jo hyvin pienestä pitäen. On täysin kohtuutonta,
että lapset joutuvat rakentamaan minäkuvaansa
ja identiteettiään tällaiselta pohjalta.
Tämän kuitenkin osoittaa todeksi lukuisat tutkimukset,
joita lapsiperheköyhyydestä ja lasten osattomuuden
tunteesta on tehty. Lisäksi tiedetään,
että toistuvista ja pitkäkestoisista taloushuolista
kärsivät vanhemmat ovat usein hyvin uupuneita
ja tarvitsevat vanhemmuuteensa vahvaa tukea. Lapsiperheköyhyydessä ei
olekaan kyse vain aineellisesta puutteesta vaan paljon monimuotoisemmasta
kokonaisuudesta. Valitettavan usein köyhyys on ylisukupolvista.
Perheiden ongelmia kyetään hoitamaan yhä heikommin.
Yhä useampi perhe jää yksin työttömyyden,
sairastumisen tai muun vakavan kriisin seurauksena. Nyt, jos koskaan,
olisi tärkeää suunnata resursseja
lapsiperheiden tukemiseen ja ongelmien ennaltaehkäisyyn,
jotta samoja virheitä, kuin 1990-luvun lamavuosina tehtiin,
ei toistettaisi. Niiden virheiden seurauksista kärsivät
tämänkin päivän lapset ylisukupolvisen
köyhyyden ja syrjäytymisen myötä.
Kyse ei ole vain tulonsiirroista vaan myös palvelujen
vahvistamisesta jatkuvan heikentämisen sijaan. Yhtä kaikki
nyt tehtävän lapsilisän leikkauksen vaikutukset
yhdistettynä indeksikorotuksen huomattavaan pienennykseen
ja elinkustannusten kaikkinaiseen nousuun tulevat olemaan vähäistä huomattavasti suuremmat
lapsiperheiden arkeen. Vaikeina aikoina joudutaan tekemään
vaikeita päätöksiä. Inhimillisyys
tulee kuitenkin muistaa ja ihmisarvo jokaiselle säilyttää.
Köyhyyden ja eriarvoisuuden lisääminen
ja viimesijaisiin tukimuotoihin kannustaminen ei ole mielestämme
oikeanlaista poliittista päätöksentekoa.
Perussuomalaiset kantavat myös suurta huolta yksinhuoltajaperheiden
tilanteesta. Tiedetään, että köyhyyden
riski ja sen seuraukset ovat moninkertaiset yksinhuoltajaperheissä.
Hallituksessa päätettiin lisätä tätä riskiä entisestään. Päätös
leikata lapsilisiä koskettaa kaikkia lapsiperheitä,
myös yksinhuoltajia. Vaikka hallitus on mielestään
huomioinut yksinhuoltajat leikkauksen verokompensaatiossa riittävästi,
perussuomalaiset eivät ole samaa mieltä.