Perustelut
Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää hyvänä,
että esitys parantaa työkyvyn hallinnan ja edistämisen toteutumista
työpaikoilla selkeyttämällä ehkäisevän
työterveyshuollon 60 prosentin korvaustason ehtoja. Ehdotuksen
mukaan ehtona korkeammalle korvaustasolle on työnantajan,
työntekijöiden ja työterveyshuollon yhteistyössä sopimat
käytännöt, joilla työkyvyn hallintaa,
seurantaa ja varhaista tukea toteutetaan. Lisäksi edellytetään
sopimista sairauspoissaolojen seurantajärjestelmästä.
Muussa tapauksessa korvaustaso hyväksyttävistä kustannuksista
on 50 prosenttia.
Valiokunta korostaa kaikkien osapuolten yhteistyön
ja sitouttamisen merkitystä työkyvyn hallinnan
toteuttamisessa. Työkyvyn edistämisen ja työkyvyttömyyden
ehkäisemisen kannalta on tärkeää,
että ennakoiva toiminta alkaa mahdollisimman varhain työuran
alussa ja kestää koko työuran ajan.
Työterveyshuollolla on tärkeä asema
työkykyisyyden seurannassa ja varhaisen tuen suunnittelussa.
Muun muassa fyysisen kunnon ja henkisen jaksamisen samoin kuin tuki-
ja liikuntaelimistön tilan seurannalla ja työntekijöiden neuvonnalla
ja ohjauksella voidaan merkittävästi vaikuttaa
sairastavuuteen ja ehkäistä työkyvyttömyyttä.
Valiokunnan käsityksen mukaan työntekijöiden
omien voimavarojen käytön ja elintapamuutosten
aikaansaamisen kannalta on tärkeää, että seuranta
ja kannustaminen esimerkiksi terveysliikuntaan toteutetaan mahdollisimman
pitkäjänteisesti.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
lausunnossa kiinnitetään huomiota epätyypillistä työtä tekevien työterveyshuollon
kehittämiseen. Sosiaali- ja terveysvaliokunta on myös
huolissaan siitä, että työterveyshuollon
palvelut eivät ole riittävän kattavia.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan työterveyshuollon
ulkopuolella on lähes 300 000 työntekijää.
Selvitysten mukaan osa pienistä työnantajista
ei hae Kansaneläkelaitokselta korvauksia työterveyshuollon
kustannuksista, mutta toisaalta osa ei lainkaan järjestä työterveyshuoltoa
työntekijöilleen, vaikka se on työnantajan
lakisääteinen velvollisuus. Työterveyshuollon
ulkopuolelle jääviä ovat epätyypillistä työtä erilaisissa
lyhytaikaisissa työsuhteissa tekevien lisäksi
muun muassa yrittäjät, omaa työtään
tekevät sekä apurahansaajat.
Yrittäjien työterveyshuolto ei selvitysten
mukaan ole kehittynyt työterveyshuollossa olevien määrän
eikä toiminnan sisällön suhteen työnantajien
työterveyshuollon kehitystä vastaavalla tavalla.
Tähän on osaltaan vaikuttanut pienten yritysten
sekä omaa työtään tekevien määrän kasvu.
Työntekijöilleen työterveyshuoltopalveluita
järjestäessään yrittäjät
ovat usein itse jääneet työterveyshuollon
ulkopuolelle. Korvausta hakeneiden yrittäjien määrän
kasvu viime vuosina selittyy maatalousyrittäjien työterveyshuollon
aktiivisella kehittämisellä.
Puutteita työterveyshuollon järjestämisessä on raportoitu erityisesti
rakennusalalla. Terveyserojen kaventamisen tavoitteen kannalta olisi
tärkeää, että työterveyshuollon
kattavuutta parannettaisiin varsinkin aloilla, joilla työntekijät
ovat vähän koulutettuja ja työ on fyysisesti kuormittavaa.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta korostaa työelämän keskeistä merkitystä kansalaisten
terveyden ja hyvinvoinnin kannalta. Työterveyshuollon kehittäminen
työkykyä edistävään
ja työkyvyttömyyttä ehkäisevään
suuntaan lisää mahdollisuuksia työurien
pidentämiseen nykyisestä. Esityksen tavoitteiden
toteutumista on tarpeen seurata ja arvioida riittävään
ja mahdollisimman ajantasaiseen tietoon perustuen.