Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksien hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Vanhentumissäännökset
Hallituksen esityksessä tapaturmavakuutusta koskevia lakeja
sekä työttömyysetuuksien rahoituksesta annettua
lakia ehdotetaan täydennettäväksi vuoden
2004 alusta voimaan tulevan velan vanhentumisesta annetun lain (728/2003) johdosta.
Vakuutuslaitoksen olisi määrättävä vakuutusmaksu
maksettavaksi viiden vuoden kuluessa maksun erääntymisestä tai
perittävä maksu viidessä vuodessa maksun
määräämisestä. Näitä vanhentumisaikoja
ei voitaisi katkaista. Aiheettomasti maksetun vakuutusmaksun palauttamiselle
ja aiheettomasti maksetun etuuden takaisinperinnälle säädettäisiin
kymmenen vuoden vanhentumisaika. Nämä vanhentumisajat voitaisiin
katkaista.
Velan vanhentumista koskevan uuden lain mukaan velan yleinen
vanhentumisaika on kolme vuotta, joka alkaa kulua pääsääntöisesti
siitä, kun velka erääntyy maksettavaksi.
Yleinen vanhentumisaika lyhenee näin olennaisesti nykyisestä kymmenestä vuodesta.
Velkojen yleisen vanhentumisajan lyhentämisellä on
pyritty siihen, että velkasuhteet selvitetään
kohtuullisessa ajassa ja edistetään huolellista
perintätapaa. Uudistuksella on pyritty suojaamaan luottamusta
vallitseviin olosuhteisiin, koska pitkään jatkuneen
olotilan rikkomisella on useita kielteisiä vaikutuksia.
Yllättävä maksuvelvollisuus pitkän
ajan kuluttua voi olennaisesti heikentää perinnän
kohteeksi joutuvan elinolosuhteita, koska perintään
ei ole ollut mahdollisuutta varautua.
Valiokunta toteaa, että mainitut näkökohdat ovat
varteenotettavia myös sosiaalivakuutuksessa, erityisesti
velkomisen kohdistuessa yksityishenkilöön. Kymmenen
vuoden vanhentumisaika on pitkä, erityisesti aiheettomasti
maksetun korvauksen takaisinperinnän osalta. Valiokunta korostaa,
että tapaturmavakuutuslain 53 g §:ssä säädetty
mahdollisuus jättää liikaa maksettu korvaus
kokonaan tai osittain perimättä kohtuusperusteilla
on keskeinen harkittaessa pitkän ajan jälkeen
takaisinperintään ryhtymistä.
Valiokunnan käsiteltävänä on
samanaikaisesti esitys yksityisten alojen työeläkelainsäädännön
täydentämisestä velan vanhentumista sekä takaisinperintää koskevien
säännösten osalta (HE 154/2003
vp). Mainituissa laeissa vakuutusmaksujen maksuunpanolle säädettäisiin
kymmenen vuoden vanhentumisaika. Valiokunta on mainitun esityksen
yhteydessä pitänyt välttämättömänä,
että maksuvelvollisuutta, vanhentumista sekä takaisinperintää koskevat
säännökset otetaan uudelleen tarkasteltavaksi
yksityisten alojen työeläkelakeja yhdistettäessä.
Valiokunta pitää niin ikään
tarpeellisena, että kyseisten säännösten
uudistuksen yhteydessä myös tapaturmavakuutusta
koskevat vanhentumis- ja takaisinperintäsäännökset
otetaan uudelleen tarkasteluun, jotta sääntely
sosiaalivakuutuksen osalta tapahtuisi yhtenäisin perustein,
Hallintolaista johtuvat muutokset
Tapaturmavakuutuslakiin ehdotetaan tehtäväksi muutoksia
myös vuoden 2004 alusta voimaantulevan hallintolain vuoksi.
Hallintolaista poikkeavasti ehdotetaan säädettäväksi
esteellisyydestä, puhevallan käyttämisestä,
päätöksessä olevan virheen korjaamisesta
sekä päätöksen tiedoksiantotavasta.
Valiokunta toteaa, että hallintolaista poikkeava erityissääntely
on mainituilta osin perusteltua.
Eduskunnalle on samanaikaisesti nyt käsiteltävän
esityksen kanssa annettu hallituksen esitys toimeentuloturvan muutoksenhakua
koskevaksi lainsäädännöksi (HE
155/2003 vp), jossa tapaturmavakuutuslain 53 c §:ää ehdotetaan muutettavaksi siten,
että tapaturmalautakunnan
ja vakuutusoikeuden päätös annetaan tiedoksi lähettämällä se kirjeellä postitse.
Hallintolain ja muutetun hallintolainkäyttölain 55 §:n
voimaantulo aiheuttaisi velvollisuuden antaa päätökset
asianosaiselle tiedoksi saantitodistusta vastaan. Koska
mainittuun esitykseen sisältyvät lainmuutokset
niiden eduskuntakäsittelyyn tarvittavan ajan vuoksi tullaan
saattamaan voimaan myöhemmin kuin 1.1.2004, valiokunta
saamansa selvityksen perusteella ehdottaa, että tapaturmalautakunnan
ja vakuutusoikeuden päätöksen
tiedoksi antamista koskeva muutos tehdään nyt
käsiteltävänä olevan esityksen
yhteydessä. Lainkohdasta ehdotetaan kuitenkin tarpeettomina
poistettaviksi viittaukset hallintolainkäyttölakiin.
Tapaturmavakuutuslain 41 d §:ään
on ehdotettu säännöstä, jonka
mukaan vakuutuslaitoksen asiantuntijalääkärin
tässä toimessaan antamaan arvioon ei sovelleta,
mitä terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun
lain 23 §:ssä säädetään.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan säännöksen
tarkoituksena on sulkea pois asiantuntijalääkärin
velvollisuus noudattaa lausunnossaan tiettyjä muotomääräyksiä.
Valiokunta toteaa, ettei hallintolain voimaantulo aiheuta muutosta lääkärinlausuntojen
muoto-määräyksiin. Valiokunnan käsityksen
mukaan on perusteltua arvioida asiantuntijalääkäreiden asemaa
nyt esitettyä laajemmin. Tämän vuoksi valiokunta
ehdottaa, että tapaturmavakuutuslain 41 d §:ään
esitettyä terveydenhuollon ammattihenkilölain
23 §:n soveltamista koskevaa rajoitusta ei tässä yhteydessä toteuteta.
Yksityiskohtaiset perustelut
Valiokunta ehdottaa tapaturmavakuutuslain 41
d §:stä poistettavaksi ehdotetun terveydenhuollon
ammattihenkilölain 23 §:n soveltamista eläkelaitoksen
asiantuntijalääkäriin koskevan rajoituksen.
Valiokunta ehdottaa. että tapaturmavakuutuslain 41
e §:ssä oleva säännös
annettavan päätöksen kielestä muutetaan
viittaukseksi 1.1.2004 voimaan tulevaan kielilakiin. Pykälässä on
myös säännös päätöksen
sisältövaatimuksista. Valiokunta toteaa, että hallintolain
44 §:ssä olevat vaatimukset päätöksen
sisällöstä tulevat 41 e §:n ohella
sovellettavaksi täydentävästi.
Valiokunta ehdottaa tapaturmavakuutuslain 53 c §:n
6 momenttiin lisättäväksi säännöksen siitä,
että tapaturmalautakunnan ja vakuutusoikeuden päätökset
voidaan antaa muutoksenhakijalle tiedoksi kirjeellä postitse.