Perustelut
Hallituksen esityksessä ehdotetaan uusittavaksi yrittäjien
työeläkkeitä koskeva lainsäädäntö. Uusi
laki (YEL) ajanmukaistaa ja selkiinnyttää sääntelyä ja
samalla yhtenäistää työeläkelainsäädäntöä,
koska uuden yrittäjän eläkelain systematiikka
ja rakenne vastaavat työntekijän eläkelakia.
Vaikka yksittäisten säännösten
sanamuotoa muutetaan, on uudistus pääosin tekninen eikä esityksestä aiheudu
olennaisia sisällöllisiä muutoksia yrittäjien
eläketurvaan.
Uudistukseen sisältyy kuitenkin useita yksittäisiä yrittäjän
eläketurvaa parantavia vähäisiä muutoksia.
Esitys parantaa muun muassa yrittäjän avopuolison
eläketurvaa, kun perheenjäsenen määritelmää laajennetaan.
Vanhuuseläkettä saava yrittäjänä toimiva
vapautetaan uudella lailla vakuuttamisvelvollisuudesta. Jatkossa myös
yrittäjäeläke voitaisiin myöntää takautuvasti kolmelta kuukaudelta ennen eläkkeen
hakemista.
Yrittäjän kannalta tärkeänä parannuksena
voidaan pitää YEL-vakuuttamisen perusteena käytettävän
työtulon ylärajan nostamista. Yläraja
nousee yli 30 prosentilla, kun nykyinen yläraja vuonna
2007 nousee indeksikorotuksineen 137 000 euroon. Jatkossa ylärajaa
tullaan vuosittain tarkistamaan työntekijän eläkelaissa määritellyn
palkkakertoimen mukaisesti.
Yrittäjällä on ollut mahdollisuus
maksaa oman harkintansa mukaan lisätyöeläkevakuutusmaksua
tai pienennettyä työeläkevakuutusmaksua
vuoden 2005 alusta lukien. Toistaiseksi maksusta poikkeamista ei
ole merkittävässä määrin
käytetty. Esityksen perustelujen mukaan erikseen tullaan
vielä selvittämään lisätyöeläkevakuutusmaksun
maksamisen sallimista nyt korotetun työtulon ylärajan
enimmäismäärää suurempana.
Yrittäjän kannalta uudistuksessa merkityksellisiä ovat
eläkettä kerryttävien ansiotietojen rekisteriöinnin
muuttumista koskevat ehdotukset, jotka liittyvät vanhentumisaikojen
lyhentämiseen kymmenestä viiteen vuoteen. Eläkelaitoksella
ei olisi velvollisuutta selvittää yrittäjän
eläkeoikeuteen vaikuttavia tietoja takautuvasti pidemmältä ajalta
kuin selvityspyyntöä edeltävältä viideltä kalenterivuodelta.
Vain, jos yrittäjä esittää riidattoman näytön
tätä vanhemmista ansioistaan, eläkeoikeus
ei vanhene, vaan tiedot oikaistaan takautuvasti kuinka
pitkältä ajalta tahansa.
Uudistus tarkoittaa, että yrittäjän
vastuu työeläketurvansa oikeellisuuden varmistamisesta
lisääntyy. Yrittäjä tulee vuosittain
saamaan hänet YEL:n mukaan vakuuttaneelta eläkelaitokselta eläkeotteen,
josta käyvät ilmi tiedot hänen eläkkeeseen
oikeuttavasta yritystoiminnastaan, kokonaistyötuloistaan
sekä karttuneesta eläkkeestään.
Yrittäjän tulee tarkistaa otteen tiedot ja vaatia
niiden oikaisemista viiden vuoden määräajassa,
muutoin todistustaakka virheiden osalta jää yrittäjälle.
Valiokunta pitää myönteisenä,
että jatkossa yrittäjille ilman eri pyyntöä lähetetään
vuosittain tieto karttuneesta eläkkeestä. Valiokunta korostaa
kuitenkin, että eläkeotteen oikeudellinen merkitys ei voi olla
vakuutetun tiedossa ilman erityisen hyvää tiedotusta.
Tästä syystä asiasta tiedottamiseen yrittäjille
tulisi eläkelaitoksissa paneutua huolella ja varata siihen
riittävät voimavarat.
Yrittäjien eläkelain uudistuksen yhteydessä valmisteltiin
muutoksia myös apurahaa saavien taiteilijoiden ja tutkijoiden
eläketurvaa koskeviin säännöksiin.
Esitykseen ei kuitenkaan sisälly näiden säännösten
muutosehdotuksia. Valiokunta pitää tärkeänä,
että apurahaa saavien taiteilijoiden ja tutkijoiden eläketurvan
parantamiseen tähtäävää lainvalmistelua
pikaisesti jatketaan.