Perustelut
Lääninhallitusten ja Sosiaali- ja
terveysalan lupa- ja valvontaviraston oikeuslääkinnän
ja oikeuspsykiatrian tehtävät ehdotetaan siirrettäviksi
Terveyden ja hyvinvoinnin laitokseen. Tehtävät
siirtyisivät alkuvaiheessa nykymuodossaan, koska kyse
on perustelujen mukaan viranomaistehtävistä, joissa
ei saa organisaatiomuutosten vuoksi syntyä keskeytyksiä tai
viivästyksiä. Uudistuksessa tarkoitettuja tehtäviä hoitava
henkilökunta on pääosin tarkoitus siirtää Terveyden
ja hyvinvoinnin laitokseen vanhoina työntekijöinä.
Valiokunta pitää ehdotettuja organisaatiomuutoksia
tarkoituksenmukaisina ja ehdottaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina.
Oikeuslääkintä
Poliisin on suoritettava tutkimus kuolemansyyn selvittämiseksi
silloin, kun kuoleman ei tiedetä aiheutuneen sairaudesta
tai kun vainaja ei viimeisen sairautensa aikana ole ollut lääkärin
hoidossa. Samoin toimitaan esimerkiksi silloin, kun kuoleman epäillään
johtuneen rikoksesta, tapaturmasta tai hoitotoimenpiteestä tai
kun kuolema on tapahtunut muuten yllättävästi.
Valtaosassa näistä tapauksista
määrätään myös
tehtäväksi oikeuslääketieteellinen
ruumiinavaus. Viime vuosikymmenten aikana oikeuslääketieteellisten
ruumiinavausten määrä on kasvanut huomattavasti ja lääketieteellisten ruumiinavausten
määrä on vähentynyt. Poliisin
määräyksestä tapahtuvia oikeuslääketieteellisiä ruumiinavauksia
tehdään jo lähes 25 prosentissa kuolemantapauksista,
mikä on kansainvälisessä vertailussa
huomattavan suuri osuus. Valiokunnan käsityksen mukaan
on tarpeen arvioida mahdollisuuksia oikeuslääketieteellisten
ruumiinavausten määrän vähentämiseen
säädöksiä ja toimintatapoja
muuttamalla, muun muassa käyttämällä nykyistä useammin
muita keinoja kuolemansyyn varmistamiseksi.
Suomessa on 45 oikeuslääketieteen erikoislääkäriä, joista
33 on alle 63-vuotiaita. Lääninoikeuslääkärin
tehtävissä toimii 18 oikeuslääketieteen
erikoislääkäriä. Yksittäisten
oikeuslääkärien suorittama avausmäärä on
muodostunut jopa kaksinkertaiseksi kansainvälisiin suosituksiin
verrattuna, mikä on osaltaan vähentänyt alalle
hakeutumista ja pahentanut oikeuslääkäripulaa.
Suuri työkuormitus on esityksen mukaan aiheuttanut viiveitä lausuntojen
ja kuolintodistusten valmistumisessa, mutta hautauslupien antamisessa
tai tietojen antamisessa väestötietojärjestelmään
ei kuitenkaan ole ollut merkittäviä viiveitä.
Lääninhallitusten vastuulla olevat oikeuslääketieteelliset
ruumiinavaukset tehdään käytännössä yliopistojen
oikeuslääketieteen laitosten ja sairaanhoitopiirien
tiloissa, joiden käytöstä lääninhallitukset
ovat tehneet sopimukset. Esityksen perustelujen mukaan valtakunnallisen koordinaation
puute on vaikeuttanut oikeuslääketieteellisen
ruumiinavaustoiminnan kehittämistä ja johtanut
eroihin lääninhallitusten ja sairaanhoitopiirien
välisissä sopimuksissa. Valiokunta toteaa, että nyt
esitetyllä valtakunnallisella ohjauksella voidaan parantaa toiminnan yhdenmukaisuutta,
mutta oikeuslääkäreiden erikoistumiskoulutukseen
liittyviin ongelmiin on edelleen pyrittävä löytämään
toimivia ratkaisuja. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että oikeuslääkäripulan vähentämiseksi
oikeuslääkäreiden koulutusta kehitetään
ja määrää lisätään nykyisestä.
Lääninoikeuslääkäreiden
virat ehdotetaan siirrettäväksi Terveyden ja hyvinvoinnin
laitokseen. Valiokunta toteaa, ettei virkojen siirtäminen
kuitenkaan merkitse toimintojen keskittämistä,
vaan oikeuslääkärit toimisivat jatkossakin
alueellisesti. Tämä on tärkeää muun
muassa poliisin kanssa tehtävän yhteistyön
jatkuvuuden kannalta. Aluehallintovirastoihin jäävän
henkilökunnan työpanosta ja osaamista voidaan
myös hyödyntää aluehallintovirastojen
kanssa tehtävillä ostopalvelusopimuksilla.
Lääninhallituksissa olevan toimistohenkilökunnan
virkoja ei tässä vaiheessa ehdoteta siirrettäväksi,
koska pääosan tehtäviin kuuluu myös muita
kuin oikeuslääketieteelliseen ruumiinavaustoimintaan
liittyviä tehtäviä. Valiokunnan saaman
selvityksen mukaan avustavan henkilökunnan osalta selvitykset
siirtymisestä ovat käynnissä ja tarkoitus
on mahdollisuuksien mukaan siirtää virkoja
henkilöineen. Valiokunta pitää tärkeänä,
että uudistuksen yhteydessä nykyisen henkilöstön
asema järjestetään ja palvelussuhteen
pysyvyys turvataan valtion henkilöstön aseman
järjestämisestä organisaation muutostilanteissa
annetun valtioneuvoston periaatepäätöksen
(23.3.2006) mukaisesti.
Oikeuspsykiatriset toiminnot
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston oikeuspsykiatrian
tehtäväalueen toiminnot (yhteensä 4 virkaa)
ja oikeuspsykiatrian lautakunta ehdotetaan siirrettäväksi
Terveyden ja hyvinvoinnin laitokseen. Oikeuspsykiatrian tehtäväalueella
koordinoidaan rikoksesta syytettyjen henkilöiden mielentilatutkimuksia
ja vaarallisuuden arviointeja ja ratkaistaan esimerkiksi kunkin
tutkittavan sijoittaminen tarkoituksenmukaiseen tutkimuspaikkaan.
Oikeuspsykiatristen asioiden lautakunta antaa lausuntoja tuomioistuimen
määräämistä mielentilatutkimuksista
ja määrää potilaan tarvittaessa
mielentilatutkimuksen jälkeiseen psykiatriseen hoitoon
sekä päättää tällaisen
hoidon lopettamisesta.
Valiokunta katsoo, että oikeuspsykiatristen toimintojen
siirtämisellä Terveyden ja hyvinvoinnin laitokseen
voidaan yhdistää keskusvirastojen psykiatrinen
asiantuntemus tarkoituksenmukaiseksi kokonaisuudeksi ja edistää oikeuspsykiatristen
tutkimusten ja hoitojen kehittämistä.