Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Geneerisellä substituutiolla tarkoitetaan menettelyä,
jossa apteekki vaihtaa lääkärin kauppanimellä määräämän
lääkevalmisteen toisella kauppanimellä olevaan, samaa vaikuttavaa ainetta
sisältävään vastaavaan valmisteeseen
eli rinnakkaisvalmisteeseen. Rinnakkaistuontivalmiste on puolestaan
alkuperäinen lääke, jonka tuo maahan
muu kuin alkuperäinen maahantuoja.
Kansainväliset lääkemarkkinat
Euroopan maissa merkittävä osa lääkekustannuksista
katetaan julkisin varoin. Lääkepolitiikassa on
tarpeen löytää keinot lääkekustannusten
jatkuvan kasvun hillitsemiseksi. Lääkekustannukset
ovat viime vuosina kasvaneet noin 10 prosenttia vuosittain, ja kasvu
näyttää jatkuvan. Vuonna 2001 lääkekorvausmenojen
kasvu oli noin 13 prosenttia.
Niin lääkkeiden kuin muidenkin tuotteiden uudistajien
etuja suojataan patentein. Patenttisuojan päätyttyä voivat
muutkin jäljitellä alkuperäistä tuotetta,
jolloin keksinnön yhteiskunnalliset hyödyt saadaan
tarvittaessa laajasti käyttöön. Koska
lääkkeiden kulutuksen kohdistuminen ei perustu
tavanomaisiin markkinatalouden sääntöihin,
on taloudellisen ja rationaalisen lääkehoidon
toteuttamiseksi kehitetty erilaisia kannustimia ja rajoituksia.
Alkuperäisen lääkkeen vaihtaminen halvempaan
rinnakkaisvalmisteeseen tai rinnakkaistuontivalmisteeseen on yksi näistä keinoista.
Euroopan unioni pyrkii edistämään
uusien innovatiivisten lääkkeiden ja rinnakkaisvalmisteiden
välistä tasapainoa siten, että huolehditaan sekä teollisuuden
kilpailukyvystä että kansanterveydestä.
Rinnakkaisvalmisteiden markkinoille pääsyä on
helpotettu lääkkeiden myyntilupasäännöksiä uudistamalla.
Eri maiden suhtautuminen geneeriseen substituutioon poikkeaa
toisistaan. Geneeristä substituutiota ei kaikissa maissa
tapahdu esimerkiksi sen vuoksi, että lääkärit
määräävät lääkkeen
suoraan lääkeaineen geneerisellä nimellä (Iso-Britannia).
Toinen ääripää on USA, jossa
valiokunnan saaman selvityksen mukaan lukuisissa osavaltioissa geneerinen
substituutio on pakollinen, eikä lääkäri
voi kieltää halvimman lääkkeen
toimittamista apteekista. Hallituksen esityksen malli, jossa sekä lääkäri
että potilas voivat molemmat kieltää vaihdon
halvempaan, on joustavampi kuin monissa muissa Euroopan maissa.
Geneerisen substituution toteuttaneita EU-maita on tällä hetkellä yhdeksän,
eivätkä tähän järjestelmään
siirtyneet maat ole palanneet aikaisempaan käytäntöön.
Rinnakkaisvalmisteiden markkinaosuus vaihtelee paljon eri maissa. Lääkemääräyksellä
toimitetuista
lääkkeistä on geneerisiä Tanskassa
noin 60 %, USA:ssa noin 50 %, Iso-Britanniassa
ja Saksassa hieman alle 40 %. Suomessa osuus on ollut 3 %,
mutta on erityisesti kuluvana vuonna ollut kasvamassa. Myös
esimerkiksi Ranskassa ja Espanjassa geneeristen lääkkeiden
osuus on vähäinen, mutta näissäkin
maissa on lainsäädäntöä muutettu
ja sallittu lääkkeen vaihtaminen halvempaan rinnakkaisvalmisteeseen.
Valiokunta katsoo muiden maiden kokemuksista saadun selvityksen perusteella,
että sallimalla geneerinen substituutio edistetään
tehokkaasti lääkkeiden hintakilpailua.
Rinnakkaistuontivalmisteiden, jotka ovat yleensä uudelleen
pakattuja ja hinnoiteltuja alkuperäisvalmisteita, hintaero
suoratuotuihin valmisteisiin on useimmiten melko vähäinen.
Lääkkeen vaihtamisella rinnakkaistuotuontivalmisteeseen
voidaan kuitenkin hintakilpailun kautta saada aikaan selviä säästöjä erityisesti
kalliiden lääkkeiden osalta.
Potilaan näkökulma
Keskenään samanarvoisten lääkevalmisteiden vaihtaminen
on ollut käytössä Suomen sairaaloissa
jo vuosikymmeniä, eikä vaihtaminen ole valiokunnan
saaman selvityksen mukaan vaarantanut lääketurvallisuutta.
Vakavat virheet sairaaloiden lääkejakelussa lääkkeen
vaihdosta johtuvan virheellisen annostelun tai väärän
lääkkeen antamisen takia ovat hyvin harvinaisia.
Euroopan unionin tasolla säädelty lääkevalvonta
ja siihen liittyen lääkkeiden laatu on korkeatasoista,
joten useimmat rinnakkaisvalmisteet ovat hoidollisesti samanarvoisia.
Lääkitys pyritään lääkärin
vastaanotolla määräämään
yhteisymmärryksessä potilaan kanssa. Valiokunta
pitää tärkeänä, että lääkkeiden
mahdollisesta vaihtamisesta sovitaan ensisijaisesti lääkärin
tai hammaslääkärin vastaanotolla. Potilaan
hoitomyöntyvyyden kannalta lääkkeiden hinnalla
on merkitystä. Potilas on kuitenkin vastaanottotilanteessa
ensisijaisesti huolestunut terveydentilastaan ja mahdollisesti hämmentynyt siihen
liittyvästä epävarmuudesta tai lääkäriltä saamansa
uuden informaation määrästä.
Tällaisessa tilanteessa keskusteleminen lääkkeen
hinnasta helposti unohtuu tai koetaan kiusalliseksi. Lääkkeen
korkea hinta voi myöhemmin estää lääkkeen
käytön. Hallituksen esityksessä on viitattu
myös toimeentulotukiasiakkaiden lääkehoidosta
tehtyyn selvitykseen. Valiokunta korostaa, ettei toimeentulotukiasiakkaita
tule lääkettä määrättäessa
lähtökohtaisesti asettaa eri asemaan muihin potilaisiin
verrattuna.
Toisaalta hoitomyöntyvyyteen voi vaikuttaa haitallisesti
myös se, että lääke vaihtuu
liian usein. Vaihdon seurauksena voi kertyä turhia lääkevarastoja
tai potilas saattaa erehdyksessä ottaa useampaa erinimistä,
mutta samaa vaikuttavaa ainetta sisältävää lääkevalmistetta.
Lääkkeiden sekaantumisvaaraa voidaan pyrkiä ehkäisemään
esimerkiksi lääkkeiden päiväannosten jakamisella
dosetteihin sekä vielä kokeiluasteella olevalla
lääkkeiden apteekissa tapahtuvalla koneellisella
annosjakelulla, jolloin potilaan yhdellä kertaa otettava
lääkitys pakataan annospusseihin.
Lääkkeiden sekaantumisvaaran vuoksi valiokunta
pitää perusteltuna esitykseen sisältyvää lääkärin
mahdollisuutta kieltää lääkkeen
vaihto apteekissa. Valiokunta ei kuitenkaan pidä lähinnä tietosuojaan
ja hoitomyöntyvyyteen liittyvistä syistä aiheellisena
sitä, että vaihtokiellon lääketieteellinen
tai hoidollinen syy pitäisi merkitä lääkemääräykseen.
Edelleen valiokunta pitää perusteltuna, että lääkemääräyksen
voimassaolon aikana toimitettaisiin vain yhtä valmistetta, joka
olisi käytännössä ensimmäisen
ostokerran yhteydessä edullisin lääkevalmiste.
Harventamalla näin lääkevalmisteiden
vaihtumista potilaan tuntema epätietoisuus vähenee
verrattuna siihen, että valmiste voisi vaihtua kolmen kuukauden
välein. Samalla vähenee myös tarve varmistaa
saadun lääkityksen asianmukaisuus hoitavalta lääkäriltä,
eikä näiden lisäkontaktien tarve kohtuuttomasti
lisäänny. Valiokunta pitää kuitenkin
tarpeellisena, että potilas voi halutessaan aina saada
hänelle halvimman vaihtokelpoisen valmisteen, ellei lääkäri
ole tätä hoidollisin tai lääketieteellisin
syin kieltänyt.
Toteutettaessa vaihto niissä tilanteissa, joissa lääkkeen
noutaa potilaan puolesta toinen henkilö, esimerkiksi omainen
tai kotipalveluhenkilöstö, tai jos lääkkeet
lähetetään postitse, saattaa potilaan
informaatio vaihdosta jäädä puutteelliseksi.
Potilasinformaation riittävyys voi näissä tilanteissa
olla ongelma jo nykyisin riippumatta siitä, vaihdetaanko
lääke toiseen. Toisaalta vaihdon kieltäminen
näissä tilanteissa ei olisi tarkoituksenmukaista,
koska se voisi yleisesti estää halvemman lääkkeen
saamisen esimerkiksi liikuntaesteisiltä potilailta. Valiokunta
katsoo, että on tarpeen luoda toimintamalli, jolla näissä ta-pauksissa
turvataan potilaan tosiasiallinen mahdollisuus vaihtaa lääke
tai kieltää se.
Joissakin harvinaisissa tapauksissa saattaa halvin vaihtokelpoinen
lääke olla potilaan kannalta epäedullisempi
kuin hänelle määrätty lääke
sen vuoksi, ettei halvin valmiste olekaan sairausvakuutuksesta korvattava.
Tällaisia tilanteita voi syntyä lähinnä silloin,
kun markkinoille tulleelle edulliselle valmisteelle ei vielä ole haettu
tai saatu kohtuullista tukkuhintaa. Asiakkaalla on näissäkin
tilanteissa oikeus kieltäytyä vaihdosta ja häntä tulee
apteekissa informoida siitä, kumpi valmiste on hänen
kannaltaan edullisempi. Valiokunta pitää asianmukaisena
sitä, että potilas saa sairausvakuutuskorvauksen
ostamansa lääkkeen mukaan.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että kaikkia
lääkkeitä ei ole saatavilla Suomessa.
Potilas voi hakea Lääkelaitokselta erityislupaa lääkkeen
hankkimiseksi ulkomailta tai hankkia tarvitsemiaan lääkkeitä myös
EU-säännösten perusteella ETA-maista.
Muissa Pohjoismaissa on luotu toimivat järjestelmät
ulkomailta hankittujen lääkkeiden korvattavuudesta.
Potilaiden yhdenvertaisuuden turvaamiseksi valiokunta pitää tarpeellisena,
että hallitus selvittää mahdollisuudet
saada ulkomailta hankitut tarpeelliset lääkkeet
sairausvakuutusjärjestelmän piiriin joustavasti
myös Suomessa.
Potilaan kannalta merkittävä ongelma, jota nyt
ehdotetuilla muutoksilla ei ratkaista,
on uusien lääkkeiden saatavuuden parantaminen. Tämä liittyy
sekä myyntilupajärjestelmien käsittelyaikoihin
että uusien hyväksyttyjen lääkkeiden
saamiseen sairausvakuutuksesta korvattaviksi. Valiokunta edellyttää,
että hallitus selvittää mahdollisuudet
edistää ja nopeuttaa uusien innovatiivisten ja
kustannustehokkaiden lääkkeiden saatavuutta (Valiokunnan
lausumaehdotus 1).
Sairausvakuutusjärjestelmä
Vaihtoehtona uudistukselle on eri tahoilta esitetty lääkkeiden
hintojen laskemista sairausvakuutuksesta korvattavien lääkkeiden
tukkuhinnoista päättävän hintalautakunnan
päätöksillä. Kun lääkkeiden
hintoja lainmuutoksen jälkeen vuonna 1998 tarkistettiin,
tehtiin kahden vuoden aikana
noin 2 000 hintalautakunnan päätöstä, joista
hintojen alennuspäätöksiä oli
259. Päätöksistä tehtiin 31
lähinnä alkuperäislääkkeitä ja
lisenssillä valmistettuja lääkkeitä koskevaa
valitusta, joiden perusteella korkein hallinto-oikeus määräsi
yhden päätöksen käsiteltäväksi
uudelleen. Korvattavien hintojen alennusten vaikutus on kuitenkin
lähinnä kertaluonteinen, minkä jälkeen
enimmäishinnat voivat olla voimassa useita vuosia. Lisäksi
päästäkseen sairausvakuutuskorvauksen
piiriin teollisuus pakotettaisiin hinnanalennuksiin ja alennukset
koskisivat vain korvausjärjestelmässä olevien
lääkkeiden hintoja. Korvattavan maksimihinnan
määrääminen on edelleen keino
vaikuttaa erityisesti patenttisuojattujen lääkkeiden
hintoihin. Valiokunta pitää hintoihin vaikuttamista
myös tätä kautta tärkeänä,
mutta muistuttaa, että kalliidenkin uusien lääkkeiden
hyväksyminen korvauksen piiriin voi alentaa merkittävästi
hoidon kokonaiskustannuksia.
Useissa maissa on geneerisen substituution ohella otettu käyttöön
niin sanottu viitehintajärjestelmä, joka tarkoittaa
sairausvakuutuskorvauksen määräytymistä tietyn
halvemman lääkkeen hinnan mukaan. Järjestelmän
huono puoli on, että halutessaan kalliimman lääkkeen
potilas joutuu maksamaan itse hintaeron korvattavaan lääkkeeseen.
Viitehintajärjestelmät ovat myös usein
olleet hallinnollisesti monimutkaisia ja niitä on jouduttu
useissa maissa muuttamaan. Viitehintajärjestelmän
etuna on geneeriseen substituutioon verrattuna kuitenkin se, että sillä voidaan
vaikuttaa myös patenttisuojattujen lääkkeiden
hintoihin. Valiokunta edellyttää, että sosiaali-
ja terveysministeriö selvittää lääkkeiden korvausjärjestelmän
uudistamistarpeita mukaan lukien erityisluvalla maahantuotavien
lääkkeiden korvattavuus sekä viitehintajärjestelmän etuja
ja haittoja muiden maiden kokemusten perusteella (Valiokunnan
lausumaehdotus 2).
Apteekit
Valiokunta korostaa, että uudistuksen myötä lisääntyvä hintaneuvonta
ei saa vaarantaa varsinaista lääkkeiden käytön
opastusta. Hintaneuvonnan lisäksi farmaseuttisen henkilökunnan työhön
kuuluu edelleen keskeisimpänä lääkkeen käyttäjän
neuvominen lääkkeen oikeasta ja turvallisesta
käytöstä sekä yleisemminkin
asiakkaan neuvominen tarkoituksenmukaisen lääkehoidon
toteuttamiseksi. Valiokunnan saaman tiedon mukaan uudistus merkitsee
apteekkien kannalta farmaseuttisen henkilökunnan työmäärän
kasvua ja henkilökunnan lisätarvetta. Tämä merkitsee
lisäkustannuksia apteekeille. Toisaalta maassa on pulaa
farmaseuteista, eikä lisähenkilökuntaa
ole saatavissa. Tämän vuoksi käytännössä asiakkaiden
odotusajat apteekeissa kasvavat.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan uudistus
saattaa vaikeuttaa apteekkien varastonhallintaa ja heikentää lääkkeiden
saatavuutta sekä lisätä lääkehävikkiä.
Näiden mahdollisten haittojen vähentämiseksi
on Lääkelaitoksen luettelo
voimassa lakiehdotuksen mukaan kolmen kuukauden ajan kerrallaan,
mikä vähentää varastojen vaihtelua
apteekeissa. Apteekin vaihtovelvollisuus koskee lisäksi
vain yleisesti saatavilla olevia valmisteita. Lääkevalmisteen
toimittamisen keskeytyessä tai häiriintyessä ei lääkkeen
katsota olevan yleisesti saatavilla. Lääkelaitoksen
luettelon voimassaolon aikana voi markkinoille tulla luettelossa
olevaa halvempi valmiste, johon lääke on asiakkaan
halutessa vaihdettava. Mikäli halvinta yleisesti saatavilla olevaa
lääkettä ei toimitushetkellä ole
apteekissa, jää potilaan harkintaan, haluaako
hän odottaa valmisteen toimittamista apteekkiin. Etenkin
pienissä apteekeissa voi olla vaikeuksia pitää kulloinkin
halvimpia valmisteita aina saatavilla, jolloin lääkehoidon
aloittaminen voi viivästyä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan erityisesti pienissä apteekeissa
lääkkeiden kulutuksen kohdistuminen vaihtelevasti
eri valmisteisiin saattaa aiheuttaa varastointiongelmia. Syrjäseutujen
pienten apteekkien alueella lääkekulutuksen vaihtelevuus
on kuitenkin todennäköisesti vähäisempää kuin
suurissa keskuksissa. Tämä voi johtua esimerkiksi
siitä, että enin osa lääkemääräyksistä tulee
terveyskeskuslääkäreiltä, jotka
määräävät suoraan halvempia
lääkevalmisteita potilailleen.
Vastuukysymykset
Geneerisen substituution yhteydessä on usein nostettu
esiin kysymys lääkärin vastuusta vaihdon
toteutuessa. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan geneerinen substituutio
ei kuitenkaan aiheuta muutosta lääkärin
vastuuseen. Geneerisen substituution käyttöönotto
muuttaa jossain määrin lääkärin
asemaa: tähän saakka lääkäri
on pääsääntöisesti
vastannut siitä, mikä lääkevalmiste
sopii potilaalle parhaiten. Uudistuksen jälkeen lääkäri
vastaa siitä, että hän valitsee potilaan sairauteen parhaiten sopivan
lääke-aineen. Jos lääkkeellä osoittautuu
olevan potilaalle haittavaikutuksia, joista ei ole ollut ennalta
tietoa, ei lääkäri ole vastuussa tällaisista.
Hän vastaa siitä, että potilaalle valitaan
oikea lääkeaine ja lääkemuoto
niiden tietojen perusteella, jotka hänellä on
käytössään. Myös lääkärin
määräämät alkuperäisvalmisteet
voivat aiheuttaa sivuvaikutuksia. Lääkärin
vastuu rajoittuu siihen, että hän on asianmukaisesti
ottanut huomioon mahdolliset sivuvaikutukset ja vasta-aiheet lääkkeen
valinnalle. Jos tästä huolimatta ilmenee sivuvaikutuksia,
ei huolellisesti toiminut lääkäri ole
vastuussa niistä. Sama tilanne olisi silloin, kun lääke
on vaihdettu apteekissa toiseen. Valiokunta toteaa, että sosiaali-
ja terveysministeriön tulee uudistuksen johdosta arvioida
myös potilasasiakirjojen laatimisesta ja säilyttämisestä annetun
asetuksen muutostarpeet.
Apteekki ja sen farmaseuttinen henkilökunta vastaa
siitä, että potilaalle toimitetaan oikein lääkärin
määräämä lääke.
Jos kysymyksessä on vaihtokelpoinen valmiste, apteekki
vastaa siitä, että se toimittaa Lääkelaitoksen
listan mukaisen vaihtokelpoisen valmisteen. Tältä osin
uudistus merkitsee muutosta apteekkien ja farmaseuttisen henkilöstön
työhön. Apteekit ovat jatkossa vastuussa siitä,
että uusi työvaihe suoritetaan oikein.
Potilasvahinkolain (585/1986) 2 §:n 1 momentin
perusteella korvataan vahinko, joka aiheutuu lääkkeen
toimittamisesta lain tai asetuksen tai näiden perusteella
annettujen mää-räysten vastaisesti. Valiokunta
kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
siihen, että apteekkien farmaseuttisesta henkilökunnasta
on pula, jonka nopeaan poistamiseen on ryhdyttävä koulutuspoliittisin
toimin.
Lääkelaitos puolestaan vastaa siitä,
että vaihtokelpoisten lääkkeiden luettelo
on laadittu oikein. Uudistus merkitsee tältä osin
muutosta nykytilanteeseen, sillä tällä hetkellä Lääkelaitoksella
ei ole luettelon laatimisvelvollisuutta eikä siten tästä syntyvää vastuutakaan.
Mikäli potilaalle vaihdettu valmiste aiheuttaa yllättäviä ongelmia,
on lääkkeen valmistajalla tuotevastuu lääkkeestä.
Tieto toimitetusta valmisteesta säilyy apteekissa viisi
vuotta. Uudistus ei aiheuta muutosta tähän vastuuseen.
Todettakoon, että lääkeyrityksillä on
vapaaehtoinen lääkevahinkovakuutus. Vakuutuksen
ovat tiettävästi ottaneet kaikki Suomessa toimivat
lääkeyritykset. Lääkevahinkovakuutuksesta
tehdään nykyisin noin 200 ilmoitusta lääkkeen
aiheuttamasta haitasta vuosittain.
Vastuu lääkkeen oikeasta käytöstä on
potilaalla silloin, kun hän itse huolehtii lääkkeen
ottamisesta. Niissä tilanteissa, joissa lääkkeen
antamisesta huolehtii joku toinen, esimerkiksi kotipalveluhenkilöstö,
on lääkkeen jakelun suorittava henkilö vastuussa
siitä, että jakelu on suoritettu oikein. Uudistus
ei aiheuta tähänkään vastuuseen
muutosta.
Vaihtokelpoisten lääkkeiden luettelo
Valiokunnan käsityksen mukaan Lääkelaitoksessa
laadittavan luettelon tulee olla mahdollisimman monien asiasta kiinnostuneiden
helposti käytettävissä. Tähän
voidaan pyrkiä muun muassa julkistamalla luettelo
Internetissä ja tekemällä tietokannasta
hakuominaisuuksien avulla mahdollisimman helppokäyttöinen.
Saadun selvityksen mukaan luetteloon on tarkoitus sisällyttää kaikki
Suomessa vaihtokelpoiset myyntiluvan saaneet valmisteet, vaikka
niistä kaikkia ei ole tuotu markkinoille Suomessa tai niille
ei ole haettu kohtuullista tukkuhintaa. Lääkelaitos
ei voi luettelon julkaistessaan varmuudella tietää, mitkä myyntiluvan
saaneista valmisteista ovat seuraavan kolmen kuukauden aikana yleisesti saatavilla.
Luettelo sisältää myös sellaisia
valmisteita, jotka eivät ole lainkaan sairausvakuutuksesta
korvattavia. Tällaisia ovat esimerkiksi eräät
itsehoitolääkkeet.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan luetteloon
ei uudistuksen alkuvaiheessa ole tarkoitus sisällyttää valmisteiden
hintoja. Valiokunnan käsityksen mukaan hinta on lääkkeiden kuluttajien
kannalta tärkeä tieto ja hintatietojen saatavuutta
tulee kehittää eri osapuolten yhteistyönä.
Kaikkien vaihtokelpoisten lääkkeiden sisällyttäminen
luetteloon samoin kuin myynnissä olevien lääkkeiden
hintojen helppo saatavuus ovat valiokunnan käsityksen mukaan
omiaan edistämään lääkkeiden
käyttäjien hinta- ja tuotetietoisuutta. Valiokunta
pitää tarpeellisena, että sosiaali- ja
terveysministeriön asetuksella säädetään
velvollisuudesta julkaista viranomaisten yhteistyönä luettelo
vaihtokelpoisista lääkkeistä, niiden
hintatiedoista sekä lääkevalmisteiden ja
eri pakkauskokojen saatavuudesta Suomessa.
Lääkkeiden kehittäminen ja valmistaminen työllisyyden
näkökulmasta
Muutokset lääkkeiden markkinaosuuksissa heijastuvat
myös kotimaisen lääketeollisuuden toimintaan,
vaikka vain osa lääkkeistä valmistetaan
Suomessa. Lääkeala on viime vuosina eri syistä voimakkaasti
kansainvälistynyt ja toisaalta keskittynyt entistä suurempiin
monikansallisiin yrityksiin. Lääkkeiden valmistus
tapahtuu kasvavassa määrin siten, että esimerkiksi
raaka-aineet ja niiden jalostus tehdään halvan
työvoiman maissa ja vain osa lopputuotteesta on valmistettu
lopullisessa valmistusmaassa. Tämä asettaa suuria
vaatimuksia lääkkeiden laadun valvonnalle ja viranomaisten
toiminnan kattavuudelle. Lääkkeiden myynnin kasvu
on viime vuosina ollut kymmenen prosentin luokkaa. Vuonna 2001 kasvu
oli noin 12 % ja lääkkeiden koko vähittäismyynnin
arvo oli 1,8 miljardia euroa. Uudistus aiheuttaa toteutuessaan korkeintaan
tämän kasvun vähentymistä potilaiden
ja sairausvakuutusjärjestelmän hyväksi.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että löydetään lainsäädännöllinen
ja toiminnallinen tasapaino tutkivan teollisuuden toimintaedellytyksiin
samalla kun edistetään geneeristen lääkkeiden
käyttöä. Valiokunta katsoo, että geneerisen
substituution vaikutuksia kotimaiseen lääkealan
työllisyyteen on syytä seurata.
Huoltovarmuus
Hallituksen esityksen valmistelussa ei valiokunnan käsityksen
mukaan ole riittävästi otettu huomioon muutoksen
vaikutuksia velvoitevarastointiin. Lääkkeiden
kulutusrakenteen muuttuminen voi johtaa siihen, että varastointivelvoitteita
ei aina voida noudattaa ja huoltovarmuus tätä kautta
vaarantuisi. Toisaalta vaihdettavien lääkkeiden
sitominen vuosineljänneksen ensimmäisen päivän
mukaiseen tilanteeseen merkitsee samalla sitä, että eniten
myytävät lääkkeet eivät
vaihdu kovin usein. Valiokunta korostaa, että huoltovarmuus
ei saa geneerisen substituu-tion käyttöön
ottamisen ja siitä mahdollisesti seuraavien erivapausanomusten
vuoksi heikentyä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan sosiaali- ja terveysministeriö on
asettamassa työryhmän pohtimaan velvoitevarastointisäännösten
muutostarpeita. Valiokunta edellyttää, että selvitystyö tehdään
pikaisesti ja että mahdollisesti tarvittavat lainsäädännön
muutosesitykset tuodaan eduskunnalle ensi tilassa (Valiokunnan lausumaehdotus
3).
Tiedottaminen ja seuranta
Lainmuutos on hyvin laajasti kansalaisia koskettava, ja sen
asianmukaisen toimeenpanon onnistuminen edellyttää huomattavaa
tiedottamista. Lisäksi eri toimijat, kuten lääkärit
ja apteekkien farmaseuttinen henkilöstö sekä lääkkeitä potilaille
jakavat henkilöt, tarvitsevat informaatiota ja koulutusta
uuden järjestelmän omaksumiseen. Lisäinformaation
välittämisessä ovat potilasjärjestöt
erityisasemassa. Valiokunta edellyttää, että sosiaali-
ja terveysministeriö ja sen hallinnonalan viranomaiset
omalta osaltaan huolehtivat tiedotuksen riittävyydestä ja
että ministeriö laatii pikaisesti asiaa koskevan
tiedotussuunnitelman.
Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena järjestelmää,
jossa lääkäri voisi suoraan apteekista saada
sähköisessä ja helposti käsiteltävässä muodossa
tiedon siitä, mitä valmistetta potilaalle on toimitettu.
Saadun selvityksen mukaan tällaisen tiedon toimittaminen
ei nykyisin ole kohtuuttomitta kustannuksitta mahdollista. Valiokunta
korostaa, että tietojärjestelmiä tulee
pyrkiä kehittämään siten, että tieto
olisi mahdollisimman nopeasti lääkärin
käytettävissä. Tähän liittyy
myös se, että lääkärillä tulisi
olla ajantasainen tieto myös lääkkeiden
hinnoista jo lääkettä määrätessään.
Lainmuutoksessa on kyse uudenlaisen käytännön
muodostumisesta, ja sen seurausten ennakkoarviointi on perustunut
pitkälti muiden maiden saamiin kokemuksiin. Esimerkiksi
Tanskassa toteutetusta mallista ehdotus poikkeaa muun muassa sen
suhteen, millaiset erot hyväksytään lääkkeiden
hinnoissa, jotta ne tulisivat vaihtovelvollisuuden piiriin. Hintaputken
laajuuden ja vaihtokelpoisten valmisteiden luettelon uusimisen kolmen
kuukauden määräajan suhteen on esitetty
kriittisiä arvioita. Luettelon uudistamisella suhteellisen
harvoin on pyritty helpottamaan erityisesti lääkkeiden
tukkukauppiaiden ja apteekkien toimintaa. Tukkukauppiaiden osalta
voitaisiin mahdollisia varastotappioita välttää siirtymällä käytäntöön,
jossa tukkukauppa toimii lääkkeiden välittäjänä apteekkeihin,
mutta ei omista lääkkeitä. Valiokunta
pitää tärkeänä, että lain
vaikutuksia seurataan huolellisesti lääkkeen käyttäjien,
määrääjien, valmistajien, jakelijoiden
ja yhteiskunnan näkökulmasta (Valiokunnan
lausumaehdotus 4).