Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin.
Kokeilulain tavoitteista
Esityksen tavoitteena on antaa niille kunnille, jotka eivät
ole yhdistäneet sosiaalihuollon ja kansanterveystyön
tehtäviä kokonaisuudessaan yhdistetylle sosiaali-
ja terveyslautakunnalle tai vastaavalle monijäseniselle
toimielimelle, mahdollisuus kokeiluluontoisesti yhdistää sosiaalihuoltolain
mukaiset kotipalvelut ja kansanterveyslain mukainen kotisairaanhoito
saman hallinnollisen toimielimen alaisuuteen. Kokeilulailla pyritään
turvaamaan näissä kunnissa nykyistä tiiviimpi
sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteensovittaminen sekä täydentämään
saumattomien palveluketjujen kokeilua ensisijaisesti vanhusten palveluissa.
Lakiehdotus antaa väljät puitteet kokeilun toteuttamiselle,
koska samalle toimielimelle voitaisiin koota vanhusten sosiaalihuollon
palvelut ja vanhuksia koskevat kansanterveystyön tehtävät
joko kokonaan tai vain osittain. Kyseisen toimielimen hoidettavaksi
voitaisiin lisäksi antaa myös muiden asiakasryhmien vastaavia
palveluja. Valiokunta korostaa, että mikäli näin
menetellään, palvelujen yhdistäminen
tulee näiden asiakasryhmien näkökulmasta olla
tarkoituksenmukaista järjestää vanhusten palvelujen
yhteydessä.
Valiokunnan näkemyksen mukaan lakiehdotus mahdollistaa
kunnallisessa kotihoidossa oikeansuuntaiset hallinnolliset uudistukset.
Kotipalvelun ja kotisairaanhoidon yhdistäminen voi parantaa
palvelujen yhteensovittamisen edellytyksiä ja edistää hyvien
palvelujen järjestämistä kotihoidossa.
Lakiehdotus tarjoaa myös nykyistä paremmat mahdollisuudet
asiakastietojen joustavaan siirtoon kotipalvelun ja kotisairaanhoidon
välillä. Valiokunta painottaa, että palvelujen
yhdistämisen lähtökohtana tulee kuitenkin olla
sekä sosiaali- että terveydenhuollon asiantuntemuksen
säilyttäminen ja tehokkaampi hyväksikäyttö.
Palveluissa tulee turvata moniammatillinen yhteistyö ja
riittävä erityisosaaminen.
Kotiin annettavien palvelujen sisällöstä
Hallituksen esityksen mukaan kotipalveluja ja kotisairaanhoidon
tehtäviä voitaisiin yhdistää uudeksi
tehtäväksi eli kotihoidoksi. Kotihoito-käsite
on lainsäädännössä uusi.
Kotipalvelujen järjestämisvelvollisuus ja kotipalvelun
sisältö on määritelty sosiaalihuoltolaissa
ja -asetuksessa. Kotisairaanhoidon järjestämisvelvollisuus
on osa kansaterveyslain mukaista terveyden- ja sairaanhoidon järjestämisvelvollisuutta.
Valiokunta korostaa, ettei hallituksen esitys
muuta kuntien palveluvelvoitteita lain soveltamisalalla eikä myöskään
sosiaalihuollon asiakkaiden ja potilaiden oikeuksia palveluiden
saamiseen.
Valiokunta toteaa, että väestön ikääntyessä ja hoitomenetelmien
kehittyessä on välttämätöntä etsiä nykyistä tarkoituksenmukaisempia
ja taloudellisempia tapoja organisoida kunnallisia peruspalveluita.
Kuitenkaan hallinnolliset muutokset eivät sinällään
takaa riittävää hoitojen ja palvelujen
yhteensovittamista. Tarvitaan muita, erityisesti toiminnallisia
ratkaisuja, jotka aidosti edistävät palvelujen
yhteensovittamista. Kokeilulain mukainen toimintojen yhdistäminen
ei välttämättä johda palvelujen
rajapintojen vähenemiseen, vaan vaarana on, että rajapintojen
paikat muuttuvat tai niitä voi muodostua jopa lisää. Vanhustenhuollon
eriyttäminen muista sosiaalipalveluista saattaa aiheuttaa
epätarkoituksenmukaisia rajapintoja muuhun palvelujärjestelmään nähden
ja tuottaa myös taloudellisesti epätarkoituksenmukaisia
ratkaisuja.
Vanhusten kotiin annettavissa palveluissa on ensiarvoista turvata
ikääntyneen toimintakyvyn säilyminen
ennalta ehkäisevästi. Mikäli palvelun
ja hoidon piiriin tullaan myöhään, asumis-
ja laitoshoidon palvelujen tarvetta ei ehkä voida enää myöhentää eikä myöskään
aidosti tukea kotona asumista mahdollisimman pitkään.
Tästä syystä hallintoa oleellisempaa
on luoda asiakaslähtöisiä toimintamalleja,
joissa palvelusuunnitelmien tekemisessä käytetään
sekä kotipalvelun että terveydenhoidon asiantuntemusta.
Tällöin tarvitaan myös työtapojen,
työkulttuurin ja johtamiskäytäntöjen
kehittämistä.
Suhde muihin hankkeisiin
Hallituksen esityksen mukaan lakiehdotus olisi voimassa määräaikaisesti.
Kokeilun tarkoituksena on tuottaa aineistoa lainsäädännön
pysyvän uudistamisen perustaksi. Valiokunta toteaa, että lainsäädäntökokeilu
on yksi monista toimenpiteistä kotiin annettavien palvelujen
uudistamiseksi. Vastikään on toteutettu palvelusetelin
käyttö erityisesti kotipalveluissa. Sosiaalialan
kehittämishankkeeseen liittyen toteutetaan vanhusten palvelutarpeen
arviointi sosiaalihuollossa ja sosiaali- ja terveysministeriön
johdolla on käynnistetty myös valtakunnallinen
kotipalvelun ja kotihoidon kehittämishanke (2004—2007).
Lisäksi alueellisesti ja paikallisesti on erilaisin kokeiluin
ryhdytty toteuttamaan vanhusten palvelujen organisatorisia uudistuksia
ja lisäämään ehkäiseviä kotikäyntejä.
Yhtenä kehityspiirteenä vanhusten palveluissa
on nähtävissä seudullisen ja alueellisen
yhteistyön vahvistuminen palvelutuotannossa. Myös
palvelujen järjestämis- ja tuottamistavat ovat
monipuolistumassa. Kun kaikkien asiakkaiden avun tarpeeseen kotona
julkiset palvelut eivät pysty vastaamaan, tulee kuntien
verkottua yksityisen ja kolmannen sektorin tuottajien kanssa ja
hakea uusia toimintamalleja, joilla tuetaan asiakkaiden kotona selviytymistä.
Kokeilulain aikana on mahdollista saada seurantatietoa vanhusten
palvelujen erilaisista järjestämistavoista.
Seuranta ja koulutus
Hallinnon järjestämistä hallituksen
esityksessä ehdotetulla tavalla on kokeiltu jo Helsingissä. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan kokemukset järjestelyistä ovat
olleet voittopuolisesti myönteisiä. Hallinnollisesta
ratkaisusta ei ole kuitenkaan tehty mitään seurantaselvitystä tai arviota.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että aloitettaviin kokeiluihin liitetään
seuranta ja vaikutusten arviointi. Sosiaali- ja terveysministeriön
tulisi määrittää seurannalle yhtenäiset
kohteet ja arviointikriteerit. Arviointi antaisi perustan päätöksenteolle
kokeilun päättyessä.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että muutettaessa
hallintoa esityksessä mahdollistetuin tavoin tulee kotihoitoon
osallistuvaa henkilöstöä riittävästi
perehdyttää sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön
eroihin. Terveydenhuollon ja sosiaalihuollon erilaiset, muun muassa
henkiöstön ammatinharjoittamista ja kelpoisuutta
sekä asiakkaan oikeusturvaa koskevat säännökset
sekä toimintakulttuuriset käytännöt saattavat
synnyttää henkilöstölle pulmallisia
tilanteita hallintoa organisoitaessa. Tällaisia ongelmia
on tullut vastaan myös niissä kunnissa, joissa
sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnot on yhdistetty kokonaisuudessaan
yhden toimielimen alaisuuteen.
Yhdistettävillä hallinnonaloilla hoitohenkilökunnan
kelpoisuusehtoja säätelee eri lainsäädäntö:
terveydenhuollossa laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä,
sosiaalihuollossa asetus sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön
kelpoisuusehdoista. Eduskunnalle on juuri annettu hallituksen esitys
sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimusten
uudistamisesta (HE 226/2004 vp). Uudistus
on ehdotettu tulevaksi voimaan 1.8.2005. Terveydenhuollossa ammatinharjoittamisen
sääntely on sosiaalihuollon kelpoisuusehtoja tiukempaa.
Tämä ei saa johtaa siihen, että nykyisen
henkilöstön kelpoisuus toimia kotipalvelun ja
kotihoidon tehtävissä kaventuu tai jopa estyy
esimerkiksi tilanteissa, joissa kotihoidon toimintayksikkö järjestetään
terveydenhuollon alaisuuteen. Valiokunta korostaa, että työnantajan
tulee huolehtia henkilöstön tehtäväkuvan
muutoksen edellyttämästä tarpeellisesta
lisäkoulutuksesta sekä perehdyttämisestä toisen
hallinnonalan säännöksiin sekä niiden
soveltamiskäytäntöihin.