Perustelut
Tämä hallitus esittää pitkäaikaisen
laitoshoidon maksun korotusta jo toistamiseen. Lisäksi
se korotti viime vuonna tuntuvasti terveydenhuollon asiakasmaksuja.
Sitä vastoin pitkäaikaissairaiden ja paljon terveydenhuoltopalveluita
käyttävien toimeentuloon merkittävästi
vaikuttavaa maksukattojärjestelmää ei
ole saatu uudistettua. Toimintatapa on erittäin huolestuttava
huomioiden väestöryhmien väliset suuret
terveyserot.
Maksukorotusten seurauksena kuntien saamaa peruspalvelun yleistä valtionosuutta
on tarkoitus alentaa 62,2 miljoonaa euroa erikseen annetulla hallituksen
esityksellä. Nämä lisätulot eivät
siis jää hyödyttämään
kuntataloutta ja esimerkiksi vanhustenhoidon kehittämistä,
vaan ne kerätään valtion taskuun tilanteessa,
jossa kuntatalous on katastrofin partaalla. Jälleen on
todettava, että hallituspuolueiden lupaukset vanhustenhuollon
laadun kehittämisestä resurssien lisäämisellä jäävät
vaille todellisia toimia. Hallitus korostaa ajaneensa pienituloisen
väestönosan asemaa ja parantaneensa eläkeläisten asemaa.
Suomessa on kuitenkin 200 000 eläkkeensaajaa,
jotka elävät köyhyysrajan alapuolella.
Laitoshoidon enimmäismaksun korotus kohdentuisi pääosin
heihin. Vaikka esityksen sisältämä ehdotus
eläkkeensaajan hoitotukien maksamisesta laitoshoitoon olisi
sinänsä positiivinen ratkaisu, on hoitotuen tuoma
hyöty laitosasiakkaiden taloudelliseen tilanteeseen
syöty jo etukäteen, kun pitkäaikaisesta
laitoshoidosta perittäviä maksuja korotettiin
elokuussa 2008 ja korotetaan nyt edelleen 85 prosenttiin asiakkaan nettotuloista.
Maksun korotus kohdentuu kaikkiin laitoshoidossa oleviin, siis
myös niihin, jotka eivät saa vammaisetuuksia.
Heidänkin taloudellinen tilanteensa heikkenee nykyisestä,
jos uudistus tulee voimaan. Voi myös olla, että esitetty
pitkäaikaisen laitoshoidon maksun korotus 85 prosenttiin henkilön
tuloista saattaa aiheuttaa sen, että kunnat ohjaavat entistä enemmän
asiakkaita laitokseen, koska sitä kautta asiakkailta voidaan
periä hänen tulonsa lähes kokonaan asiakasmaksuna.
Vaikutukset hoitotukien saajien asemaan pääosin
negatiiviset
Esityksessä ehdotetaan avo- ja laitoshoidon rajan hälventämistä,
mikä sinällään on hyvä tavoite.
Esityksen mukaan vammais- ja hoitotuet maksettaisiin jatkossa myös
laitoshoidossa oleville. Hallitus esittää kuitenkin,
että vammaisetuudet otettaisiin kansaneläkkeiden
tapaan huomioon hoidettavan tuloina asiakasmaksua määrättäessä.
Tämän seurauksena ylimmän hoitotuen saajalla
käteen jäävät tulot kasvaisivat,
jos hänen saamansa nettokuukausitulot eivät ylitä n.
1 500:aa euroa kuukaudessa. Korotetun hoitotuen saajan
käteen jäävät tulot alenisivat
noin 710 euron kuukausitulosta alkaen. Alimman hoitotuen ryhmässä käteen
jäävät tulot alenisivat lähes
kaikilla. Pelkkää kansaneläkettä saavan
yksinäisen henkilön tuloista leikkautuisi noin
yhdeksän euroa kuukaudessa ja keskimääräistä,
1 220 euron bruttoeläkettä saavan tuloista
noin 23 euroa kuukaudessa.
Ylintä hoitotukea saa 28 200, korotettua hoitotukea
72 800 ja alinta hoitotukea 103 100 henkilöä.
Edellä mainittu huomioiden on selvää, että uudistus
heikentää merkittävällä tavalla edunsaajien
asemaa.
Vammaisetuuksien tarkoitus on nimenomaan tukea hoidettavan selviytymistä jokapäiväisestä
elämästä.
Sitä maksetaan avuntarpeen ja erityiskustannusten määrän
perusteella. Tämä tarkoittaa, että jos
vammaisetuuksia voitaisiin ryhtyä maksamaan laitoshoidossa
oleville, olisi tuen myöntökriteerejä muutettava.
Tällaisista uusista kriteereistä ei hallitus kuitenkaan
ole tiedottanut. On epäselvää, muuttuvatko
vammaisetuuksien myöntökriteerit esityksen voimaan
tultua niin, että laitoshoidon ulkopuolella olevien asema
heikkenee. On vaarana, että — etenkin kun uudistus
todennäköisimmin toteutetaan kustannusneutraalisti — myöntökriteerit
kehittyvät niin, että vain laitoksessa olevat
saavat jatkossa vammaistukia tai hoitotukia ja ne, jotka pärjäävät
kotona, eivät enää olekaan oikeutettuja
tukeen.
Nykyisessä laissa, jota ei ole esitetty muutettavaksi,
vammaisetuuksia tarkistetaan silloin, kun tuensaajan terveydentilassa,
toimintakyvyssä tai erityiskustannuksissa on tapahtunut
sellainen muutos, joka vaikuttaa oikeuteen saada etuuksia. Tehdyssä esityksessä ilmoitusvelvollisuus
laitoshoitoon joutumisesta on poistettu, mutta tuen tarkistussäännöstä ei
esitetä muutettavaksi. Esitys jättääkin
epäselväksi, edellyttäisikö laitoshoitoon
siirtyminen joka kerta kuitenkin tuen tarkistamista, mikä kyseenalaistaa
näin tuen jatkumisen.
Hallituksen esitys tulisikin palauttaa takaisin valmisteluun
ja määritellä, tullaanko ja miten esimerkiksi
vammaistuen ja hoitotukien kriteereitä muuttamaan. Asiakasmaksuja
koskeva lainsäädäntö on valmisteltava
huolellisesti huomioiden myös eri väestöryhmien
välisten tulo- ja terveyserojen kaventaminen maksupolitiikan avulla.
Myös laitoshoidossa olevalla tulee olla oikeus elämästä nauttimiseen
Asiakasmaksun veloittamisen jälkeen hoidettavan käteen
jäävää käyttövaraa
ei esitetä nostettavaksi nykyisestä (indeksikorotettuna)
97 euron kuukausitasosta. Tämä tarkoittaa, että asiakasmaksun
jälkeen laitoshoidossa olevalla on käytössään
kolme euroa päivää kohden. Huomioiden
nykyiset elinkustannukset ei 97 euron alaraja kuukaudessa henkilökohtaisiin
kuluihin ole riittävä. Pitkäaikaisessa
laitoshoidossakin asuvalla pitäisi olla inhimillinen mahdollisuus
käyttää rahojaan muuhunkin kuin perushoitoon,
kuten esimerkiksi vaatehankintoihin ja kampaajalla tai kahvilla
käyntiin. Vähimmäiskäyttövaran määrää tulee
jatkossa korottaa.
Hallituksen esitys lisää pitkäaikaisessa
laitoshoidossa olevien potilaiden omaisten vastuuta, koska pientä kansaneläkettä saavalle
potilaalle ei jää käytännössä riittäviä varoja.
Potilaan elämän kannalta tämä vähentää hänen
mahdollisuuksiaan päättää omista
asioistaan.
Kannatamme esitystä siltä osin kuin siinä ehdotetaan,
että eläkettä saavan korotettua ja ylintä hoitotukea
alettaisiin maksaa 50 euron suuruisella veteraanilisällä korotettuna
eläkkeensaajille, joille maksetaan ylimääräistä rintamalisää. Vaikka
esitys koskee vain pientä saajaryhmää, pidämme
sitä tärkeänä avauksena veteraanien kotona
asumisen tukemisessa. Veteraanilisä kohdistuu nimenomaan
niille pienituloisille sotaveteraaneille, joille toimintakyvyn heikkeneminen
aiheuttaa jatkuvaa avuntarvetta tai erityisen suuria lisäkustannuksia.
Palveluasumisen maksujärjestelmä selkeämmäksi
Palveluasumisella korvataan yhä enemmän laitoshoitoa.
Palveluasujaa kohdellaan kuitenkin muun muassa asiakasmaksujen suhteen
eri tavalla kuin pitkäaikaisessa laitoshoidossa olevaa. Tällä hetkellä vain
laitoshoidossa asuville on säädetty niin sanottu
käyttövara, joka turvaa henkilölle asiakasmaksujen
jälkeen tietynsuuruisen omaan käyttöön
jäävän suojaosuuden. Palveluasunnoissa
asuvilla on usein ravintokuluja, isoja lääkekulujen
omavastuuosuuksia, silmälasi- ja hammashoitomenoja ynnä muita
menoja, jotka on maksettava itse. Myös palveluasunnossa
asuvan henkilön vaate- ja muut arkiseen elämään
kuuluvat menot ovat usein suurempia kuin laitoshoidossa olevilla.
Palveluasunnossa asuvat ovat usein laitoshoidossa olevia parempikuntoisia,
jolloin myös kulutustarpeet ja -mahdollisuudet ovat suuremmat.
Siten on perusteltua, että palveluasunnossa asuville säädetään
laitoshoidossa asuvia korkeampi minimikäyttövara.
Tämä mukailee myös monien kuntien vapaaehtoisesti
määrittelemien palveluasunnossa asuvien käyttövarojen
suuruutta.
Vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista
ja tukitoimista annetun lain mukaiset palvelut ja mm. palveluasumiseen
liittyvät erityispalvelut ovat maksuttomia sosiaalipalveluja,
eikä vammaiselta henkilöltä siten saa
periä maksua sillä perusteella, että hänen
tarvitsemansa palvelu myönnetään vammaispalvelulain
sijasta sosiaalihuoltolain nojalla. Muun palveluasumisen piirissä olevien
monenlaisten asujien, kuten vanhusten, mielenterveyskuntoutujien
ja muuten hoivaa tarvitsevien, tulee saada lakiin perustuva oikeus
asiakasmaksun veloittamisen jälkeen asiakkaalle jäävään
henkilökohtaiseen käyttövaraan. Viitaten
lakialoitteeseen LA 106/2009 vp ehdotamme asiakasmaksulain (734/1992)
muuttamista lisäämällä siihen
uusi 7 d §. Pykälän mukaan perittäessä asiakasmaksua
henkilöltä, jonka asumispalvelu ei sisällä ruokakuluja,
vaan hän maksaa ruoastaan erikseen, hänelle tulisi
jättää yksinasuvan toimeentulotuen perusosan
suuruinen minimikäyttövara. Vuonna 2009 yksinasuvan
perusosa on 417,45 euroa/kk. Jos ravintokustannukset sisältyvät
palveluasumisen maksuun, tulee henkilölle jättää kuukaudessa
vähintään toimeentulotuen perusosaa
vastaava rahasumma, josta on vähennetty ravintokustannuksina
48 prosenttia summasta (vuonna 2009 noin 200 euroa). Ehdotettu lakiuudistus
ulottuisi julkisen sektorin palveluasumiseen ja kunnan ostopalveluna
hankkimaan, kolmannen sektorin tai yksityisen sektorin tuottamaan
palveluasumiseen. Jatkossa tulee selvittää mahdollisuus
turvata riittävä käyttövara
myös yksityisissä palveluasunnoissa asuville.