Perustelut
Aiemman kansaneläkejärjestelmän mukaan
kansaneläkkeensaajalla oli oikeus saada eläkkeeseen
lapsikorotus, jos hänellä oli huollettavanaan
alle 16-vuotias lapsi tai lapsia. Korotus maksettiin jokaisesta
tämänikäisestä lapsesta ja molemmille
puolisoille erikseen, mikäli molemmat olivat kansaneläkkeensaajia.
Vuonna 1995, jolloin korotus vielä maksettiin, sen suuruus
oli 262 mk kuukaudessa. Tuolloin kansaneläkkeensaajilla
oli noin 30 000 alle 16-vuotiasta lasta.
Hallituksen esitys HE 119/1995 vp perusteli lapsikorotusten
poistoa säästösyillä. Hautausavustusten,
lapsikorotusten ja puolisolisien poistolla laskettiin säästettävän
35 miljoonaa markkaa vuodessa. Lain 1491/1995 tultua voimaan 1.1.1996
uusia lapsikorotuksia ei enää ole myönnetty
ja voimassa olleita lapsikorotuksia on vuosittain leikattu niin,
että tänä vuonna lapsikorotuksen suuruus
on 105 mk. Nyt käsittelyssämme olevalla esityksellä lapsikorotukset
otetaan uudelleen käyttöön,
mutta vain leikatun suuruisina.
Ne kansaneläkkeensaajat, joilla on alaikäisiä lapsia,
ovat yleensä korkeintaan hyvin pientä työeläkettä saavia,
jotka ovat joutuneet työkyvyttömiksi suhteellisen
nuorella iällä ilman, että merkittävää työeläke-etuutta
olisi ehtinyt kertyä. Nuorena alkavan eläkkeen
merkittävin syy ovat mielenterveysongelmat, jotka jo sinänsä vaikeuttavat
normaalia elämää eläkeläisenä. Kun
tähän tulee lisänä lasten huoltamisesta
aiheutuvat taloudelliset vaikeudet, olisi kohtuullista, että laman
aikana tehty säästöpäätös
voitaisiin korjata. Samoihin aikoihin leikattuja lapsilisiä tai
lasten kotihoidon tukea ei myöskään ole korjattu,
mikä vain korostaa niiden lapsiperheiden syrjäytymisuhan
alaista asemaa, joiden huoltaja tai huoltajat ovat kansaneläkkeellä.
Nykyisin ei enää myöskään
päde se vanhoissa laeissa aikanaan omaksuttu käytäntö,
että jo 16 vuotta täyttäneet nuoret osallistuvat
työelämässä itsensä huoltamiseen,
vaan nuoret ovat mitä suurimmassa määrin
taloudellisesti vanhempiensa huollettavia ainakin 18:nteen ikävuoteensa
saakka.
Hallitus esittää, että lapsikorotukset
otettaisiin uudelleen käyttöön. Esitetty
lapsikorotuksen suuruus ei kuitenkaan ole riittävä,
ja siksi esitämme, että korotus olisi hallituksen
esittämää 17,66 euroa suurempi eli 30
euroa (178,37 mk) kuukaudessa jokaisesta huollettavasta alle 18-vuotiaasta
lapsesta. Tavoitteena tulisi olla, että lapsikorotusta
jatkossa parannettaisiin vuonna 1996 tehtyjä leikkauksia
edeltävälle tasolle.
Aiempi 16 vuoden ikäraja ehdotetaan muutettavaksi 18
vuoteen siitä syystä, että vain harva 17—18-vuotias
on nykyisin työelämässä; lähes kaikki
käyvät koulua tai opiskelevat ja ovat siten pääasiassa
vanhempiensa taloudellisen huollon varassa. Myös tämänikäisen
nuoren kulutus on suuri, kuten mm. lapsilisätyöryhmä vuoden 2001
alussa on todennut.