Perustelut
Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeille
myönnettävän valtionavustuksen korottaminen
50 prosentista 75 prosenttiin on kannatettava ajatus. Sen sijaan
esitys, jonka mukaan sairaanhoitopiirien valtionavustus pysyisi
50 prosentissa, ei ole mielestämme tarkoituksenmukaista.
Valiokunnan mietinnössä perustellaan kahta eri
valtionavustuksen maksimimäärää sillä,
että näin saataisiin ohjatuksi enemmän
rahaa perusterveydenhuollon ja sosiaalitoimen hankkeille. Tavoite
on kannatettava, mutta toteutustapa on huono.
Tähän asti on erityisesti
haluttu edistää kuntien ja sairaanhoitopiirien
yhteistyötä koko terveydenhuollon kehittämisessä.
Sairaanhoitopiirit ovat olleet aktiivisia myös alueensa
perusterveydenhuollon kehittämisessä. Lakiesitys
asettaa alemman avustusprosentin myös perusterveydenhuollon
hankkeille, jos näissä vetovastuu on sairaanhoitopiirillä.
Sairaanhoitopiirien tähän mennessä vetämät hankkeet
ovat kohdistuneet yleensä oikeudenmukaisesti ja kattavasti
sairaanhoitopiirien jäsenkuntien alueelle. Laajan alueen
asiantuntijavaroja on kyetty hyödyntämään
tehokkaasti ja sitoutuminen hankkeisiin on ollut vahvaa. Sairaanhoitopiirit
ovat toimineet hankkeiden pääasiallisina koordinaattoreina.
Erilainen valtionapu sairaanhoitopiirien ja kuntien välillä voi
tarpeettomasti edesauttaa hankkeiden siirtymistä kuntien
vastuulle, jolloin koordinointi heikkenee ja esimerkiksi erikoissairaanhoidon
uudistusta koskevan tietojärjestelmien yhteensovittamisasetuksen
täytäntöönpano vaikeutuu. Lisäksi
järjestelmä voi johtaa keinotteluun ja erilaisiin
muun muassa vastuisiin liittyviin epäselvyyksiin.
Vaikka valiokunnan mietinnössä katsotaan, ettei laki
estä sairaanhoitopiirejä toimimasta asiantuntijoina
ja yhteistyökumppaneina myös kuntien itsenäisesti
vetämissä hankkeissa, käytännön
kunnalliselämää tuntevat ymmärtävät, että käytännössä tämä vaikeutuu
olennaisesti.
Laissa mainittu valtionosuuden yläraja on vain yläraja.
Valtio voi avustuspäätöksissään
soveltaa mitä tahansa avustusprosenttia nollan ja 75 välillä.
Huomattavasti alempien avustusprosenttien soveltaminen on tarkoituksenmukaista erityisesti
silloin, kun on kyse joka tapauksessa tehtävästä investoinnista
tai toiminnasta, joka valtaosaltaan sisältyy kuntien perustehtävään. Korkeamman
avustusprosentin soveltaminen perusterveydenhuollon hankkeisiin
ja matalamman erikoissairaanhoidon hankkeisiin on siis käytännössä mahdollista,
vaikka avustuksen yläraja olisi myös sairaanhoitopiirin
vetämissä hankkeissa 75 prosenttia. Se, että avustuksen yläraja
on riippuvainen hankkeen vetäjästä eikä sen
sisällöstä, sortaa myös niitä kuntia,
jotka ovat antaneet perusterveydenhuoltonsa sairaanhoitopiirin vastuulle.
Yhtenäisyyden ja järjestelmän läpinäkyvyyden
vuoksi esitämme, että myös sairaanhoitopiireille
myönnettävän valtionavustuksen tulisi
olla korkeintaan 75 prosenttia.