SOSIAALI- JA TERVEYSVALIOKUNNAN MIETINTÖ 5/2002 vp

StVM 5/2002 vp - HE 236/2001 vp

Tarkistettu versio 2.0

Hallituksen esitys laeiksi erikoissairaanhoitolain ja päihdehuoltolain 28 §:n muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Eduskunta on 18 päivänä joulukuuta 2001 lähettänyt sosiaali- ja terveysvaliokuntaan valmis-televasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laeiksi erikoissairaanhoitolain ja päihdehuoltolain 28 §:n muuttamisesta (HE 236/2001 vp).

Asiantuntijat

Valiokunnassa ovat olleet kuultavina

hallitussihteeri Arja Myllynpää ja ylitarkastaja Olavi Kaukonen, sosiaali- ja terveysministeriö

lainsäädäntöneuvos Outi Suviranta, oikeusministeriö

ylilääkäri Kimmo Kuoppasalmi, Kansanterveyslaitos

ylilääkäri Pirjo Pennanen, Terveydenhuollon oikeusturvakeskus

ylilääkäri Jorma Lauharanta ja apulaisylilääkäri Veikko Granström, Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä

neuvotteleva lakimies Synnöve Amberla, Suomen Kuntaliitto

asiantuntijaproviisori Johanna Kause, Suomen Apteekkariliitto

toiminnanjohtaja Hannu Penttinen, Aseman Lapset ry

Lisäksi valiokunta on saanut seuraavien tahojen kirjalliset lausunnot

  • Valtakunnansyyttäjänvirasto
  • Tampereen terveyskeskus
  • Irti Huumeista ry.

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi erikoissairaanhoitolakia ja päihdehuoltolakia. Erikoissairaanhoitolain erityistason sairaanhoitoon liittyviin valtuutussäännöksiin ehdotetaan tehtäviksi perustuslaista johtuvat muutokset. Poikkeuksellisen suurten potilaskohtaisten kustannusten tasausjärjestelmää koskevaa erikoissairaanhoitolain pykälää ehdotetaan lisäksi täydennettäväksi käytännössä todettujen epäkohtien korjaamiseksi siten, että säännöksessä velvoitettaisiin sisällyttämään järjestelmään kaikki tutkimukset, toimenpiteet ja hoidot.

Esityksessä ehdotetaan myös, että päihdehuoltolakiin otetaan valtuutussäännös, jonka nojalla sosiaali- ja terveysministeriö voisi antaa asetuksella säännöksiä siitä, millaista hoitoa voidaan pitää rikoslain huumausainerikossäännöksissä tarkoitettuna sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymänä hoitona, ja siitä, milloin jonkun voidaan katsoa hakeutuneen tällaiseen hoitoon. Lakiin otettaisiin vastaavasti valtuutussäännös, jonka nojalla sosiaali- ja terveysministeriö voisi antaa asetuksella säännöksiä huumeriippuvaisten lääkkeellisen hoidon järjestämisestä ja toteuttamisesta. Asetuksenantovaltuutussäännökseen tehtäisiin lisäksi perustuslaista johtuva tarkistus.

Ehdotetut lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun ne on hyväksytty ja vahvistettu. Poikkeuksellisen suurten potilaskohtaisten kustannusten tasausjärjestelmää koskeva muutos on kuitenkin tarkoitettu tulemaan voimaan lakien hyväksymistä ja vahvistamista seuraavan vuoden alusta.

VALIOKUNNAN KANNANOTOT

Perustelut

Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa erikoissairaanhoitolakiin ehdotetun muutoksen hyväksymistä muuttamattomana ja päihdehuoltolakiin ehdotetun muutoksen hyväksymistä seuraavin huomautuksin ja muutosehdotuksin.

Hallituksen esityksen mukaan erikoissairaanhoitolain osalta erikseen selvitetään, voidaanko asetuksella säätää rajasta, jonka ylittävät kustannukset tasataan kokonaan tai osittain. Valiokunnan käsityksen mukaan on tarpeen selvittää myös sitä, voidaanko valtion vastuuta kalliiden hoitojen kustannuksista nykyisestä lisätä.

Valiokunta toteaa, että sosiaali- ja terveysministeriön tehtävänä on rikoslain 50 luvun 7 §:n säännös huomioon ottaen ainoastaan säätää kyseisessä lainkohdassa tarkoitetusta hyväksytystä hoidosta, ei sen sijaan säännellä sitä, milloin hoitoon hakeutumisen katsotaan tapahtuneen. Koska rikoslain säännös nimenomaisesti edellyttää, että hoito on sosiaali- ja terveysministe-riön hyväksymää, valtuutussäännös on perusteltua kirjoittaa esitettyä ehdottomampaan muotoon. Valiokunta ehdottaa näitä tarkoittavien muutosten tekemistä päihdehuoltolain 28 §:n valtuutussäännökseen.

Valiokunta korostaa sitä, että opioidiriippuvaisten hoidossa käytettävien metadonia tai buprenorfiinia sisältävien lääkevalmisteiden antaminen tapahtuu edelleen valvotusti ja ettei hoidossa ole kysymys pelkästään lääkkeen antamisesta, vaan hoitokokonaisuuteen kuuluu lääkehoidon lisäksi psykososiaalinen hoito. Hoidon tarpeen arvioinnin ja hoidon toteuttamisen laajenemista nykyisin vain jatkohoitoa antaviin yksiköihin on valiokunnan käsityksen mukaan huolellisesti seurattava. Valiokunnan käsityksen mukaan huumeriippuvaisten lääkkeellinen hoito on pyrittävä riittävässä laajuudessa turvaamaan myös vankilaolosuhteissa.

Valiokunta on asian käsittelyn yhteydessä kiinnittänyt huomiota tartuntatautien leviämisen ehkäisemiseksi toteutettavaan puhtaiden huumeruiskujen jakamiseen suonensisäisesti huumausaineita käyttäville. Puhtaiden huumeruiskujen jakaminen paitsi ehkäisee tartuntatautien leviämistä myös tehostaa ongelmakäyttä-jien kiinnittymistä palvelujärjestelmään. Säännöstasolla toiminta sisältyy lähinnä tartuntatautiasetuksessa terveyslautakunnalle ja terveyskeskuksen vastaavalle lääkärille säädettyyn velvoitteeseen huolehtia tartuntatautien vastustamistyöstä terveyskeskuksen alueella. Valiokunta toteaa, että toiminnan laajentaminen ja vakiinnuttaminen osaksi terveydenhuoltoa on tartuntatautien leviämisen ehkäisemiseksi tärkeää. Tästä syystä valiokunta pitää tarpeellisena, että sosiaali- ja terveysministeriö selvittää, onko käyttövälineiden vaihtamisesta tarpeellista lisätä nimenomainen säännös tartuntatautiasetukseen tai antaa asiasta tarkempia ohjeita, jotta toiminnan säännöstenmukaisuus tulisi selvennetyksi. Valiokunta ehdottaa asiasta lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus).

Päätösehdotus

Edellä esitetyn perusteella sosiaali- ja terveysvaliokunta kunnioittavasti ehdottaa,

että 1. lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana,

että 2. lakiehdotus hyväksytään muutoin hallituksen esityksen mukaisena paitsi 28 § muutettuna seuraavasti (Valiokunnan muutosehdotus) ja

että hyväksytään yksi lausuma (Valiokunnan lausumaehdotus).

Valiokunnan muutosehdotus

2.

28 §

Tarkemmat säännökset

(1. mom. kuten HE)

Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella vahvistetaan tässä laissa tarkoitettuja päätöksiä annettaessa käytettävien lomakkeiden kaavat. Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella voidaan myös säätää niistä edellytyksistä, joilla hoitoa pidetään rikoslain (39/1889) 50 luvun 7 §:ssä tarkoitettuna sosiaali- ja terveysministe-riön hyväksymänä hoitona (poist.). Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella voidaan lisäksi antaa säännöksiä huumeriippuvaisten lääkkeellisen hoidon järjestämisestä ja toteuttamisesta.

(3. mom. kuten HE)

_______________

Valiokunnan lausumaehdotus

Eduskunta edellyttää, että hallitus selvittää, onko huumausaineiden käyttövälineiden vaihtamisesta tarpeellista lisätä nimenomainen säännös tartuntatautiasetukseen tai antaa asiasta tarkempia ohjeita, jotta toiminnan säännöstenmukaisuus tulisi selvennetyksi.

Helsingissä 1 päivänä maaliskuuta 2002

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

  • pj. Marjatta Vehkaoja /sd
  • vpj. Timo Ihamäki /kok (osittain)
  • jäs. Merikukka Forsius /vihr
  • Tuula Haatainen /sd
  • Inkeri Kerola /kesk
  • Niilo Keränen /kesk
  • Valto Koski /sd
  • Marjaana Koskinen /sd
  • Pehr Löv /r
  • Päivi Räsänen /kd
  • Arto Seppälä /sd
  • Marjatta Stenius-Kaukonen /vas
  • Jaana Ylä-Mononen /kesk

Valiokunnan sihteereinä ovat toimineet

valiokuntaneuvos  Eila  Mäkipää

apulaissihteeri  Harri  Sintonen

VASTALAUSE

Perustelut

Hallituksen esitys tekee mahdolliseksi huumeriippuvaisten hoidon myös perusterveydenhoidon yksiköissä, mikä on käynyt tarpeelliseksi huumeongelman laajentuessa ja syventyessä. Opioidiriippuvaisten hoito on kuitenkin vaativaa ja edellyttää syvällistä asiantuntemusta. Liian kevein perustein aloitettu korvaushoito saattaa johtaa ilmiöön, jossa laittomia huumeita vaihdetaan laillisiin. Jos ylläpito- tai korvaushoitoa annetaan liian löysin ehdoin, hoidettava saattaa tulla korvaavasta huumeesta pysyvästi riippuvaksi. Riski lääkkeiden joutumisesta katukauppaan on myös merkittävä.

Huumeriippuvaisten hoidossa tulee edelleen pyrkiä täydelliseen irrottautumiseen huumeista. Puhtaiden ruiskujen vaihtamisella pystytään estämään likaisten ruiskujen kautta leviäviä tartuntatauteja. Puhtaat ruiskut eivät kuitenkaan vähennä itse huumeisiin liittyviä terveyshaittoja ja niiden aiheuttamaa sosiaalista syrjäytymistä. Huumeiden käyttö on lainvastaista, mikä aiheuttaa eettisen ongelman huumeiden käyttövälineitä jaettaessa. Tavoitteellisesta huumehoidosta irrotettuna ruiskujenvaihto-ohjelmat saattavat siten pahentaa huumeongelmaa.

Ehdotus

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että valiokunnan mietintöön sisältyvän lausumaehdotuksen sijasta hyväksyttäisiin seuraava lausuma (Vastalauseen lausumaehdotus).

Vastalauseen lausumaehdotus

Eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin antaakseen ohjeet siitä, että puhtaiden huumeruiskujen vaihtamisen yhteydessä on viestitettävä selkeästi, että huumeiden käyttö sinänsä on terveydelle vahingollista ja lain vastaista, koska puhtaiden huumeruiskujen jakaminen voi antaa väärän viestin niin huumeiden käyttäjille kuin laajalle yleisölle huumeiden käytön hyväksyttävyydestä.

Helsingissä 1 päivänä maaliskuuta 2002

  • Päivi Räsänen /kd
  • Niilo Keränen /kesk
  • Inkeri Kerola /kesk