Yleisperustelut
Työterveyshuollon tukipalvelujen hankkiminen sairaanhoitopiirin
toimintayksiköltä
Hallituksen esityksen perustelujen mukaan kunnallisten työterveyshuollon
palvelujen saatavuus ja laatu vaihtelevat ja varsinkin haja-asutusalueilla
on vaikeuksia tuottaa laadukkaita palveluja. Palvelujen saatavuutta
ja laatua on pyritty parantamaan työterveyshuollon palvelujen tuottajien
yksikkökoon kasvattamisella ja perustamalla kunnallisia
liikelaitoksia ja osakeyhtiöitä. Valtakunnallisessa
ohjauksessa esimerkiksi kansallisessa terveyshankkeessa on kannustettu myös
laboratorio- ja kuvantamispalveluissa yhden tai useamman sairaanhoitopiirin
yhteistyöhön ja liikelaitosten perustamiseen.
Sairausvakuutuslain 13 luvun säännösten
nojalla työnantajalle korvataan työterveyshuoltolaissa
tarkoitetun hyvän työterveyshuoltokäytännön
mukaisen työterveyshuollon järjestämisestä aiheutuvia
tarpeellisia ja kohtuullisia kustannuksia. Sairaanhoitopiirin toimintayksikköä ei
ole työterveyshuoltolaissa määritelty
työterveyshuollon palvelujen tuottajaksi. Sairausvakuutuksen
korvauskäytännössä on tämän
perusteella katsottu, etteivät sairaanhoitopiirien toimintayksiköiltä ostetut
yksittäiset tutkimukset oikeuta sairausvakuutuskorvaukseen
eräitä poikkeustilanteita lukuun ottamatta.
Työterveyshuoltopalvelujen tuottajana toimivan terveyskeskuksen
sairaanhoitopiiriltä ostamiin tutkimuksiin korvauksia on
maksettu sillä perusteella, että kunnalla on valtionosuusjärjestelmän
mukaisesti mahdollisuus järjestää vastuullaan
olevat palvelut hankkimalla ne toiselta julkisten palveluiden tuottajalta.
Kunnan perustama osakeyhtiö on korvauskäytännössä kuitenkin
rinnastettu yksityisiin palvelujen tuottajiin, joiden sairaanhoitopiireiltä ostamia
palveluja ei ole pidetty korvaukseen oikeuttavana. Saadun selvityksen
mukaan korvauskäytäntö on johtanut erilaisiin
käsityksiin lainsäädännön
tulkinnasta eikä näistä ole toistaiseksi
annettu ylimpien tuomioistuinten ratkaisuja. Tulkintojen
on katsottu rajoittavan tarkoituksenmukaisen työterveyshuollon
järjestämistavan valitsemista.
Valiokunta toteaa, että työhyvinvoinnin edistäminen
eri keinoin on tärkeää työmarkkinoiden kasvavien
haasteiden ja väestön ikääntymisen vuoksi.
Toimintojen keskittämisellä isompiin yksiköihin
voidaan koota asiantuntemusta sekä lisätä palvelujen
saatavuutta ja laatua. Ehdotetulla työterveyshuoltolain
muutoksella voidaan selkeyttää sairausvakuutuslain
nojalla toimeenpantavaa työterveyshuollon kustannusten
korvaamista. Työterveyshuollon korvausten selkeyttämisellä voidaan
lisätä palvelujen tuottamistapojen yhdenvertaisuutta
ja kilpailua laboratorio- ja kuvantamispalvelujen tuottamisessa. Hintakilpailun
ja saatavuuden lisääminen on tärkeää esimerkiksi
työnantajien kustannusten vähentämisen
ja haja-asutusalueiden kuntien työterveyshuollon palveluiden
saatavuuden kannalta. Valiokunta pitää saadun
selvityksen perusteella lakiehdotusta tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena
ja puoltaa sen hyväksymistä täsmennettynä.
Kilpailuneutraliteetti ja kustannusten läpinäkyvyys
Ehkäisevän työterveyshuollon kustannuksista korvataan
työnantajalle sairausvakuutuslain 13 luvun säännösten
nojalla 60 prosenttia ja sairaanhoidon kustannuksista 50 prosenttia.
Korvausten edellytyksenä on kustannusten tarpeellisuus
ja kohtuullisuus. Korvauksen määrää rajoittavat
vuosittain vahvistettavat työntekijäkohtaiset
laskennalliset enimmäismäärät,
mutta korvauksissa ei noudateta korvaustaksaa, kuten vakuutettujen
itse hankkimien yksityisten palvelujen sairausvakuutuskorvauksissa.
Työterveyshuollon korvausten kustannukset katetaan työtulovakuutuksella,
josta työnantajien rahoitusosuus on 73 prosenttia ja palkansaajien
ja yrittäjien osuus yhteensä 27 prosenttia.
Hallituksen esityksen käsittelyn yhteydessä on
esitetty erilaisia näkemyksiä kunnallisten yritysten
markkinoilla toimimisen vaikutuksista yksityisten yritysten toimintaedellytyksiin.
On esimerkiksi esitetty väitteitä siitä,
että työterveyshuollon laboratorio- ja kuvantamispalvelujen
sairausvakuutuskorvaukset mahdollistavat palvelujen ylihinnoittelun
ja vääristävät kilpailua. Toisaalta
on väitetty, että julkisten palvelujen alemmat
hinnat selittyvät julkisen sektorin palveluntuottajien
saamilla kilpailua vääristävillä subventioilla.
Kilpailuvirasto on julkisen sektorin palveluntuottajien yksityisille
laboratoriomarkkinoille tulon kilpailullista merkitystä koskevassa
ratkaisussaan (4.2.2009, Dnro 763/61/04) katsonut, että nykyjärjestelmässä näyttäisi
olevan käytäntöjä, jotka eivät
ole alan toimijoiden kannalta kilpailuneutraaleja. Kilpailuviraston
mukaan näyttäisi kuitenkin olevan niin, että järjestelmä sisältää paitsi
elementtejä, jotka suosivat julkista palvelutuotantoa,
myös elementtejä, kuten Kelan korvauskäytäntö,
joka suosii yksityisiä toimijoita.
Valtiovarainministeriön vastikään
asettamassa Kunnat ja kilpailuneutraliteetti -hankkeessa selvitetään
tarvittavia lainsäädännön muutoksia,
joilla turvataan kilpailuneutraliteetin toteutuminen kuntien toimiessa
markkinoilla. Myös sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön
uudistamisen valmistelussa on tarpeen ottaa huomioon työterveyshuollon
erilaiset järjestämistavat ja niihin liittyvien
kustannusten ja hinnoittelun läpinäkyvyys. Valiokunta
toteaa, että kilpailuneutraliteetin arvioinnissa tulee
kiinnittää huomiota palveluiden kustannustehokkuuteen, laatuun
ja saatavuuteen. Valiokunta katsoo, että työterveyshuollon
sairausvakuutuskorvausjärjestelmän kehittämisessä tulee
selvittää mahdollisuudet kytkeä myös
sairausvakuutuksen korvaustaso palvelujen kustannustehokkuuteen
ja laatuun.
Yksityiskohtaiset perustelut
7 §.
Valiokunta ehdottaa 2 momentin täsmentämistä siten,
että hankittavia palveluja voivat olla myös kliiniset
neurofysiologiset tutkimukset. Valiokunta ehdottaa lisäksi,
että palvelut voidaan hankkia myös yksityisestä terveydenhuollosta
annetussa laissa tarkoitetulta terveydenhuollon toimintayksiköltä.
Sairaanhoitopiirin toimintayksikkö voi olla sairaanhoitopiirin
kuntayhtymän itse perustama ja omistama kunnallinen liikelaitos,
josta säädetään kuntalaissa.
Täsmennys on tarpeen, koska kunnallisena osakeyhtiönä toimivaa
laboratoriota voidaan pitää yksityisestä terveydenhuollosta
annetun lain mukaisena terveydenhuollon toimintayksikkönä eikä sairaanhoitopiirin
toimintayksikkönä.