Perustelut
Suuri valiokunta on saanut valtioneuvostolta hyvin lyhytsanaisen
ja niukan selvityksen komis- sion rahoituskehystiedonnannosta.
Erikoisvaliokunnat ovat antaneet selvityksestä kuusi lausuntoa
suurelle valiokunnalle. Lausunnoissa ilmaistut valiokuntien kannat
ovat yhteneväisiä lukuunottamatta joitakin painotuseroja.
Suuri valiokunta pyrkii lausunnossaan nostamaan esille Suomen kannalta
tärkeimmät näkökohdat ja yhteensovittamaan
erikoisvaliokuntien lausunnoissa esitetyt näkemykset.
Komissio määrittelee tiedonannossaan laajentuneen
Euroopan unionin tavoitteet ja niiden toteuttamiseen tarkoitetun
rahoituskehyksen vuosille 2007—2013. Suomesta on tulossa
entistä selkeämmin nettomaksaja laajentuneessa
unionissa, ja siksi tulevat rahoituskehysneuvottelut ovatkin Suomen
kannalta erittäin merkittävät.
Saadun arvion mukaan Suomen laskennallinen nettomaksuosuus kasvaisi
seuraavalla rahoituskehyskaudella asteittain nykyisestä 0,1—0,2 prosentista
0,3—0,5 prosenttiin bruttokansantulosta ja olisi vuonna
2013 arviolta 540—880 miljoonaa euroa. Suuri valiokunta
yhtyy valtiovarainvaliokunnan näkemykseen ja antaa tukensa
valtioneuvoston selvityksessä esitettyyn tavoitteeseen
EU:n kurinalaisesta budjettipolitiikasta myös tulevaisuudessa.
Kuten valtioneuvosto selvityksessään toteaa, komission
linjaukset eivät kaikilta osin täytä tätä vaatimusta.
Komission ehdottamia painopisteitä — kestävän
kehityksen mukaista kilpailukyvyn ja työllisyyden kasvua,
tasapainoisen alue- ja rakennepolitiikan kehittämistä sekä sisäisen
turvallisuuden ja kansainvälisen yhteistyön parantamista —voidaan
pitää valiokuntien mielestä Suomen kannalta
oikeina.
Valtiovarainvaliokunta on lausunnossaan todennut, että Suomen
valtioneuvoston alustava kanta, 1,1 prosentin raja maksusitoumuksille, vastaa
Euroopan kehitysrahasto huomioon ot-taen käytännössä noin
yhden prosentin maksatusmäärärahoja.
Tämä on varsin lähellä EU:n suurimpien
nettomaksajien neuvotteluissa tähän mennessä edustamaa
kantaa.
Työ- ja tasa-arvovaliokunta katsoo lausunnossaan, että valtioneuvoston
esittämällä kokonaismitoituksella voidaan
turvata resurssit Suomen ja koko EU:n kannalta keskeisten työllisyys-
ja kilpailukykytavoitteiden edistämiseen, mutta pohtii
myös kokonaismitoituksen kasvattamisen mahdollisia kielteisiäkin
vaikutuksia kansallisen budjettitalouden liikkumavaraan ja mahdollisuuksiin
huolehtia kansallisesti alue- ja työllisyyspolitiikan tehokkaasta
hoitamisesta.
Talousvaliokunta viittaa lausunnossaan valtioneuvoston kantojen
tietynlaiseen ristiriitaisuuteen. Yhtäältä valtioneuvosto
lähtee kannassaan komission esitystä alemmasta
maksusitoumuksesta. Toisaalta Suomen oman alue- ja rakennepolitiikan
jatkumisen kannalta olisi huolehdittava unionin riittävästä rahoituksesta,
minkä lisäksi valtioneuvosto esittää komissiota
suurempaa lisäystä maaseudun kehittämistoimien resursseihin.
Valtioneuvosto lähtee siitä tosi- asiasta,
että nykyään todelliset maksusitoumukset
jäävät alle 1,0 prosentin tason. Tämän
mukaan valtioneuvoston esittämällä komission
esitystä alemmalla 1,1 prosentin tasollakin saataisiin
aikaan merkittäviä lisäpanostuksia, jos
EU:n budjetointikäytäntö tehostuisi.
Suuri valiokunta toteaa, että laskelmia ei pitäisi
perustaa liialliseen toiveikkuuteen toiminnan tehostumisesta, vaan
politiikkojen sisällöllisten tavoitteiden ja niiden
toteuttamiseen varattavien resurssien pitää olla
sopusoinnussa keskenään.
Rahoituskehyksestä suurin osa, vajaa 90 prosenttia,
käytetään ns. sidottuihin menoihin, jolloin
rahoituskehyksen joustovara kohdistuu laajentumisen jälkeen
ainoastaan nykyisten jäsenvaltioiden muuhun rahoitukseen.
Tämä saattaisi vaarantaa myös Suomelle
tärkeän alue- ja rakennepolitiikan rahoituksen.
Suuri valiokunta pitää erikoisvaliokuntien tavoin
valtioneuvoston esitystä 1,1 prosentin maksusitoumuksista
oikeana lähtökohtana kehysneuvotteluihin, mutta
tarkan maksusitoumusten enimmäismäärää koskevan kannan
sijasta suuri valiokunta pitää tärkeämpänä sitä,
että Suomen asettamat EU-politiikkojen sisällölliset
tavoitteet voidaan turvata tulevissa jatkoneuvotteluissa. Kuten
valtioneuvosto to-teaa kannanotossaan, kyse on rahoitusmitoitusten
ohella poliittisista valinnoista. Valtioneuvoston tuleekin mitoittaa
maksusitoumuksia ja maksatuksia koskevat linjauksensa sen mukaisesti.
Suuri valiokunta pitää tärkeänä,
että menotasoa ja sitä koskevaa Suomen kantaa
arvioidaan uudelleen neuvottelujen edistyessä. Neuvotteluissa
tulisi varmistaa, että jatkossa päästäisiin
eroon jo vuosia jatkuneesta budjettivarojen alikäytöstä,
millä olisi myönteinen vaikutus rahoituskehysten
riittävyyteen.
Kilpailukyky
Yleisen kilpailukyvyn kehittämiseksi on unionin toiminnassa
varmistettava jo käynnistettyjen strategioiden keskinäinen
yhteensopivuus ja suunnattava voimavarat jatkossa entistä voimakkaammin
jo sovittujen keskeisten toimenpiteiden sekä Euroopan kilpailukykyä selkeästi
parantavien hankkeiden toteuttamiseen. Rakenteelliset uudistukset,
tutkimus- ja innovaatiotoiminnan hyödyntäminen
ja osaamisen kehittäminen ovat keinoja, joilla parannetaan
EU:n kilpailukykyä ja edistetään investointien
ja yritysten sijoittumista Eurooppaan. Talousvaliokunta totesi lausunnossaan,
että laajentuminen antaa unionille merkittävän
mahdollisuuden kasvuun. Samalla on asian kääntöpuolena
todettava, että laajentumisen tapahtuessa EU-25:n keskeiset
taloudelliset tunnusluvut kääntyvät huomattavan haasteellisiksi
verrattuna nykyisen EU-15:n lukuihin. Tämä koskee
niin kansantuloa henkeä kohden, tuottavuuden kasvua kuin
työllisyyttäkin. Panostukset on suunnattava nimenomaan näiden
ongelmien voittamiseen, keskeisinä tavoitteina ovat kilpailukyvyn
ja tuottavuuden kasvun kohottaminen.
Lausunnoissaan valiokunnat ovat yhtyneet valtioneuvoston kantaan
siitä, että unionin tulee entistä enemmän
keskittyä toimintaan, joka tuo lisäarvoa, kun
sitä hoidetaan unionitasolla yksittäisten jäsenvaltioiden
sijasta. Unionin toiminnalle on asetettava selkeitä painopisteitä ja
poliittisia tavoitteita, joille myös annetaan riittävät voimavarat.
Komission ehdotuksen mukaan tutkimus- ja kehittämistoimintaan
suunnattavat varat on tarkoitus kolminkertaistaa vuoteen 2013 mennessä.
Talousvaliokunta kuitenkin toteaa lausunnossaan, että komission
tavoite unionin omien tutkimus- ja kehittämismenojen kolminkertaistamisesta
saattaa olla ylimitoitettu. Rahoitusta mitoitettaessa on otettava
huomioon muun muassa tulevan tutkimuksen puiteohjelman painotukset,
rakenteet ja toimintatavat.
Valtiovarainvaliokunta pitää lausunnossaan tutkimukseen
suunnattavien resurssien lisäämistä erittäin
perusteltuna. EU:n kehittäminen maailman kilpailukykyisimmäksi
talousalueeksi edellyttää unionin sekä jäsenmaiden
panosta tietoon ja innovaatioihin. Tutkimustoiminnan kasvun tulisi
kohdistua aloille, jotka parhaiten tukevat innovaatiotoimintaa,
tuottavuuden ja yritystoiminnan kasvua ja työllisyyttä.
Unionin tutkimukseen käyttämät varat
ovat olleet esim. Yhdysvaltoihin ja Japaniin verrattuna vähäiset. Tutkimus-
ja kehittämistoiminnalle tulee luoda sellaiset puitteet,
joilla kannustetaan eurooppalaisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan
säilymistä Euroopassa. Valtiovarainvaliokunta
esitti lausunnossaan huolensa siitä, että voimakas budjetin
kasvattaminen voisi johtaa monissa maissa siihen, että kansalliset
panostukset korvataan EU-rahoituksella. Tällainen menettely
ei vahvista Euroopan kilpailukykyä eikä edistä yhteisesti
asetettujen tavoitteiden saavuttamista. EU:n rahoituksella ei tule
paikata kansallisen rahoituksen jälkeenjääneisyyttä,
vaan EU:n toimenpiteillä on saatava aikaiseksi todellista
lisäarvoa jäsenmaissa ja koko unionin alueella.
Tutkimus- ja kehitystoiminnan ja osaamispohjaisen talouden edistämisestä muodostuu
rahoituskehysten valmistelun yksi keskeisimmistä haasteista.
Tutkimuksen ohella koulutuksella on merkittävä osa
kilpailukyvyn parantamisessa. Rakenteelliset uudistukset ovat myönteisiä unionin
koulutusyhteistyön kehittämisen kannalta. Tärkeää on
kuitenkin varmistaa, että painotus eri osioiden sisällä myös
käytännössä kohdentaa riittävät
määrärahat koulutukseen. Samoin keskeisiä haasteita
ovat infrastruktuuri-investoin-tien toteuttaminen kilpailukykyä tukevalla
tavalla sekä alue- ja rakennepolitiikan yhdistäminen kilpailukykypolitiikkaan
keskinäinen solidaarisuuden tavoite kuitenkin säilyttäen.
Alue- ja rakennepolitiikka
Suuri valiokunta yhtyy valtioneuvoston näkemykseen
siitä, että alue- ja rakennepoliittisissa ratkaisuissa
tulee pyrkiä tasapainoiseen, innovoivaan rakennepoliittiseen
mutta kurinalaiseen rahoitusratkaisuun, joka tyydyttää niin
uusia kuin nykyisiäkin jäsenvaltioita. EU:n alue-
ja rakennepoliittisten menojen kokonaismäärä on
tulevaisuudessa Suomen nettorahoitusaseman kannalta entistäkin
merkittävämpi asia. Alue- ja rakennepolitiikkaan
tulee komission esitysten pohjalta varata jatkossa noin 0,40 prosenttia EU:n
bruttokansantulosta, mikä tarkoittaa tulevalla rahoituskehyskaudella
komission kaavailujen mukaan noin 336 miljardia euroa. Saadun selvityksen
mukaan tämä mahdollistaa rakennepolitiikkarahoituksen
painopisteen siirtämisen kaikkein köyhimmille
alueille ja edistää siten unionin koheesiotavoitteen
saavuttamista, mutta mahdollistaa myös nykyisissä jäsenmaissa puuttumisen
alueellisiin ja rakenteellisiin ongelmiin.
Suuri valiokunta haluaa muistuttaa, että EU:n politiikkojen
taustalla oleva koheesioajatus perustuu jäsenvaltioiden
väliseen solidaarisuuteen. Ajatusta voi olla vaikea sovittaa
tilanteeseen, jossa joissakin jäsenvaltioissa ylläpidettäisiin
EU:n välittömien tai välillisten rahoitustu-kien
avulla muihin jäsenvaltioihin verrattuna poikkeuksellisen
suuria vero- ja sosiaalipoliittisia kilpailuetuja. Talousvaliokunta
muistutti lausunnossaan, että yrityksille annettavilla
investointituilla on myös aina oltava objektiivisesti perusteltavissa
oleva alue- tai rakennepoliittinen peruste. Puhdas EU:n varoilla
maksettava yritystuki yritystoiminnan siirtämiseksi nettomaksajavaltioista
tuen saajavaltioihin vaarantaa koko koheesiopolitiikan uskottavuuden.
Rahoituskehystiedonantoon liittämässään kannanotossa
valtioneuvosto pitää Suomen tavoitteena edelleen
sitä, että pohjoiset ja itäiset alueet
sisällytetään korkeimman aluetukiluokituksen
piiriin myös tulevalla rahoituskaudella. Kolmatta koheesioraporttia
koskevassa kannanotossaan valtioneuvosto pitää kynnyskysymyksenä,
että Suomen pohjoiset ja itäiset alueet sisällytetään
korkeimman aluetuen piiriin myös jatkossa. Nämä kaksi
tavoitetta eivät ole täysin identtisiä.
Jälkimmäinen kynnyskysymykseksikin nimetty voidaan
saavuttaa ilman ensimmäistä tavoitetta. Erikoisvaliokunnat
ovat lausunnoissaan pitäneet tärkeänä,
että tulevalla rahoituskehyskaudella Suomen pohjoiset ja
itäiset alueet kuuluvat edelleen yhteisön korkeimman aluetukiluokituksen
piiriin näiden alueiden erityistilanteesta ja rakenteellisesti
muita alueita heikommasta asemasta johtuen. Valtiovarainvaliokunta
katsoo, että strateginen valinta Suomen osalta tapahtuu
sen mukaan, kuuluvatko köyhimmät alueemme jatkossa
tavoite 1:n vai tavoite 2:n piiriin.
Valtiovarainvaliokunta on todennut lausunnossaan, että kaikki
uudet jäsenmaat ovat koheesiomaita ja kuuluvat konvergenssitavoitteen
eli tavoite 1:n piiriin. Valtaosa alue- ja rakennepolitiikkaan varatuista
määrärahoista, noin 78 prosenttia, käytetään
tulevalla rahoituskaudella tavoite 1 -alueille. Konvergenssiohjelmaan
pääsevät mukaan alueet, joiden bruttokansantulo/asukas
on alle 75 prosenttia EU-25:n eli laajentuneen unionin keskiarvosta.
Tämä vaikeuttaa selkeästi Suomen tavoitetta
korkeimmasta alueluokituksesta.
Komissio esittää, että Suomi kuuluisi
tulevalla rahoituskehyskaudella tavoite 2 -alueeseen. Tähän
kuuluvat alueet, joiden bruttokansantulo/asukas on yli
75 prosenttia EU-15:stä eli nykyisten jäsenmaiden
keskiarvosta. Tavoite tähtää alueellisen
kilpailukyvyn ja työllisyyden edistämiseen. Alue-
ja rakennepolitiikkaan varatuista resursseista tähän
käytetään tulevalla rahoituskaudella
noin 18 prosenttia. Unionin pohjoiset, erittäin harvaan
asutut alueet saisivat tuen korotettuna.
Talousvaliokunnalle annetussa asiantuntijaselvityksessä on
kuitenkin esitetty huoli uuden tavoite 2 -alueen heikosta rahoitusosuudesta (18 prosenttia)
tulevassa rahoituskehyksessä. Uusi tavoite 2 -ohjelma olisi
käytännössä ainoa nykyisten
jäsenmaiden alueellisen kilpailukyvyn ja työllisyyden
kehittämiseen varattu panos. Tämä saattaisi
merkitä Suomen nykyisten tavoite 2 -alueiden jäämistä kaiken
alue- ja rakennepoliittisen tuen ulkopuolelle. Ehdotuksen mukaisesti
myös tietyt aluepoliittiset tukimuodot tulisivat jatkossa
kielletyiksi tavoite 2 -alueella, mitä ei voida pitää Suomen
kannalta perusteltuna. Nämä näkökohdat
huomioon ottaen talousvaliokunta korostaa sitä, että Itä-
ja Pohjois-Suomen saaminen myös konvergenssitavoitteen
piiriin on koko valtakuntaa koskeva kansallinen etu.
Myös valtiovarainvaliokunta on lausunnossaan katsonut,
että tavoite 1:n lisäksi Suomessa tarvitaan vuoden
2006 jälkeenkin nykyisen tavoite 2 -ohjelman kaltaista,
rakennemuutoksia helpottavaa instrumenttia. Koko maan kuuluminen
tavoite 2 -alueeseen heikentäisi nykyisten tavoite 2 -alueiden
suhteellista asemaa. Nykytasoinen tuki näille rakennemuutosalueille
on kuitenkin välttämätön alueellisesti
tasapainoisen kehityksen, kilpailukyvyn ja työllisyyden
näkökulmasta.
Suuri valiokunta pitää kynnyskysymyksenä, että Suomen
pohjoiset ja itäiset alueet saadaan korkeimman aluetuen
piiriin myös jatkossa, samalla kun huolehditaan siitä,
että Suomen tämänhetkisellä tavoite
2 -alueella säilyy jatkossakin nykyistä vastaava
EU:n kilpailukykyä edistävä ja rakennemuutoksiin
sopeutumista helpottava tukimuoto. Lopputuloksen arvioinnissa luonnollisesti
merkityksellisintä on tuen mahdollisimman korkea taso.
Suomen tavoitteena EU:n perustuslakineuvotteluissa on saada harvaan
asuttujen alueiden erityisasema kirjattua sopimukseen, joka loisi
siten pysyvän mahdollisuuden korkeammalle tuelle.
Maaseudun kehittäminen
Komission esityksessä nykyiset maaseutupoliittiset
välineet kootaan yhteen luonnonvarojen hoito -pääluokan
alle ja maaseutupolitiikka rahoitetaan uudesta maaseudun kehittämisrahastosta.
Saamansa selvityksen perusteella valtiovarainvaliokunta on lausunnossaan
pitänyt todennäköisenä, että kehysten
valmistelun yhteydessä ei käsitellä maatalouden
suoria tukia ja markkinointitoimia, joiden tulevaisuudesta tehtiin
päätöksiä jo kesällä 2003.
Maa- ja metsätalousvaliokunta on korostanut lausunnossaan,
ettei maataloudelle laajentumisen yhteydessä päätettyjä menokehyksiä tule
supistaa entisestään, vaikka EU:n menojen kokonaistasoa
alennettaisiin komission esittämästä.
Maaseudun kehittäminen on jäänyt
sekä rahoituskehystiedonannossa että koheesioraportissa
melko vähälle huomiolle. Yhteinen maata-louspolitiikka
tarvitsee rinnalleen aktiivisen maaseudun kehittämispolitiikan
koko unionin alueella. Sosiaalisesta ja työllisyysnäkökulmasta
maaseudun uuden elinkeinotoiminnan kehittäminen on välttämätöntä korvattaessa
maatalouden piiristä väheneviä työpaikkoja
ja pyrittäessä säilyttämään
mahdollisuus asua maaseudulla. Maaseudun monialayrittäjyyden
ja uusien työpaikkojen syntymistä on tarpeen edistää aikaisempaa
tehokkaammin myös unionin yhteisillä toimilla.
Tähän kokonaisuuteen kuuluvat myös koulutuspalvelujen
saatavuus, toimivat tie- ja tietoyhteydet sekä muut julkisen
vallan palvelut. Valtioneuvoston kannanoton mukaisesti valiokunta
katsoo, että maaseudun kehittämiseen tulee suunnata
voimavaroja komission esittämää enemmän.
Sisäinen turvallisuus ja kansainvälinen yhteistyö
Vapauden, turvallisuuden ja oikeuden alue saa vihdoin tulevissa
rahoituskehyksissä oman meno-otsakkeensa. Hallintovaliokunta
onkin lausunnossaan esittänyt tyytyväisyytensä asiasta.
Tampereen huippukokouksessa hyväksyttyjen tavoitteiden
voimaansaattamisen merkitys on korostunut erityisesti terrorismin
vastaisen taistelun vuoksi. Oikeus- ja sisäasioiden asema vahvistuu
entisestään myös EU:n tulevassa perustuslaissa,
ja näin ollen suuri valiokunta pitää perusteltuna
omaa meno-otsaketta rahoituskehyksissä.
Rahoituskehystiedonannossa todetaan turvallisuuden takaamisen
rikollisuuden ja terrorismin ehkäisemisen ja torjumisen
avulla olevan jatkossakin keskeinen haaste unionille. Tiedonanto
korostaa Europolin ja Euroopan poliisiakatemian toiminnan kehittämistä turvallisuutta
edistävinä toimina
sekä Eurojust-yksikön vahvistamista koordinaation
ja yhteistyön helpottamiseksi rajat ylittävien
rikosten yhteydessä. Suomi on aiemmissa kannanotoissaan
johdonmukaisesti tukenut rajavalvonnan yhteisörahoituksen
lisäämistä ja taloudellista taakanjakoa. Valtiovarainvaliokunta
on katsonut lausunnossaan, että Suomen tulisi edelleen
pyrkiä vaikuttamaan siihen, että tavoite yhteismitallisiin
kriteereihin perustuvasta ulkorajavalvonnan yhteisrahoituksesta
ja taloudellisesta taakanjaosta voitaisiin varmistaa vuosille 2007—2013.
Rajat ylittävän yhteistyön ja uuden
naapu-ruusinstrumentin tulee muodostaa sellainen kokonaisuus, jolla
voidaan jäntevöittää rajat ylittävää yhteistyötä ja
edistää Pohjoisen ulottuvuuden toimintaohjelman
toteuttamista. Valtiovarainvaliokunta on lausunnossaan todennut,
että tähän mennessä saadun selvityksen
perusteella rahoituksen kokoaminen yhteen paikkaan vaikuttaa tarkoituksenmukaiselta
ratkaisulta.
Tavoite 3 -ohjelma pitää sisällään
alueellisen yhteistyön edistämisen unionin sisä-
ja ulkorajoilla. Tämän tavoitteen toteuttamiseen
ohjattaisiin Interreg-toteuttamisperiaatteita noudattaen noin neljä prosenttia
alue- ja rakennepolitiikan varoista. Ulkorajoilla olisi käytössä uusi
ns. naapuruusinstrumentti, jolloin esimerkiksi Suomen ja Venäjän
yhteishankkeita voitaisiin rahoittaa samasta rahastosta. Kuten valtioneuvosto
rahoituskehyskannanotossaan toteaa, naapuruusinstrumentin toimeenpano
edellyttää myös rahoituksen kasvavaa
suuntaamista tämän prioriteetin mukaan. Suomi
lähtee siitä, että pohjoisen ulottuvuuden
toimintaohjelman rahoitus tulee taata muun muassa ulkosuhderahoituksen
tarkoituksenmukaisista rahoitusinstrumenteista — ottamatta
tässä vaiheessa kantaa esimerkiksi erilliseen
budjettilinjaan. Ympäristövaliokunta on lausunnossaan
todennut, että naapuruusinstrumentti tarjoaa mahdollisuuden
ympäristöhankkeiden toteuttamiseen Suomen ja Venäjän raja-alueilla
ja sen käyttämistä tulisi hyödyntää mahdollisimman
tehokkaasti. Itämeren suojelukysymysten tulee olla selkeänä painopisteenä ottaen
huomioon yhteisön laajentumisen.
Suuri valiokunta korostaa myös EU:n kehitysyhteistyön
merkitystä EU:n ulkosuhteissa. Komission ehdotuksessa korostetaan
EU:n roolia kestävän kehityksen periaatteiden
edistäjänä monen- ja kahdenvälisissä kansainvälisissä suhteissa.
Kehitysyhteistyössä painotetaan köyhyyden
vähentämistä YK:n Millenium-tavoitteiden mukaisesti.
Suuri valiokunta kannattaa komis-sion ehdotuksia.
Rahoitusjärjestelmä ja budjettikuri
Komission esitys omia varoja koskevien periaatteiden uudistamisesta
annetaan vasta myöhemmin keväällä.
Rahoitusjärjestelmään ei esitetäkään
nyt suuria muutoksia, mutta tiedonanto sisältää esityksen
uudenlaisesta kaikkia jäsenvaltioita koskevasta korjausmekanismista.
Valtioneuvosto katsoo, että komission esitys tekisi nykyisestä järjestelmästä vieläkin
monimutkaisemman ja vähemmän kannustavan. Suuri
valiokunta yhtyy erikoisvaliokuntien lausuntojen tavoin valtioneuvoston
kielteiseen näkemykseen. Rahoituksen pitää perustua
oikeudenmukaiseen, yksinkertaiseen ja läpinäkyvään
järjestelmään. Suuri valiokunta tukee
valtioneuvoston kantaa siitä, että kaikki nykyiset
maksuhelpotukset EU:n jäsenmaksuista pitää poistaa
jatkossa.
Hallinto- ja päätöksentekomenettelyjä tulee yksinkertaistaa
ja läheisyysperiaatetta vahvistaa komission ehdotusten
suuntaisesti. Tämä olisi tärkeätä alueellisten
toimijoiden, erityisesti maanviljelijöiden sekä pienten
ja keskisuurten yritysten kannalta. Lisäksi EU:n varojen
väärinkäytöksiin kohdistuvien
sanktiojärjestelmien kehittämiseen ja varojen
valvontaan tulee kiinnittää aikaisempaa suurempaa
huomiota. Käytössä olevien tilastojen
tulee olla tosiasioihin perustuvia. Rahoituksen käytön
tulee noudattaa annettuja säännöksiä ja
tehtyjä päätöksiä.
Valtiovarainvaliokunta on lausunnossaan toistanut myös
aiemman varauksellisen kantansa EU-veron käyttöönottoon.
Valtiovarainvaliokunta katsoo, että omien varojen järjestelmää voidaan
kehittää nykyiseltä pohjalta niin, että se olisi
läpinäkyvämpi ja vastaisi paremmin jäsenmaiden
vaurautta.
Erikoisvaliokunnat ovat lausunnoissaan kiinnittäneet
huomionsa mahdollisiin ongelmiin, joita rahoituskehysten rakenteen
muuttaminen saattaisi aiheuttaa ainakin siirtymävaiheessa. Vanhan
kehyskauden päättyminen ja uuden käynnistymisen
hitaus jäsenmaissa saattavat synnyttää jopa
yli vuoden mittaisen katkon tietyissä toimissa. Saadun
selvityksen perusteella valiokunta pitää mahdollisena,
että esimerkiksi kaikki maaseudun kehittämistoiminta
pysähtyy ns. ALMA-alueilla vuosina 2006—2007.
Komission tarkoituksena on myös koota nykyiset ympäristöalan
pienet rahoitusohjelmat uudeksi ympäristöalan
rahoitusvälineeksi ja siirtää varsinainen
ympäristörahoitus luonnonvarojen alaotsakkeeseen.
Ympäristövaliokunta on lausunnossaan esittänyt
huolensa siitä, että ehdotettu rakenteellinen
muutos saattaa johtaa ympäristörahoituksen merkityksen
vähenemiseen, kun maatalouspolitiikka sitoo valtaosan kokonaisuuden menoista.
Toisaalta maaseudun kehittämisen yhtymäkohdat
ympäristönäkökohtiin saattavat myös
luoda uusia mahdollisuuksia ympäristö-asioiden
edistämiseen, mitä on pidettävä myönteisenä mahdollisuutena.