Perustelut
Yleistä
Tässä lausunnossa suuri valiokunta käsittelee
direktiiviehdotukseen sisältyvää esitystä suoja-ajan
pidentämisestä nykyisestä 50 vuodesta
ja esitystä suoja-ajan laskentatavan yhdistämisestä.
Lausunnossaan sivistysvaliokunta kannatti valtioneuvoston kannasta
poiketen äänitallenteiden suoja-ajan pidentämistä nykyisestä ja
piti mahdollisena myös ehdotettua 95 vuoden suoja-aikaa
ja yhtyi muilta osin valtioneuvoston kielteiseen kantaan.
Lausunnossaan suuri valiokunta arvioi myös, onko asian
valmistelu toteutettu asianmukaisesti erityisesti ottaen huomioon
Suomen perustuslain määräykset eduskunnan
vaikutusvallan turvaamisesta EU-asioiden käsittelyssä.
Suoja-ajan pidentäminen
Suuri valiokunta pitää valtioneuvoston kielteistä kantaa
suoja-ajan pidentämisestä 95 vuoteen perusteltuna.
Valiokunnan saaman selvityksen perusteella valiokunta katsoo valtioneuvoston tapaan,
että esitettyjen muutosten asialliset perusteet ovat tulkinnanvaraiset.
Lisäksi ehdotuksen taloudellisista vaikutuksista on annettu
ristiriitaista tietoa.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ehdotuksen käsittely
Euroopan unionin neuvoston työryhmässä on
edennyt siten, että työryhmän puheenjohtaja
on 30.1.2009 tehnyt kompromissiesityksen, jossa suoja-ajaksi esitetään
70:ntä vuotta 95 vuoden sijaan. Esitetyn arvion mukaan
direktiiviehdotuksen hyväksymiseksi tarvittava riittävä määräenemmistö löytyy
Suomen kannasta huolimatta.
Valiokunta katsoo, että Suomi voi osoittaa joustavuutta
suoja-ajan pidentämisen osalta edellyttäen, että direktiiviä selkeytetään
ja sen puutteet korjataan.
Laskentatavan yhdenmukaistaminen
Suoja-aikojen yhdenmukaisen laskentatavan osalta suuri valiokunta
viittaa valtioneuvoston U-kirjelmässä ja sivistysvaliokunnan
lausunnossa esitettyyn ja yhtyy valtioneuvoston kantaan, jonka mukaan
sanoituksella ja sävellyksellä tulee olla oma,
tekijän kuolinvuoden mukaan määräytyvä,
70 vuoden suoja-aika.
Valtioneuvoston valmistelussa havaitut ongelmat
Perustuslain 96 §:n 2 momentin mukaan valtioneuvoston
on toimitettava U-kirjelmä lainsäädäntöehdotuksesta
viipymättä siitä tiedon saatuaan eduskunnan
kannan määrittelyä varten. Perustuslain
96 §:n 3 momentissa todetaan puolestaan, että valtioneuvoston
on annettava asianomaisille valiokunnille tiedot asian käsittelystä Euroopan
unionissa. Suurelle valiokunnalle on ilmoitettava valtioneuvoston
kanta asiassa. Perustuslain 96 §:n 3 momenttia on tulkittava
siten, että U-kirjelmässä voidaan ilmoittaa
valtioneuvoston kanta sen vaiheen tai alustavana kannanottona taikka
saattaa tiedoksi, ettei vielä ole esitettävissä edes
alustavaa valtioneuvoston kantaa. Tämän jälkeen
tapahtuvista kannan mahdollisista täsmennyksistä ja
muutoksista on myös ilmoitettava (PeVM 10/1998
vp).
Valiokunta on lausunnoissaan korostanut perustuslain 96 §:n
velvoittavuutta ja U-kirjelmän toimittamisen oikea-aikaisuuden
merkitystä parlamentaarisen vastuunalaisuuden periaatteen
toteutumisen kannalta ja painottanut säännöksen merkitystä Suomen
kannanmuodostuksen kannalta EU-toimielimissä (ks. SuVL
3/1995 vp, SuVL 3/2002 vp, SuVL
2/2008 vp; ks. myös PeVL 20/1996
vp). Eduskunnan kanta on aina ohjeellinen lähtökohta
Suomen kannanotoille käsiteltäessä ehdotusta
Euroopan unionissa (ks. Eduskunnan vastaus HE 318/1994
vp:hen).
Perustuslain 96 §:stä seuraa myös
sisällöllisiä vaatimuksia. Eduskunnan
vaikutusvallan toteutumiselle on tärkeää,
että erikoisvaliokunnilla ja suurella valiokunnalla on
EU:ssa tapahtuvan päätöksenteon kussakin
vaiheessa käytössään oleelliset
tiedot. Jokaisen eduskunnan toimivaltaan kuuluvan Suomen kannanoton
EU-toimielimissä on perustuttava eduskunnan kantaan, joka
on hyväksytty valtioneuvoston antamien oikeiden ja ajantasaisten
tietojen perusteella. Ministeriöiden on ilmoitettava jatkokirjelmissään
arvionsa myös asian käsittelyaikataulusta EU:ssa,
jotta eduskunnan kannanmuodostuksen oikea-aikaisuus turvataan (ks. SuVL 2/2008
vp).
Kun edellä esitettyä verrataan asian valmisteluun
opetusministeriössä, joka vastaa tekijänoikeusasioiden
valmistelusta valtioneuvostossa, voidaan todeta, ettei valmistelussa
ole asianmukaisella tavalla otettu huomioon perustuslain 96 §:n
2 momentin säännöstä. Valiokunta
katsoo, että valmistelussa on vakavalla tavalla laiminlyöty
edellä mainitusta säännöksestä johtuva
velvollisuus toimittaa U-kirjelmä lainsäädäntöehdotuksesta
viipymättä eduskunnan kannan määrittelyä varten.
Komissio antoi käsiteltävänä olevan
direktiiviehdotuksen jo heinäkuussa 2008, ja asian neuvostotason
työryhmävalmistelu aloitettiin syyskuussa 2008,
mutta asiaa koskeva U-kirjelmä toimitettiin eduskunnalle
vasta neljä kuukautta myöhemmin marraskuussa 2008.
Valiokunnan tiedossa on se, että opetusministeriö on
ennen U-kirjelmän toimittamista suorittanut laajan sidosryhmäkuulemisen
ja pyytänyt myös tekijänoikeustoimikunnan
lausunnon Suomen kannanmuodostuksen tueksi. Valiokunta pitää EU-tason säädösvalmistelun
yhteydessä toteutettuja sidosryhmäkuulemisia monissa
asioissa tarpeellisina ja perusteltuina, mutta toteaa kuitenkin,
etteivät tällaiset valmistelevat, kansallisen
kannanmuodostuksen tueksi suoritettavat toimet, ole hyväksyttävä syy
olla noudattamatta perustuslain 96 §:n säännöksiä.
Perustuslain 96 §:n 3 momentissa säädetty
mahdollisuus valtioneuvoston kirjelmän täydentämiseen
on säädetty juuri nyt kyseessä olevan
kaltaisia tilanteita varten, missä valtioneuvoston kannanmuodostus
on syystä tai toisesta keskeneräinen. Valiokunta
huomauttaa myös, että valtioneuvoston U-kirjelmästä ei
ilmene, miten sidosryhmäkuulemisen tulokset ovat mahdollisesti
vaikuttaneet valtioneuvoston kannanmuodostukseen. U-kirjelmästä käy
ilmi muusikoiden ja äänitetuottajien kannattaneen ehdotusta,
mutta valtioneuvoston tavoin ehdotukseen kielteisesti suhtautuneiden
tahojen osalta mainitaan vain niiden lukumäärä niitä yksilöimättä.
Valiokunta pitää myös moitittavana
tapaa, jolla asian valmistelun etenemisestä on annettu tieto
eduskunnalle. Valiokunta katsoo, ettei sille toimitetussa jatkokirjelmässä ole
riittävällä tarkkuudella tuotu esille
kaikkea asian valmistelun kannalta olennaista tietoa erityisesti
asian etenemisen aikataulusta. Suuri valiokunta huomauttaa, että tällainen
tieto muodostaa tärkeän osan siitä tiedosta,
joka eduskunnan kannanmuodostuksessa on olennaista, jotta eduskunnan
kannanmuodostuksen oikea-aikaisuus voidaan turvata perustuslain
96 §:n edellyttämällä tavalla.
Valiokunta katsoo myös, että U-kirjelmän
toimittamisen viivästyminen on aiheuttanut sen, että Suomen
edustajat neuvoston työryhmäkäsittelyssä eivät
ole voineet osallistua direktiiviehdotuksen yksityiskohtaiseen sisältökeskusteluun
eduskunnan kannanmuodostuksen ollessa kesken. Suomi ei näin
ollen ole voinut osallistua täysipainoisesti asian valmisteluun
työryhmässä ja tuoda esille niitä kantoja,
joita on kansallisesti pidetty tärkeinä. Valiokunta
katsoo, että vielä tässä vaiheessa
on vaikea arvioida, miten edus-kunnan oikea-aikaisen informoinnin
laiminlyönnistä aiheutunut Suomen viivästynyt
kannanmuodostus vaikuttaa ehdotuksen lopulliseen sisältöön.
Valiokunnan mukaan on kuitenkin mahdollista, että Suomen
vaikutusmahdollisuudet ja neuvotteluasema kansallisesti tärkeänä pidettävässä asiassa
ovat huonontuneet oleellisesti. Valiokunta katsookin, että direktiiviehdotuksen valmistelua
ei ole asianmukaisella tavalla toteutettu opetusministeriössä.
Lopuksi valiokunta haluaa vielä kiinnittää huomiota
opetusministeriön 3.2.2009 päivätyssä kirjeessä esitettyyn
näkemykseen siitä, että "ottaen huomioon
asian herkkyyden ja siitä johtuvan perusteellisen valmistelun
tarpeen sekä tekijänoikeusasioiden valmistelussa
käytössä olevan moniportaisen valmistelurakenteen
eduskunnan informoiminen käytettävissä olleiden
inhimillisten voimavarojen puitteissa ei olisi ollut mahdollista
ennen [marraskuuta]". Valiokunta katsoo, että kyseisen
toteamuksen hyväksyminen perusteeksi opetusministeriön
toimintatavalle asettaisi kyseenalaiseksi perustuslain säännökset
EU-asioiden oikea-aikaisesta käsittelystä eduskunnassa.
Valiokunnan näkemyksen mukaan toteamuksen esittäminen
osoittaa lähinnä piittaamattomuutta niistä Suomen
perustuslain velvoittavista säännöksistä,
joilla pyritään turvaamaan Suomen perustuslaillinen
järjestelmä ja Suomen valtioelinten toimivallanjako
muuttumattomana tilanteessa, jossa unionin päätöksentekosäännöt
voisivat aiheuttaa eduskunnan valtaoikeuksien tosiasiallista siirtymistä valtioneuvostolle
ja virkamieskunnalle (ks. SuVL 2/2008 vp).