Perustelut
Vuoden 2000 hallitusten välisen konferenssin päätösasiakirjaan
liitetty julistus (nro 23) unionin tulevaisuudesta perustuu ajatukseen,
jonka mukaan seuraava hallitusten välinen konferenssi tulisi
valmistella entistä avoimemmin ja laajapohjaisemmin.
Tulevaisuuskeskustelu sai lähtölaukauksen Euroopan
unionin tasolla 7 päivänä maaliskuuta 2001,
jolloin Ruotsin pääministeri Persson, Belgian
pääministeri Verhofstadt, Euroopan komission puheenjohtaja
Prodi ja Euroopan parlamentin puhemies Fontaine lähettivät
asiasta yhteisen kirjeen jäsenvaltioille ja hakijavaltioille.
Samalla avattiin Internet-sivu tulevaisuuskeskustelua
varten (www.europa.eu.int/futurum). Tulevaisuuskeskustelun
organisoimisesta laadittiin raportti Göteborgin
Eurooppa-neuvostolle kesäkuussa 2001. Joulukuussa
2001 pidettävässä Laekenin Eurooppa-neuvostossa
on tarkoitus hyväksyä julistus, joka sisältää konkreettiset
keskustelun edistämiseen liittyvät aloitteet sekä mahdollisesti
päätökset seuraavan hallitusten välisen
konferenssin valmistelutavasta ja asialistaan liittyvistä tarkennuksista.
Konferenssin valmistelu käynnistetään
Laekenin julistuksen pohjalta.
Suomessa valtioneuvosto on tukenut kansalaiskeskustelua
perustamalla laajapohjaisen Euroopan unionin tulevaisuutta
käsittelevän kansalaisvaltuuskunnan. Tulevaisuuskeskustelulle
avataan myös oma verkkosivu. Keskustelu pyritään
levittämään koko Suomeen yhteistyössä Eurooppa-tiedotuksen
alueellisten toimipisteiden ja muiden keskustelutilaisuuksien järjestäjien
kanssa.
Pääministeri Paavo Lipponen ilmoitti Nizzan sopimusta
koskevan hallituksen esityksen lähetekeskustelussa
18 päivänä kesäkuuta 2001, että valtioneuvosto
antaa eduskunnalle syysistuntokaudella unionin tulevaisuutta
koskevan selonteon.
Valmisteluprosessin tavoitteet
Vuoden 2004 hallitusten välisen konferenssin keskeisenä tavoitteena
tulee olla unionin ja sen kansalaisten lähentäminen.
Tämä edellyttää unionin ja sen
toimielinten tehokkuuden, ymmärrettävyyden, avoimuuden
ja hyväksyttävyyden lisäämistä.
Hyvän hallinnon periaatteen vahvistaminen kytkeytyy läheisesti
asiakokonaisuuteen. Konferenssissa on lisäksi
kyettävä vastaamaan niihin haasteisiin, joita
unionin laajentumisesta ja talouden globalisaatiosta aiheutuu
unionin päätöksentekokyvyn ja yhtenäisyyden
kannalta. Laajentuminen saattaa muun muassa edellyttää eräiden
tarkistusten tekemistä yhteisön politiikkoihin.
Unionin painoarvon vahvistaminen ulkosuhteissa muodostaa myös keskeisen
haasteen.
Unionin ja sen kansalaisten lähentämisen sekä laajentumisneuvotteluiden
etenemisen tulee heijastua hallitusten välisen
konferenssin valmistelutapaan. Perustuslakivaliokunnan
tavoin suuri valiokunta pitää tavoiteltavana,
että vuoden 2004 hallitusten välinen
konferenssi valmistellaan laajapohjaisesti ja avoimesti kansalaisten
odotukset huomioon ottaen. Laajapohjaisen valmistelukunnan perustaminen
on varteenotettava vaihtoehto. Valmistelukunta koostuisi Euroopan
parlamentin, kansallisten parlamenttien, Euroopan unionin neuvoston
ja Euroopan komission edustajista. Työskentelymuoto osoittautui
toimivaksi Euroopan unionin perusoikeuskirjan valmistelemisen yhteydessä.
Myös hakijavaltioiden vaikutusmahdollisuudet tulee turvata.
On katsottu, että valmistelukunta turvaa parhaiten
valmistelujen laajapohjaisuuden ja avoimuuden. Mikään
ei kuitenkaan estä käyttämästä valmistelukunnan
rinnalla tarvittaessa muita valmistelumuotoja, joilla
on laaja toiminnanvapaus, tuottamassa uusia ajatuksia ja visioita.
Valmisteluelimen toimeksianto ja toimivalta tulee määrittää täsmällisesti
ja riittävän laajasti. Nizzan julistuksen mukaisista
aiheista muodostuu laajoja ja moniulotteisia asiakokonaisuuksia,
joilla on myös perustuslaillinen ulottuvuus. Toimeksianto
tulee määrittää siten, että se
antaa mahdollisuuden hahmottaa aiheet osana laajempaa kokonaisuutta.
Keskustelua unionin uudistamisen sisällöstä ei
voida erottaa Euroopan rakentamisen muotoja koskevasta keskustelusta. Euroopan
unionin ja sen toimielinten toiminnan tehostaminen ja yksinkertaistaminen
ovat edelleen ajankohtaisia kysymyksiä.
Valmistelukunnan työn tuloksena voi syntyä yksi
yhtenäinen esitys tai vaihtoehtoisia ehdotuksia, jotka
ovat saaneet taakseen laajan kannatuksen. Valiokunta katsoo, että erityistä huomiota
tulee kiinnittää sopimustekstien selkeyteen ja ymmärrettävyyteen.
Valiokunta pitää tärkeänä,
etteivät hallitusten välisen konferenssin valmistelut
ja itse konferenssi viivästytä Euroopan unionin
laajentumisprosessia.
Valmisteluelimen kokoonpano
Valiokunta katsoo, että valmisteluelimen tulee olla
mahdollisimman kevytrakenteinen, joustava ja avoin. Koska valmistelukunnan
jäsenmäärä noussee suureksi,
sen toiminnan tehokkuuden varmistaminen edellyttää tiettyjä käytännön
järjestelyjä, kuten kokoontuminen jaosto- tai
työryhmäkokoonpanoon.
Valiokunta arvioi, että pysyvä puheenjohtaja varmistaa
parhaiten valmisteluelimen toiminnan jatkuvuuden. Valmistelukunnan
arvovallan kannalta on toivottavaa, että puheenjohtaja
on ansioitunut poliittinen johtaja ja Euroopan unionin kehittämiseen
liittyvien kysymysten asiantuntija, joka nauttii laajaa
tukea jäsenvaltioissa. Järjestely, jossa
puheenjohtajan avuksi valitaan valmistelukunnassa edustettuina olevia
tahoja edustavat varapuheenjohtajat, osoittautui Euroopan unionin
perusoikeuskirjan valmistelussa toimivaksi ja tasapuoliseksi
ratkaisuksi. Puheenjohtajiston tulee olla maantieteellisesti
ja poliittisesti edustava. Puheenjohtajiston toimivalta menettelytapa-
ja päätöksentekokysymyksissä tulee
määritellä valmistelukuntaa asetettaessa.
Kansallisilla parlamenteilla tulee olla keskeinen asema valmistelukunnan
työssä. Niiden osallistuminen työskentelyyn
lisää hankkeen hyväksyttävyyttä kansalaisten
silmissä koko unionin alueella ja erityisesti
niissä jäsenvaltioissa, joissa kansallisten parlamenttien
vaikutusmahdollisuuksia ei ole muutoin turvattu tehokkaasti. Kansallisten
parlamenttien edustuksen on kattavan poliittisen edustavuuden toteutumiseksi
oltava riittävän monipuolinen. Neuvottelujen tässä vaiheessa
näyttää siltä, että edustajia
tulee olemaan vähintään kaksi kutakin
kansallista parlamenttia kohti, mikä ei kaikissa tapauksissa
riitä turvaamaan poliittista edustavuutta. Poliittisten
ryhmittymien täysipainoiset vaikutusmahdollisuudet
on varmistettava edustajien varajäsenten nimityksin sekä kansallisin
seurantajärjestelyin. Eduskunta huolehtii
laajasta seurannasta omin sisäisin järjestelyin.
Valiokunta muistuttaa, että kansallisten parlamenttien
osallistumiseen liittyy uudenlaisia edustautumiseen ja
toimivaltuuksien määrittämiseen liittyviä seikkoja.
Tämä edellyttää tiivistä vuorovaikutusta
valmistelukuntaan valittujen edustajien ja eduskunnan välillä.
Kansallisten parlamenttien osallistuminen valmisteluelimeen ei voi
korvata kansallisen EU-politiikan parlamentaarista valvontaa ja
yhteistyötä valtioneuvoston ja eduskunnan
välillä. Suuri valiokunta edellyttää,
että valtioneuvosto antaa sille säännöllisesti
selvityksiä valmistelutyön edistymisestä.
Tavoitteena tulee olla, että hakijavaltiot voivat osallistua
valmistelukunnan työhön täysipainoisesti.
On tärkeää, että myös
hakijavaltiot voivat hyväksyä sen suunnan, mihin
unionia ollaan kehittämässä. Liittymissopimusten
allekirjoittamisen jälkeen hakijavaltioiden tulee voida
joka tapauksessa osallistua rajoituksetta valmistelukunnan työhön.
Kansalaisjärjestöt sekä muut mahdolliset kansalaiskeskustelun
osapuolet on tarkoituksenmukaisinta kytkeä valmistelukunnan
työhön ensisijaisesti kuulemismenettelyn
avulla. Eurooppalaisen tason järjestöjä kuultaisiin
soveliaimmin itse valmistelukunnassa ja kansallisen tason järjestöjä kansallisella
tasolla. Valiokunta pitää mielenkiintoisena
ajatusta, jonka mukaan valmisteluelimen rinnalla toimisi avoin Euroopan tason
kansalaisfoorumi, joka voisi rikastuttaa keskustelua rajoittamatta
mitenkään valmistelukunnan työtä.
Valiokunta pitää luontevana, että neuvoston sihteeristöllä on
keskeinen asema valmistelukunnan sihteeristöpalvelujen
tuottamisessa. Hyvän koordinaation varmistamiseksi
on tärkeää, että sillä on
kiinteät yhteydet Euroopan parlamentin pääsihteeristöön,
komissioon ja tarvittavassa määrin kansallisten
kansanedustuslaitosten sihteeristöihin.
Valmisteluprosessin työskentelymuodot ja aikataulu
Nizzan sopimuksen julistuksessa mainitut neljä aihetta
ovat luonteeltaan laajoja ja myös valtapoliittisia. Perustuslakivaliokunnan
tavoin valiokunta katsoo, että valmistelukunnan
menettelytapa- ja päätöksentekosääntöjen
vahvistaminen sekä mahdollisen vähemmistön
aseman määrittäminen päätöksenteossa
etukäteen asettamispäätöksessä saattaa
selkeyttää valmistelutyön muodollista
puolta. Valmistelukunnassa esille tulleiden eriävien
mielipiteiden esilletulo on voitava turvata. Päätöksentekomenettelyyn liittyvät
kysymykset kytkeytyvät myös siihen, valmisteleeko
valmistelukunta yhden yhtenäisen esityksen vai
useita vaihtoehtoisia ehdotuksia.
Nizzan sopimuksen julistuksessa mainitut aiheet perustuvat Euroopan
unionin perusoikeuskirjan valmistelua vähemmän
jo olemassa oleviin asiakirjoihin ja teksteihin. Ne vaativat perusteellista
poliittisen tason tarkastelua sekä oikeudellisteknistä arviointia.
Valmisteluelimen järjestäytyminen täysistuntotyöskentelyn
rinnalla työryhmiin voi olla aiheellista valmistelukunnan
työn keventämiseksi ja poliittisen keskustelun
helpottamiseksi. Työryhmät tarjoavat myös lisämahdollisuuksia
valmisteluun osallistuvien osapuolten henkilöpanoksen määrälliseen
laajentamiseen ja mahdollistavat tarvittaessa asiakokonaisuuksien
teknisemmän tarkastelun. Asiantuntijatason työskentelyn
tarve koskee erityisesti Euroopan unionin perussopimusten
yksinkertaistamista.
Perustuslakivaliokunnan tavoin suuri valiokunta katsoo, että kansallisille
parlamenteille vastuullisen ministeritason roolia hallitusten
välisen konferenssin valmisteluvaiheen aikana
on perusteltua vahvistaa. Valmisteluelimen työ tulee järjestää siten,
että se voi työnsä aikana saada palautetta
jäsenvaltioiden hallitusten edustajilta, esimerkiksi silloin,
kun ensimmäiset linjaukset on tehty. Toimivaltaisille ministereille voitaisiin
toisin sanoen osoittaa tietty asema valmistelun ohjaamisessa samoin
kuin valmistelussa ilmenevien vaikeuksien ratkaisemismenettelyssä.
Näin voidaan myös varmistaa, että varsinaiset
päätöksentekijät pystyvät
seuraamaan valmistelukunnan työtä säännöllisesti,
mikä helpottaa saumatonta siirtymistä viralliseen
hallitusten väliseen neuvotteluvaiheeseen.Valiokunta muistuttaa,
että Suomen perustuslaillisessa järjestelmässä eduskunnan
vaikutusvalta perustuu valtioneuvoston parlamentaariseen
vastuuseen.
Valiokunta muistuttaa, että EU:n perussopimuksissa
mainittu ja jo vakiintuneet muodot saanut kansallisten parlamenttien
yhteisöasioita käsittelevien elinten konferenssi
COSAC kokoontuu puheenjohtajakausittain ja on luonteva taho Euroopan
unionin tulevaisuutta koskevalle ajatustenvaihdolle. COSACiin
osallistuvien kansallisten valtuuskuntien koko mahdollistaa
kattavan poliittisen edustavuuden. Hakijavaltioiden kansallisten
parlamenttien osallistuminen on jo turvattu COSACin säännöissä.
Valiokunta katsoo, että valmistelukunnan työ on
aloitettava mahdollisimman pian Laekenin Eurooppa-neuvoston jälkeen.
Valmisteluelimen työn tulee rytmittyä tavalla,
joka mahdollistaa perusteellisen kannanmuodostuksen, raportoimisen
ja sidosryhmien kuulemisen. Aikataulussa tulee olla myös
taukoja julkisen keskustelun mahdollistamiseksi. Valmistelukunnan
tulisi saattaa työnsä päätökseen
viimeistään puoli vuotta ennen hallitusten välisen
konferenssin alkamista. Työskentelyssä tulee noudattaa
avoimuuden ja asiakirjajulkisuuden periaatteita.
Valiokunta korostaa, ettei valmisteluelimen työskentelyn
pohjaksi vahvistettava asialista eivätkä valmisteluelimen
työn tulokset voi sitoa oikeudellisesti vuoden 2004 hallitusten
välistä konferenssia. Unionisopimuksen 48 artiklan
mukaan hallitusten välinen konferenssi päättää lopullisesti
perussopimuksiin tehtävistä tarkistuksista, minkä jälkeen
ne on ratifioitava kunkin jäsenvaltion valtiosäännön
asettamien vaatimusten mukaisesti. Tästä seuraa,
ettei valmistelukunnalla ole perusteita jatkaa työtään
rinnakkain hallitusten välisen konferenssin kanssa.
Tulevaisuuskeskustelu
Valiokunta katsoo, että Euroopan unionin kehittäminen
on kytkettävä unionin kansalaisten odotuksiin
ja että heidän on saatava äänensä entistä paremmin
kuuluville. On tärkeää, että keskustelua
käydään myös alhaalta ylöspäin
ja että se muodostuu helposti lähestyttäväksi.
Jotta keskustelu olisi merkityksellistä, sitä tulisi
käydä paitsi Nizzan tulevaisuusjulistuksessa
mainituista neljästä asiakokonaisuudesta myös
Euroopan yhdentymisen keskeisistä suuntaviivoista.
Laajapohjainen ja avoin kansalaiskeskustelu unionin kehityssuunnasta
lisää merkittävästi toteutettavien
uudistusten hyväksyttävyyttä.
Tulevaisuuskeskustelulle on tarjottava puitteet ja virikkeitä sekä Euroopan
unionin että jäsenvaltioiden tasolla.
Keskusteluun tulee kytkeä monipuolisesti kaikki keskeiset
julkista mielipidettä ja kansalaisyhteiskuntaa edustavat
tahot. Myös tavallisilla kansalaisilla tulisi
olla mahdollisuus osallistua keskusteluun. Kuten perustuslakivaliokunta
toteaa, keskustelun aihepiirin vaikeus, unionin monikielisyys ja
väestön yleinen vieraantuminen politiikasta
asettavat keskustelun käymiselle erityisiä haasteita.
Keskustelun puitteita luotaessa tulee käyttää täysipainoisesti
hyväksi muun muassa modernin teknologian tarjoamia
mahdollisuuksia.
Valiokunta kannattaa niitä toimenpiteitä,
joihin valtioneuvosto on ryhtynyt kansalaiskeskustelun
kannustamiseksi. Kansalaiskeskustelussa esiin tulleet
ajatukset tulisi voida esittää kansallisina yhteenvetoina
tavalla, joka mahdollistaa tietojen ja kokemusten vaihtamisen
myös muiden jäsenvaltioiden kanssa.
Valiokunta korostaa, että kansalaiskeskustelulla ja
kansalaisjärjestökuulemisilla on keskeinen merkitys
valmisteluprosessin kaikissa vaiheissa ja myös vuoden 2004
hallitusten välisen konferenssin aikana. Valmisteluvaihe
tulisi ajoittaa siten, että valmisteluelimen
työn päättymisen ja itse konferenssin
välille jää riittävästi aikaa
kansalaiskeskustelun käymistä ja sen asianmukaista
huomioon ottamista varten. Valmistelukunnan työ ja sen
tulokset voivat toimia tehokkaana keinona virittää todellista
kansalaiskeskustelua.