Perustelut
Valiokunta toteaa, että erikoisvaliokuntien lausunnoissa
komission ehdotusta ja valtioneuvoston kantaa on arvioitu laajasti
eri näkökulmista. Tässä yhteydessä ei
ole tarpeen toistaa näitä arvioita, ellei arvioilla
ole keskeistä merkitystä varsinaisen kannanmuodostuksen
kannalta. Taustatietojen osalta valiokunta viittaakin valtioneuvoston
kirjelmään ja erikoisvaliokuntien lausuntoihin.
Palveluiden vapaata liikkuvuutta koskevan nykyisen oikeustilan sekä muiden
palveluita koskevien säädösympäristön
uudistushankkeiden osalta valiokunta viittaa talousvaliokunnan lausunnossa
olevaan laajaan selvitykseen.
Valiokunta toteaa myös, että eduskunnan käsittelyssä ollut
valtioneuvoston kanta on alustava. Direktiiviehdotuksen käsittelyn
tässä vaiheessa ei myöskään
eduskunta voi sitoutua lopulliseen kantaan. Suomen kanta täsmentyy
direktiiviehdotuksen jatkokäsittelyn edetessä. Kannan
muodostamisessa eduskunnan ja sen valiokuntien sekä valtioneuvoston
välinen tietojen vaihto ja kiinteä vuoropuhelu
ovat ehdottoman välttämättömiä.
Yleistä
Valtioneuvosto pitää direktiiviehdotusta kannatettavana.
Palveludirektiivin tarve on ilmeinen sisämarkkinoiden tehokkaamman
toiminnan ja Euroopan kilpailukyvyn kehittämisen kannalta. Palveludirektiivi
on yksi keskeisimmistä yksittäisistä välineistä tavoiteltaessa
Lissabonissa asetettuja tavoitteita. Valtioneuvosto kannattaa direktiiviehdotuksen
tavoitetta tarpeettoman byrokratian karsimiseksi elinkeinotoiminnassa. Asialla
on erityistä merkitystä suomalaisille vientiyrityksille.
Erikoisvaliokuntien lausunnoissa direktiiviehdotuksen tavoitteita
on pidetty kannatettavina ja ehdotusta tarpeellisena. Yleisesti
ottaen ehdotusta on pidetty hyväksyttävänä.
Valiokuntien lausunnoissa on kuitenkin kiinnitetty huomiota eräisiin
erityisesti direktiivin soveltamisalaan sekä sen tiettyihin
periaatteisiin ja säännöksiin liittyviin
ongelmiin.
Suuri valiokunta katsoo valtioneuvoston kantaan ja erikoisvaliokuntien
lausuntoihin viitaten ja niihin yhtyen, että tietyin muutosvaatimuksin direktiivi
on tarpeellinen Lissabonin strategian toteuttamisen, sisämarkkinoiden
kehityksen sekä palvelusektorin yleisen kehityksen ja työllisyyden
kannalta. Lähtökohtaisesti direktiivistä on
suoraa hyötyä palvelujen vastaanottajille eli kuluttajille,
sillä direktiivillä luodaan edellytykset jäsenvaltioiden
välisen palvelutoiminnan kehittämiselle ja parannetaan
oikeusvarmuutta sekä lisätään
saatavilla olevien palvelujen tarjontaa. Lisäksi direktiivillä taataan
tarjottavien palvelujen parempi laatu, sillä siinä tehostetaan palvelutoiminnan
valvontaa yhteisön tasolla.
Valtioneuvoston tavoin valiokunta kannattaa direktiiviehdotuksen
tavoitteita tarpeettoman byrokratian karsimiseksi elinkeinotoiminnassa. Muun
muassa keskitettyjen asiointipisteiden perustaminen sekä velvollisuus
mahdollistaa hallinnollisten menettelyiden hoitaminen sähköisesti
ovat tärkeitä askeleita hallinnon yksinkertaistamiseksi.
Asialla on erityistä merkitystä suomalaisille
vientiyrityksille, erityisesti pk-yrityksille. Byrokratian karsimisen
näkökulmasta valiokunta pitää direktiivin
laajaa soveltamisalaa lähtökohtaisesti perusteltuna.
Ilman näitä uudistuksia pk-yritysten ei ole helppoa
hyödyntää sisämarkkinoiden tarjoamia
mahdollisuuksia, koska niillä ei ole välineitä rajat
ylittävään toimintaan liittyvien oikeudellisten
riskien arvioimiseen, riskeihin varautumiseen ja monimutkaisista
hallintomenettelyistä selviytymiseen.
Valiokunta yleisesti ottaen puoltaa direktiivin hyväksymistä,
joskin komission ehdotukseen on tehtävä muutoksia
ja selvennyksiä. Näin erityisesti hyvinvointipalveluihin
liittyvien seikkojen huomioon ottamiseksi, kuten tässä lausunnossa
jäljempänä esitetään.
Lopullinen päätös direktiivin hyväksymisestä voidaan
tehdä vasta tämän jälkeen.
Direktiivin soveltamisala
Yleistä
Direktiivin soveltamisala on yleinen ja hyvin laaja. Kyse on
puitedirektiivistä, joka väistyy sektorikohtaisen
sääntelyn tieltä. Lähtökohtaisesti
direktiivi kattaa kaiken taloudellisen palvelutoiminnan. Direktiiviä sovelletaan
sekä palveluyritysten sijoittautumiseen että rajat
ylittävään palveluiden tarjontaan. Soveltamisalan
ulkopuolelle jäävät rahoituspalvelut,
sähköistä viestintää koskevat
palvelut ja kuljetuspalvelut, joista on jo annettu laajaa harmonisoivaa
yhteisösääntelyä.
Valiokunta toteaa, että samalla kun laajaa soveltamisalaa
pidetään yleisesti perusteltuna sekä sisämarkkinoiden
yleisen kehittämisen että palvelutuotteiden nopean
muutoksen vuoksi, direktiivin laaja soveltamisala on yleisesti herättänyt kysymyksiä
sen
hyväksyttävyydestä ottaen huomioon jäsenvaltioiden
erilaisuus sekä palvelumarkkinoiden että niitä koskevan
sääntelyn osalta. Valiokunta korostaakin, että direktiiviä ja
sen soveltamisalaa tulee voida tulkita sen tarkoituksen näkökulmasta.
Kyse on ensisijaisesti palveluyritysten sijoittautumisen ja rajan
yli tarjottavien palveluiden syrjinnän poistamisesta ja
alallepääsyn helpottamisesta.
Direktiivillä ei puututa jäsenvaltioiden oikeuteen
määritellä julkiset ja yleishyödylliset
palvelut, eikä sen tarkoituksena taikka vaikutuksena voi
olla se, että jäsenvaltiot pakotetaan yksityistämään
tai vapauttamaan julkisia palveluita taikka palveluita, jotka perustuvat
lakisääteisiin yksinoikeuksiin. On myös
huomattava, että yleishyödyllisten palveluiden
kilpailuttamista taikka niille annettavaa valtiontukea koskevat
säännökset eivät millään
tavalla kuulu palveludirektiivin alaan. Kilpailutusta koskevat säännökset
perustuvat vastikään hyväksyttyyn julkisia
palveluhankintoja koskevaan direktiiviin, ja yleishyödyllisiä palveluita
koskevat valtiontukisäännöt ovat parhaillaan
uudistettavana.
Suuri valiokunta edellyttää, että nämä näkökohdat
selvennetään direktiivin jatkokäsittelyssä ja
että nämä periaatteet voidaan kirjata
direktiivin johdanto-osaan.
Direktiiviä ei sovelleta perustamissopimuksen 45 artiklan
mukaisesti toimintaan, joka liittyy julkisen vallan käyttöön.
Tietyt sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut sekä myös
koulutuspalvelut kuitenkin voivat yhteisön tuomioistuimen
oikeuskäytännön mukaan olla taloudellisia palveluita,
jos niistä maksetaan vastike. Vastikkeettomuuden määritelmään
liittyviin kysymyksiin sekä direktiivin soveltamiseen eräisiin
hyvinvointipalveluihin otetaan kantaa alempana.
Liikenne- ja viestintäpalvelut
Liikennepalveluiden osalta soveltamisalaan liittyviä epäselvyyksiä on
pyritty direktiiviehdotuksen käsittelyn yhteydessä poistamaan.
Soveltamisalaan eivät kuulu yhteisölainsäädännöllä jo harmonisoidun
alan lisäksi myöskään satamapalvelut
eikä kaupunkiliikenne. Taksiliikenne kokonaisuudessaan
katsotaan kaupunkiliikenteeksi. Myöskään
sairaankuljetukset eivät kuuluisi saadun selvityksen mukaan
direktiivin soveltamisalaan. Siihen kuuluisivat vain arvokuljetukset
ja vainajien kuljetukset. Viitaten saatuun selvitykseen sekä liikenne-
ja viestintävaliokunnan lausuntoon suuri valiokunta katsoo, että mainitut
tulkinnalliset täsmennykset on otettava direktiivin tekstiin
riittävän yksiselitteisesti siten, että epäselvyyttä ei
synny.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan lausunnossa todetaan,
että direktiivin soveltaminen julkisen palvelun yleisradiotoimintaan
sekä sen suhde taajuus- ja radiohallintoon vaativat vielä selvittämistä.
Julkisen palvelun yleisradiotoiminnan turvaamisen, sähköisestä kaupankäynnistä annettuun
direktiiviin rinnastettavan nk. kulttuuripoikkeaman toivottavuuden
ja radiopalveluissa mahdollisesti sovellettavan alkuperämaaperiatteen
osalta suuri valiokunta viittaa liikenne- ja viestintävaliokunnan
kantaan.
Liikenne- ja viestintävaliokunta piti tärkeänä,
että audiovisuaalisiin ja radiopalveluihin liittyvä kansallinen
sääntely ja päätöksenteko
turvataan. Valiokunta kiinnitti huomiota julkisen palvelun yleisradiotoiminnan
turvaamiseen kansallisista lähtökohdista jäsenvaltioiden
julkista yleisradiotoimintaa käsittelevän EY:n
perustamissopimuksen pöytäkirjan ja muiden hyväksyttyjen
suuntaviivojen mukaan. Liikenne- ja viestintävaliokunta
korosti, että direktiiviin tulisi ottaa vastaavanlainen
kulttuuripoikkeamasäännös kuin direktiivissä sähköisestä kaupankäynnistä, jossa
todetaan, että direktiivi ei vaikuta yhteisön tai
jäsenvaltion tasolla toteutettaviin yhteisön oikeuden
mukaisiin toimenpiteisiin, joiden tarkoituksena on kulttuurisen
ja kielellisen monimuotoisuuden edistäminen ja moniarvoisuuden puolustaminen.
Valiokunta totesi, että alkuperämaaperiaate ei
sovellu hyvin radiopalveluissa, joissa yhteisölainsäädäntöä ei
ole harmonisoitu. Valiokunnan huomiota kiinnitettiin siihen, että radiopalveluissa
olisi johdonmukaista soveltaa sen jäsenmaan lainsäädäntöä,
jonka myöntämää radiotaajuutta
käytetään, koska taajuuksia hallinnoidaan
ja annetaan käyttöön kansallisesti.
Rahapelitoiminta
Saadun selvityksen mukaan direktiiviä ei sovellettaisi
lakisääteisiin yksinoikeuksiin. Kuitenkin direktiiviä sovellettaisiin
rahapelitoimintaan, lukuun ottamatta alkuperämaaperiaatetta, jonka
osalta direktiiviin sisältyy kestoltaan rajoittamaton poikkeus
siihen saakka, kunnes yhteisön tasolla asiasta annetaan
yhdenmukaistamislainsäädäntöä.
Suomessa on voimassa kansallinen lakisääteinen
yksinoikeus eri rahapelitoiminnoissa. Direktiiviä ei siis
ilmeisestikään sovelleta järjestelmäämme.
Maininta tulevasta yhteisölainsäädännöstä on suhteutettava
komission yleiseen aloiteoikeuteen, jota kyseinen maininta taikka
sen puuttuminen ei muuksi muuta. Palveludirektiivin yhteydessä tällainen
maininta saattaa kuitenkin johtaa aloiteoikeuden käyttöön
puhtaasti sisämarkkinoiden näkökulmasta,
mitä ei voi pitää Suomen kannalta tässä kysymyksessä perusteltuna.
On tärkeää, että jäsenvaltioilla
on mahdollisuus harjoittaa kansallista rahapelipolitiikkaa, jossa
voidaan ottaa huomioon kuhunkin jäsenvaltioon sopivat niiden
historiallisista, sosiaalisista ja kulttuurisista lähtökohdista
nousevat tarpeet.
Erikoisvaliokuntien lausunnoissa, erityisesti sivistysvaliokunnan
lausunnossa, on asiaan kiinnitetty vakavaa huomiota. Lausuntoihin
viitaten suuri valiokunta katsoo, että direktiivin jatkokäsittelyssä on
varmistettava, että sitä ei miltään osin
sovelleta kansallisena lakisääteisenä monopolina
harjoitettavaan rahapelitoimintaan. Jäsenvaltion on voitava
estää ulkomailta tapahtuva rahapelien tarjonta
tai rajoittaa sitä, jos toimintaa ei ole avattu kyseisessä jäsenvaltiossa vapaasti
kilpailtavaksi. Lisäksi Suomen tulee pyrkiä siihen,
että palveludirektiivissä ei ennakoida tulevaa
yhteisösääntelyä rahapelitoiminnan
alalla.
Soveltamisalaan liittyviä määritelmäkysymyksiä
Palveluiden vastikkeellisuus ja sen vaikutus direktiivin soveltamiseen
Direktiiviä sovellettaisiin lähtökohtaisesti
kaikkiin palveluihin, joista maksetaan huomattava taloudellinen
vastike. Direktiiviehdotuksen mukaan ainoastaan vastikkeen suuruudella
on merkitystä määriteltäessä vastikkeen
taloudellisuutta, vastikkeen maksajalla ei ole merkitystä.
Direktiiviehdotuksen johdanto-osan mukaan palvelut, jotka valtio
suorittaa vastikkeetta sosiaali-, kulttuuri-,
koulutus- ja lainkäyttötehtävien täyttämiseksi,
eivät ole direktiivin tarkoittamassa mielessä taloudellisia,
eivätkä ne kuulu direktiivin soveltamisalaan.
EY-tuomioistuimen ennakkoratkaisukäytännön
mukaan vastikkeettomiksi luetaan myös ne palvelut, joista
perittävä vastike alittaa palvelun tuotantokustannukset
merkittävällä tavalla.
Sivistysvaliokunnan lausunnossa on todettu, että direktiiviehdotus
ei näin ollen koske Suomessa maksutonta yleissivistävää,
ammatillista ja korkeakoulutasoista tutkintoon johtavaa koulutusta.
Muiden koulutuspalveluiden osalta direktiiviehdotus ei toisi muutosta
tilanteeseen, jossa kyseisiä palveluita voi jo nyt tarjota
maassamme vapaasti.
Suurin osa julkisen terveydenhuollon ja sosiaalihuollon
palveluissa perittävistä asiakasmaksuista ei myöskään
täyttäisi vastikkeen edellytyksiä. Kuitenkin
yksityisessä terveydenhuollossa ja joissakin sosiaalihuollon
tukipalveluissa peritään usein merkittävä vastike.
Kunnat myös ostavat enenevässä määrin
palveluita yksityiseltä sektorilta, jolloin palveluista
maksetaan niiden tuottajalle markkinahinta, joka täyttää vastikkeen
määritelmän.
Ongelma ei liity pelkästään nykyisiin
sosiaali- ja terveyspalveluihimme, vaan on luonteeltaan horisontaalinen
ja voi muuttua palveluiden tarjonnan ja palvelumarkkinoiden muuttuessa. Sivistysvaliokunnan
lausunnossa on kiinnitetty huomiota mm. nuoriso- ja liikuntatoimen
palveluihin. Valtioneuvoston kannan mukaan jatkovalmistelussa direktiiviehdotuksen
soveltamisalaa on tältä osin selkiytettävä ja
vastikkeen määritelmää selvennettävä.
Erikoisvaliokuntien lausuntojen mukaisesti suuri valiokunta yhtyy vastikkeen
määritelmän selventämisen osalta valtioneuvoston
kantaan.
Sijoittautumisen ja palvelujen rajat ylittävän tarjonnan
ero
Valtioneuvoston kannan mukaan ehdotuksen keskeisiin määritelmiin
tilapäisen palvelun tarjoamisen ja sijoittautumisen välillä tulisi
kiinnittää erityistä huomiota. Kysymys
on ratkaisevan tärkeä, koska jäsenmaahan
sijoittautuneeseen yritykseen sovelletaan sijoittautumismaan lainsäädäntöä,
kun taas palvelujen rajat ylittävän tarjonnan
osalta palveluntarjoajaan sovellettaisiin alkuperämaaperiaatteen
mukaisesti palveluntarjoajan kotimaan lainsäädäntöä.
Sijoittautumisen ja palveluiden rajat ylittävän
tarjonnan eroa voi olla vaikea yksiselitteisesti määritellä.
Yhteisöjen tuomioistuimen oikeuskäytännön
mukaan asia on ratkaistava tapauskohtaisesti. Ratkaisuun vaikuttavia
tekijöitä ovat mm. toiminnan kesto, siihen tarvittavan pysyvän
infrastruktuurin käyttö sekä asiakaspiirin
ennakollinen määräytyminen. Toisin sanoen kestoltaan
pitkäaikainen, pysyvää toimipaikkaa ja
laitteita edellyttävä palvelutoiminta, jossa palveluita
tarjotaan yleisesti ennakkoon rajoittamattomalle asiakaspiirille
lähtökohtaisesti täyttäisi sijoittautumisen
tunnusmerkit. Kuitenkaan millekään yksittäiselle
osatekijälle ei voi antaa ratkaisevaa merkitystä,
ja eri aloilla tilanteet voivat olla hyvinkin erilaisia.
Suuri valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan myös
siinä, että rajanvetoa palveluyritysten sijoittautumisen
ja rajat ylittävän palveluiden tarjonnan välillä on
selkeytettävä. Valiokunta yhtyy talousvaliokunnan
lausunnossa olevaan kantaan, jonka mukaan myös kansallisessa
elinkeinolainsäädännössä saattaa
olla syytä tarkentaa säännöksiä siitä,
milloin yrityksen on katsottava sijoittuneen Suomeen, jolloin sen
on toimittava kaikin osin Suomen lainsäädännön
mukaisesti.
Direktiivin vaikutus hyvinvointipalveluihin ja niiden tuottamistapaan
Erikoisvaliokuntien lausunnoissa kiinnitetään laajasti
huomiota direktiiviehdotuksen mahdollisiin vaikutuksiin eräiden
keskeisten hyvinvointipalveluiden alalla Suomessa. Suuri valiokunta viittaa
lausunnoissa oleviin kysymyksiin, huolenaiheisiin ja kantoihin ja
pitää tärkeänä, että niihin
saadaan direktiivin jatkokäsittelyssä ja valtioneuvoston
kantojen tarkentuessa riittävä selvitys.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää lausunnossaan
lähtökohtaisesti hyvin ongelmallisena, että kauppa-
ja elinkeinopolitiikan näkökulmasta laadittavat
sisämarkkinasäännökset ulotetaan koskemaan
sosiaali- ja terveyspalveluita, joiden sääntelyn
tulisi ensisijaisesti tapahtua sosiaali- ja terveyspoliittisin perustein.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämis- ja
rahoitustavat poikkeavat eri jäsenmaissa suuresti toisistaan. Valiokunnan
mukaan direktiivin jatkokäsittelyssä on erityisen
tärkeää varmistua siitä, että universaaleihin
ja verorahoitteisiin hyvinvointipalveluihin perustuvan järjestelmän
vaatimukset tulevat riittävästi huomioon otetuiksi.
Erikoisvaliokuntien lausunnoissa on kiinnitetty huomiota myös
Suomessa omaksuttuun palveluiden tuottamistapaan sekä kunnalliseen itsehallintoon
ja kuntien yhteistoimintaan. Hallintovaliokunta toteaa, että Suomessa
on pohjoismaisen hyvinvointimallin mukaisesti esimerkiksi sosiaali-
ja terveydenhuollossa lähtökohtana julkinen järjestämisvastuu.
Julkisen sektorin toimija (kunta, valtio, julkisoikeudellinen yhteisö)
voi tuottaa palvelut itse tai yhteistyössä julkisen
sektorin muiden toimijoiden kanssa tai ostaa ne yksityiseltä tai
kolmannelta sektorilta. Ulkopuolelta hankittujen palveluiden on
vastattava julkisen sektorin oman tuotannon vaatimuksia, kuten muun
muassa laatua ja henkilöstön koulutusta koskevia
edellytyksiä.
Talousvaliokunnan lausunnossa todetaan asiaan liittyen
mm., että ei ole selvää, voitaisiinko
esimerkiksi kunnan sairaanhoitopiiriltä ostamaa palvelua
pitää taloudellisena, vaikka potilas maksaa palvelusta
huomattavasti tuotantokustannukset alittavan hinnan.
Suuri valiokunta toteaa aikaisemmin tässä lausunnossa
mainittuun viitaten, että palveludirektiiviä tulee
sen jatkokäsitelyssä tarkentaa niin, että sen
soveltamisen ja tulkinnan lähtökohdaksi otetaan
vain direktiivin varsinainen tarkoitus eli palveluyritysten sijoittautumisen
ja rajan yli tarjottavien palveluiden syrjinnän poistaminen
ja alallepääsyn helpottaminen. Sitä itsestään
selvää lähtökohtaa, jonka mukaan
direktiivillä ei vaikuteta jäsenvaltioiden oikeuteen määritellä yleishyödylliset
palvelut ja niiden tuottamistapa, on edelleen korostettava.
Valiokunta kuitenkin toteaa, että julkisten, erityisesti
kunnallisten, palveluiden ulkoistamista tai yksityistämistä koskevat
päätökset tehdään asianomaisissa
kansallisissa toimielimissä, erityisesti kunnissa. Julkisia
palveluhankintoja koskeva direktiivi määrittelee
edellytykset ja menettelyt, jotka koskevat julkisen viranomaisen
muilta kuin viranomaisilta tai näiden muodostamilta yhteisöiltä hankkimien
palveluiden kilpailuttamista. Suuren valiokunnan saaman selvityksen
mukaan palveludirektiiviehdotuksella ei ole vaiktutusta velvoitteeseen,
mutta palveludiretiivi mahdollistaa myös muista jäsenmaista
peräisin olevien yritysten osallistumisen tarjouskilpailuun.
Valiokunta pitää tärkeänä, että palveludirektiivillä ei
myöskään tulkinnallisesti laajenneta
julkisia palveluhankintoja koskevaa kilpailutusvelvoitetta. Valiokunta
pitää toisaalta tärkeänä huomata,
että EU-lainsäädäntö ei
rajoita kunnan, kuten muunkaan palvelun ostajan, oikeutta määritellä ostettavan
palvelun sisältö ja laatu.
Tältä osin valiokunnan käsitys on,
että itse palveludirektiiviehdotus ei merkittävällä tavalla vaikuta
hyvinvointipalveluiden tuottamistapaan. Valiokunta kuitenkin edellyttää,
että asiasta varmistutaan direktiivin jatkokäsittelyssä ja tarkentuvassa
vaikutusten arvioinnissa.
Hallinnon yksinkertaistaminen ja lupamenettelyjen uudistaminen
Direktiiviehdotuksen II luku käsittelee palveluntarjoajien
sijoittautumisvapautta. Luvun kaksi ensimmäistä jaksoa
koskevat hallinnollista yksinkertaistamista ja lupia, erityisesti
niiden myöntämismenettelyjä.
Valtioneuvosto katsoo, että direktiiviehdotuksen 9—13
artiklojen sisältämät lupamenettelyjä koskevat
määräykset ovat kannatettavia. Ne vastaavat
lainsäädäntömme periaatteita
ja määräyksiä. Muotoilu, jonka
mukaan luvan myöntämiselle säädetyn
määräajan ylittäminen johtaisi luvan
automaattiseen myöntämiseen, on kuitenkin ongelmallinen.
Talousvaliokunnan lausunnossa todetaan, että yksi palveludirektiiviehdotuksen
keskeisiä tavoitteita on palvelujen tarjontaan liittyvän
viranomaistoiminnan yksinkertaistaminen ja parantaminen. Palveludirektiiviehdotuksen
hallinnollista yksinkertaistamista koskevat säännökset
ovat pitkälti yhteneväisiä Suomessa vuoden
2004 alussa voimaan tulleen uuden hallintolain periaatteiden ja
säännösten kanssa. Hallintolakia on sovellettava
kaikessa viranomaistoiminnassa, myös toisesta jäsenvaltiosta
olevan asiakkaan asiaa käsiteltäessä.
Palveludirektiiviehdotus toisi enemmän teknisiä kuin
periaatteellisia muutoksia viranomaiskäytäntöön.
Valiokunta yhtyi valtioneuvoston kantaan korostaen sitä,
että direktiivin ei tulisi johtaa uusiin viranomaismenettelyihin
ja lisääntyvään byrokratiaan.
Talousvaliokunnan lausunnon mukaisesti suuri valiokunta yhtyy
valtioneuvoston kantaan.
Sijoittautumiseen liittyvät kielletyt ja arvioitavat
lupavaatimukset
Direktiiviehdotuksen II jakson 3 luku koskee kiellettyjä ja
arvioitavia lupavaatimuksia sijoittauduttaessa toiseen jäsenmaahan.
Valtioneuvosto katsoo, että artiklan 14 sisältämät
kielletyt vaatimukset sekä 15 artiklan arvioitavat
vaatimukset ovat lähtökohtaisesti hyväksyttävissä.
Apteekkitoiminta tulee kuitenkin sulkea pois 14 ja 15 artiklojen
soveltamisalasta, jos ei voida varmistaa kattavan ja tasapuolisen lääkejakelun
edellytysten turvaamista koko maassa. Valtioneuvosto katsoo, että direktiiviehdotuksen
säännösten suhdetta televisio- ja radiolähetysten
toimilupasääntelyyn sekä muihin kansallisen
radiohallinnon kysymyksiin tulee vielä selventää.
Talousvaliokunnan lausunnossa todetaan, että ehdotuksia
on pidetty yleisesti kannatettavina. Luvanvaraisten elinkeinojen määrä on
Suomessa supistunut varsin vähäiseksi. Kynnys
tuoda palveluja rajan yli Suomeen tai alkaa tuottaa niitä Suomessa
on alhaisempi kuin EU:ssa keskimäärin. Siksi direktiivi
onkin nähtävä mahdollisuutena parantaa
suomalaisten palvelujen vientiä. Talousvaliokunta yhtyi
valtioneuvoston kantoihin. Valiokunta korosti sitä, että direktiiviehdotus
ei edellytä luvanvaraisuudesta luopumista sinänsä.
Direktiivi edellyttäisi ainoastaan eräiden lupavaatimusten
ja menettelyjen kieltämistä tai arviointia.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausunnossa on käsitelty
laajasti Suomen apteekkilupajärjestelmää ja
palveludirektiiviehdotuksen vaikutuksia siihen. Keskeinen johtopäätös
on se, että direktiiviehdotus nykyisellään
näyttäisi edellyttävän muutoksia
nykyiseen apteekkilupajärjestelmäämme.
Toiminta voisi edelleen olla luvanvaraista ja toimintaa harjoitettaisiin
kansallisen lainsäädäntömme
mukaisin edellytyksin. Uudelleen arvioitaviksi tulisivat erityisesti
taloudellisen tarveharkinnan käyttö sekä syrjimättömyyden
ja läpinäkyvyyden periaatteiden soveltaminen.
Valiokunta on yhtynyt asiassa yllä mainittuun valtioneuvoston
kantaan.
Televisio- ja radiolähetysten toimilupasääntelyn
sekä muiden kansallisen radiohallinnon kysymysten osalta
suuri valiokunta viittaa liikenne- ja viestintävaliokunnan
lausuntoon.
Erikoisvaliokuntien lausuntojen mukaisesti ja niissä olevin
huomautuksin suuri valiokunta yhtyy asiassa valtioneuvoston kantaan.
Alkuperämaaperiaate rajat ylittävässä palvelujen
tarjonnassa
Direktiiviehdotuksen III luku käsittelee palveluiden
vapaata liikkuvuutta yli rajojen. Luvun 1 jakso koskee alkuperämaaperiaatetta
ja siitä poikkeamista. Alkuperämaaperiaate tulisi
sovellettavaksi silloin, kun palveluntarjoaja tarjoaa tilapäisesti
palveluja rajan yli. Alkuperämaan kansallisia säännöksiä sovellettaisiin
palvelutoiminnan aloittamiseen ja harjoittamiseen sekä palveluntarjoajan
käyttäytymisen, palvelun laadun tai sisällön,
mainonnan, sopimusten ja palveluntarjoajan vastuun sääntelyyn.
Vastaanottajamaa ei saisi asettaa lisävaatimuksia, eikä sillä olisi
välitöntä valvontaoikeutta tai -velvoitetta omalla
alueellaan toimivia palveluntarjoajia kohtaan.
Erikoisvaliokuntien lausunnoissa, erityisesti talousvaliokunnan
lausunnossa, alkuperämaaperiaatetta, sen taustaa ja siitä tehtäviä lukuisia poikkeuksia
on selostettu laajasti. Tältä osin suuri valiokunta
viittaa näihin lausuntoihin.
Valtioneuvoston kannan mukaan alkuperämaaperiaate on
välttämätön palvelumarkkinoiden
kehittämiseksi. Samalla on kuitenkin varmistettava perusteltujen
yleisen edun vaatimien poikkeusmahdollisuuksien olemassaolo, mikä edellyttää selvennyksiä
ja
muutoksia ehdotuksen sisältöön. Ehdotuksen
16 artiklan sisältämä alkuperämaaperiaate
ja siitä 17—19 artikloissa kirjatut poikkeukset
ovat hyväksyttävissä eräin poikkeuksin.
Jatkotyössä on varmistettava, että erityisesti
sopimusvelvoitteita ja vahingonkorvausvastuuta koskevat kansainvälisen
yksityisoikeuden lainvalintasäännöt suljetaan
alkuperämaaperiaatteen soveltamisalan ulkopuolelle. Valtioneuvosto
korostaa, että sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta palvelun
valvonnan tulee kaikissa tapauksissa tapahtua kyseisen vastaanottajajäsenvaltion
lainsäädännön mukaisesti ja kyseisen
jäsenvaltion viranomaisten toimesta.
Erikoisvaliokuntien kannanotot
Talousvaliokunta pitää kannanotossaan tärkeänä huolehtia
siitä, että alkuperämaaperiaatteesta voidaan
yleisesti poiketa palvelujen laatuun ja turvallisuuteen liittyvien
sisällöllisten vaatimusten osalta. Direktiivi
ei saa johtaa epäterveeseen kilpailuun, jossa palveluyritykset
hakeutuvat alhaisen vaatimustason maihin. Vastaanottajamaan lainsäädännön
soveltaminen onkin ainoa järkevä lähtökohta
markkinoiden kannalta.
Talousvaliokunnan mukaan alkuperämaaperiaatteen soveltaminen
on kuitenkin tärkeää tilanteissa, joissa
palvelujen rajat yli tapahtuvalle tarjonnalle asetetaan esteitä ja
vaatimuksia, jotka eivät liity itse palvelutuotteeseen
ja sen laatuun tai turvallisuuteen. Alkuperämaaperiaate, jonka
mukaan yhdessä jäsenvaltiossa laillisesti toimiva
palveluyrittäjä voi tarjota palvelujaan tilapäisesti
oman maansa lainsäädännöllä myös toisessa
jäsenmaassa, soveltuu luontevasti tällaisten hallinnollisten
esteiden poistamiseen. Siksi sen sisällyttäminen
direktiiviin on talousvaliokunnan mielestä kannatettavaa,
vaikkakin sitä on valiokunnan mukaan arvioitava erittäin tarkasti
ja kriittisesti.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan kannanotossa todetaan, että käytännössä alkuperämaaperiaate
lisäisi kunnallisten sosiaali- ja terveyspalvelujen tilaajan
vastuuta siitä, että ostopalvelut vastaavat sitä tasoa,
jota edellytetään vastaavalta kunnalliselta toiminnalta.
Valiokunta toteaa, että sosiaali- ja terveyspalveluissa
korostuvat asiakkaiden oikeusturvaan ja terveyden suojeluun liittyvät
näkökohdat. Tämän vuoksi on
välttämätöntä, että nämä palvelut
järjestetään vastaanottajajäsenvaltion
lainsäädännön mukaisesti ja
valvonta kyseisen jäsenvaltion viranomaisten toimesta.
Valiokunta toteaa, että sosiaali- ja terveyspalvelut tulee
rajata alkuperämaaperiaatteen soveltamisen ulkopuolelle.
Hallintovaliokunnan mukaan alkuperämaaperiaatetta voidaan
pitää hyödyllisenä elinkeinotoiminnalle
markkinaehtoisia palveluita tarjottaessa. Valiokunta pitää periaatetta
kuitenkin ongelmallisena sosiaali- ja terveyspalveluiden kannalta
muun muassa palvelujen sisällön ja laadun, toiminnan
valvonnan sekä asiakkaan oikeusturvan ja vastuukysymysten
näkökulmasta, mitkä seikat ovat olennaisia
julkisen järjestämisvastuun piirissä olevien
lakisääteisten hyvinvointipalveluiden tuotannossa.
Hallintovaliokunta viittaa myös EU:n perustuslaillisen
sopimuksen valmisteluun liittyviin eduskunnan valiokuntakannanottoihin,
joissa on lähdetty siitä, että sisämarkkinoita
koskevat, erityisesti palveluiden vapaata liikkumista koskevat määräykset eivät
saa rajoittaa ja vaikuttaa jäsenvaltioiden velvollisuuksiin
ja mahdollisuuksiin huolehtia terveys-, sosiaali- ja koulutuspalveluiden
järjestämisestä. Hallintovaliokunta kiinnittää yleisemminkin
huomiota alkuperämaaperiaatteen soveltamisen ongelmiin.
Valiokunnan näkemyksen mukaan esimerkiksi toimijat kahdessa
eri jäsenvaltiossa, joissa on hyvin erilainen julkinen palvelujärjestelmä,
saattavat joutua hyvin erilaiseen asemaan kilpailijoina. Jatkovalmistelun
yhteydessä on myös syytä selvittää,
miten alkuperämaan viranomaiset voivat valvoa palveluntarjoajan
toimintaa palvelun vastaanottajamaassa.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
viittaa perustamissopimuksen 50 artiklaan ja toteaa, että alkuperämaaperiaatteen
soveltaminen ehdotetussa laajuudessa saattaa olla ristiriidassa
perustamissopimuksen periaatteiden kanssa. Ottaen huomioon jäsenmaiden
hyvin erilaiset lähtötasot alkuperämaaperiaatteen
soveltamisella voidaan valiokunnan käsityksen mukaan aiheuttaa yritysten
kilpailukykyyn, työllisyyteen ja työntekijöiden
suojeluun liittyviä ongelmia, jos toisesta jäsenvaltiosta
saapuvat yritykset voivat tarjota jäsenvaltion alueella
palveluitaan noudattamatta samoja sääntöjä kuin
jäsenvaltion omat yrittäjät. Suomeen
palveluitaan tarjoaville ulkomaisille yrityksille ei valiokunnan
käsityksen mukaan tule antaa perusteetonta kilpailuetua
siten, että niitä eivät koskisi, myös
käytännön tasolla, samat työnantajavelvoitteet
kuin suomalaisia kilpailijayrityksiä. Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus selvittää kattavasti alkuperämaaperiaatteen
käyttämisen vaikutukset. Myös ehdotuksen
oikeusperustan asianmukaisuus ja riittävyys alkuperämaaperiaatteen
osalta tulee selvittää.
Suuren valiokunnan kannanotot
Viitaten erikoisvaliokuntien lausuntoihin suuri valiokunta toteaa,
että alkuperämaaperiaatteen käytöllä palvelujen
rajat ylittävän tarjonnan vapauden turvaamisessa
on ilmeisesti merkitystä siitä näkökulmasta,
että useissa jäsenmaissa palveluntarjoajille asetetaan
edelleen lukuisia hallinnollisia ja menettelyllisiä vaatimuksia,
jotka ovat tosiasiallisesti syrjiviä. Näiden palvelukaupan
esteiden purkaminen jäsenmaiden lainsäädäntöä harmonisoimalla
olisi ilmeisesti äärimmäisen vaikeaa,
aikaaviepää ja palveluelinkeinon nopean muutoksen
huomioon ottaen epätarkoituksenmukaista. Tältä osin
alkuperämaaperiaatteen käyttö tai vastaava
vastavuoroiseen tunnustamiseen perustuva järjestelmä,
joka poistaisi kohdemaiden lainsäädännöstä ja
hallinnosta syrjinnän, on perusteltua.
Erikoisvaliokuntien lausunnoissa alkuperämaaperiaatteen
käyttö on kyseenalaistettu kahdesta näkökulmasta.
Toinen näistä on horisontaalinen ja liittyy periaatteen
käyttöön yleensä. On arvioitu,
että palveluntarjoajan käyttäytymisen,
palvelun laadun tai sisällön, mainonnan, sopimusten
ja palveluntarjoajan vastuun sääntelyn perustuessa
palveluntarjoajan pääasiallisen sijoittautumismaan
lainsäädäntöön palvelujen
tarjoamismaan markkinoilla syntyy kilpailun vääristymiä,
jotka ovat palveludirektiivin tarkoituksen vastaisesti tosiasiallisesti
kotimaisia palveluntarjoajia syrjiviä. Ei voida pitää perusteltuna sitä,
että yksillä markkinoilla toimittaisiin kaksilla
säännöillä ja kahden eri valvontajärjestelmän
puitteissa. Ulkomainen yritys toimisi eri ehdoilla kuin kotimainen,
sillä se voisi valita pysyvän sijoittautumisen
ja tilapäisen palveluntarjonnan välillä sen
mukaan, missä on väljin sääntely
ja heikoin hallinto.
Toinen peruste arvoida alkuperämaaperiaatetta kriittisesti
liittyy erityisesti eräiden hyvinvointipalveluiden tuottamiseen
ja niiden mahdolliseen rajat ylittävään
tarjontaan. On korostettu sitä, että erityisesti
sosiaali- ja terveyspalveluissa korostuvat asiakkaiden oikeusturvaan ja
terveyden suojeluun liittyvät näkökohdat.
Tähän seikkaan on kiinnitetty huomiota myös
valtioneuvoston kannassa.
Suuri valiokunta toteaa, että direktiiviehdotuksen
17—19 artiklassa on mittava luettelo poikkeuksista alkuperämaaperiaatteen
soveltamiseen. Talousvaliokunnan lausuntoon sisältyy laaja
selvitys mainituista poikkeuksista ja niiden vaikutuksista. Nämä poikkeukset
pitkälti poistavat niitä ongelmia, joita alkuperämaaperiaatteen
käyttöön sisältyy. Sääntelystä kuitenkin tulee
tällä tavoin monimutkaista ja epäselvää, eikä edellä mainittuja
huolenaiheita kyetä täysin poistamaan. Luontevinta
olisi ottaa lähtökohdaksi kohdemaan lainsäädäntö ja
valvonta, mitä tukisi palveludirektiivi, jonka tehtävä on
poistaa syrjintä sisämarkkinoilta.
Suuri valiokunta korostaa edelleen sitä jo aikaisemmin
tässä lausunnossa mainittua peruslähtökohtaa,
että palveludirektiivin tarkoitus on palveluyritysten sijoittautumisen
ja rajan yli tarjottavien palveluiden syrjinnän poistaminen
ja alallepääsyn helpottaminen. Alkuperämaaperiaatteen
käyttö tulisikin selkeämmin rajoittaa vastaamaan
tarkoitukseltaan sitä, mikä on tavoitteena direktiiviehdotuksen
sijoittautumisvapautta koskevissa säännöksissä,
ottaen huomioon sijoittautumisvapauden ja palveluiden
rajat ylittävän tarjonnan erot. Tämä vastaa
myös talousvaliokunnan lausunnossa olevaa kantaa, jonka
mukaan direktiivi ei saa johtaa epäterveeseen kilpailuun,
jossa palveluyritykset hakeutuvat alhaisen vaatimustason maihin.
Suuri valiokunta pitää välttämättömänä,
että alkuperämaaperiaatetta koskevia säännöksiä kehitetään
siten, että ongelma, joka aiheutuu periaatteen mahdollisesta
soveltamisesta palvelujen olennaista sisältöä ja
laatua koskeviin säännöksiin, kuten kuluttajansuoja-,
terveys- ja turvallisuusnormeihin, poistetaan. Näiltä osin
markkinoilla tulee toimia yksillä ja samoilla, palveluntarjonnan
kohdemaan säännöillä.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden osalta suuri valiokunta yhtyy
sosiaali- ja terveysvaliokunnan kantaan, jonka mukaan on välttämätöntä, että nämä
palvelut
järjestetään vastaanottajajäsenvaltion
lainsäädännön mukaisesti ja
valvonta kyseisen jäsenvaltion viranomaisten toimesta, minkä vuoksi
sosiaali- ja terveyspalvelut tulee rajata alkuperämaaperiaatteen
soveltamisen ulkopuolelle.
Samoin suuri valiokunta yhtyy sosiaali- ja terveysvaliokunnan
lausunnon mukaisesti valtioneuvoston kantaan siitä, että direktiivin
jatkokäsittelyssä on varmistettava, että direktiiviehdotuksen
27 artiklan määräys mahdollistaa Suomen
potilasvahinkolain mukaisen vakuutuksen vaatimisen myös
ulkomaisilta palveluntarjoajilta.
Terveydenhoidon korvaaminen
Direktiiviehdotuksen 23 artiklassa on säädökset terveydenhoidon
korvaamisesta. Artiklan tarkoitus on lisätä oikeusvarmuutta
kirjaamalla yhteisölainsäädäntöön
EY-tuomioistuimen oikeuskäytäntö ja täydentää sosiaaliturvan
koordinointiasetuksen määräyksiä.
Sosiaali- ja tevrveysvaliokunnan lausunnossa on terveydenhoidon
korvattavuutta ja sitä koskevaa säännöstä selvitetty
laajasti. Valiokunta yhtyi valtioneuvoston kantaan, jonka mukaan
artiklan hyväksyminen edellyttää sanamuotojen
ja määritelmien tarkentamista sekä rajanvedon
selkeyttämistä sosiaaliturvan koordinointiasetukseen
1408/71.
Suuri valiokunta yhtyy sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausunnon
mukaisesti valtioneuvoston kantaan. Valiokunta korostaa sitä,
että palveludirektiivillä ei tule olla vaikutuksia
terveydenhuollon korvaamiseen ohi sosiaaliturvan koordinointiasetuksessa
1408/71 tarkoitettujen kansallisten taksojen esimerkiksi
kuntien korvausvelvollisuuden laajentumisen kautta.
Lähetettyjen työntekijöiden työehdot
ja niiden valvonta
Komission ehdotuksen mukaan palvelujen rajat ylittävän
tarjonnan yhteydessä käytettävien lähetettyjen
työntekijöiden työehtojen osalta lähtökohtana
on direktiivi 96/71/EY. Se sääntelee lähetettyjen
työntekijöiden palvelussuhteen ehtoja ja niiden
valvontaa. Palveludirektiiviehdotus ei toisi muutosta tämän
lähetetyistä työntekijöistä annetun
direktiivin määräyksiin. Kyseisen direktiivin
mukaan lähetetyn työntekijän keskeisimpien
työehtojen ja -olojen osalta noudatetaan sitä,
mitä on säännelty työskentelyvaltiossa.
Näitä keskeisimpiä ehtoja ovat vähimmäispalkat
ja ylityökorvaukset, työaika, vuosilomien määräytyminen,
työturvallisuus ja työterveys. Direktiivin mukaan
työskentelymaan viranomaiset valvovat näiden ehtojen
noudattamista. Tältä osin siis ei sovelleta alkuperämaaperiaatetta,
ja tämä poikkeus on kirjattu ehdotuksen 17 artiklan
5 kohtaan.
Valtioneuvoston kannan mukaan direktiiviehdotuksen määräyksillä ei
puututa lähetetyistä työntekijöistä annetun
direktiivin 96/71/EY määräyksiin.
Määräykset tietojen jälkikäteisestä säilyttämisestä sekä jäsenmaiden
toimivaltaisten viranomaisten välisestä yhteistyöstä palvelussuhteen
valvonnan osalta ovat oikeansuuntaisia ja parannuksia nykyiseen.
Jatkotyössä on huolehdittava, ettei lähetettyjen
työntekijöiden valvonnan edellytyksiä nykyisestä heikennetä. Ehdotuksen
jatkovalmistelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota
siihen, ettei direktiivillä heikennettäisi yksityistä työnvälitystoimintaa
ja vuokratyötä koskevaa kansallista sääntelyä eikä valvontamahdollisuuksia.
Erikoisvaliokuntien lausunnoissa, erityisesti työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan lausunnossa, on kiinnitetty erityistä huomiota
lähetettyjen työntekijöiden työehtojen
noudattamisen valvontaan. Valiokunta korosti lausunnossaan, että 24
artiklan säännöksistä tulee
poistaa valvonnan tehostamisen kannalta ongelmalliset kohdat, joissa
kielletään vaatimasta asiakirjojen säilyttämistä työntekomaassa,
edustajan käyttämistä, ilmoitusten tekemistä tai
rekisteriin merkitsemistä. Artiklan 25 osalta valiokunta
korostaa valtioneuvoston kantaan yhtyen, että artiklan
säännöksiä tulee muuttaa niin,
että ne eivät aiheuta tarvetta Suomen lainsäädännön,
esimerkiksi eduskunnan vasta hyväksymän uuden
ulkomaalaislain, muuttamiseen. Lisäksi valiokunta kiinnitti huomiota
eräisiin muihin lähetettyjä työntekijöitä koskeviin
säännösehdotuksiin.
Direktiiviehdotuksen käsittelyn kuluessa komissio on
esittänyt tarkennuksia lähetettyjen työntekijöiden
valvontaan liittyviin säännöksiin. Selvityksen
mukaan lähetettyjä työntekijöitä koskevat
säännökset jäävät
kokonaisuudessaan voimaan. Lähetettyihin työntekijöihin
sovelletaan siis työsuhteen keskeisten ehtojen (mm. työajat,
vuosilomat, minimipalkat, työturvallisuus ja -suojelu,
erityisryhmien suojelu sekä tasa-arvovaatimukset) osalta
työskentelymaan lainsäädäntöä.
Yleissitovilla työehtosopimuksilla on sama vaikutus kuin
jäsenvaltion lainsäädännöllä.
Komission selvityksen mukaan työskentelyvaltio on oikeutettu
ja velvollinen valvomaan työsuhteen ehtojen toteutumista.
Direktiiviehdotus kuitenkin estäisi jäsenvaltioita
käyttämästä tiettyjä hallinnollisia
menettelyitä systemaattisesti ja yleisesti. Näitä ovat
yleiset lupa- tai rekisteröintivaatimukset, ilmoitusvelvollisuus, yleinen
velvollisuus käyttää pysyvää edustajaa toisessa
jäsenvaltiossa sekä velvollisuus säilyttää kaikkia
työsuhteisiin liittyviä asiakirjoja työskentelymaassa.
Komissio korostaa, että näiden rutiininomaisten
hallinnollisten vaatimusten poistaminen ei estäisi jäsenvaltiota
tekemästä tarkastuksia, edellyttämästä tiettyihin
erityisiin työsuhteen ehtoihin liittyvien ilmoitusten tekoa
ja tietojen antoa, edellyttämästä jonkun työntekijän
edustavan työnantajaa työskentelyn ajan tai vaatimasta
asiakirjoja, esim. palkka-, työaika- ja lomalistoja. Suuri
valiokunta yhtyy työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
lausunnossa esitettyihin huolenaiheisiin. Jatkotyössä on
varmistettava, ettei direktiiviehdotuksella heikennetä lainsäädännössämme
kirjattuja lähetettyjen työntekijöiden
valvonnan edellytyksiä. Komission esittämien
selvitysten ja tulkintojen kirjaaminen direktiivitekstiin on välttämätöntä,
jotta varmistetaan se, että palveludirektiivi ei vaikuta työsuhteen
ehtoihin, niiden noudattamisen valvontaan ja jäsenvaltion
oikeuteen ryhtyä toimiin sellaista palveluntarjoajaa vastaan,
joka ei noudata työskentelymaan työlainsäädäntöä.
Muita erityiskysymyksiä
Alkoholimonopolin osalta suuri valiokunta viittaa siihen, mitä sosiaali-
ja terveysvaliokunnan lausunnossa on esitetty. Valiokunta totesi,
että jatkotyössä tulee huolehtia siitä,
että direktiivissä nimenomaisesti säädetään,
ettei sillä puututa alkoholin vähittäismyyntimonopoliin.
Turvallisuuspalveluiden osalta suuri valiokunta viittaa siihen,
mitä hallintovaliokunnan lausunnossa on esitetty. Direktiivin
soveltaminen turvallisuuspalveluihin on hallintovaliokunnan saaman
selvityksen mukaan ongelmallista myös palveluiden laadun
ja kansallisen turvallisuuden näkökulmasta tarkasteltuna.
Esimerkiksi kansallisten viranomaisten mahdollisuus valvoa ja seurata
turvallisuusalalla toimivien henkilöiden luotettavuutta
ja rehellisyyttä vaikeutuu. Valiokunta katsoikin, että turvallisuuspalveluiden
suhde direktiiviin tulee selvittää.
Työnvälityspalveluiden osalta suuri valiokunta
viittaa siihen, mitä työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan lausunnossa on esitetty. Valiokunta edellytti,
että työnvälityspalvelut joko rajataan direktiivin
soveltamisalan ulkopuolelle tai niitä koskevia säännöksiä muutetaan
niin, että työnvälityspalvelujen maksuttomuus
ja mahdollisuudet valvoa yksityisiä työvoimapalveluja
turvataan.
Asian jatkokäsittely ja eduskunnan informointi
Valtioneuvoston kirjelmän mukaan valtioneuvoston kantoja
tarkennetaan neuvostokäsittelyn edetessä. Valtioneuvosto
tulee toimittamaan eduskunnalle jatkokirjelmän tästä direktiiviehdotuksesta
mm. verotuksen osalta. Suuri valiokunta katsoo, että tämän
lisäksi eduskunnan jatkoinformaatioon on sisällytettävä selvityksiä direktiivin
soveltamisalasta (mm. sosiaali- ja terveydenhuollon maksuista suhteessa
palvelun vastikkeellisuuteen) sekä selvityksiä alkuperämaaperiaatteen
soveltumisesta tässä lausunnossa aikaisemmin esitettyjen
näkökohtien valossa. Suuri valiokunta viittaa
myös erikoisvaliokuntien lausunnoissa esitettyihin
selvitystarpeisiin.
Suuri valiokunta edellyttää, että eduskunnalle
annetaan perustuslain 96 §:n mukaisesti tiedot asian jatkokäsittelystä EU:n
toimielimissä sekä keskeisistä muiden
jäsenvaltioiden kannoista. Valtioneuvoston tarkentuvat
kannat, joita tulee valmistella laajapohjaisesti, on toimitettava
eduskunnan käsiteltäväksi.
Valiokunta edellyttää myös, että asiassa
ei tehdä Suomea lopullisesti sitovia ratkaisuja, ennen
kuin eduskunnalla on ollut tilaisuus lausua kantansa tarkentuvista
valtioneuvoston kannoista sekä direktiivin jatkokäsittelyssä mahdollisesti
tehtävistä uusista ehdotuksista.