TALOUSARVIOALOITE 1054/2006
vp
TAA 1054/2006
vp - Leena Rauhala /kd
Tarkistettu versio 2.1
Määrärahan osoittaminen erityistä tukea
tarvitsevien perusopetuksen oppilaiden tukemiseen
Eduskunnalle
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ovat uudistuneet
ja ne otettiin käyttöön kaikissa peruskouluissa
ennen kuluvan lukukauden alkua. Perusteiden luku 5 käsittelee
Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetusta.
Perusteissa todetaan, että erityisopetuksen tavoitteena
on auttaa ja tukea oppilasta siten, että hänellä on
tasavertaiset mahdollisuudet suorittaa oppivelvollisuus edellytystensä mukaisesti
yhdessä ikätovereidensa kanssa. Lähtökohtana
ovat oppilaan vahvuudet sekä hänen yksilölliset
oppimis- ja kehitystarpeensa. Erityisopetuksen tulee tukea oppilaan
aloitekykyä ja itseluottamusta. Erityisopetus edellyttää opiskelupaikkaa,
-tilaa, -aikaa ja eri toimintoja koskevia päätöksiä sekä resurssien
varaamista niiden toteuttamiseen.
Jotta tämä voisi konkreettisesti toteutua,
niin perusopetuksen määrärahamitoitusta
on lisättävä niin, että oppilaskoot
voidaan pitää kohtuullisina, tuntikehykset antavat
tilaa erityistä tukea tarvitsevan oppilaan erityistarpeille
ja erityistä tukea tarvitsevat oppilaat saavat riittävästi
aikaa ja tilaa oppimiselleen.
Kielen kehityksen häiriöt, mm. dysfasia, ovat olleet
eniten kasvussa. Kokonaan erityisopetukseen siirrettyjen lisäksi
noin 126 000 oppilasta eli joka viides peruskoululainen
saa osa-aikaista erityisopetusta lievien vaikeuksien vuoksi.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2007 talousarvioon
momentille 29.10.30 lisäyksenä 10 000 000
euroa erityistä tukea tarvitsevien perusopetuksen oppilaiden
tukemiseen.
Helsingissä 22 päivänä syyskuuta
2006