TALOUSARVIOALOITE 1054/2006 vp

TAA 1054/2006 vp - Leena Rauhala /kd 

Tarkistettu versio 2.1

Määrärahan osoittaminen erityistä tukea tarvitsevien perusopetuksen oppilaiden tukemiseen

Eduskunnalle

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ovat uudistuneet ja ne otettiin käyttöön kaikissa peruskouluissa ennen kuluvan lukukauden alkua. Perusteiden luku 5 käsittelee Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetusta.

Perusteissa todetaan, että erityisopetuksen tavoitteena on auttaa ja tukea oppilasta siten, että hänellä on tasavertaiset mahdollisuudet suorittaa oppivelvollisuus edellytystensä mukaisesti yhdessä ikätovereidensa kanssa. Lähtökohtana ovat oppilaan vahvuudet sekä hänen yksilölliset oppimis- ja kehitystarpeensa. Erityisopetuksen tulee tukea oppilaan aloitekykyä ja itseluottamusta. Erityisopetus edellyttää opiskelupaikkaa, -tilaa, -aikaa ja eri toimintoja koskevia päätöksiä sekä resurssien varaamista niiden toteuttamiseen.

Jotta tämä voisi konkreettisesti toteutua, niin perusopetuksen määrärahamitoitusta on lisättävä niin, että oppilaskoot voidaan pitää kohtuullisina, tuntikehykset antavat tilaa erityistä tukea tarvitsevan oppilaan erityistarpeille ja erityistä tukea tarvitsevat oppilaat saavat riittävästi aikaa ja tilaa oppimiselleen.

Kielen kehityksen häiriöt, mm. dysfasia, ovat olleet eniten kasvussa. Kokonaan erityisopetukseen siirrettyjen lisäksi noin 126 000 oppilasta eli joka viides peruskoululainen saa osa-aikaista erityisopetusta lievien vaikeuksien vuoksi.

Edellä olevan perusteella ehdotan,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2007 talousarvioon momentille  29.10.30 lisäyksenä 10 000 000 euroa erityistä tukea tarvitsevien perusopetuksen oppilaiden tukemiseen.

Helsingissä 22 päivänä syyskuuta 2006

  • Leena Rauhala /kd